آقاي شهردار مردم به هواي پاک نياز دارند
آقاي شهردار مردم به هواي پاک نياز دارند

آقاي شهردار مردم به هواي پاک نياز دارند اولويت شهر زندگي و سکونت انسان است نه حضور و تردد ماشين! ز امواج فضا گويي غبار سرب مي ريزد هواي زيستن يارب چنين سنگين چرا بايد (سيمين بهبهاني) اي پايتخت اول ايراني من اي آسمانت فرصت باراني من                   (خدا بخش صفادل) اتومبيل شخصي ام را مي […]

آقاي شهردار مردم به هواي پاک نياز دارند

اولويت شهر زندگي و سکونت انسان است نه حضور و تردد ماشين!

ز امواج فضا گويي غبار سرب مي ريزد

هواي زيستن يارب چنين سنگين چرا بايد

(سيمين بهبهاني)

اي پايتخت اول ايراني من

اي آسمانت فرصت باراني من                   (خدا بخش صفادل)

اتومبيل شخصي ام را مي فروشم تا چند صباحي روي موضوعاتي که ذهنم را درگير کرده، بيشتر تمرکز کنم، از نزديک وقايع اطرافم را بهتر رصد نموده ، بيشتر با مشکلات همشهريانم آشنا شوم و زندگي را براي لحظاتي در تئاتر اتوبوس هاي زرد قناري تماشا کنم. در اين حال و هوا بودم که خانمي به دليل تمام شدن شارژ» من کارت « ش به پرداخت کرايه ي ظالمانه 500تومان نقد به جاي 265تومن با کارت محکوم مي شود. او احتمالا وسيله شخصي ندارد که با آن تردد کند و هوا را آلوده نمايد! نمي دانم چه کسي براين رفتار ظالمانه با همشهريانم نظارت مي کند.

پياده، پياده رو ها را طي مي کنم، افکار خاصي به سراغم مي آيد .حس مي کنم غريبه هايي در پشت خودروهاي شخصي شان در شهر تردد مي کنند، بيشتر اينکه به فکر خودشان باشند خودخواهند و محيط شهر را آلوده مي کنند..دارند کاري مي کنند که شهر قابل سکونت نباشد.به راستي چرا شهرم آرامش چند صباح قبل را ندارد؟

چرا بايد هرکسي اجازه پيدا کند با خودرو شخصي اش در شلوغ ترين ساعات در شلوغ ترين نقاط شهر حضور يابد. روا نيست عوارض راحت طلبي يک سري افراد را اکثريت مردم بپردازند . شهرداري چه برنامه ي نظارتي براي آلودگي نقاط پرتردد شهر دارد؟کودکان ،زنان و افراد سالخورده چه گناهي دارند که اين آلودگي ها را بايد استنشاق کنند ؟بيمار شوند، سرطان بگيرند و اطرافيان را داغدار هزينه ها و مرگشان کنند .از سويي آلودگي حاصل از کارخانه روغن نباتي اين معضل را دو چندان کرده است.محدوديت ترافيکي بايد هرچه سريعتر در شهر اعمال گردد و محدوده خيابان اصلي شهر از ورود اتومبيل هاي شخصي براي ساعاتي ممنوع گردد و کساني که قصد ورود به محدوده طرح ترافيک را دارند ماليات آلوده کردن هواي پاک را پرداخت کنند.ا

از وقتي کارت پارک مد شده است خيلي از کارمندهاي ادارات و بانک ها، اتومبيل هايشان را در کنار خيابان پارک نمي کنند و فضايي براي افرادي که کار ضروري دارند ايجادد شده است ،فقط کارکنان شهرداري هستندد که از پارکينگ مفت و مجاني خيابان شهيد جعفري بهره مي برند ماليات نمي دهند هوا را آلوده مي کنند و کسي را راه نمي دهند. آقاي شهردار و آقايان مسئول مردم به هواي پاک نياز دارند به دادشان برسيد.دوستي مي گفت از وقتي که شهر پر از ماشين شده است دوچرخه ام را در زير زمين خانه ام بايگاني کرده ام و با خودرو تردد مي کنم. تردد با دوچرخه برايم خطر جاني دارد! چرا بايد اين طور باشد ؟واقعا چرا آقاي شهردار….

بد نيست طرح ترافيک در ساعات شلوغ اجرايي شود و بعدازظهرها مردم بتوانند با خودروهاي شخصيشان در شهر تردد کنند .همچنين در مرکز شهر تابلو هشدار آلودگي هوا نيز نصب گردد و مردم از وضعيت آلودگي هواي شهر مطلع گردند .آقاي شهردار نيشابورِ سال 1400را ببينيد.شما که در اِلمان هاي شهري مقام استاني کسب نموده ايد،بايد در داشتن يک شهر با هواي پاک نيز صاحب مقام شويد.سرطان جان مردم را تهديد مي کند آنها غافلند و شما مسئول.شما در شهري مسئوليت داريد که صبحگاهانش زماني شهره آفاق بوده است.

دوچيز مرد سفر را از غم کندد آزاد

علي الصباح نيشابور و خفتن بغداد

خيام و عطار در اين ابر شهر نفس کشيده و گوهر افشانده اند. اولين قدم، پيش قدم شدن شما و همکارانتان است مردم وقتي بدانند شهردار شهر فرهنگي نيشابور و همکارانش به آلودگي شهر مي انديشند خواهند پذيرفت که شهر جايگاه سکونت انسان است نه صرفا حضور و تردد ماشين.

دوباره مي سازمت وطن اگرچه با خشت جان خويش

دوباره مي سازمت به جان، اگرچه بيش از توان خويش

(سيمين بهبهاني)

نویسنده :مهدی مامات