بحث هاي داغ بر سر مصوبات مالي
بحث هاي داغ بر سر مصوبات مالي

آخرين جلسه علني دي ماه شورا: بحث هاي داغ بر سر مصوبات مالي بودجه شهرداري همچنان گوشت قرباني است؟ جلسه هفتگي شوراي شهر با ارائه لايحه ي شهرداري مبني بر بخشودگي درصدي بدهي ها، نامه ها و پيشنهاداتي همراه بود که حضور اعضاي پر هياهوي شورا، بحث ها را به جنجال کشاند. در آخرين جلسه […]

آخرين جلسه علني دي ماه شورا:

بحث هاي داغ بر سر مصوبات مالي

بودجه شهرداري همچنان گوشت قرباني است؟

جلسه هفتگي شوراي شهر با ارائه لايحه ي شهرداري مبني بر بخشودگي درصدي بدهي ها، نامه ها و پيشنهاداتي همراه بود که حضور اعضاي پر هياهوي شورا، بحث ها را به جنجال کشاند.

در آخرين جلسه دي ماه، اعضاي شورا اعضاي شورا با لايحه تمديد مهلت تخفيف جريمه هاي تخلفات حوزه شهرسازي مخالفت کردند، براي تامين مالي دفتر واحد مرکزي خبر در نيشابور با هزينه شهرداري تصميم گيري شد و بذل اعتبار به يک جشنواره غير رسمي را هم مورد تصويب قرار دادند.

بخشودگي جريمه ها؛
بحث داغ اعضا

سه شنبه، آخرين روز دي ماه، جلسه شوراي شهر با قرائت لايحه شهرداري آغاز شد که در آن «با توجه به نياز مبرم شهرداري به منابع مالي حاصل از وصول بدهي ها»، آن دسته از شهرونداني که اقدام به پرداخت بدهي خود نکرده اند مشمول 30 درصد بخشودگي قرار گيرند، که بحث و جدل فراواني را ميان موافقان و مخالفان به همراه داشت.

علي جدي با عنوان اين که از آنجايي که قبلا اعلام کرده ايم بخشودگي درصدي بدهي ها قابل تمديد نمي باشد، اظهار داشت: تصويب اين لايحه اعتبار شورا را زير سوال مي برد. اين موضع واکنش مظاهر اقبالي را چنين به دنبال داشت: شورا گود کشتي نيست که بر حرفي تأکيد کند بلکه ميتوان بنا بر مصلحت شهر گاهي انعطاف داشت.

حسيني که از موافقان لايحه بود با بيان اين که اين يک رويه است که هر سال نزديک دهه فجر اين تخفيفات در نظر گرفته مي شود، ادامه داد: از طرفي با توجه به رکود بازار، اين تخفيفات مردم را دلگرم مي کند. وي افزود: چرا براي شهر وام 28 درصدي بگيريم در حاليکه وصول اين بدهي ها نياز به وام را از بين مي برد.

شريعتمداري نيز در جايگاه موافق بيان کرد: چرا سود ده ميليارد وام را به جيب بانک بريزيم در حالي که با همين تخفيف مي توان اين پول را به شهروندان داد؟ وي افزود: همين آقاياني که دائم مي گويند شهرداري بحران مالي دارد، چه اتفاقي افتاده است که با اين لايحه مخالفت مي کنند؟! اگر مي خواهيد شهردار را زمين بزنيد و بگوييد آقاي زرندي «آدم بَده» است و ما نظارت مان را کرديم حرف ديگري است!

محمدکاظم صادقي به عنوان مخالف لايحه اظهار داشت: بسياري از شهروندان بر مبناي مصوبه قبلي ما با شهرداري تسويه حساب کرده اند.

پارسا نيز ديگر مخالف لايحه بود که ارائه مصوبه جديد ميان مصوبات قبلي شورا را فحش به شورا تلقي کرد!

جدي به عنوان مخالف اظهار داشت: يک بار هم که شده روي تصميم شورا بايستيد تا مصوبات به سخره گرفته نشود. شريعتمداري با تاکيد بر نياز مجموعه مديريت شهري به تزريق نقدينگي پافشاري کرد که هوشمند پاسخ داد: ما در قبال رأي مان شرعا مسئوليم.

و اينگونه جدال لفظي شريعتمداري و هوشمند بالا گرفت و حتي به بيان الفاظ ناپسند نيز منجر شد.

شريعتمداري در پاسخ هوشمند گفت: چرا هر چه شما مي گوييد شرعي است و هر چه ما مي گوييم شرعا مجاز نيست؟! انگار شما شرع سنج هم داريد!

لفظ به کار بردده شده از سوي هوشمند که آقاي شريعتمدار! شما بايد بدانيد که با سر و صدا و «عربده کشي» نمي توانيد به زور حرف خود را بقبولانيد براي دقايقي صحن شورا را دچار تنش کرد و استفاده از اين لفظ مورد اعتراض برخي اعضا قرار گرفت.

صالح آبادي بالاخره با بيان اينکه لطفا در خصوص لايحه صحبت کنيد به تلاش کرد به بحث خاتمه دهد،اين درگيري لفظي که براي دقايقي بعد از ان هم ادامه يافت، سر انجام با عذرخواهي هوشمند به خاطر لفظ به کاربرده شده، پايان يافت.

اقبالي در خصوص لايحه اظهار داشت: درست است که ممکن است بين بدهکاران 4 نفر بساز و بفروش هم باشد که مشمول تخفيف مي شوند ولي در مجموع در اين فضاي رکود به نفع شهر است.

در پايان لايحه شهرداري پس از فراز و فرودهاي فراوان اعضا، با وجود شش رأي صالح آبادي شريعتمداري، اقبالي، حسيني، صالح آبادي و صائب نيا تصويب نشد.

واگذاري تابلو تبليغاتي موضوع بحث جلسه علني

صالح آبادي پيشنهاد نصب سه تابلو براي آموزش در سه نقطه پرتردد شهر توسط سازمان بهزيستي را مطرح کرد و بيان داشت: يک بار تابلويي را براي موضوعي عام المنفعه در اختيار مجموعه اي قرار داديم بعد ديديم تبليغات بانک روي آن نصب شد! به همين دليل با واگذاري تابلو مخالفيم ولي با حفظ مالکيت سازمان فرهنگي شهرداري مي توان با اين درخواست همکاري کرد.

شريعتمداري و حسيني با بيان اين که «طرح اين مطالب در حد و اندازه شورا نيست» به طرح موضوع در صحن شورا انتقاد کردند و آن را ناشي از عدم تشکيل شش ماهه کميسيون فرهنگي شورا، که متولي اين مباحث است، دانستند. انتقادي که از سوي عضو اصلي اين کميسيون، صادق هوشمند، بي پاسخ نماند که معترضانه گفت: از کجا مي گوييد شش ماه است تشکيل نشده است؟

صالح آبادي، رييس شورا هم به حمايت از هوشمند بحث را چنين خاتمه داد که: آقاي حسيني! نشستي کنار آقاي شريعتمداري، دخالت در بحث ها را واگير گرفته اي. (خنده حضار) آقاي حسيني! من واقعا براي تان متأسفم! شما خودت عضو شوراي عالي استاني اگر آنجا هم بخواهيد همين طور نظر بدهيد که ديگر هيچ!

در نهايت با حفظ مالکيت تابلوها براي شهرداري، نصب شعارهاي آموزشي توسط بهزيستي تصويب شد.

حقوق ماهانه خبرنگاران صدا و سيما را شهرداري بدهد!

پيشنهاد ديگري که در شورا مطرح شد در مورد اختصاص ماهانه 3 ميليون تومان به واحد مرکزي خبر نيشابور بود که سه فرد شاغل در اين دفتر در جلسات قبلي شورا اقدام به پخش گزارش هاي خود در صحن علني شورا و با استفاده از مانيتور شورا کردند که باز هم واکنش اعضا را در پي داشت.

شريعتمداري با بيان اين که اين دفتر «رسمي نيست» و افزود: مسئولين ذي ربط بايد تلاش کنند تا اين دفتر به عنوان دفتر رسمي صدا و سيما محسوب شود تا اعتباراتي که از سوي صدا و سيما به همه شهرها داده مي شود به اين دفتر هم اختصاص داده شود. صدا و سيما چندين هزار ميليارد تومان بودجه دولتي دارد. وي افزود: آيا الان صدا و سيما اخبار شهر را بهتر پوشش مي دهد يا نشريات شه؟ شريعتمداري با بيان اين که واحدي مثل صدا وسيما 75 ميليون تومان گرفته است براي پوشش اخبار شهرستان آن وقت دفتر واحد خبر، آزاد فعاليت مي کند و تأمين هزينه نمي شود ادامه داد: نشريات محلي مشکلات مردم را منعکس مي کنند و پيامک هاي مردم را اطلاع مي دهند تا ما خبردار شويم، وي تأکيد کرد: آقاي هوشمند و جدي خودشان نشريه دارند و گزارش عملکرد خود را مي دهند بقيه اعضاي شورا هم بايد «دل اي دل…» کنند که انگار هيچ کار نکرده اند.

جدي و صادقي به دفاع از اختصاص اين مبلغ به دفتر خبر وابسته به صدا و سيما پرداختند.

در نهايت، مصوب شد که ضمن ارائه مبلغ تعيين شده براي دفتر واحد مرکزي خبر، براي يک سال، طبق تفاهم نامه اي پوشش فعاليت هاي شهرداري را نيز داشته باشند.

در ادامه بذل و بخشش هاي شوراييان از جيب شهرداري، و در واقع جيب شهروندان، 5 ميليون تومان هم به جشنواره عمار در نيشابور اختصاص يافت.

نویسنده :آزاده مهدیار