اعسار
اعسار

اعسار قسمت دوم دعوي اعسار به دوطريق قابل رسيدگي است : 1-طرح دعوي اعسار همراه با دعوي اصلي 2-طرح دعوي اعسار از طريق دادخواست جداگانه در هر دوصورت چنانچه دليل اثبات يا ادعا شهادت شهود باشد،معرفي حداقل دوشاهد نياز است. به محض وصول دادخواست اعسار مدير دفتر ظرف دو روز پرونده را به نظر قاضي […]

اعسار

قسمت دوم

دعوي اعسار به دوطريق قابل رسيدگي است :

1-طرح دعوي اعسار همراه با دعوي اصلي 2-طرح دعوي اعسار از طريق دادخواست جداگانه

در هر دوصورت چنانچه دليل اثبات يا ادعا شهادت شهود باشد،معرفي حداقل دوشاهد نياز است.

به محض وصول دادخواست اعسار مدير دفتر ظرف دو روز پرونده را به نظر قاضي مي رساند تا چنانچه قاضي شهادت شهود را در دادگاه ضروري بداند، طرفين دعوي همراه با شهود در دادگاه حاضر شوند .در هر صورت ،شهود بايد از وضعيت مالي و زندگي مدعي اعسار و نيز از شغل و وسيله امرار معاش وي آگاه باشند و در حضور قاضي سوگند ياد نمايند.

معافيت از هزينه ي دادرسي براي هر دعوي بايد جداگانه اخذ گردد مگر آنکه چند دعوي به طور همزمان عليه يک نفر مطرح شود که در اين صورت قبولي اعسار در يک دعوي در دعاوي ديگر نيز قابل استفاده مي شود .حکم اعسار در تمام مراحل رسيدگي به يک پرونده قابل استفاده است مگر آنکه مدعي اعسار در جريان رسيدگي «دارا» شود که در اين صورت موظف به پرداخت هزينه دادرسي مي باشد.

نتيجه دعوي اعسار از دوحالت خارج نيست:1- دادگاه دلايل اعسار را کافي دانسته ،حکم به قبول اعسار مي دهد2-دادگاه دلايل اعسار را کافي ندانسته ،حکم به رد اعسار صادر مي نمايد. در هر دوصورت طبق قانون آيين دادرسي مدني، حکم به ردد يا قبول اعسار قابل رسيدگي در مرحله تجديد نظر مي باشد.چنانچه ادعاي اعسار به صورت غير واقعي مطرح گردد و مدعي اعسار به دروغ خود را معسر جلوه دهد يا شهود به دروغ شهادت داده باشند و يا معلوم شود معسر داراي مال مي باشد و يا در حين رسيدگي مال يا اموالي به دست آورده و بعد از آن هزينه دادرسي را پرداخت ننموده باشد، دادگاه مي تواند مجازات حبس را در نظر بگيرد.

ممکن است حين رسيدگيي ثابت گردد که فردي توانايي پرداخت يک جاي دين يا ديون خود را ندارد، توانايي پرداخت اقساطي دين خود را داشته باشد که دادگاه مي تواند با صدور حکم تقسيط آن دين يا ديون پرونده را مختومه نمايد و درصورتي که مديون اقساط را پرداخت ننمايد و يا اقساط عقب افتاده باشد به تقاضاي ذي نفع زنداني مي گردد و در صورتي که مديون در طول مدت اقساط داراي مالي گردد و يا توانايي مالي پيدا نمود مي توان کل بدهي مانده را از آن محل تامين نمود.

نوشته شده توسط : محسن تقیان