پرده آخر پرسش از شهردار
پرده آخر پرسش از شهردار

پرده آخر پرسش از شهردار شورا قانع نشد، شهردار استيضاح مي شود اعتراف شهردار به شکست بسته ها و همايش سرمايه گذاري انتقاد شورا از ضعف نظارت شهرداري بر پيمانکاران در آخرين جلسه از سلسله جلسات پرسش شوراييان از شهردار که چندين هفته به طول انجاميده، پاسخ هاي شهردار، اعضاي شورا را قانع نکرد و […]

پرده آخر پرسش از شهردار

شورا قانع نشد، شهردار استيضاح مي شود

اعتراف شهردار به شکست بسته ها و همايش سرمايه گذاري

انتقاد شورا از ضعف نظارت شهرداري بر پيمانکاران

در آخرين جلسه از سلسله جلسات پرسش شوراييان از شهردار که چندين هفته به طول انجاميده، پاسخ هاي شهردار، اعضاي شورا را قانع نکرد و در نهايت با تعيين جلسه استيضاح زرندي، اوضاع به سويي پيش مي رود تا احتمالا نيشابور، همزماني غيبت فرماندار و شهردار را تا اطلاع ثانوي، تجربه کند.

رئيس شورا در ابتداي اين جلسه که ششم دي ماه برگزار شد، گفت: شهردار دو برابر سؤال کننده فرصت پاسخگويي دارد و روند سؤال و پاسخ بر اساس زمان بندي تعيين شده پيش رفت. صادقي، عضو شوراي شهر در ادامه سوالات خود از شهردار، با بيان اين که سولات اين جانب در سه حوزه ي«عقب ماندگي هاي حوزه عمران شهري»، «ضعف نظارت» و «جذب مشارکت ها» دسته بندي شده است، پرسش هاي خود را از شهردار با مبحث عمران آغاز کرد

ضعف در تحقق وعده هاي عمراني شهردار

محمدکاظم صادقي گفت: در حوزه طرح هاي عمران شهري ده ميليارد و هفتصد ميليارد ريال اعتبار براي بهسازي ميادين شهر اختصاص پيدا کرده بود و حتي براي ميدان امام مسابقه طراحي راه انداختيد که نا تمام ماند.

وي افزود: براي آب نماي موزيکال ميدان خيام، 82 ميليون تومان هزينه شد در حالي که معمولا چنين آب نماهايي در پارک ها قرار مي گيرد که مردم استفاده کنند نه ميداني که ماشين ها دور مي زنند.

صادقي همچنين از عدم احداث پارک هاي جنگلي و عدم بهسازي مناطق گردشگري عطار و خيام و بي بي شطيطه خبر داد.

وي افزود: براي بازپيرايي پارک ها که قرار بود با 120 ميليون تومان اعتبار باقي مانده از بودجه 92 انجام شود، اقدامي صورت نگرفت و حتي شهرداري در جانمايي پارک هاي جديد ابهام دارد. همچنين 200 ميليون تومان جهت احداث 9 پارک تامين اعتبار شد ولي انجام نشد.

وي با اشاره به نقش توسعه معابر در کاهش ترافيک، اظهار داشت: اين موضوع در حد قول و شعار باقي مانده است و 18 ميليارد اعتبار داشتيم که فقط 4 درصد آن تحقق پيدا کرده است.

اين عضو شورا از رواج سهل انگاري در اجراي پروژه ها سخن گفت و پياده رو سازي خيابان امام را ناقص خواند و بيان داشت که در اين پروژه رعايت مسائل فني نشده است. و در پياده روسازي خيابان فردوسي شمالي و ديگر جاها هم اشکالات زيادي هست و در برخي موارد کار نيمه تمام رها شده است. اين ها باعث مي شود که مردم حلاوت اجراي پروژه را نچشند.

وي افزود: در بهمن 92 شهرداري 120 ميليون تومان از شورا مصوبه گرفت که زير گذرهاي دارايي و 17 شهريور، زيرگذر ميدان صنعت و فردوسي جنوبي را گل کاري کند ولي آن ها هم درست انجام نشد.

صادقي با بيان اينکه زير سازي و آسفالت خيابان 17 شهريور 9 ماه زمان برد و مسيري 200 متري با هزينه هاي مضاعف زير سازي شد، که دليل آن سهل انگاري و عدم هماهنگي زير بخش ها بود؛ اضافه کرد: توجه به مسيرهاي گردشگري از ديگر مصوبات بود ولي متاسفانه اقدام قابل توجهي صورت نگرفت به جز نصب چند المان که خودمان نصب کرديم و خودمان هم شهرداري را در اين حوزه نمونه اعلام کرديم!

وي از عدم ساماندهي ميادين ميوه تره بار و عدم کلنگ زني ميدان بار سخن گفت.

شهردار: در حدود بودجه عمل کرده ايم

شهردار در فرصت خود براي پاسخ به مسائل مطرح شده با اشاره به اينکه ملاک عمل ما در سال جاري بودجه مصوب شورا است و شهرداري متناسب با ميزان درآمدها، پروژه ها را عملياتي مي کند، افزود: آب نماي ميدان خيام آب نماي هارمونيک است نه موزيکال! وي تصريح کرد: از تصويب بازسازي ميادين زمان زيادي نمي گذردو البته ادامه کار به قوت خود باقي است. در مورد ميدان امام هم طبق نامه شورا فعلا اقداماتي انجام نداديم و پارک هاي محلات هم خيلي بيشتر از بودجه اي که در نظر گرفته شده بود در حال انجام است.

زرندي اضافه کرد: به پارک جنگلي شمال شهرستان در تپه پايه يک ميرآباد بودجه اي اختصاص داده نشده ولي مطالعه آن در حال انجام است. عمده بحث ما تامين آب مورد نياز آنجاست و با بودجه قطره چکاني شورا پروژه اي در حد 200 هکتار بايد مشارکت بخش خصوصي را به دنبال داشته باشد.

وي در ادامه دفاعيات خود در خصوص عدم اصلاح مسيرهاي گردشگري با بيان اين که براي موزه پرفسور صادقي نامه اي زديم که قول داديم تا شهريور 94 بتوانيم نهايي کنيم، تصريح کرد: در سازمان فرهنگي مذاکراتي با اداره ارشاد شده که قرار است نواقص ساختمان موجود در ضلع شرقي افلاک نما تا پايان سال برطرف شود و در ايام عيد نمايشگاه سوغات محلات را داشته باشيم تا حداقل از بنايي که در حال تخريب است استفاده کنيم!

وي در مورد زير گذرها با اشاره به زير گذر 15 خرداد که کانال کشي و آبياري و گل کاري شده است زير گذر ترمينال را 70 درصد انجام شده اعلام کرد.

زرندي ساماندهي خيابان 17 شهريور را با موانع اساسي روبرو دانست و بيان داشت: شبکه آبي که از شمال شهر مي آمد نياز به جابجايي داشت.

وي در حوزه عدم نظارت با اشاره به اينکه علي رغم کمبود نيروهاي متخصص در بخش عمران، سعي کرديم نيروهاي پيماني بگيريم، اذعان داشت: در مورد نظارت ها ما هم قبول داريم که نظارتها چندان قوي نبوده است؛ شهرداري هر منطقه بايد پاسخگوي کم و کاستي ها باشد.

شهردار از شناسايي زمين پروژه ميدان بار خبر داد که حدود 70 هکتار در مجاورت شهرک سنگ است و افزود: چون زمين دولتي است، گرفتن اراضي دولتي شکل خاص خود را دارد و منتظريم تا در شوراي برنامه ريزي استان مصوب شود که مشاور ما فاز 1 و 2 را نهايي کرده است.

وي با بيان اينکه مسئله سد معبر مهم است و اعتقاد داريم با برخورد اصلاح نمي شود بلکه بايد ساماندهي شود، اضافه کرد: به همين دليل بازارچه هاي مختلفي از جمله گاراژ اميران و فردوسي را تاسيس کرديم که 250 نفر متقاضي ايجاد غرفه شده اند.

صادقي: مي دانم چه مي پرسم! نظارتها ضعيف است

در ادامه صادقي با بيان اينکه حداقل من يک نفر مي دانم از شما چه مي خواهم و من مي دانم سوالي که از شما مي پرسم بايد متناسب با بودجه باشد و هيچ کدام از پرسش ها خارج از رديف بودجه نبود، پرسش هاي خود را اين چنين تکرار کرد: براي پارک هاي محله 17 رديف بودجه داشتيم که 6 تاي آن انجام شده و بقيه بلاتکليف است و در مورد خيابان 17 شهريور نيز بايد قبل از انجام کار مطالعه انجام مي شد که لوله آب يا مشکلات ديگر دارد نه در حين انجام کار. بعد از ماه ها دويست متر تعريض شده و آن هم 9ماه زمان برده است.

وي در رابطه با مديريت مناطق اظهار داشت: درست است که به مديران مناطق هم اختيار داديم اما اين به معناي سلب مسئوليت از شما نيست و اين ها بايد به مرجعي پاسخ دهند.

صادقي در مورد سامان دهي ميادين تره بار با اشاره به اينکه وقتي شما قول مي دهيد و جرايد هم منعکس مي کنند مردم روي حرف ما حساب مي کنند. ولي 10 ماه گذشته و اقدامي صورت نگرفته است. تصريح کرد: منظور ما احداث ميادين ميوه و تره بار جديد نيست، اگر 200 دستفروش ميوه را ساماندهي کنيم 250 تاي ديگر مي آيند؛ منظور ما ميادين عرضه فعلي است نه اينکه گاراژ اميران که فاصله اي با ميدان هاي ديگر تره بار ندارد، تبديل به ميدان تره بار شود.

بار ديگر زرندي پاسخ داد: در 17 شهريور تعريض خيابان انجام مي شود و در اين تعريض مجبور شديم مسير آب را جابه جا کنيم.

وي در رابطه با ميادين تره بار اظهار عقيده کرد: درباره عمده ميادين اتفاق بدي که در سال هاي اخير افتاده اين است که به عنوان سرقفلي واگذار کرده اند و عملا شهرداري مالکيت ندارد و بايد اجاره بگيريم و يا يکايک غرفه ها را بخريم که اعتبار نداريم.

صادقي در جواب گفت: اين دليل نمي شود که آقايان از حدود خود تجاوز کنند و سبدهاي ميوه را تا پياده رو بکشانند. شهردار پاسخ گفت: چشم، در دستور کار قرار مي گيرد.

صادقي در موضوع ضعف نظارت شهرداري بر پيمانکاران ادامه داد: در اين مدت انتظار مي رفت با ناظرين سهل انگار و متخلف برخورد شود، علي رغم صرف هزينه براي پارک رياضيات، محل به يک مخروبه براي تجمع معتادين تبديل شده و کليه نخاله هاي شهر در اين مکان تخليه مي شود، آلاچيق و استخر آن هم تخريب شده است و شما هيچ واکنشي انجام نداديد.

وي افزود: جهت اصلاح سيستم اداري قرار بود نرم افزار نصب شود که هم موجب اعتمادسازي شود و هم تسريع در امور که متاسفانه عملياتي نشد و آنچه الان وجود دارد ناقص است و نتيجه اعمال نفوذ جنابعالي و مديران است!

اين عضو شورا با اشاره به اينکه در تنظيم قراردادها رعايت حقوق طرفين نمي شود به نحوي که يا شهرداري متضرر مي شود يا طرف ديگر قرارداد. اينگونه مثال آورد: مثلا قراردادهاي ترمينال، انبار مرکزي، پارک ارغوان، پارک رياضيات حاکي از عدم دقت کارکنان شهرداري است.

تبديل ديوارهاي شهر به پايگاه تبليغاتي

صادقي عدم توجه به ظاهر شهر و ديوار نويسي ها و اعلاميه هايي که درو ديوار شهر را پر کرده است را مسئله ديگري عنوان کرد که به گفته وي به راحتي قابل پيگيري است تا ديوارهاي شهر تبديل به پايگاه تبليغاتي نشود و اين تبليغات از مجاري قانوني خود صورت گيرد.

وي ادامه داد: سازمان هاي شهرداري تمام منابع مالي خود را از شهرداري طلب مي کنند و براي استقلال مالي خود کاري انجام نمي دهند، اين بي برنامگي نتيجه بي توجهي جنابعالي است.

صادقي از عدم انجام اقدام در مورد بنياد پرفسور صادقي، مجموعه فرهنگي ورزشي غدير، انتقال ترمينال کفکدک و قول تهيه 30 بسته فرصت سرمايه گذاري توسط شهردار، که فعلا هيچ کار جديدي در جذب سرمايه ها صورت نگرفته، خبر داد و گفت: نتيجه «همايش آرمان شهر» با صرف آن همه هزينه براي شهر چه بود؟

زرندي در پاسخ به سوالات طرح شده با اشاره به اينکه باشگاه ورزشي مدارس وکيلي در دست اقدام است افزود: ايشان مصرانه پاي کار است و به محض اينکه مکان مورد نظر تخليه شود، اقدام مي کنيم.

وي با پذيرفتن تاخيراتي که در پروژه انتقال ترمينال وجود دارد، اقدامات لازم را در دست اقدام اعلام کرد.

زرندي عدم رعايت حقوق در تنظيم قرارداد ها را نيز پذيرفت و اظهار کرد: در تلاش ايم نيروي پيماني بگيريم تا کار دقيق تر باشد. وي همچنين افزود: من قبول دارم لکه گيري هاي ما در سطح شهر بسيار غير استاندارد است!

وي در خصوص نتايج برگزاري همايش آرمان شهر و موضوع بسته هاي سرمايه گذاري بيان داشت: تا زماني که در شهر، فرهنگ سرمايه گذاري ايجاد نکنيم، سرمايه گذاري خوبي انجام نمي شود و من احساس مي کنم هنوز به آنجا نرسيده ايم. زرندي که هيچ، اگر قاليباف هم باشد از پس آن برنمي آيد! دوستان اين قضيه نيازمند کار گروهي است.

شهردار با اشاره به رکود اقتصادي بازار، تصريح کرد: 25 درصد چک هاي ما دارد برگشت مي خورد و با توجه به بدهي هشت و نيم ميليارد توماني و نياز 15 ميليارد توماني به نقدينگي، حداقل 23 تا 25 ميليارد تومان نياز داريم؛ براي فروش زمين هاي مان هم آگهي داديم ولي کسي حاضر به خريد نشده است. من هم درک مي کنم سازمان ها به جاي اين که دست شان جلو شهرداري دراز باشد بايد استقلال مالي داشته باشند ولي سال هاست که به همين منوال است، من از شما مي خواهم هر تخلفي وجود دارد اعلام کنيد تا برخورد کنيم.

زرندي با اشاره به اينکه در کنار ايجاد مرکز کنترل ترافيک هوشمند، مقوله مديريت شهري را مطرح کرديم اذعان داشت: در رابطه با تانکرهايي که به پارکها آبرساني مي کنند، چون گزارش اين ها بر اساس مسئول مربوطه است، متاسفانه مقادير زيادي آنجا حيف و ميل مي شود! که در اين راستا تا پايان سال براي تمام خودروها GPS نصب مي کنيم.

شريعتمداري در واکنش به اين صحبت اظهار داشت: همين امروز پيگيري کنيد که افرادي که فرموديد حيف و ميل مي کنند چه کساني هستند و برخورد کنيد.

زرندي نيز تاکيد کرد: با نصب سيستم GPSمي توان گزارشات را با قبل مقايسه و پيگيري کرد، سپس با خنده گفت: اين مورد را ما خودمان گفتيم و قبول نيست.

زرندي به عنوان فصل الخطاب سخنان اش اظهار داشت: من را عضو چهاردهم شورا بدانيد؛ ما ايرادات خود را قبول داريم بياييد با گفتمان، مشکلات را به حداقل برسانيم.

وي افزود: به لحاظ وصول درآمدها به داد ما برسيد! و ما را راهنمايي کنيد. کلمه «داد» را به کار بردم تا اهميت مسئله را بيان کنم. دولت با آن عظمت ش 40 درصد از درآمدهايش را نتوانسته وصول کند.

زرندي اضافه کرد: سود اوراق مشارکتي که دولت براي شهرداري تعيين کرده است 20 درصد است، وقتي بانک ها سود 28 درصد مي دهند مردم ديگر اوراق ما را نمي خرند.

شريعتمداري در پاسخ گفت: 20 درصد علي الحساب است، شهرداري مشهد براي پروژه قطار شهري 32 درصد سود داد، اين بازي با کلمات است.

در نهايت با رأي اعضا بنا شد 20 دقيقه جلسه به صورت غير علني باشد تا اعضا در خصوص اقناع يا عدم اقناع نسبت به پاسخ هاي شهردار شور کنند.

رئيس شورا در پايان بخش غيرعلني جلسه به خبرنگاران گفت: در اين جلسه 8 نفر از 11 عضو شرکت کننده در جلسه از پاسخ هاي شهردار قانع نشدند و طبق آئين نامه هئيت رئيسه، جلسه استيضاح را تعيين مي کند که حداکثر تا ده روز فرصت دارد.

بنا به اطلاع موثق خيام نامه، سه عضو شورا که از پاسخ هاي شهردار قانع شدند، عبارتند از: محمد صالح آبادي، مظاهر اقبالي و حسن پارسا.

همچنين در جلسه سه شنبه نهم دي ماه نيز درخواست کتبي 5 نفر از اعضا، مبني بر برگزاري جلسه استيضاح ثبت دفتر شد و نهايتا جلسه استيضاح شهردار به يک شنبه چهاردهم دي ماه موکول شد. براي برکناري شهردار، حداقل دو سوم آراء يعني 9 نفر بايد به استيضاح رأي دهند.

 

احسان سلیمانی و آزاده مهدیار