عکس؛ آيينه فکر و احساس جامعه
عکس؛ آيينه فکر و احساس جامعه

عکس؛ آيينه فکر و احساس جامعه انجمن سينماي جوانان ايران باحدود سي سال فعاليت در حوزه سينمايي کشور ، به ويژه فيلم کوتاه نقش بسزايي در کشف و پرورش استعدادهاي جوانان ميهن داشته است. اين انجمن هر ساله جشنواره بين المللي فيلم کوتاه تهران را که از معتبر ترين جشنواره هاي فيلم خاورميانه است برگزار […]

عکس؛ آيينه فکر و احساس جامعه

انجمن سينماي جوانان ايران باحدود سي سال فعاليت در حوزه سينمايي کشور ، به ويژه فيلم کوتاه نقش بسزايي در کشف و پرورش استعدادهاي جوانان ميهن داشته است. اين انجمن هر ساله جشنواره بين المللي فيلم کوتاه تهران را که از معتبر ترين جشنواره هاي فيلم خاورميانه است برگزار مي کند. ضمنا در بخش عکس هم ، جشنواره هاي ملي و منطقه اي را در کارنامه خود دارد .براي آشنايي با انجمن سينماي جوانان ايران دفتر نيشابور گفتگويي داشتيم

با مسعود سليماني عکاس و مسئول انجمن.

لطفاً درباره سوابق هنري و استادان خود اطلاعاتي براي همشهريان عزيز ارائه بفرماييد؟

عکاسي را از سالهاي 74 و همزمان با معاونت دفتر(انجمن) شروع کرده و استادانم عبارت بودند از : مرتضي لطفي، هاشم عطار،محمد حمزه اي ،حميدرضا گيلاني فر وخانم آشياني . پس از مدت زماني که اشتغال به فعاليتهاي فرهنگي ،هنري داشتم به اين نتيجه رسيدم که دوربين عکاسي وسيله مناسبي براي بيان افکارم مي باشد، لذا عکاسي هنري شغل و پيشه من شد .کسب مقام اولي عکس مستند اجتماعي ايران (سال77تهران) – عکس طبيعت ايران(مقام اول سال77تهران )– نقر اول عکس خراسان(سال89)و…، در نهايت با شرکت در بيش از 50 نمايشگاه در سراسرکشوربه فعاليت ام در رشته عکس ادامه داده ام .ضمنا دستي در شعر و شاعري هم دارم و حدود 15 فيلم کوتاه هم توليد کرده ام .

سوال را با تاريخچه تاسيس انجمن در شهرمان ادامه مي دهيم، در چه زماني و توسط چه افرادي اين انجمن تاسيس شد؟

قبل از راه اندازي دفتر، جمعي متشکل از آقايان :محمد حمزه اي، بنده و حجت حسن ناظر و خانمها ويدا سروري و طاهره آشياني ، جلساتي فرهنگي وهنري با حضوراستادان گران مايه دررشته هاي گوناگون هنري برگزارمي کرديم که ماحصل اين جلسات با پي گيري هاي خانم آشياني منجر به راه اندازي دفتر انجمن سينماي جوان نيشابور درسال 73 گرديد.حدود يک سال انجمن با کوشش هاي ايشان اداره شد و با انتقال نامبرده به تهران مسئوليت به حاج آقاي سلامتي مسئول امورهنري اداره ارشاد اسلامي واگذار گرديد. و پس ازايشان جناب حسين محروقي و اينجانب مديريت انجمن را به عهده داشته ايم.

اهم فعاليت هاي دفتر در حوزه توليد فيلم و عکس چه بوده است؟

دفتر سينماي جوان در شهرمان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي شامل : فيلمسازي،عکاسي، فيلمنامه نويسي ،تصويربرداري،کارگرداني،تدوين و…نموده است و حدود بيست سال است که به اين فعاليتهاي هنري ادامه مي دهد .اسامي هنر جويان اولين دوره انجمن به شرح زير است:محمد رضا چايفروش ،جواد حاج نقي،رضا فاضلان،جواد حاج مشهدي،مهديه مالدار، مريم،تقي آبادي و جميله خوارزميان.

ضمنا جلسات منظم هفتگي نقد فيلم و عکس در محل انجمن برگزار مي گردد

مهمترين عناوين و افتخاراتي که هنرجويان اين مرکز هنري به آن دست يافته ا ند را نام ببريد؟

در بخش عکس 12مورد مقام اول کشوري و کسب مدال طلاي فياپ (فدراسيون جهاني عکاسي) و حضور در جشنواره هاي متعدد کشوري و بين المللي را مي توان نام برد.و در بخش فيلم شرکت در جشنواره هاي کن،کلرومور فرانسه،انحمن فيلم لهستان،نور آمريکا،داکار بنگلادش قابل ذکر است ضمنا اين دفتر دربين دفاتر 60 گانه کشور به مقام برگزيده نايل شده است.

و اين آثار توسط چه کساني خلق شده است؟

ابتدا در بخش فيلم کسب مقام از جشنواره هاي استاني و کشوري:

باد هر کجا که بخواهد مي وزد : حميد رضا هوشمند سال 72

خراس – اکرم عابدي سال75

علمدار- رضا شيخلاني سال77

آرامش – مجيد سپهري سال77

آيد – محمد تراب بيگي سال77

تاک دفتر باغبان – تراب بيگي سال78

عاشيق – نرگس سلطاني سال 78

ريواس – محمد شادکاني سال78

ازياد رفته – احمد تفضلي سال79

پرسه در حوالي آتش – تراب بيگي سال79

دود اين آتش – امير دهنوي سال80

همچنين افرادي همچون ابراهيم حصاري،امير بالاور،داود زنجاني، حميد ناصري مقدم،مهدي فرد قادري،هادي حاجتمند ،احمد نيک فرجام،علي شورورزي،سيما يار محمدي،.جواد نادري و …….از هنرحويان ممتاز و شايان تقدير بوده اند.

و در بخش عکس: محمد رضا چايفروش و علي سامعي (نماينده فياپ) مسعود سليماني ،حسين نجاران،مهدي دشتي ،رضا معتمدي،اجميله خوارزميان، الهه عبداله آبادي،حميدرضا هلالي و… افتخارات زيادي براي شهرمان کسب نموده اند.

با اين همه افتخارات، آيا تجهيزات و لوازم و امکانات دفتر پاسخگوي سيل علاقه مندان به هنر فيلمسازي و عکاسي بوده است؟

متاسفانه با توجه به کثرت علاقه مندان و متقاضيان ،لوازم و تجهيزات فيلم سازي و عکاسي ما جوابگوي ايشان نبوده و همکاري مسئولين و متوليان امر و خيرين را مي طلبد و کسب اين افتخارات باهمت عالي و هزينه شخصي بوده است.البته دفتر در حد مقدورات خود در خدمت هنرمندان و هنر جويان عزيزبوده و سعي نموده هنرجويان را ياري رساند.اما…

با توجه به اين سابقه طولاني در فعاليتهاي هنري و تدريس تعريف شما از هنر عکاسي چيست؟

در نظر من عکاسي ثبت يک لحظه همراه با احساس و انديشه مي باشدکه توسط روح جستجوگرهنرمند تصويرمي شود.اين هنرارتباط با شخصيت و آگاهي عکاس از علوم مختلف مانند روانشناسي و جامعه شناسي دارد .عرصه زندگي بشر از پديده هاي گوناگون پر شده که با قرار گرفتن در غربال ذهن هنرمند خالص شده و پس از غربال گري توسط لنز بر سطح حساس دوربين ثبت مي شود.

اصولا هنرمندان با مردم ديگر چه تفاوتي دارند؟

فرق اصلي هنرمندان با بقيه مردم حساس بودن آنها نسبت به دنياي پيرامونشان مي باشد هنرمند روح تيز بين و کنجکاوي دارد و نسبت به دنياي اطرافش بي تفاوت نبوده و عکس العمل مناسب نشان مي دهد.او منفعل نبوده وبا خلاقيتي که در ذات اوست راهکار نشان مي دهد .يا به عبارتي آيينه فکر و احساس جامعه مي باشد.

با اين احوالات که گفتيد بر خورد مسيولين با مقوله فرهنگ و هنر سرد و بي روح نمي باشد؟

متاسفانه همين طور است شما از مسئولين بپرسيد انجمن سينماي جوان کجاست. خيلي از آنها حتي اسم انجمن راهم نشنيده ا ند. اين مهمترين مرکز آموزش هنر به جوانان کشور در نزد بسياري از مسئولين ناشناخته مانده است و من نمي دانم چه کسي مقصر است در هر صورت اين ناهماهنگي ها ضربه مهلکي به پيکر نحيف جامعه فرهنگي و هنري کشور زده است با نگاهي به غول خشونت که مدتي است گريبان شهرمان را گرفته است ،بايد چاره اي انديشيد و گرنه همگي درکام آن فرو خواهيم رفت يکي ازراه کارهاي موثر در مبارزه باپديده خشونت آشنا کردن جوانان با رشته هاي مختلف هنري است و من جدا از مسولين تقاضا دارم در نگرش نسبت به هنرتجديد نظرکرده وازاين راه کاردردسترس حداکثر بهره برداري را بنمايند.پرداختن به کار هنري روحيه جوان را با صفات نيک انساني آشنا کرده و روحيه خشونت طلبي را دراو کنترل مي کند.

بله کاملا سخنان بجايي است اميدواريم گوش شنوايي پيداشود .برگرديم به ادامه گفتگو با تجربه اي که شما در برخورد با جوانان داشته ايد هنر حقيقتا چه اثري بر روحيه يک جوان دارد؟

تجربه بيست ساله من درکارهنر به من آموخته يکي از پرمخاطب ترين ابزارها در جلب جوانان ابزارهنرمي باشد .و امروزه يکي از روشهايي که در مقابله با هيجانات و تنش هاي اجتماعي از آن استفاده مي شود ،هنر مي باشد.باتوجه به مشکلات پيچيده جوامع شهري بايد از روشهاي کارآمد و به روز استفاده شود من در رويارويي با ناهنجاري هاي اجتماعي راهي به جز آموزه هاي هنري و فرهنگي را نمي شناسم.

اوضاع و احوال فعاليتهاي فرهنگي وهنري را در شهرمان چگونه مي بينيد؟

جامعه فرهنگ و هنري درشهرمان دو مشکل اساسي دارد يکي دروني است يعني داخل خود هنرمندان و ديگري مسئولين مربوطه .هنرمندان هم مثل بقيه مردم دچار خود شيفتگي «حسادت «رقابت و… مي شوند که طبيعي مي باشد و اما مسئولين اجرايي که شناخت درستي ازحوزه فرهنگ و هنر ندارند و اگر اين دو گروه با هم هماهنگ شوند و نقد شوند من نويد يک جامه شهري مدني وپويا رامي دهم .

باتشکر رسيديم به آخر سخن

همانطور که گفتم هنر ابزار مناسبي براي مبارزه با روحيه خشونت طلبي مي باشد ، حيف است که ازاين ابزاراستفاده نشود. مساله ديگر تشکر ازدست اندرکاران مطبوعات محلي است که هميشه يار و ياورما بوده اند .وجامعه هنري بخشي ازموفقيت هاي خود را مديون زحمات اين عزيزان مي باشد نشرياتي همچون خيام نامه و…

 

هاشم مداح