رسيدگي به درخواست طلاق در دادگاه
رسيدگي به درخواست طلاق در دادگاه

رسيدگي به درخواست طلاق در دادگاه (بخش دوم) در مواردي که مرد متقاضي طلاق باشد و يا زن و شوهر تقاضاي طلاق توافقي نمايند، دادگاه به زوجين اعلام مي نمايد که داوري از بين بستگان يا آشنايان مورد اعتماد خويش تعيين و به دادگاه معرفي نمايند. چنانچه زوجين نخواهند يا نتوانند، داوري معرفي کنند دادگاه […]

رسيدگي به درخواست طلاق در دادگاه

(بخش دوم)

در مواردي که مرد متقاضي طلاق باشد و يا زن و شوهر تقاضاي طلاق توافقي نمايند، دادگاه به زوجين اعلام مي نمايد که داوري از بين بستگان يا آشنايان مورد اعتماد خويش تعيين و به دادگاه معرفي نمايند. چنانچه زوجين نخواهند يا نتوانند، داوري معرفي کنند دادگاه رأساً مبادرت به انتخاب داور مي کند.

داوران سعي در اصلاح بين زوجين نموده و چنانچه موفق به اين اصلاح نشوند با اعلام مراتب به دادگاه درخواست گواهي عدم امکان سازش خواهند داد. سپس دادگاه بر مبناي توافق زوجين گواهي عدم امکان سازش صادر مي کند تا با مراجعه زوجين به يکي از دفاتر ثبت طلاق، صيغه طلاق اجرا و در شناسنامه آن ها ثبت شود. دادگاه هنگام صدور گواهي عدم امکان سازش بايد اطمينان حاصل نمايد که زوجه باردار نيست و رويه قضايي در اين مورد آن است که زوجه براي معاينه و صدور گواهي به پزشک مورد اعتماد دادگاه معرفي شود، و يا آنکه دادگاه بر مبناي اقرار زوجه مبني بر باردار نبودن مراتب را گواهي مي نمايد. لازم به ذکر است که اگر مردي پس از صدور گواهي عدم امکان سازش براي اجراي صيغه طلاق و ثبت آن به دفترخانه مراجعه ننمايد دفترخانه موظف است احضاريه اي براي شوهر بفرستد و اگر شوهر براي بار دوم از مراجعه به دفترخانه خودداري ورزد، دفترخانه مراتب را به دادگاه اعلام و دادگاه شوهر را احضار مي نمايد، در صورت عدم مراجعه به دادگاه، دادگاه با رعايت موازين شرعي نماينده اي جهت اجراي صيغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه معرفي مي نمايد. ولي اگر زن از رفتن به دفترخانه خودداري نمايد دفترخانه با حضور مرد، صيغه طلاق را جاري مي کند و موضوع را به زن ابلاغ خواهد نمود. بعد از اجراي طلاق چنانچه طلاق از نوع رجعي باشد تا سه ماه بعد از طلاق حق رجوع دارد يعني مي تواند اعلام نمايد که از طلاق پشيمان شده و قصد ادامه زندگي مشترک را دارد و زن نمي تواند مخالفت نمايد. اما در طلاق باين (در شماره قبل توضيح داده شد) بعد از اجراي صيغه طلاق، مرد حق رجوع ندارد ولي زن مي تواند پشيمان شود و آن چه از مهريه به شوهر بخشيده است را مسترد دارد و در صورتي که شوهر تمايل داشته باشد به زندگي برگردد اگرنه شوهر بايد با طلاق رجعي از او جدا شود.

بايد توجه داشت در طلاق رجعي تا زماني که عِده تمام نگرديده، مرد بايد نفقه زن را پرداخت نمايد و در صورت فوت هر يک از طرفين از يکديگر ارث مي برند اما در طلاق مبارات و يا خُلع چنين نيست.

نویسنده :محسن تقیان