فرزندان ناتني شهر به دنبال سهم خود از آسايش!
فرزندان ناتني شهر به دنبال سهم خود از آسايش!

تجمع مقابل شورا فرزندان ناتني شهر به دنبال سهم خود از آسايش! اگر اين بار جواب نگيريم جاده صومعه را مي بنديم تا بيايند جواب ما را بدهند تجمع تعداد زيادي از مردم، زن و مرد، برخي با بچه کوچک، مقابل درب ورودي شوراي شهر و اعتراضات آنان به رئيس شورا ، نظر خبرنگاران را […]

تجمع مقابل شورا

فرزندان ناتني شهر به دنبال سهم خود از آسايش!

اگر اين بار جواب نگيريم جاده صومعه را مي بنديم تا بيايند جواب ما را بدهند

تجمع تعداد زيادي از مردم، زن و مرد، برخي با بچه کوچک، مقابل درب ورودي شوراي شهر و اعتراضات آنان به رئيس شورا ، نظر خبرنگاران را جلب کرد.آنان ساکنان شرق جاده ي صومعه مشهور به محله کردها بودند که در سال 84 در زمان سفر استاني احمدي نژاد، موفق شدند اجازه ي ساخت وساز بگيرند.مديران دولت کريمه هم مثل بسياري موارد ديگر بدون اين که به فرداي اين تصميم غلط بيانديشند سياست يک گام به پيش و دو گام به عقب را در برخورد با مشکلات ساکنان اين محله در پيش گرفتند و خواسته و ناخواسته به اين انسانها جفا کردند و به زمين داران و زمين خواران آن منطقه خدمتي شايان!. اما امروز يکصدو چهل خانواده يعني حدود پانصد نفر انسان در اين محله زندگي مي کنند که نه روستايي اند،نه عشايرند و نه شهري! آنها از ابتدايي ترين امکانات زندگي محرومند و کسي صدايشان را نمي شنود! شايد آنان فرزندان ناتني اين ديارند؛امروز کارد به استخوانشان رسيده و به دنبال فريادرسي هستند. کاش مديران مشکل زا آنگاه که در پي تصميمات غير کارشناسي بودند به امروز هم مي انديشيدند!

 

آزاده مهديار/ روز سه شنبه، هجدهم آذر ماه، مردم با ديدن خبرنگاران، شروع به گلايه کردند. مردم ساکن نور شرقي (محله کردها) مدت طولاني است که چوب تخلفات مديران دولت نامحمود احمدي نژاد را مي خورند. مردمي که مجوز ساخت و ساز خانه هاي خود را از دولت دهم گرفته بودند ولي حالا با اخطارهاي متعدد جهاد کشاورزي مبني بر «در محدوده نبودن زمين هاي شان» مواجه شده اند که عدم همکاري ساير اداره ها از جمله آب و برق و گاز را در پي داشته است. مردمي که به محض ديدن خبرنگار خيام نامه جمع مي شوند و به دنبال گوشي شنوا، هر کدام اعتراضات خود را به شکلي بيان مي دارند.

خانمي دردمندانه مي گويد: نه گاز داريم نه آب، هر ماه آب ما را قطع مي کنند. در ماه رمضان 10 روز آب ما قطع بود و مثل قحطي زده ها همه با سطل از اين طرف و آن طرف آب مي آورديم! الان هم آبمان را قطع کردند و در مجموع 7 ميليون تومان هزينه قبض آمده است.

يکي از آقايان جمع با بيان اينکه سال 86 اداره آب و فاضلاب، يک کنتور حجمي براي تعداد 140 خانوار اينجا نصب کرد که هر متر مکعب آب را 1600 تومان حساب مي کند که جدا از احتمال ترکيدگي لوله تا مترمکعبي 2500 تومان هم مي رسد، افزود: الان هم به دليل تجميع، براي دو دوره 7 ميليون تومان هزينه قبض مان آمده است؛ بارها براي جداسازي کنتورها درخواست داده ايم ولي با وجود اين که قبلا دستور جداسازي آن داده شده بود، اداره آب و فاضلاب با ما همکاري نمي کند.

يکي ديگر از افراد اظهار داشت: هيچ اداره اي با ما همکاري نمي کند. فقط اداره برق همان اول 70 خانوار را برق داد که پس از آن ممانعت شد و آنها هم همکاري نکردند. وي افزود: به ما گفته اند خارج از محدوده ساخته ايد و ساخت و سازها غير مجاز است، الان چندين سال است که برخي اينجا ساکنند، چرا همان اول کسي به ما چيزي نگفت و الان که خانه هايمان را با بدبختي ساختيم، اين مشکلات را براي مان ايجاد مي کنند؟!

يکي ديگراز تجمع کنندگان با بيان اينکه هميشه براي جمع آوري پول بين ساکنين نزاع صورت مي گيرد، ادامه داد: جهاد کشاورزي اعلام کرده که اينجا زمين کشاورزي است در حاليکه جهاد جريمه تغيير کاربري خود را مي گيرد و مردم براي اخطارهاي آمده، به دادگاه مي روند.

خانمي مي گويد: ما به فرمانداري که مراجعه کرديم مردم را مي ترسانند و مي گويند به 110 زنگ مي زنيم!، شهرداري هم مي رويم ما را به جاي ديگري پاس مي دهند، شهرداري مي گويد غير قانوني است، جهاد سازندگي هم دائما اخطاريه مي فرستد، وي ادامه مي دهد: شوهران ما کارگر سر گذر هستند، اگر پول داشتيم که نمي آمديم اينجا خانه بسازيم.

خانمي که کودکش را به بغل دارد مي گويد: من با بچه کوچکم در اين هواي سرد اينجا آمده ام، خدا را خوش مي آيد؟ آشغال هاي اين خانه را جمع آوري نمي کنند و پشه و مگس همه محل را پر کرده و بچه سه ساله همسايه ما سالک گرفته است. وي ادامه مي دهد: يک نهاد نظامي اينجا را ديوار کشيده است که پشت اين ديوار معتادان جمع مي شوند، شب تا صبح ما جوانها را پشت خانه خود مي بينيم و جرات نمي کنيم بيرون برويم، سرنگ و تيغ و وسايل خطرناک روي زمين ريخته است، اندازه يک فرقان تيغ روي زمين ريخته شده که نمي دانيم چه کسي اين کار کرده است! وي اضافه مي کند: چطور براي اين نيروي نظامي،اين محدوده زمين کشاورزي نيست براي ما هست؟! مي دانيم چون زورش زياد است!

خانمي ديگر با صداي لرزان مي گويد: صبح که بيدار مي شويم مي بينيم به خاطر بخاري نفتي، خانه مان پر از دود است و بچه مان دارد خفه مي شود، يک بار هم خانه ما آتش گرفت، حتما بايد چند نفر بميرند که مسئولين به فکر بيفتند؟! وي ادامه مي دهد: نفت بشکه اي 37 هزار تومان شده است و کپسول گاز هم 15 هزار تومان، وي اضافه مي کند: حداقل مشخص کنند ما ساکن نيشابور هستيم يا نه؟! يا عشايريم؟! بسياري از روستاهاي ما برق و آب و گاز دارند ولي اين منطقه ندارد. وي با ناراحتي مي گويد: اگر اين بار جواب نگيريم جاده صومعه را که محل عبور دانشجويان است، مي بنديم که بيايند جواب ما را بدهند يا زنگ مي زنيم گزارش 5.

رئيس شورا در ابتداي جلسه در توضيح تجمع مردم بابيان اينکه بايد همان اول جلو خانه سازي را مي گرفتند که يک خلاف اين اندازه بزرگ و بزرگتر نمي شد، مردم حق دارند، اما يک جنبه تخلف به گردن مردم است و جنبه هاي ديگر آن بر عهده جهاد کشاورزي، شهرداري و دستگاه هاي نظارتي است که متاسفانه در زمان خودش اعمال قانون نشده است. وي ادامه داد: ما با کارشناسان شهرداري صحبت کرديم قرار شد مسئله را به استان منتقل کنند و همچنين يک شنبه آينده جلسه اي در فرمانداري به همراه نمايندگان مردم محل تشکيل مي دهيم تا تکليف روشن شود. صالح آبادي با اشاره به طرح سوال شورا از شهردار، افزود: کاري نکنيد مردم بگويند چطور شورا مي تواند از شهردار سوال کند، نمي تواند اين مشکل را حل کند؟ اينها هم شهروند شهرستان هستند، اينکه در اين هواي سرد مردم با بچه کوچک آمدند اينجا کار انساني و درستي نيست. وي از اعضاي شورا دعوت کرد تا هر کدام تمايل دارند در جلسه يک شنبه فرمانداري براي رسيدگي به اين موضوع، شرکت کنند.