تحمل کنيد، علويه در روزهاي آينده به شرايط عادي باز مي گردد
تحمل کنيد، علويه در روزهاي آينده به شرايط عادي باز مي گردد

پيام کذب در وايبر مشتريان علويه را نگران کرد؛ تحمل کنيد، علويه در روزهاي آينده به شرايط عادي باز مي گردد سرمايه و دارايي اعضاء هيئت امناء صندوق چندين برابر ميزان سپرده هاست الهام صادقي/ چندي است که خبر ورشکستگي صندوق ها و موسسات مالي مختلف در شهر مي پيچد و مردم را نگران و […]

پيام کذب در وايبر مشتريان علويه را نگران کرد؛

تحمل کنيد، علويه در روزهاي آينده به شرايط عادي باز مي گردد

سرمايه و دارايي اعضاء هيئت امناء صندوق چندين برابر ميزان سپرده هاست

الهام صادقي/ چندي است که خبر ورشکستگي صندوق ها و موسسات مالي مختلف در شهر مي پيچد و مردم را نگران و موسسات را دچار چالش نموده است.

ازحدود دو ماه قبل زمزمه هايي به گوش مي رسد که مشتريان موسسات مالي خصوصي را دچار ترديد کرده است و احساس ناامني را به مردم القا کرده است اما اوضاع طبيعي بود تا اين که اين بار پيامي مبني بر ورشکستگي صندوق علويه در فضاي مجازي منتشر مي شود و مشتريان اين موسسه را هراسان به سوي صندوق مي کشاند. بعد از موسسه ميزان و فرشتگان اين بار نوبت صندوق علويه است که دچار بحراني مشابه شود.

ما هم با تلفني از سوي مشتريان اين صندوق به شعبه آن در ميدان حافظ مي رويم و با جمعيتي نگران مواجه مي شويم.

آقايي که بسيار مضطرب به نظر مي رسد مي گويد:13ميليون سپرده گذاشته ام تا بتوانم وام بگيرم، دوستانم به من خبر دادند که برو و پولت را سريعا از صندوق خارج کن چون بانک ورشکسته شده است، من هم آمدم تا ببينيم چه مي شود.

خانم جواني هم مي گويد:ما از طريق پيامي در وايبر متوجه شديم و به آشنايانم هم که در اينجا حساب داشتند اطلاع دادم و مردي ديگر اين طور مي گويد:اينها همه شايعه است امکان ندارد ورشکسته شود اصلا کسي از کجا مي تواند موضوع ورشکستگي بانکها و موسسات را بفهمد؟

يکي از کسبه هم به خبرنگار ما مي گويد: وام خوبي از صندوق گرفتم و آمده ام قسط پرداخت کنم، اما به خاطر شلوغي هنوز نتوانسته ام. دوست دارم مشکل علويه حل شود چون از وقتي باجه هاي سيار راه افتاده انصافا خيال ما از جهت امور بانکي راحت شده و از خدمات آن راضي هستيم.

به عمارلو مدير عامل صندوق مراجعه مي کنيم و از چگونگي قضيه پرس و جو مي کنيم.

وي در اين رابطه مي گويد: از دو ماه قبل مراجعاتي داشته ايم که مشتريان احساس ترس کرده بودند و اقدام به بستن حساب هاي خود مي کردند. تحمل کرديم تا اينکه چند روز قبل شايعات کذبي در وايبر منتشر شد که ادعا مي کرد صندوق علويه رو به ورشکستگي است و موجودي اش در بانک ها پايين است. اين در حالي است که کسي به اطلاعات مالي ما دسترسي ندارد و نمي تواند چنين ادعايي داشته باشد. به اين ترتيب جمعيت زيادي از مشتريان به صندوق وارد شدند به صورتي که سيستم نوبت دهي قادر به پاسخگويي نبود و برداشت هايي با مبالغ بالا انجام مي دادند. ما تا جايي که در صندوق موجودي داشتيم پول پرداخت کرديم و بعد از آن به دستور پليس اقدام به جيره بندي کرديم اما به خاطر شب عيد که مردم هم در مضيقه نباشند 10الي 15 درصد از سپرده ها را پرداخت مي کنيم چرا که موجودي مان در صندوق پايين و تعداد مراجعه کنندگان زياد است.

عمارلو تأکيد کرد» مردم نبايد بابت سپرده هايشان هيچ گونه نگراني داشته باشند چرا که صندوق بابت وام‌هايي که مي‌دهد وثيقه معتبري از مشتريان مي‌گيرد و پول مردم به صورت وام دست خود مردم است که ان شاء الله وام ها وصول خواهد شد در حاليکه سرمايه و دارايي اعضاء هيئت امناء که پشتيبان و متعهدين صندوق هستند چندين برابر ميزان سپرده ها است.

وي در ادامه گفت: اين شايعات در فضاي مجازي که بزرگترين لطمه را به صندوق زد، حربه جديد از سوي برخي افراد مغرض براي ضربه زدن به اقتصاد جامعه و ايجاد رقابت ناسالم است. صورت هاي مالي صندوق دست بانک مرکزي مي‌باشد، و اين صورت ها نشانگر هيچ گونه مشکلي نيست و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.

عمارلو از شناسايي مظنون اصلي نشر اين خبر کذب خبر داد و گفت: فرد مذکور براي بررسي بيشتر به مراجع ذيربط معرفي شده است.

مدير عامل صندوق علويه به مشکلاتي که به خاطر تجمع مردم به وجود آمده اشاره نمود و گفت: ما از نظر نقدينگي مشکلي نداريم، اما تعداد بالاي مراجعه کنندگان باعث شده است که افراد نتوانند اقساطشان را پرداخت و يا افتتاح حساب کنند و مشکل اينجاست که کساني سالن را پر کرده اند که ممکن است هيچ نيازي به پولشان نداشته باشند اما به خاطر احساس ترس مي خواهند حسابشان را ببندند.

وي توضيح داد: پول مردم به مردم وام داده شده و اين را صورت هاي مالي هم نشان مي دهد. هيچ هزينه بالايي نشده که منجر به ورشکستگي ما بشود. ما طبق مقررات فقط 10درصد از پول مشتريان را مي توانيم نگه داري کنيم که همان 10درصد را به مراجعين داده ايم و در عين حال صندوق موظف است پول مشتريان را پس بدهد و ما حتي اگر نتوانيم اقساط را وصول کنيم اعضاء هيئت امناء و حاميان آن طي مدت کوتاهي قادر خواهند بود پول همه ي مشتريان را بازگردانند. گرچه که با وثائقي که اخذ کرديم و اعتمادي که مشتريان داريم، مطمئينم به راحتي اقساط هم وصول مي شود.

عمارلو ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش گفت:از مردم مي خواهيم که ما را درک کنند و فقط کساني به بانک مراجعه کنند که نياز به وجه دارند تا صندوق به روال عادي بازگردد و مطمئنا از اوايل سال جديد دوباره به مشتريان وام پرداخت مي شود و تنها 3 الي 4درصد معوقه داريم. همه ساله و اغلب مؤسسات مالي از اوايل اسفند تا اواخر فروردين روند اعطاي وام را به دليل کمبود نقدينگي پايان سال متوقف مي کنند و اين روالي عادي است.

وي همچنين ضمن تشکر از مشترياني که به شايعات توجه نمي کنند گفت:بسياري از مشتريان ما اعم از کساني که سپرده هايي بالا نزد ما دارند و کسبه طي اقدامي خودجوش بعد از اين جريان جلسه اي در تالار تشريفات تشکيل دادند و اعلام آمادگي کرده اند نه تنها قصد ندارند پولهايشان را خارج کنند بلکه پول هم به صندوق تزريق خواهند نمود. همچنين در اين جلسه دکتر بهروزيه رئيس هيئت مديره نيز با حضور در جمع مشتريان به آن ها اطمينان داد، هيچ مشکلي در مجموعه وجود ندارد.

عمارلو همچنين در مورد کسب مجوز از بانک مرکزي به خبرنگار ما اين طور توضيح داد: متولي صندوق ها قبلا نيروي انتظامي بوده است و مجوزها را صادر مي کرده است اما از 3سال قبل کليه مجوزها فاقد اعتبار شده است و همه ي صندوق ها از جمله علويه در حال طي کردن مراحل اخذ مجوز از بانک مرکزي هستند.

گفتني است صندوق علويه از سال 80 فعاليت خود را آغاز کرده است و بر اساس رأي اعضاي هيئت مديره وام‌هايش را با کارمزد يک درصد به مردم اعطا مي‌کند اين در حالي است که بانک مرکزي درصد کارمزد وام‌هاي قرض الحسنه را 4 درصد مشخص کرده است و موضوع مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر اعطاي وام با بهره بالا صحت ندارد.

 

صندوق علويه با پرداخت وام‌ بدون انتظار طولاني و وام هاي زير 3 ميليون تومان با کارمزد نيم درصد باعث کمک شاياني به قشر نيازمند جامعه شده است.

همچنين راه اندازي باجه هاي سيار ايده اي بود که به رشد و شهرت اين صندوق کمک شاياني کرد و رضايت کسبه و شهروندان را به همراه داشت. اين باجه هاي سيار که خدمات تحصيلداري بانک را براي مشتريانش انجام مي دهند جهت رفاه حال مشترياني که مراجعه آنان به محل صندوق مقدور نمي باشد، به ارايه خدمات مي پردازند.

اين خدمات توسط افراد با تجربه و متخصص در امور بانکي، با حضور در محل کار مشتري همانند يک باجه بانک صورت مي پذيرد. از جمله خدمات مذکور مي توان به مواردي چون افتتاح حساب، دريافت و پرداخت وجه، تشکيل پرونده و تحويل فرم درخواست وام، تحويل چک هاي برگشتي و وصول نشده، واگذاري چک کليه بانک ها و موسسات و وصول آنها در اسرع وقت و راه اندازي نرم افزار موبايل بانک و عضويت در شبکه شتاب اشاره نمود.