خواص تغذيه‌اي نان سبوس دار
خواص تغذيه‌اي نان سبوس دار

با توجه به اينکه بنا به مصوبه کارگروه آرد و نان شهرستان و همچنين جلسه مورخه 11/12/93 در محل شوراي شهر نيشابور که در هر دو جلسه اينجانب نيز به عنوان کارشناس مهمان حضور داشتم مقرر گرديده است که از تاريخ 20/12/93 آردهاي سبوس دار به صورت توليد نان سنگک با آرد کامل 7% و […]

با توجه به اينکه بنا به مصوبه کارگروه آرد و نان شهرستان و همچنين جلسه مورخه 11/12/93 در محل شوراي شهر نيشابور که در هر دو جلسه اينجانب نيز به عنوان کارشناس مهمان حضور داشتم مقرر گرديده است که از تاريخ 20/12/93 آردهاي سبوس دار به صورت توليد نان سنگک با آرد کامل 7% و توليد نان لواش با آرد حداکثر 12% سبوس گيري پخت و به شهروندان محترم تحويل گردد که اين اقدام گام مهمي در جهت ارتقاء سلامتي شهروندان محسوب مي‌گردد لذا به منظور فرهنگ سازي و استفاده بهينه از اين طرح توسط مردم خواهشمند است در صورت امکان مقاله ذيل را به نحو مقتضي اطلاع‌رساني نماييد.

نان سفيد که متأسفانه هم‌اکنون در اکثريت نانوايي هاي شهرستان پخت مي‌گردد به سرعت هضم و جذب مي‌گردد و عواقب زيانباري براي مصرف کننده دارد که از جمله مي توان به بالا رفتن قند خون و تري گليسيريد و کاهش غلظت HDL خون (کلسترول خوب) اشاره نمود. به عبارت ديگر وقوع بيشتر بيماري ديابت نوع دوم و بيماري‌هاي قلبي را باعث مي‌گردد.

بيماري ديابت نوع دوم بيماري است که وقوع آن سريعتر از هر بيماري ديگر در ايران رو به افزايش است که بنا به آمار وزارت بهداشت سالانه بيش از صد هزار نفر در ايران به اين بيماري صعب العلاج مبتلا مي‌گردند.مصرف نان‌هاي سبوس‌دار که به کندي هضم مي‌شوند و دستگاه گوارش براي تجزيه‌ آن به زمان بيشتري نياز دارد که در نتيجه ي آن غلظت قند خون و انسولين، به کندي افزايش مي‌يابد و براي سلامتي و پيشگيري از بيماري ديابت بسيار مناسب مي‌باشد.

سبوس جدار خارجي گندم است و داراي ارزش تغذيه‌اي فراواني مانند انواع ويتامين‌ها، کلسيم، آهن، فيبر، روي و پتاسيم و … مي‌باشد که مي‌تواند نقش مهمي در سلامتي داشته باشد.

گندم از تمامي املاح و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن به طور متعادل برخوردار است و بهترين محصول خلقت مي‌باشد که با سبوس‌گيري از آن حدود 80 درصد املاح و ويتامين‌هاي حياتي مورد نياز بدن، دور ريخته مي‌شود.

25 درصد وزن گندم را سبوس تشکيل مي‌دهد که مصرف روزانه آن در پيشگيري بيماري هاي غير واگير بسيار مؤثر مي‌باشد. نياز روزانه انسان به فيبرهاي خوراکي (غلات، حبوبات، ميوه‌ و سبزي ها) 30 گرم در روز مي‌باشد که با توجه به اين که ايرانيان تقريبا سه برابر بقيه مردم دنيا نان مصرف مي‌کنند مي‌توان با مصرف نان‌هاي سبوس دار حدود 15 گرم آن را تأمين نمود.

لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده، سبوس فوايد ديگري نيز دارد که به برخي از آن ها اشاره مي نمايم.

– نان سبوس دار سرشار از ويتامين هاي ب2 و نياسين مي‌باشد که مصرف آنها باعث افزايش تمرکز و دقت عمل فرد شده و همچنين باعث رشد و تکامل سلول‌هاي عصبي در کودکان مي‌شود.

– آهن موجود در سبوس موجب افزايش هوش در کودکان مي‌گردد.

– سيليس سبب استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها مي‌شود.

– فسفر موجود در سبوس باعث افزايش جذب کلسيم تقويت استخوان‌ها مي‌شود .

– منيزيم موجود سبب تقويت ماهيچه‌هاي روده شده و درد هاي گوارشي را کاهش مي‌دهد.

– فيبر موجود در نان سبوس‌دار براي رفع و درمان يبوست مفيد مي باشد.