چگونه به يکديگر عشق بورزيم
چگونه به يکديگر عشق بورزيم

چگونه به يکديگر عشق بورزيم گاهي اوقات بدون آن که انتظارش را داشته باشيم عاشق مي شويم.اين عشق ها در شروع خيلي خوب به نظر مي رسند، چون کسي را پيدا کرده ايم که مي توانيم با او صميمي شويم.بودن با فردي که برخلاف ديگران ما را مورد قضاوت قرار نمي دهد و از ما […]

چگونه به يکديگر عشق بورزيم

گاهي اوقات بدون آن که انتظارش را داشته باشيم عاشق مي شويم.اين عشق ها در شروع خيلي خوب به نظر مي رسند، چون کسي را پيدا کرده ايم که مي توانيم با او صميمي شويم.بودن با فردي که برخلاف ديگران ما را مورد قضاوت قرار نمي دهد و از ما نمي خواهد تغيير کنيم، بسيار خوشايند است.دراين حالت دنيا بسيار اميدوار کننده است. ما با چنين فردي احساس راحتي مي کنيم و با هم به همه چيز مي خنديم. بسيار احساس خوبي است که با فردي آشنا شويم که ما را بدون قيد و شرط و همين گونه که هستيم مي پذيرد.هرچه بيشتر با او آشنا مي شويم احساس بهتري به ما دست مي دهد،زيرا فردي را پيدا کرده ايم که بدون ترس از تحقير، انتقاد، سرزنش و شکايت مي توانيم دنياي مطلوب خود را با او در ميان بگذاريم.

اگر در آغاز رابطه، صرف نظر از اينکه چقدر احساس عاشق بودن مي کنيد، نتوانيد به راحتي دنياي مطلوب خود را با ديگري در ميان بگذاريد و او را در دنياي مطلوب خود شريک کنيد»عشق ضعيف «است.عشق ضعيف بيشتر مبناي هورموني دارد تا مشارکت آزاد و چنين عشقي دوام ندارد.البته آنچه بيان کرديم مقدماتي براي يک ازدواج موفق است که بر اساس آگاهي کامل طرفين انجام شده باشد و گرنه آنچه در واقعيت شاهد هستيم اين است که براي ازدواج اين مهمترين اتفاق زندگي انسان، طرح و برنامه اي وجود ندارد.

به هرحال زندگي کنوني شما چه آگاهانه شکل گرفته باشد و چه براساس نظر ديگران نياز شديدي به مراقبت دارد.دنياي زن و شوهر يپيچيده تر از آن است که به حال خودش رهايش کنيد.اگر مي خواهيد عشقتان هميشه پابرجا بماند ، بايد در تمام لحظات زندگي تان، چهار چشمي مراقب اين عشق باشيد.شايد باور نکنيد، اما   عادت هاي ساده و به ظاهر بي اهميتي که در زندگي شما جا خوش کرده اند، خيلي زود مي توانند عشق تان را از تب و تاب بيندازد و ميان شما ديواري بکشند که به سادگي ويران نمي شود.البته تلاش براي حفظ کيفيت زندگي بايد دوطرفه باشد، هيچ کدام از زوجين به تنهايي قادر به اين کار نمي باشند.

از جمله عادات ساده اما بسيار پرتوان در ضربه زدن به زندگي مشترک، وسايل ارتباطي مانند تلفن و رسانه هاي سرگرم کننده مانند تلويزيون و ماهواره است.مراقب باشيد وقت بودن همسرتان را صرف گپ زدن هاي تلفني يا پيامک بازي نکنيد.نگذاريد ديگران هنگام صرف يک ناهار دونفره و رمانتيک با تلفن زدن ميان شما فاصله بياندازند.شايد لازم باشد گاهي در حضور همسرتان تلفن همراه خود را خاموش کنيد اما طوري رفتار نکنيد که به شما شک کند که اين کار را براي پنهان کاري انجام مي دهيد.وقتي امکانات زودتر از فرهنگِ استفاده از آن وارد جامعه مي شود نتيجه اش همين است که متاسفانه فراوان شاهد هستيم:کوچک و بزرگ، زن و مرد همه گوشي به دست غرق در وايبر و لاين و…

تماشاي برنامه هاي تلويزيون و ماهواره هم به شدت در فاصله انداختن بين همسران موثر هستند.خانمي در جلسه مشاوره از شوهرش شکايت داشت که چرا هنگام تماشاي سريال مورد علاقه اش تقاضاي شام کرده است.

ولي گفت اگر يک ساعت صبر مي کرد از گرسنگي نمي مرد که! اين در حالي است که خيلي از سريال هاي ماهواره براي خانواده ها آسيب جدي هستند، شايد خودتان ندانيد که به لپ تاپ يا ماهواره معتاد شده ايد اما همسرتان زودتر از هر کسي اين واقعيت را متوجه مي شود. حتي اگر اين موضوع را بيان نکند اما آسيب آن به رابطه شما جدي خواهد بود.

يکي ديگر از خراب کنندگان رابطه صميمانه بين زوجين کار است. نمي خواهم کار را به عنوان متهم اصلي سرد بودن رابطه تان معرفي کنم اما بد نيست بدانيد که نه خود کار، بلکه شيوه کار کردن تان مي تواند زندگي شما را با چالش هايي روبرو سازد. اگر نمي خواهيد رابطه تان آسيب ببيند حساب کار را از خانه جدا کنيد. شما چند ساعت از روز در محل کار مشغول هستيد و اين حق همسرتان است که با ورود شما به خانه فرصت کافي براي صحبت کردن، تماشاي تلويزيون و بدون دغدغه شام خوردن در کنار شما را داشته باشد.

اگر هر کدام از مسائل مطرح شده يا چيز ديگري زندگي شما را به چالش کشيده است سعي کنيد در صدد حل مشکل باشيد. رايج ترين مشکلي که زوجين بيان مي کنند ناتواني در برقراري ارتباطات است. هنگام بحث و گفتگو در مورد مشکلات، زوج هاي آشفته اغلب عجله و انتقاد مي کنند و مي خواهند يکديگر را تغيير دهند و در واقع به کنترل بيروني اقدام مي کنند در حالي که کنترل دروني بهترين کار است. در کنترل دروني هر کدام از زوجين سعي مي کنند سهم خود را در ايجاد مشکل بررسي کرده و منصفانه آن را بپذيرند.

سعادتمند باشيد

عبداله سیرجانی