یک هفتم 228
یک هفتم 228

عده ای نهی از منکر را فقط به برخی از خیابان ها و علیه زنان اختصاص داده اند. ایرنا: دکتر روحانی با قرائت آیه شریفه “المومنین و المومنات بعضهم اولیاء بعض”، اظهارداشت: نکته مهمی در این آیه است که کمتر نسبت به آن فکر شده است، مرد و زن در کنار هم در مسایل اجتماعی […]

عده ای نهی از منکر را فقط به برخی از خیابان ها و علیه زنان اختصاص داده اند.

ایرنا: دکتر روحانی با قرائت آیه شریفه “المومنین و المومنات بعضهم اولیاء بعض”، اظهارداشت: نکته مهمی در این آیه است که کمتر نسبت به آن فکر شده است، مرد و زن در کنار هم در مسایل اجتماعی هستند و در امر به معروف و نهی از منکر هم این گونه هستند. اما متاسفانه در جامعه امروز ما عده ای نهی از منکر را فقط و فقط به برخی از خیابان ها و علیه زنان اختصاص داده اند. روحانی با بیان این که امروز بزرگ ترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگ ترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگ ترین منکر نیز کم آبی و بی آبی است و چرا منکر و معروف این قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد.

3 (8)

وی با بیان این که نیازهای جامعه در امر به معروف و نهی از منکر کجا رفته است، ادامه داد: آن وعده بهشت و مقام عقبت الدار مربوط به زن و مرد در کنار یکدیگر است. ما باید انقلاب اجتماعی امام(ره) را مدنظر قرار دهیم. در اسلام جنس اول و دوم یا فرادست و فرودست وجود ندارد، ممکن است از نظر روحی و جسمی زن و مرد تفاوت داشته باشند اما از نظر انسانیت، فضایل و رشد، زن با مرد تفاوتی ندارد و گاهی زن دارای ویژگی هایی است که در مرد نیست. روحانی اظهار داشت: در زمانی که امام(ره) در پاریس بود ، یکی از علمای بزرگ تهران به امام(ره) زنگ زد که آیا جایز است زن ها در تظاهرات شرکت کنند و با صدای زنان شعار داده شود؟ تفکر این چنینی در جامعه ما حاکم بود. کسی که این تفکر را شکست و مردم را به اسلام راستین برگرداند، امام(ره) بود.

 

باید به سراغ چهره هایی برویم که با اندیشه اصلاح طلبی هم سویی دارند.

اعتماد: حميد رضا جلايي پور استاد دانشگاه و فعال سیاسی، در پاسخ به مسئله رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس پیش رو گفت: راه حل جلوگيري از اثرگذاري اين مشكل اين است كه در شهرستان ها به سراغ چهره هاي متعهدي برويم كه الزاما اصلاح طلب نيستند اما با انديشه اصلاح طلبي همسويي دارند. اين چهره ها مي توانند از اقشار مختلف مردم انتخاب شوند. در اين راه بايد با شناسايي نيروهايي نظير پزشكان، مهندسين و فرهنگيان مقبول مردم، به جذب آنان پرداخت.

3 (10)

اين استراتژي احتمال تاييد صلاحيت چهره هاي منتخب را افزايش مي دهد اما مي تواند آفت رقابت ميان اصلاح طلبان در حوزه هاي انتخابيه را افزايش دهد. براي جلوگيري از اين موضوع پيش از ثبت نام كانديداها آنها متعهد مي شوند تا در صورت تاييد صلاحيت بيشتر از نياز حوزه انتخابيه با سازوكاري كه مورد تاييد همه آنهاست در نهايت عده اي به نفع كانديداي نهايي كناره گيري كنند. براي رسيدن به اين منظور در ماه هاي آتي بسترهاي لازم براي تعيين نامزدها فراهم مي شود تا در نيمه دوم سال فرآيند انتخاب مصاديق آغاز شود.

 

سوالاتی که کیهان ندید و جهان هم نپرسید!

ندای ایرانیان: سجاد سالک: «چرا عناصر فراری از کشور همه اصلاح طلبند؟» این سوالی است که سایت جهان نیوز پرسیده و با ذوق زدگی و استقبال روزنامه کیهان هم مواجه شده؛ سوالی که بسیار جالب است اما کامل نیست و نمی تواند روشنگر حقیقت باشد. اینکه خارج شدگان از کشور چرا بیشتر به یک گرایش سیاسی تمایل داشته اند حلقه آخر یک زنجیره است که نمی توان دیگر عناصرش را نادیده گرفت. برخی در پاسخ به این سوال کیهان نشینان، سوال را به گونه دیگری مطرح کرده و پرسیده اند: «چرا اکثر مفسدان اقتصادی و اختلاس کنندگان با محافل اصولگرا سر و سری داشته اند؟»

 

بدون پاسخ دادن به این سوال ها نمی توان یک باره پرید پای سوال آخر:

۱- چرا روزنامه نگاران اصلاح طلب به صرف کوچکترین اشتباه با سخت گیرانه ترین برخوردها مواجه شده و باید تاوان سختی پس بدهند اما اشتباهات روزنامه نگاران اصولگرا با سعه صدر و دیده خطاپوش مواجه می شود؟

۲- چرا میزان توقیف و فیلتر رسانه های اصلاح طلب قابل مقایسه با رسانه های اصولگرا نیست؟

۳- چرا روزنامه نگاران حاضر در زندان اوین و رجایی شهر همه اصلاح طلبند و در مقابل رفتارهای حاشیه ساز روزنامه نگاران اصولگرا با تذکر و صلواتی ختم به خیر می شود؟

۴- چرا بروز گرایش های اصلاح طلبانه در موقعیت های کاری و شغلی عموما هزینه زا بوده و افراد را با مشکل مواجه می کند اما گرایش های اصولگرایانه پاداش هم به همراه دارد؟

۵- چرا وقتی روزنامه کیهان به فردی اتهام می زند آن فرد بازداشت می شود تا در مورد اتهام وارد شده پاسخگو باشد اما وقتی روزنامه اصلاح طلب به فرد اصولگرایی اتهام می زند، مدیر نشریه بازخواست می شود تا دلایل اتهام زنی اش مشخص شود؟

۶- چرا اکنون به خبرنگاران اصولگرا اجازه داده می شود در برنامه زنده تلویزیونی عملکرد مذاکره کنندگان هسته ای را نقد کنند اما دوسال پیش نقد اصلاح طلبان به تیم سعید جلیلی، همنوایی با دشمن تعبیر می شد؟

۷- چرا کوچکترین اشاره غربی ها به مواضع اصلاح طلبان، «پیدا شدن دم خروس» تلقی می شود اما هم نوایی نتانیاهو با دلواپسان داخلی، نوعی فریبکاری اسرائیلی ها و در واقع «حمایت از توافق در پوشش مخالفت» تعبیر می شود؟

۸- چرا حمله و تهمت به بزرگان و ریش سفیدان جریان اصلاح طلبی اجر دنیوی برای حمله کنندگان در پی دارد اما کوچکترین انتقادی به یک نماینده اصولگرا زیرپا گذاشتن شان مجلس قلمداد می شود؟

۹ – چرا لغو یکی از سخنرانی های اصولگرایان (پس از ده ها نشست موفقیت آمیز) نشانه تک صدایی و خفه کردن صدای منتقدان توسط دولت روحانی تلقی می شود اما لغو سخنرانی اصلاح طلبان، خواست مردم متدین و شهیدپرور گفته می شود؟

۱۰- چرا اعتراض دانشجویان به سخنرانی حسین شریعتمداری و علیرضا زاکانی، تحرک ناکام عده ای فریب خورده بوده اما حمله و ناسزا به سخنرانان اصلاح طلب، نشان دهنده غیرت انقلابی امت همیشه در صحنه محسوب می شود؟

و چرا و چرا و چرا…..؟

 

۱۲ سال است علت مخالفت ها با برنامه هسته ای را پنهان کرده ایم.

ایسنا: صادق زیباکلام به این بخش از سخنان حسن روحانی که گفته بود «۱+۵ دنبال این بود که ملت ایران را از اراده توسعه و اقتدار ملی باز دارد، دید که نتوانست و تا ابد نخواهد توانست» اشاره کرده و نوشته است: «جناب آقای روحانی، دوازده سال است که ما به جای بیان علت واقعی مخالفت غربی ها با برنامه های هسته ای مان مشابه همین ادبیات جنابعالی را بیان کرده ایم. این که غربی ها نمی خواهند ما به پیشرفت های علمی دست پیدا کنیم؛ غربی ها چشم دیدن پیشرفت های اقتصادی و صنعتی که فعالیت های هسته ای برای کشور به بار می آورد ندارند؛ غربی ها می خواهند ما را وابسته نگه دارند؛ غربی ها خودشان از تکنولوژی هسته ای برخوردارند اما نمی توانند ببینند یک کشور مسلمان و مستقل هم از این فن آوری برخوردار باشد و قس علیهذا… در حالی که دستکم حضرتعالی می دانید که صورت واقعی مساله چیست. شما می دانید که علت نگرانی غربی ها به واسطه توان بالقوه ای است که غنی سازی در اختیار ایران قرار می دهد. یعنی در اختیار کشوری که بارها مسوولان آن از بین بردن اسراییل را اعلام کرده اند.»

3 (2)

وی همچنین بخش دیگری از ادعای روحانی در خصوص تحریم بودن دارو و مواد غذایی را نیز زیر سوال برده و می نویسد: «در مورد دارو غربی ها می گویند که جزو تحریم ها نبوده. اما فرض بگیریم که دروغ می گویند. در مورد گندم اما دیگر شک و شبه های باقی نمی ماند. ما در سال ۹۱ یعنی در اوج تحریم ها ۶ میلیون تن گندم وارد کردیم که عمدتا از آمریکا بود.»

 

 

توافق احتمالی ایران و ۵+۱ الگوی مناسبی برای رژیم های بین المللی خواهد شد.

ندای ایرانیان: عبدالعلی قوام استاد سرشناس روابط بین الملل دانشگاه تهران گفته است: اگر این توافق نامه هسته ای در تیرماه امضا شود، عملا ما با یک سنت جدید یعنی “NPT2” مواجه خواهیم شد. بسیاری از مفاد توافق نامه ای که ممکن است در آینده امضاء شود می تواند وارد NPT شود. همگان به درستی می دانند که NPT از آنجا که محصول دوران جنگ سرد است، نیازهای امروز را که با توجه تغییرات متعددی در دنیای بین الملل و بر هم کنش دولت ها ایجاد شده است پاسخ نمی دهد. بنابراین توافق احتمالی ایران و ۵+۱ الگوی مناسبی برای رژیم های بین المللی خواهد شد. مقدار زیادی از سوء تفاهماتی که میان ایران و ۵+۱ به وجود آمده است به دلیل همین NPTمحصول جنگ سرد است. در آن دوره تکنولوژی حاکمیت پذیر بود اما در زمان کنونی چنین وضعیتی وجود ندارد.

 

تاحدودی مشخص است كه این جوسازی ها از كجا آب می خورد.

قانون: عبدالصمدخرمشاهی، حقوقدان در مقاله ای با اشاره حادثه فرودگاه جده و اعتراض های مدنی این روزها تاکید کرده که این وظیفه دولت است كه مدافع حقوق اتباع و شهروندان خود باشد و نوشته: به لحاظ اینكه ایران در یك منطقه ای از نظر سرزمینی است كه اعراب و كشورهای عرب زیادی اطرافمان وجود دارد یا اصولا این كشورها با عربستان مراودات زیادی دارند به نظر می رسد كار صحیحی نباشد كه تحت تاثیر این جوسازی ها، اجازه دهد خدشه ای به روابط دیپلماتیك با كشورهای همسایه وارد شود.

نویسنده حقوقدان در مورد جوسازی های صورت گرفته اخیر نوشته: تاحدودی مشخص است كه این جوسازی ها از كجا آب می خورد این نوع بازتاب ها فقط احساسات و غرور مردم را جریحه دارخواهد كرد و عاقلانه و منطقی به نظر نمی رسد. اینگونه رفتارها غرور ملی را تحت الشعاع قرارداده و خواه ناخواه خیل عظیمی از مردم گرفتار این قضیه می شوند. اما آنچه مهم به نظر میرسد این است كه اگر قرار است برخوردی صورت گیرد دولت باید به نمایندگی از مردم وارد عمل شود.

 

 

 

مخالفان توافق چه کسانی هستند؟

روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به تقسیم بندی مخالفان یا منتقادان بیانیه هسته ای لوزان پرداخته و نوشته مخالفان دو آتشه مذاکرات با هر اقدام دولت مخالفند و از نظرشان هیچ اقدام دولت یازدهم، مطلوب و مقبول و حتی مشروع نیست. اینان با نفس مصالحه به ویژه اگر به همت طرف مقابل خودشان باشد مخالف اند. این گروه که نه فرزند بیکار دارند و نه چرخ زندگی شان کند می چرخد و نه مشکل نان گریبان آنها را گرفته است و کاری هم با چرخ زندگی مردم ندارند، با غربی ها در بیان، سخت مخالف اند اما تمامی مستندات خود را از زبان و تحلیل غرب می گیرند و آن را چماق می کنند و بر سر تیم هسته ای دولت یازدهم می کوبند! چرا که دلواپس سنگر جناحی خود هستند.

 

 

بیانیه سوئیس دستاورد سترگ است، خدای را سپاس.

3 (9)

پویش: احمد توکلی نماینده مجلس: در بیانیه مشترک به صراحت می آید که” ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل فراگیری برای برنامه هسته ای ایران بیابیم که ماهیت صرفا صلح آمیز آن باید تضمین شود. و راه حل جامعی نیز برای لغو همه تحریم ها به دست آوریم.” توکلی تصریح کرد: در این جملات به روشنی آنان به حق ملت ایران تمکین کرده اند و همچنین بیانیه، از این صریح تر از حق غنی سازی و حق تحقیق و توسعه در این حوزه برای ایران یاد می کند. این را مقایسه کنید با آن توقعات قلدرمآبانه و استکباری 12 سال پیش که ما تعلیق را برای دو سال پذیرفتیم و پروتکل الحاقی را داوطلبانه قبول کردیم، ولی در پایان دو سال، آنان گفتند به هیچ وجه حق غنی سازی را در هیچ سطحی ندارید و حتی می گفتند که چند دستگاه سانتریفیوژ برای کارهای تحقیقاتی هم برای شما ممنوع است! حالا اذعان خواهید کرد که این یک دستاورد سترگ است. خدای را سپاس.

 

شمشیر دولبه توافق سوئیس

آرمان: فرشاد مومنی استاد دانشگاه در مقاله ای با تاکید بر لزوم تشنج زدایی در مناسبات بین المللی که لازمه توسعه در کشور است توجه داده حال در توافق حاصله چنین فرصتی ایجاد شده است، اگر از فرصت ایجاد شده در سایه مذاكرات هسته ای و لغو تحریم ها به خوبی استفاده نشود، به وضعیت كنونی، دامن زده می شود. نگاه به تاریخ اقتصاد ایران و عبرت گیری از گذشته، برای دولت بسیار ضروری است و هشدار خوبی به نظام سیاست گذاری می دهد. بهترین شاهد در این زمینه تجربه سالهای ۵۲ تا ۵۶ است که از نظر دسترسی به منابع ارزی كشور در قله موقعیت تاریخی خود تا آن زمان قرار داشته. با وفور درآمدهای نفتی، تصمیم گیران آن روز كشور در قدرت چانه زنی بالا برای دعوت از خارجی ها و جذب سرمایه گذاری قرار داشتند.

سرمایه گذارهای خارجی تیزهوش هستند، با مطالعه وارد ایران می شوند، بررسی می كنند كه در این كشور تولید بیشتر مورد توجه است یا دلالی. اگر دیدند دلالی پاداش می گیرد، آنها هم تمام استعداد خود را در همان زمینه صرف می كنند. همگان باید توجه داشته باشند كه انگیزه سودجویی برای شركت های خارجی به مراتب بیشتر از تلاشگران اقتصادی داخلی است.

 

 

عرب ها نگران موازنه قدرت اند.

پارس: مجموعه ای از همراهان حسن روحانی در حال تدوین خاطرات شفاهی وی هستند. در بخشی از این خاطرات که هنوز به صورت مکتوب منتشر نشده و مربوط به مذاکرات هسته ای در دوران دولت دوم خرداد و به ریاست وی بوده است (۱۳۸۴- ۱۳۸۲) می گوید: عرب ها اساساً از اینکه موازنه قدرت بهم خورده بود، ناراحت بودند. در ذهن آنها بین ایران و عراق یک موازنه ای برقرار بود. ایران قدرت بزرگی بود، عراقی ها نیز به لحاظ نظامی، قدرتی در منطقه بودند که به زعم عرب ها می توانستند روزی مقابل ایران بایستند. خب وقتی صدام از بین رفت، این موازنه بهم خورد. قبلاً عربستان دنبال طالبان رفته بود و به آنها کمک می کرد، تا مشکلی در برابر ایران باشند، حکومت طالبان نیز سرنگون شد. بنابراین جایگاه ایران ارتقا پیدا کرد. همزمان در آن مقطع موضوع هسته ای مطرح شد. آنها از اینکه توازن قوا بهم خورده بود، ناراحت بودند.

 

 

پزشكيان: مگر قطع نامه ها كاغذپاره نبود، پس حالا چرا ناراحتيد!؟

آرمان: مسعود پزشكيان نماينده مردم تبريز: اگر براساس قانون لازم باشد هرگونه توافق به تصويب مجلس برسد خلاف آن نمي توان ادعايي داشت اما بيانيه لوزان نيازي به تاييد يا تصويب مجلس ندارد و آنچه دولت به صورت داوطلبانه نيز آن را پذيرفته و موقتا نيز در گذشته اجرا كرده است، نياز به اجازه و تاييد مجلس ندارد، ولي اگر قرار باشد اين قانون به صورت دائمي اجرا شود، يقينا بايد به تصويب مجلس برسد و چون سياست خارجي با هماهنگي مقام معظم رهبري صورت مي گيرد و مجلس دراين اموري توان كارشناسي ندارد. در مورد بيانيه لوزان نيز بايد اذعان داشت اين بيانيه يك دستاورد بزرگ است. تعجب دارد كه عده اي با بيانيه لوزان مخالفت مي كنند؛ يك روز اعلام می کردند كه قطعنامه ها كاغذ پاره اي بيش نيستند حال مي گويند دستاوردهای ما از بیانیه کم است! مگر اين عزيزان نگفتند قطعنامه، كاغذ پاره است حال چرا ناراحتند؟!

 

همه در جهیدن احمدی نژاد مقصر اند!

روزنامه شرق به قلم سردبیر خود احمد غلامی نوشت: نباید دست از سر احمدی نژاد برداشت و هشت سال ریاست جمهوری اش را پدیده ای نادر و بدون بازگشت دانست. اگرچه در سابقه تاریخی ایرانیان بازگشت کم دیده می شود و جامعه بیشتر با جهش روبه روست. جهش از نقطه ای معلوم به نامعلوم یا معلوم، جهش الزاما روبه جلو و رو به ترقی نیست. گاه جهش ارتجاعی است. احمدی نژاد جهشی بنیادین در بوروکراسی پس از انقلاب به شمار می آید. او نه حتی یک دوره نماینده مجلس بود، نه سابقه وزارت و معاون وزارت داشت. به ناگهان و یک باره از دل واگرایی اصلاح طلب ها متولد شد. هرقدر خطوط اصلاح طلبان واگراتر شد، راه را برای احمدی نژاد باز و بازتر می کرد. جای تعجب نیست که سکوی پرش احمدی نژاد، شهرداری پایتخت بود. این دوره 8 ساله را باید تئوریزه و کدگذاری و آن را به برندی از جهل خودمان تبدیل کنیم تا مگر بازگشت و جهیدن به آن سمت ناممکن شود. باید به مردم فهماند و گوشزد کرد که اشتباه کرده اند. هم آنها، هم روشنفکران سیاسی و فرهنگی. همه در جهیدن احمدی نژاد که در لابه لای سطوح جامعه مخفی مانده بود و در فرصتی مناسب جهش کرد و روی صندلی ریاست جمهوری قرار گرفت مقصرند. تمجید و تعریف های اغراق آمیز از مردم آنها را در اشتباهاتشان جسورتر می کند. باید به آنها گفت همه ما اشتباه کردیم و همه تاوانش را دادیم. هروقت پذیرفتیم که اشتباه کرده ایم، راه آینده اندکی کم خطر خواهد شد.

 

 

 

همسر امام(ره) به احمدی نژاد چه گفت؟

خبرگزاری آنا، نوشت: حجت الاسلام محمدعلی خسروی، مشاور مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در نقل خاطره ای از همسر امام(ره) آورده است که در دیداری که بین احمدی نژاد و همسر امام(ره) صورت می گیرد، وی خطاب به خانم ثقفی می گوید: خانم، حکومتداری مشکل نبود. و همسر امام(ره) نیز در پاسخ می گویند: شاید حکومتداری مشکل نباشد اما مردمداری مشکل است. اشاره احمدی نژاد به این که «حکومتداری مشکل نبود»، به جمله ای از همسر امام(ره) است که بین مسئولان رایج بوده است. نقل است که پس از به ثمر رسیدن مبارزات ملت ایران و در آستانه پیروزی انقلاب، روزی بانو خدیجه ثقفی، همسر امام(ره) به امام خمینی می گویند حالا که پیروز شده اید آیا برای بعد از این فکری کرده اید که چطور می خواهید کشور را اداره کنید؟ بعد هم به حضرت امام تأکید می کنند که «حکومتداری کار سختی است». این جمله خانم ثقفی، دهان به دهان شده و بین مسئولان نظام به تکیه کلام و مثلی تبدیل می شود که «حکومتداری، کار سختی است».

 

 

ناگفته های کرباسچی از زندان

اعتماد: شهرداری کرباسچی در تهران، در ۱۵ فروردین ۱۳۷۷ به زندان ختم شد؛ بعدها عکسی از کرباسچی با لباس زندان و پلاکاردی از او منتشر شد که روی آن نوشته شده بود: دوم خرداد ۱۳۷۶؛ تاریخ انتخابات ریاست جمهوری. کرباسچی به سالنامه «اعتماد» می گوید: «شهرداری نقش تعیین کننده ای در انتخابات دوم خرداد و تشکیل کارگزاران داشت. برداشت عمومی این بود که این کار نوعی انتقام گیری است… واقعیت این است که در آن پرونده خیلی سروصدا شد حرف ها و اتهامات و نامردی های زیادی شد. در مورد چند میلیارد تبلیغات شد که همه این اتهامات بعدا منتفی شد. کسانی که در این پرونده احکام ۲۳ سال زندان گرفته بودند در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند! اما مخالفان سیاسی حتی خبر تبرئه را کار نکردند تا نشان دهند که به واقع چقدر به اخلاق اسلامی پایبندند. یا مثلا کسی از معاونین شهرداری محکوم به برگرداندن ۱۹ میلیارد تومان پول شد ولی از همین حکم هم تبرئه شد. این آقا آمده بود و مثلا در شهرداری ۵ میلیارد تومان پول به شرکت واحد که پول نداشته، داده بود که این کار هم وظیفه شهرداری بود. در همه دستگاه ها هم این اتفاق می افتد که اگر سازمانی پول ندارد از سازمان بالادستی پول می گیرند و بعد مصوبه اش را می گیرند. اما این کار را به عنوان اختلاس تلقی کردند. من آن زمان با یکی از آقایان درباره پرونده خودم صحبت کردم و معترض بودم. او که از مقامات عالی رتبه قضائی بود گفت که آقای کرباسچی من همه حرف های شما را قبول دارم. او گفت در این پرونده ای که این قدر سر و صدا داشته مگر می شود حکم تبرئه صادر شود؟! می گفت در نهایت می شود یک حکم سبک داد!»

 

اطلاعیه آزمون استخدامی اخیر دستگاه ها تبعیض آمیز بود.

ایرنا: شهین دخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: در این اطلاعیه از دو هزار و 800 فرصت شغلی، حدود 16 فرصت برای زنان و 500 شغل بدون ذکر جنسیت عنوان شده بود. دو هزار و 400 فرصت شغلی در اختیار آقایان قرار داده شده که این مطابق با وعده های رییس جمهوری نیست.

 

 

 

پورمحمدی: باید احمدی نژاد و روحانی را با هم جمع کرد.

روزنامه ایران پرسش زیر از مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و پاسخ وی را منتشر کرده است:

شما در دولت فعلی و دولت قبل وزیر بودید. قضاوت شما از منش رئیس جمهوری فعلی و رئیس دولت قبل چیست؟

همان قضاوتی که عموم مردم دارند، در درون کابینه هم وجود دارد. جناب آقای احمدی نژاد؛ پرکار، پر تحرک و جسور بود و آقای روحانی با متانت بیشتر، نگاه کارشناسی، حزم و احتیاط تصمیم گیری می کند؛ به نظر دیگران توجه کرده و به قوانین، اعتنای جدی دارد. اگر این دو روحیه جمع شود، آثار بالایی به دست می دهد. اما اگر قابل جمع نباشد، تقدم با آقای روحانی است. زیرا خیر و سلامت رفتار جناب آقای روحانی برای کشور، مردم و جامعه بیشتر است، و نتیجه آن روشن است.

 

موضع رضا صادقی درباره وقایع فرودگاه جده

خبرآنلاین: رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ متنی انتقادی درباره تجاوز پلیس عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی منتشر کرده است. این خواننده از برادران کفن پوش خود خواسته که به این اتفاق هم مانند سایر اتفاقات نگاه کنند و واکنشی نشان بدهند. او نوشته: «برادر کفن پوشم .سلام.حالت خوب است.قضیه تجاوز دو مامور رسمی عربستانى در رسمی ترین مرکز دولتی عربستان یعنی گیت بازرسی فرودگاه عربستان را شنیدی؟ رگ غیرتت باد نکرد؟ مثل اینکه رگ غیرت تو هم انتخابی کار می کند؟ اگر این تجاوز توسط مامور اسراییلی به یک نوجوان فلسطینی شده بود الان تو صف ثبت نام برای اعزام به غزه بودی. راستی اگر بمیریم هم کم است.کجایند آن کسانی که برای یک قدم زدن ظریف با کری طلب مرگ می کردند. آیا الان وقت مردن نیست؟

 

 

شکست «شبکه تجارت حج» در لاپوشانی فاجعه جده

تابناک: محمد حیدری، روزنامه نگار پیشکسوت با توجه به فاجعه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده می نویسد: کوشش «شبکه تجارت حج در ایران» برای لاپوشانی این ماجرای ننگین، این بار شکست خورده است. من نمی توانم در برابر سودجوئی وقیحانه مافیای حج در کشور سکوت کنم؛ مافیائی که زیارت خانه خدا را به صورت تجارتی در آورده است که نمادش را می توان در آگهی های خرید و فروش فیش های حج تمتع و عمره مشاهده کرد. همین مافیا است که موجب می شود دولت ایران در برابر این گونه رویدادها کوتاه بیاید و سیاست ماست مالی کردن را در پیش بگیرد. از طرفی، همین سیاست روز به روز موجب تجری بیشتر گروه های سلفی و وهابی می شود.

 

 

حمایت قاطع حماس از حمله عربستان به یمن

تابناک: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» ضمن اعلام حمایت قاطع از حمله نظامی علیه یمن افزود، برخی اخبار مبنی بر اختلافات داخلی درباره این موضع حماس صحت ندارد و بر همراه بودن این جنبش با عملیات عربستان علیه حوثی های یمن تأکید کرد. پیشتر، تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز موضعی مشابه در قبال موضوع یمن اتخاذ کرده بود. در این شرایط، به نظر می رسد فلسطینی ها همراه شدن با یک دولت عربی علیه دولتی دیگر را در اولویتی بالاتر از مبارزه با صهیونیست ها یافته اند!

 

 

تلخی های بردی شیرین

شرق: این روزنامه در مقاله ای پیرامون بازی تیم های پرسپولیس ایران و النصر سعودی که با حضور صد هزار تماشاگر در تهران برگزار شد نوشته: ماجرا خیلی جذاب بود، بازیکنان ما حریف عربستانی را زدند، سرشان را بریدند (اشاره به شادی پس از گل طارمی که با دست گلوی خود را نشان می داد) و شکستش دادند تازه روزنامه های فردایش هم پر بود از تیترهای حماسی با اشاره به سربری!

نویسنده پرسیده این رفتارها آیا به پیشرفت فوتبال یک کشور کمک می کند؟ هدف از یک مسابقه فوتبال چیست؟ بردن بازی یا بریدن سر حریف و دعواکردن؟ هیجان بازی و احساساتی که ما نسبت به تیم های عربستانی داریم و سابقه تقابل ایران و عربستان باعث شده همه ما از این دعواها و بریدن سر حریف لذت ببرند. یکی از بازیکنان پرسپولیس در صحنه ای مانند یک بزن بهادر وارد زمین شد، حرکتی شرم آور که در فوتبال محلات هم دیده نمی شود. جالب اینکه تماشاگران دقایقی بعد او را به خاطر این حرکتش تشویق کردند.

 

 

 

 

 

مدافعان حقوق زنان دنبال برهنگی زنان اند!

تابناک: آیت الله مصباح یزدی گفته: حتی همین امروز هم که عده ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند، بلکه دامی را برای زنان پهن می کنند تا مردها بتوانند بیشتر از زن ها بهره ببرند و سر دادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوءاستفاده کنند!