همزمان با تشکيل اولين همايش پويش ملي مبارزه با سرطان در نيشابور صورت گرفت:
همزمان با تشکيل اولين همايش پويش ملي مبارزه با سرطان در نيشابور صورت گرفت:

هشدارها و توصيه ها در خصوص افزايش نگران کننده مبتلايان به سرطان معده و ريه احسان سليماني/ همايش پويش ملي مبارزه با سرطان، 15 بهمن ماه همزمان با روز جهاني سرطان در سالن تربيت نيشابور برگزار شد. همچنين روز سه شنبه نيز نشست خبري در اين خصوص در سالن جلسات دانشکده علوم پزشکي تشکيل شد. […]

هشدارها و توصيه ها در خصوص افزايش نگران کننده مبتلايان به سرطان معده و ريه
احسان سليماني/ همايش پويش ملي مبارزه با سرطان، 15 بهمن ماه همزمان با روز جهاني سرطان در سالن تربيت نيشابور برگزار شد. همچنين روز سه شنبه نيز نشست خبري در اين خصوص در سالن جلسات دانشکده علوم پزشکي تشکيل شد.
در اين نشست، شايعات موجود در خصوص نقش پارازيت هاي ماهواره اي و همچنين حادثه انفجار قطار نيشابور در ابتلا به سرطان نه رد و نه تأييد شد و تصريح گرديدکه اين مسئله بايد از منظرعلمي بررسي و اعلام نظر شود.
قائم مقام دانشکده علوم پزشکي نيشابور در اين نشست ، ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري سرطان را در نيشابور، بالاتر از متوسط کشوري دانست وآن را بيشتر از مرگ و ميرهاي ناشي از سوانح اعلام کرد و افزود: برآنيم تا در فضاهاي مجازي اطلاع رساني کنيم، چرا که سهم هر فرد در کاهش سرطان با کسب آگاهي نسبت به آن و انتقال دانسته هاي خود به ديگران بين 50 تا 70 درصد مي باشد.
دکتر ظهير مظلومينژاد با بيان اينکه سرطان با خودمراقبتي و درمان، قابل پيشگيري و بهبودي است، تاکيد کرد: به عنوان مثال ترس از ابتلا به سرطان سينه بسيار زياد است و آمار مبتلايان آن نيز بيش از ديگر سرطان ها است ، اما مرگ و مير ناشي از اين سرطان بسيار پايين مي باشد. ما معتقديم که 80 درصد سرطانها قابل شناسايي و درمان است ،زيرا 30 درصد اين بيماريها ارتباط مستقيم با تغذيه دارند و 80 درصد بيماران سرطان ريه نيز افراد سيگاري هستند.
وي با اشاره به افزايش سرطان مري و معده در نيشابور گفت: درصدد خريد دستگاههاي آندوسکوپي و کولونوسکوپي براي افزايش تيم فوق تخصص گوارش در شهر هستيم چون سرطان معده در نيشابور سلامت مردم را تهديد ميکند و نيشابور پيشتاز اين بيماري پس از اردبيل است.
دکتر خيري نيز در اين نشست اظهار کرد: سرطان معده به طور معمول بيش از 25 درصد آمار مبتلايان به سرطان را در نيشابور شامل مي شود و از سال 84 تا 92، 770 نفر در شهرستان به اين دليل فوت کرده اند. همچنين ميزان ديگر فوتي ها در همين مدت در سرطان ريه 480 نفر، سرطان مري 185 نفر و سرطان سينه 60 نفر بوده است.
وي با بيان اينکه نبايد تصور کرد که سرطان فقط براي سنين بالا مي باشد، ادامه داد: 78 درصد سن ابتلا به سرطانها متعلق به سنين 45 سال به بالا است و 12 درصد نيز به سنين زير چهل سال اختصاص دارد.
خيري خاطرنشان کرد: ميزان سرطان هاي شناسايي شده از سال 90 تا 93، 29 درصد سرطانهاي پستان ، 16 درصد معده ، 12 درصد پوست ، 11 درصد روده بزرگ ، 10 درصد مري و 23 درصد ساير سرطانها مي باشد. همچنين در اين مدت ثابت شده ابتلا به سرطان در مردان بسيار بيشتر است و به عنوان نمونه در سه سال اخير 50 مورد سرطان معده در آقايان و تنها 18 مورد در خانم هاي شناسايي شده است.
مديرگروه مبارزه با بيماريهاي دانشکده علوم پزشکي نيشابور هم در اين جلسه گفت: هدف اصلي طرح نظام مراقبت بيماران سرطاني جلوگيري از شيوع سرطان در جامعه و مساعدت به بيمار و خانواده او و افزايش اميد در ايشان و اين که باور کند سرطان پايان زندگي نيست و رواندرماني اعضاي خانواده بيماران سرطاني، است.
دکتر محمد آذيني افزود: متاسفانه بيشتر بيماران ديرهنگام به پزشک مراجعه ميکنند در حالي که بايد در صورت هر گونه بروز علائم غيرعادي و يا بيماري درمان را جدي بگيرند. از سويي متأسفانه سرطان در مراحل اوليه با بيماري هاي گوارشي اشتباه مي شود و علائم اوليه اغلب سرطان ها مشابه ديگر بيماري ها است، از اين رو ممکن است تشخيص بيماري سرطان طولاني باشد، زيرا بعضي سرطانها ديرتر علائم خود را بروز مي دهند.
در اين نشست با توصيه بر پرهيز از مصرف زياد گوشتهاي فرآوري شده، فس فودها و سوسيس و کالباس توصيه شد: از آنجاکه ميزان مصرف چاي در کشور ما زياد است، بايد دانست چاي ميتواند جلوي سرطان را بگيرد به شرط اينکه دم کشيده باشد نه جوشيده، زيراچاي جوشيده سرطانزا است. چاي را بايد با دماي پايينتر نوشيد چرا که چاي لبسوز سبب سوختن سلولهاي سنگفرشي مخاط دهان شده و زمينه سرطان را فراهم ميکند. همچنين مردم ما عادت دارند که نان برشته بخرند بي توجه به اينکه سوختههاي نان که در معرض اشعه است نوعي ماده سمي توليد ميکند که سرطان مري و معده را افزايش ميدهد. همچنين غذاهايي که بوي دود ميگيرد و ماهي نمک سود شده هم ميتواند سرطانزا باشد.
همچنين به گزارش سايت خبري فضل نيوز، دکتر مريم دلاوري با بيان اينکه با يافتن بعضي از علايم در بدن بايد به پزشک مراجعه کرد، اظهار داشت: در صورت وجود توده در هر جايي از بدن، تغيير در يک خال پوستي، زخمي که بهبود نمييابد، سرفه يا گرفتگي صدا به طور مداوم، سوء هاضمه يا اختلال در بلع به طور مداوم، تهوع يا سرفه خونآلود، تغيير در عادات طبيعي روده مانند اسهال يا يبوست بطور دايم، وجود هرگونه خون در ادرار يا مدفوع و هر خونريزي غير طبيعي واژينال و ترشحات غير طبيعي دهانه رحم، کاهش وزن غير قابل توجيه و بياشتهايي غير قابل توجيه بايد به پزشک مراجعه کرد.
عضو هيئت علمي دانشکده علوم پزشکي نيشابور ضمن اشاره به اينکه 35 درصد سرطانها مانند سيستم گوارش، پستان و پروستات با رژيم غذايي در ارتباط هستند، عنوان کرد: بايد در رژيمهاي غذايي مصرف ميوه و سبزيجات و غذاهاي حاوي فيبر بگنجانيم و از مصرف غذاهاي پرچربي خودداري کنيم. همچنين مصرف الکل در ايجاد بسياري از سرطانهاي دهان، گلو، حنجره، مري، کبد و لوزالمعده نقش دارد و تماس خيلي زياد با نور خورشيد هم سرطان زا است.
وي خاطرنشان کرد: مهمترين عوامل جلوگيري از ابتلا به سرطان روده، رژيم غذايي سالم و انجام تمرينات ورزشي است و ميشود روزانه با چند دقيقه بالا و پايين پريدن يا هفتهاي 3 بار پيادهروي به سلامتي رودههاي خود کمک کنيد .