مشکل و مانع اصلي توليد بانک ها هستند که نمي گذارند توليد به سرمقصد برسد
مشکل و مانع اصلي توليد بانک ها هستند که نمي گذارند توليد به سرمقصد برسد

در نشست بررسي مشکلات و بانک ها عنوان شد: مشکل و مانع اصلي توليد بانک ها هستند که نمي گذارند توليد به سرمقصد برسد آقاي مروي چرا نتيجه جلسه 6 ماه قبل را اعلام نمي کنيد؟ شنبه هفته گذشته تعداد اندکي از مديران و فعالان صنايع، رئيس اداره صنعت، چندين نفر از کشاورزان و گروهي […]

در نشست بررسي مشکلات و بانک ها عنوان شد:

مشکل و مانع اصلي توليد بانک ها هستند که نمي گذارند توليد به سرمقصد برسد

آقاي مروي چرا نتيجه جلسه 6 ماه قبل را اعلام نمي کنيد؟

شنبه هفته گذشته تعداد اندکي از مديران و فعالان صنايع، رئيس اداره صنعت، چندين نفر از کشاورزان و گروهي از اطرافيان علي مروي در نشستي با حضور عدالتيان رئيس شوراي عالي بانکها در استان و رئيس شعب بانک ملي استان خراسان و نيز عليرضايي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي به بيان مشکلات خود در زمينه صنعت و بانک ها پرداختند. نشستي که به رغم عدم استقبال نه چندان زياد از سوي صنعتگران، با اصرار مروي برگزار شده بود و از همان ابتدا به نظر مي رسيد، حساسيت حاميان سبحاني نيا را براي برگزاري نشستي مشابه برانگيزد.

ناصر کرباسي شرق رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت نيشابور در اين جلسه اظهار داشت: مشکل اصلي ما با بانک ملي نيست، بلکه با بانکها و بنگاه دارها است. مشکل و مانع اصلي توليد بانک ها هستند که نمي گذارند توليد به سرمقصد برسد. به دليل اينکه با بهره 27درصد تسهيلات، وثيقه هاي سنگين و جرائم تصاعدي کمر صنعت را شکسته اند. تعبير من از بانک ها اين است که بانک هاي دولتي مانند ديابت هستند که ظرف چندين سال توليد کننده را از بين مي برند، اما يانک هاي خصوصي مانند سرطان هستند که طي 6 ماه تا يک سال کار توليد کننده را تمام مي کنند.

وي خواستار حمايت مجلس از توليد کننده بويژه در مسائل بانکي شد و افزود: اگر صنعتگر از قضيه مشکلات بانکي بتواند عبور کند، مشکلات ديگر هم حل مي شوند. جرائم ديرکرد اقساط قبلا 6 درصد بود، اما اکنون تصاعدي شده است. با احتساب جرائم و … توليد کننده مجموعاً 42 درصد به بانک مي دهد، پس چقدر از سود براي خودش بماند. چه معجزه اي مي خواهد بکند که در اين شرايط شانه راست کند.

کرباسي اضافه کرد: اغلب وقت مديران صنعت، در يانک ها مي گذرد، پس اين ها کي فرصت دارند ماشين آلات خود را بروز کرده يا بهينه سازي انرژي کمند و يا روي کيفيت توليد کار کرده و با استانداردهاي جهاني خود را تطبيق داده و رقابت کنند.

مديرعامل شرکت اگزوز خودرو خراسان نيز در اين جلسه اظهار کرد: بحث کاتاليسم مشکل بزرگي در کشور است که دولت هم در حل اين مسئله زيست محيطي مشکل دارد. شرکت اگزوز 80 درصد اگزوز ايران خودرو را توليد مي کند و از سال 86 به نصب کاتاليسم در اگزوز خودر اقدام کرده است. اما از آن جا که حجم واردات بسيار زياد است و در اين زمينه به خراج وابستگي داريم، سرمايه گذاري 30 ميليارد توماني در خصوص پروژه ساخت کاتاليسم را در دستور کار شرکت قرار داده ايم و اين امر در مراححل نهايي است.

جمالي افزود: اجراي اين پروژه در منطقه صرف نظر از هزينه آن، بدون مشارکت و حمايت دولت ممکن نيست. البته پروژه متعلق به استان و شهرستان است و اگر در منطقه انجام شود، مي تواند يک قطب باشد، اما به دليل نبودن سرمايه اين پروژه احتمالا از نيشابور مي رود و در تهران انجام مي شود.

سپس نصرايي عضو هيئت مديره شهرک صنعتي خيام به مشکل برق و مخابرات اين شهرک اشاره کرد و آن را از بديهي ترين و ضروري ترين نيازهاي يک واحد صنعتي دانست. همچنين تابعي، مديرعامل شرکت شهرک صنعتي خيام نيشابور نيز با انتقاد از قطع و وصل هاي مکرر برق، برخورداري از خطوط مخابرات را به عنوان مهمترين ابزار ارتباطي يک واحد صنعتي دانست.

وي همچنين با انتقاد از ناهماهنگي و موازي کاري ادارات گفت: موازي کاري جهاد کشاورزي و اداره صنعت مشکلاتي به وجود آورده و فردي که سرمايه گذاري کرده براي ادامه کار يا تمديد پروانه بهره برداري با مشکلاتي از سوي برخي ادارت چون بهداشت و محيط زيست مواجه مي شود. به عنوان مثال مجوزهاي واحدهاي خوراک دام را جهاد صادر مي کند. از سوي ديگر محيط زيست در خصوص مجاورت واحدهاي توليد صنايع غذايي با واحدهاي خوراک دام وارد کار شده است.

حسين محمديان رئيس هيئت مديره شرکت شهرک صنعتي خيام نيز با اشاره به برگزاري نشستي مشابه در چندين ماه قبل با مروي، اظهار داشت: آقاي مروي، ما6 ماه قبل در شهرک خيام خدمت شما بوديم و مشکلات و خواسته هايي از سوي دوستان مطرح شد، چه خوب بود اول جلسه نتايج آن پيگيري ها را به ما مي گفتيد که چه شده است. دليل اينکه مي بينيد از سوي مديران صنعت اين جلسات استقبال نمي شود، همين عدم نتيجه بخشي است. من خواهش دارم اگر حضور ذهن داريد به پيگيري هايي که کرده ايد، اشاره کنيد. شما قرار بود رابط صنعتي از طرف دفترتان بگذاريد، ما اصلا اين رابط را نمي شناسيم، اين رابط کيست؟ يک زنگي به ما نزده است.

وي افزود: اين که آقاي مهندس سراج مي گويند، نيشابور دومين شهر صنعتي شرق کشور است، احساس مي کنم ما فقط داريم اين نام را يدک مي کشيم.. بعد از دو سال از روي کار آمدن دولت و تدبير اميد نيشابور مدير عالي ندارد، ما حتي فرماندار نداريم که براي مشکلات به او مراجعه کنيم. اداره صنعت هم که با سرپرستي اداره مي شود.

مديرعامل شرکت افلاک الکتريک تصريح کرد: علي رغم شعار حمايت از توليد، توجه عملي به اين عرصه صورت نمي گيرد و آن طرف قضيه بحث دلالي سودآور تر است. من به عنوان مسئول شهرک صنعتي خيام اعلام مي کنم بالغ بر 65 درصد واحدهاي شهرک خيام تعطيل و يا نيمه تعطيل هستند و کار را رها کرده اند، چرا که نمي صرفد. تشريف بياوريد و ببينيد، البته در آمار دولتي ها شايد تعداد کمتر باشد. خيلي واحدها براي حيثيت اطلاع نمي دهند که فعاليتشان را کاهش دادند. در مشکلات ملي کاري از دستتان برنمي آيد، حداقل مشکلات شهرستان را که حل کنيد.

وي افزود: فاز دوم شهرک صنعتي خيام آسفالت ندارد و در روشنايي هم مشکل داريم. شهرک هاي صنعتي در شرايط فعلي نمي توانند مستقل باشند و بايد دولت کمک کند. ما درصدي از عوارض ارزش افزوده را به شهرداري ها پرداخت مي کنيم، اما چه خدماتي شهرداري بابت آن به ما مي دهدو يک ماشين آتش نشاني گذاشته اند که ماهي هفت ميليون پول مي گيرند.

محمديان خواستار بررسي ماليات هاي اخذ شده گرديد و با انتقاد از عملکرد اداره دارايي گفت: اداره دارايي از سال 89 يک ريال به بنده بابت 8 درصد ارزش افزوده اي که به واحدهاي صادرکننده، بايد بدهند، نداده است.

خيرآبادي که در زمينه کشاورزي فعاليت دارد، در اين جلسه گفت: صنايع از بانک ها ضربه مي خورند، ما کشاورزان از هوا و زمين و آسمان و بانک ضربه مي خوريم.

اردمه مديرعامل شرکت پنبه سفيد نيز با انتقاد از تسهبلات و مشکلات معوقات بانکي، گفت: به افرادي که مي خواهند وام بگيرند توصيه کنيد همان اول نگيرند تا به مشکلات ما دچار شوند و يا اگر آمدند و تسهيلاتي برايشان مصوب شد، به موقع پرداخت کنيد. به من يک سال تنفس بدهيد و دو سال به دوره باز پرداخت وام اضافه کنيد، بعد اگر دوباره ما را در بانک ديديد، با مأمور بيرونمان بندازيد.

وي افزود:به رغم تمام مشکلات در اين چهار سال که صنعت کشور منفي بود، در مجتمع خودم 130 درصد افزايش کارگر و بيش از 150 درصد افزايش سرمايه داده ام.

محمدي يک فعال ديگر در زمينه کشاورزي نيز گفت: نيشابور دوبرابر جمعيت شهرستان در زمينه کشاورزي و دادمداري توليد دارد اما توجهي به آن نمي شود.

وي نيز در مورد مشکلات بانکي گفت:حاضرم بدهي خود را با دو برابر ملک سر کنم و تعهد بدهم ديگر دور و بر بانک نمي روم.

صدقيان يکي ديگر از فعالان عرصه صنعت با مقايسه فعاليت صنعتي خود در آلمان با ايران، اظهار داشت: کسي که کار توليد مي کند، کار شخصي نمي کند ما داريم باري را از دوش دولت برمي داريم و دولت بايد واقعا ما را حمايت کند. اينجا از نظر بانک يک کارخانه ارزش يک آپارتمان را ندارد و اين واقعا باعث تأسف است.

وي ضمن گلايه از سنگ اندازي ادارات گفت: به راستي چرا ما نتوانيم با دنيا وارد رقابت شويم. شما مي خواهيد از اقتصاد نفتي جدا شويد، اما با اين وضع اقتصاد و توليد چگونه مي شود؟

گرايلي نيز ضمن انتقاد از کم توجهي ها، خواستار حمايت مجلس و عزم جدي براي حل مشکلات شد.

عباس الهي، دبير انجمن مديران صنايع که ميزبان جلسه بود، ضمن عرض خيرمقدم به صورت گذرا و مجمل به مشکلات حوزه صنعت از جمله درصد سود بالاي تسهيلات بانکي، مشکل پرداخت معوقات اقساط و ميزان تقصير يانک ها در اين زمينه اشاره کرد و پرسيد: به راستي چند درصد از منابع بانک ها به صنعت تزريق شده است؟

وي افزود: اين که آقاي محمديان گفتند، ميزان تعطيلي واحدهاي شهرک خيام زياد است، به اين معني است که يا کامل تعطيل شده اند، يا کاهش توليد داده و يا در حال رکود و توقف هستند و مجموع درصد زيادي مشکل دارند.

احمدي ميرعامل مجتمع فولاد خراسان ضمن انتقاد از نحوه گفتمان در جلسه بيان داشت: ما با اين صحبت ها مهندس عليرضايي را خسته مي کنيم و اگر قرار باشد در هر شهري اين حرفها را بگويند، ديگر انرژي براي ايشان نمي ماند. اينکه مي گويند 65 درصد شهرک خيام خوابيده، من به عدد کار ندارم ولي اگر بر مبناي ظرفيت ها صحبت کنيم، بهتر است. ضمن اينکه فرمايشات دوستان را تأييد مي کنيم اما بايد به هم انرژي بدهيم و مهمانان که آمده اند با نشاط و انژي بروند. اين که هميشه نيمه خالي ليوان را مطرح مي کنيم، خوب نيست.

وي نويد داد: توسط مجتمع فولاد خراسان در سال 84 مبلغ 100 ميليارد تومان به جمع پروانه هاي بهره برداري استان اضافه مي شود و همچنين در حال مطالعه فاز سوم فولاد هستيم.

نائب رئيس هيئت رئيسه انجمن مديران صنايع نيشابور افزود: در مقوله برون سپاري نيازمند حمايت و همراهي مديران صنعت شهرستان هستيم تا چرخه تأمين فولاد خراسان به خارج از کشور و استان نرودو بتوانيم حجم زيادي از مواد مورد نياز را از منطقه تَأمين کنيم.

حقيقي که به نمايندگي از دستگاه سياسي در اين جلسه حضور يافته بود در واکنش به انتقادات برخي از حاضران گفت: مگر کليد دولت چند قفل را قرار است باهم باز کند. اين دولت وارث مشکلات گذشته هم هست و تصميمات يک شبه و ايجاد توقع براي مردم مشکلات زيادي را ايجاد کرده است.

وي افزود: تا جايي که در توان ما باشد، از توليد حمايت مي کنيم اما بسياري از مشکلات کشوري است. دولت اگر مشکل اشتغال را با ايجاد امنيت براي سرمايه گذاري داخلي نتواند حل کند، مطمئنا ما سرمايه گذراي خارجي هم نخواهيم داشت.

عدالتيان رئيس شوراي عالي بانکها در استان و رئيس شعب بانک ملي استان خراسان در پاسخ به انتقادات مطرح شده به بيان توضيحات مفصلي در اين زمينه پرداخت و گفت: سود تسهيلات تابعي از سود سپرده ها و وضعيت تورم مي باشد. البته قبول داريم نرخ سود تسهيلات براي صنعت بالا است، ولي بايد خود را جاي بانک بگذاريد. اگر شما دير قسط بدهيد مگر مي توانيم وقتي کسي مراجعه کرد سپرده اش را از ما بگيرد، به او بگوييم برو بعدا بيا تا فلان کسي که تسهيلات گرفته توان پرداخت پيدا کند. همان اول شرايط وام را مي دانستيد و بايد بر اساس توان تان تصميم مي گرفتيد.

وي افزود: از سويي بانک ها مدام بازخواست مي شوند که چرا مطالبات بانکي را وصول نمي کنند. البته خوشبختانه مطالبات ما در استان يک سوم متوسط کشوري است.

عداليتان گفت: متأسفانه برخي از دستورالعمل هاي سخت گيرانه را مجلس تصويب کرده است، اما در مجموع آنگونه که شواهد نشان مي دهد وضع اقتصاد رو به بهبود است.

عليرضايي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در سخناني به انتقادات مطرح شده پاسخ داد و با ارئه آمار از بهبود وضعيت صنعت استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

وي در خصوص وضعيت سرپرستي اداره صنعت نيشابور گفت: آقاي سراج مسئول اداره، کارمند شرکت شهرک ها بوده و اگر ايشان را به سازمان صنعت منتقل کنيم، حقوق ايشان نصف نمي شود، چرا که آن جا خيلي بيشتر مي گيرد. ضمن آن که اين انتقال از شهرک صنعتي به سازمان قانونا ممنوع شده است. ايشان مسئول تمام وقت اداره است و اگر ضعف يا مشکلي درباره اش احساس کرديد، به ما منتقل کنيد تا پيگيري کنيم.

اين مقام مسئول گفت: اينکه با اين ججم درآمد سالانه در شهرک صنعتي، توقع داريد دولت از مردم ماليات بگيرد و به شما بدهد که نمي شود. دولت بخشي از ماليات را به هيئت مديره مي دهد تا هزينه ها را تأمين کند.

عليرضايي تصريح کرد: فضاي کسب و کار در نيشابور از همه جاي استان براي ما سخت تر است و دچار تنش هاي روزمره شده ايم. ما آمادگي داريم ميانگين فضاي کسب و کار شهرستان را با استان مقايسه کنيم.

وي بيان داشت: مشکل بروکواسي اداري و موازي کاري ادارات در استان پيگيري شده و در سطح وزرا در دست بررسي است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با طرح اين پرسش انتقادي که چه سهمي در توسعه دانشگاه شهرتان داشته ايد، صنعتگران را به استفاده از دانش روز و مشورت با تيم هاي دانشگاهي و اهل فکر توصيه کرد.

وي در انتها خواستار توجه و روي آوردن مديران صنعت به توليد مواد وارداتي از خارج شد.

عليرضايي همچنين در انتهاي جلسه در پاسخ سؤال خبرنگار خيام نامه در خصوص چرايي عدم برخورد با متخلفان صاحب نفوذ و عدم پيگيري اختلافات اتاق اصناف با اتحاديه مشاورين املاک گفت: هفته قبل براي رسيدگي به موضوع اختلاف اتاق اصناف و اتحاديه مشاورين املاک به نيشابور آمده و جلسه گذاشتم. مدارکشان را خواستم و تيم کارشناسي گذاشتم که بررسي کنند و در مهلت مقرر بايد پاسخ دهند.

علي مروي نماينده نيشابور در مجلس نيز که سخنران پاياني بود، بيشتر به تکرار و تأکيد بر اظهارت و مسائل مطرح شده پرداخت و در پاسخ اين سؤال که نتيجه پيگيري جلسه قبل در مورد مشکلات شهرک صنعتي چه شده، صرفا اظهار اميدواري نمود با پيگيري هيئت مديره مشکلات اين شهرک حل شود.

وي افزود: اين جلسه کاملا کاري و کارشناسي بود، و اصلا بحث سياسي و شعاري نبود.

حسين سراج سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نيز در رابطه با مسائل مطرح شده در جلسه، به خيام نامه گفت: طبق آمار رسمي ارائه شده از سوي شرکت شهرک صنعتي خيام تعداد واحدهاي تعطيل 30 واحد اعلام شده است، گرچه واحدهاي کاملا تعطيل بسيار از اين کمتر هستند. ظرفيت کل برق شهرک خيام در حال حاضر 16 مگابايت مي باشد که 4 مگابايت بيشتر از ميزان ظرفيت مصرف مي شوند. اگر تعداد واحدهاي تعطيل 65 مورد باشد، پس اين همه برق کجا مصرف مي شود. ضمن آنکه چند واحد جديد نيز راه اندازي شده و نياز به برق دارند. همچنين اکثر واحدها طرح توسعه خود را اجرا کرده و در حال اجرا مي باشند.

وي افزود: از زمان روي کارآمدن دولت تدبير و اميد، وضعيت صنعت و توليد رو به بهبود و توسعه است و مشکل سرمايه در گردش واحدهاي توليدي نسبت به قبل مرتفع شده و مديران صنعتي مي توانند از طرح صيانت از توليد که از سوي خانه صنعت معرفي مي شوند، بهره مند گردند، چرا که در اين طرح بخشي از بهره بانکي را دولت به عنوان يارانه پرداخت مي کند. همچنين واحدهاي صنعتي براي دريافت تسهيلات جهت نوسازي و بازسازي ماشين آلات خط توليد به بانک معرفي مي شوند.

سراج همچنين از راه اندازي نمايندگي گمرک در شهرک صنعتي خيام در آينده نزديک براي ارائه خدمات بهتر به واحدهاي صنعتي خبر داد و در خصوص آسفالت اين شهرک نيز به تخصيص40ميليون تومان براي ترميم آسفالت فاز يک شهرک خيام اشاره نمود.

احسان سلیمانی