پيشگيري؛ از کمردرد تا سرطان!
پيشگيري؛ از کمردرد تا سرطان!

پيشگيري؛ از کمردرد تا سرطان! توصيه هاي ايمني براي «خانه تکاني» خانه تکاني يکي از آدابي است که در روزهاي پاياني سال در بين خانواده هاي ايراني مرسوم و يکي ازسنت هاي نيکوي ايرانيان است که چنان چه با رعايت ايمني همراه باشد از مشکلاتي مانند درد کتف، درد گردن، کمردرد، مسموميت، خارش پوست، دررفتگي […]

پيشگيري؛ از کمردرد تا سرطان!

توصيه هاي ايمني براي «خانه تکاني»

خانه تکاني يکي از آدابي است که در روزهاي پاياني سال در بين خانواده هاي ايراني مرسوم و يکي ازسنت هاي نيکوي ايرانيان است که چنان چه با رعايت ايمني همراه باشد از مشکلاتي مانند درد کتف، درد گردن، کمردرد، مسموميت، خارش پوست، دررفتگي و شکستگي ها پيشگيري مي گردد.

مهمترين مواردي که در خانه تکاني که اين روزها خانوارهاي ايراني معمولا درگير آن هستند، بايستي توجه کنند عبارتند از:

– خانواده ها بايد خانه تکاني را موکول به روزهاي آخر اسفند ننمايند و بهتر است خانه تکاني با فرصت مناسب و بدون استرس و عجله انجام شود و چند هفته قبل از عيد شروع به خانه تکاني نمايند.

– مراقب باشيم که مواد شوينده وسفيد کننده در دسترس کودکان قرار نگيرد و خانه تکاني را در زماني انجام دهيم که کودکان نيستند و يا کودکان را به محل ديگري منتقل نماييم.

– از بلند کردن اجسام سنگين به تنهايي خودداري و از ديگران کمک بگيريم تا دچار ديسک کمر يا عوارض ناشي از آن نشويم. در بلند کردن اجسام اصول ايمني رعايت گردد و هرچه اجسام به بدن نزديکتر باشد و آهسته تر بلند شود، آسيب کمري کمتر مي باشد.

– هنگام بلند کردن و جابجايي اجسام بايستي پشت صاف، زانوها خم و براي تحمل وزن جسم، از عضلات پاي خود استفاده نماييم. چنان چه جسمي را از زمين بلند نموده ايم توصيه مي گردد بجاي چرخش کمر تمام بدن را از محل پاها به آن سمت بگردانيم، در زماني که جسمي را توسط يک دست بلند کرده ايم حتي الامکان تلاش براي بلند کردن جسم ديگري ننماييم و اگر قصد بلند کردن هردو جسم را داريم بطور همزمان بار را از روي زمين با هم بلند کنيم.

– از ترکيب جوهرنمک و وايتکس به دليل متصاعد شدن بخار خطرناک که باعث سوزش چشم و ايجاد آلرژي و حتي سرطان مي نمايد خودداري نماييد.

– از مصرف زياد مواد شوينده و جرم گير (حجم زياد) و همچنين از مصرف در فضاي بسته به همراه آب داغ خودداري شده و حتما هنگام کار با مواد شوينده از ماسک و دستکش استفاده شود و حتي الامکان هود روشن و پنجره ها باز گذاشته شود. در صورت بروز مسموميت ريوي فرد مصدوم را سريع از محل خارج و در معرض هواي تازه قرار داده و با اورژانس تماس حاصل نماييد.

– براي پيشگيري از مشکل فيزيکي زنان خانه دار (نشانگان مچ دست) که با علائم گزگز و بي حسي انگشتان دست در نيمه شب بروز مي کند، از فعاليت شديد و کار زياد با دست در يک روز و در زمان کوتاه خودداري نموده و زماني را به استراحت و نرمش دست ها اختصاص دهيم.

– معمولا مواد شوينده داراي «پي اچ» استاندارد نيست و کار با مواد شوينده باعث تحريکات پوستي شده که بهتر است براي پيشگيري از آسيب به دست ها از دستکش استفاده نموده و زير دستکش لاستيکي از دستکش نخي استفاده گردد.

– در هنگام نظافت پنجره ها و سقف ها از نردبان هاي استاندارد و چهارپايه هايي که سطح اتکاء مناسبي دارند استفاده گردد. براي نظافت پنجره ها از بالا رفتن روي نرده يا لبه پنجره ها و قرنيز خودداري گردد.

– از لباس هاي نخي و راحتي که با پوست بدن تناسب دارد استفاده نموده و براي جريان تعريق بدن مايعات فراوان بنوشيد.

– در هنگام شستشو و تميز کردن لوازم برقي مانند لوستر، چراغ روشنايي و مهتابي توصيه مي گردد براي رفع برق گرفتگي، برق منزل در آن مدت قطع گردد.

– در هنگام تميز کردن اجاق گاز و و سايل گازسوز از قطع بودن جريان گاز مطمئن باشيم و هنگام وصل مجدد تمام اتصالات مربوط به گاز اعم از شهري و سيلندر گاز را با آب و صابون کنترل نماييد.

– به جاي استفاده از پارچه هاي تنظيف نامناسب مي توان از پارچه هاي ميکروفيبر يا الکترو استاتيکي براي جمع کردن خاک استفاده نمود. جنس پارچه هاي مذکور طوري است که خاک به اين پارچه ها مي چسبد و خاک دوباره بلند نمي شود. بهتر است ابتدا خانه را با جارو برقي با سر مخصوص، تميز نموده سپس نسبت به نظافت شيشه ها اقدام نماييد.

محمدحسن بشارت