من مرد تنهاي شبم در نمايشگاه کتاب!
من مرد تنهاي شبم در نمايشگاه کتاب!

من مرد تنهاي شبم در نمايشگاه کتاب! نمايشگاه کتاب تهران را بزرگترين رويداد فرهنگي کشور مي دانند. با اين وجود شمارگان کتاب ها، در همان هزار تا درجا مي زند. همه ساله، پايتخت، ده روز پرهياهو را با کتاب و کتاب خوانان مي گذراند و بعد باز در بازار کتاب همان سکوت و سکون هميشگي […]

من مرد تنهاي شبم در نمايشگاه کتاب!

نمايشگاه کتاب تهران را بزرگترين رويداد فرهنگي کشور مي دانند. با اين وجود شمارگان کتاب ها، در همان هزار تا درجا مي زند. همه ساله، پايتخت، ده روز پرهياهو را با کتاب و کتاب خوانان مي گذراند و بعد باز در بازار کتاب همان سکوت و سکون هميشگي تکرار مي شود. امسال خبرهايي از آشتي اهالي فرهنگ و قلم با نمايشگاه کتاب به گوش مي رسد که چند سالي جايشان در اين جشن کتاب خالي بود. رييس جمهور هم در همان روز گشايش، جمله اي گفت که تيتر اول بسياري از خبرگزاري ها شد: «صاحبان فرهنگ نيازي به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.» روحاني همچنين گفت: «اگر ما مي‌خواهيم کتاب جايگاه اصلي خود را پيدا کند بايد براي آفريننده، ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنيت و آزادي را تضمين کنيم و بدانيم بدون آزادي، فکر، خرد و انديشه واقعي انسان بر روي صفحه کاغذ و يا هر صفحه ديگر از جمله صفحه فضاي مجازي بروز نمي‌کند.» بايد منتظر ماند و ديد آيا فضاي فرهنگي کشور در عمل هم رو به بهبود پيش خواهد رفت يا باز با اندکي رونق در بازار کتاب، خرده گيران و بهانه جويان، کارشکني ها را آغاز مي کنند. همان هايي که انتشار کتاب ترانه هاي «حبيب» خواننده ي قديمي ايران را واويلاي فرهنگي مي دانند و در جلسه ي پرسش و پاسخ، از وزير فرهنگ درباره ي چرايي مجوز دادن به آن مي پرسند. راستي آيا انتشار ترانه ي «من مرد تنهاي شبم، صد قصه مانده بر لبم» فرهنگ ما را دچار بحران خواهد کرد؟ براي اطلاع از کتاب هاي تازه ي نمايشگاه کتاب تهران تا شماره بعدي خيام نامه منتظر باشيد. فعلا برويم ببينيم در بازار کتاب نيشابور چه خبر است.

سايه هاي سکوت

يک کتاب جمع و جور 54 صفحه اي که در آن پنج داستان کوتاه به قلم «زکيه حسيني» آمده است. خانم حسيني اهل دررود است و اين نخستين تجربه اش در انتشار کتاب است. متاسفانه موسسه فرهنگي انتشاراتي خاتم اين کتاب را با کيفيت چاپ و صحافي بسيار نامناسبي منتشر کرده است. در «سايه هاي سکوت» مي توانيد اين داستان ها را بخوانيد: «بومادران»، «کليد»، «الهام»، «باز هم خدايمان شکر» و «نمي خواهم بيمار باشم».

1 (2)

 

آموزش دف

«آموزش دف» عنوان کتابي است که به تازگي راهي قفسه ي آثار مولفين نيشابور شده است. «محمد پرويزيان»، همشهري نيشابوري ما که نوازنده ي دف است گردآوري و نگارش مجموعه اي از درس هاي استاد خود، «زکريا يوسفي» را در قالب اين کتاب، راهي بازار نشر کرده است. پرويزيان در معرفي کتاب مي نويسد: «از سال 1368 مشغول به يادگيري و نواختن سازهاي کوبه اي شدم. سپس نزد استاد زکريا يوسفي رفتم و به فراگيري سبکي جديد در دف نوازي پرداختم. پس از سال ها شاگردي بر آن شدم تا اتودهاي دوره ي ابتدايي و متوسطه ايشان را در مجموعه اي با نام «آموزش دف» جمع آوري و به رشته نگارش درآورم. پيش تر مجموعه اي با نام «در حلقه دف» تاليف خود استاد که شامل 60قطعه براي دف است انتشار يافت. در اين مجموعه فيگورهاي نو و سبک جديد به نوعي دوره رنسانسي را براي ريتم هاي تکراري دف پديد آورد اما براي نواختن اين اثر بايد از ابتدا با اين سبک و سياق آشنا شد. لذا مجموعه ي آموزش دف، راه را براي هنرجويان عزيز هموار مي کند تا به سر منزل مقصود برسند.» آموزش دف را انتشارات ارسطو ي مشهد در 96 صفحه ي قطع رحلي منتشر کرده است. قيمت آن هم ده هزار تومان است. اين کتاب را مي توانيد از کلبه کتاب کليدر تهيه کنيد.

تقديم دوباره ي احترامات!

اين هم ماجرايي از دنياي کتاب که يکي از دوستان فرستاده است: روزي «جورج برنارد شاو» به کتاب فروشي معروفي در لندن رفت که در آن جا کتاب هاي دست دوم را مي فروختند. چند کتاب را که بررسي کرد ناگهان چشمش به يکي از کتاب هاي خودش افتاد و وقتي آن را نگاه کرد ديد که بنا به اصرار يکي از دوستانش صفحه ي اول اين کتاب را امضا کرده و به او هديه نموده است! شاو در صفحه ي اول کتاب با خط خودش نوشته بود:«با تقديم احترامات ويژه: برنارد شاو». برنارد شاو کتاب را خريد و در زير آن عبارت نوشت: «برنارد شاو مجددا احترامات خود را تقديم مي دارد!» و آن را دوباره براي دوست خود فرستاد!