اين کتاب زبان بسته!
اين کتاب زبان بسته!

اين کتاب زبان بسته!   نيشابورِ ما، زماني به نظاميه و کتابخانه هاي بزرگش شُهره بوده است. شهري فرهنگي که بسياري از انديشمندان از سراسر ايران، رنج سفر را به جان مي خريده اند تا به اينجا آمده و از مراکز علمي و اساتيد ساکن در اين شهر بهره ببرند. اين شهر را چه شده […]

اين کتاب زبان بسته!

 

نيشابورِ ما، زماني به نظاميه و کتابخانه هاي بزرگش شُهره بوده است. شهري فرهنگي که بسياري از انديشمندان از سراسر ايران، رنج سفر را به جان مي خريده اند تا به اينجا آمده و از مراکز علمي و اساتيد ساکن در اين شهر بهره ببرند. اين شهر را چه شده است که امروز بايد با طنز از نامزدي اش براي پايتختي کتاب سخن بگوييم. آقاي زوار مسئول محترم کتاب فروشي نشر دانش چندي پيش به نکته ي تامل انگيزي اشاره کردند و آن اين که چرا در نيشابور و در حاشيه ي خيابان اصلي شهر، هيچ خبري از کتاب فروشي نيست! واضح است که در لابلاي ده ها لباس فروشي و طلافروشي و سوپرمارکت و بانک و صندوق هاي اعتباري رنگارنگ، براي هيچ کس مقرون به صرفه نيست که سرمايه ي خود را درگير کار کتاب فروشي کند زيرا اين روزها تازه هاي نشر و کتاب و شايد بهتر است بگوييم انديشه خريدار چنداني ندارد. اين رخوت فرهنگي به کنار، بي تفاوتي مسئولاني که قرار است فرهنگ ساز باشند خودش ماجرايي ديگر است. هفته ي قبل و در همين نشريه از نمايشگاه کتابي که سال هاست با يک تيم تکراري و کتاب هاي تکراري در نيشابور برگزار مي شود انتقاد کردم. تاکنون پاسخي از مسئولان محترم به نشريه نرسيده است در عوض با آب و تاب در يکي از نشريات محلي خبر داده اند که: «در راستاي ترويج فرهنگ کتاب و کتاب خواني و آشنايي هرچه بيشتر مردم فرهنگ دوست نيشابور با آخرين کتاب هاي منتشره کشور و همزمان با بزرگداشت هفته ي بسيج در راستاي گسترش اين فرهنگ ماناي بشري که کتاب مي باشد، موسسه ي فرهنگي و هنري سپهر مهر بينالود با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور همزمان با بزرگداشت هفته ي بسيج {تکرار در متن خبر است} اقدام به برگزاري نمايشگاه و فروشگاه کتاب فرهنگ ولايي، بصيرت حسيني با اهتمام 50 ناشر برتر تهران نموده است.»! (من در همين خبر کوتاه ، 7 تا دروغ پيدا کردم. شما چطور؟!)

از اين ور بام تا آن ور بام!

بهار گذشته با همکاري اداره ي ميراث فرهنگي (که همينجا از مسئول محترم ميراث تشکر مي کنم) فضايي به رايگان در رباط عباسي در اختيار انتشارات شادياخ و کلبه کتاب کليدر گذاشته شد. سعي کرديم در مدتي که در آنجا نمايشگاه کتاب برگزار نموديم با برگزاري نشست هاي معرفي آثار مولفين نيشابور و عرضه ي تازه هاي نشر تقريبا همزمان با پايتخت، فضايي متفاوت ايجاد کنيم که البته با استقبال خوب مردم مواجه شديم و در اين بين، برخي کتاب هاي مرتبط با نيشابور هم مورد توجه قرار گرفتند. چندي پيش نيز با همکاري مديران چند مدرسه ي ابتدايي حاشيه ي شهر، در هفته ي کتاب، نمايشگاه کوچکي داخل مدارس برگزار کرديم. استقبال دانش آموزاني که بيشتر از طبقه ي محروم بودند بالاتر از حد انتظار بود. اگر فکر مي کنيد مسئولان محترم به ما خسته نباشيد و دست مريزاد گفتند سخت در اشتباهيد. شايد از ديدگاه آنان کار ما تنها جنبه ي اقتصادي داشته و سودش را به جيب زده ايم. البته الان نگرانم که مسئولان آموزش و پرورش به تکاپو بيفتند که چرا مديران اين مدارس بدون هماهنگي با آنان، نمايشگاه کتاب برگزار کرده اند و از طرف اداره ي کل ارشاد خراسان هم مورد پيگرد قرار بگيريم که آيا کتاب هايي که ارائه کرده ايم در ليست مورد تاييد آنان – که حدود يک ماه بررسي کردند و ما را دواندند تا مجوز بدهند- بوده است يا نه!

گاه گاهي زندگي شوخي نيست!

يکي از دوستان، لطف کرده و کتابي از کاريکلماتورهاي «سهراب گل هاشم» را براي معرفي در اين ستون فرستاده است. «چند قدم حرف حساب» عنوان اين کتاب است که 152 صفحه دارد و در ادامه ي کتاب «گاه گاهي زندگي شوخي نيست» توسط نشر افراز منتشر شده است. آقاي گل هاشم، متولد 1336 در مشهد و از پيش کسوتان طنزنويس در نشريات کشور هستند. محمدرضا عالي پيام (همان آقاي هالو!) در مقدمه اي که بر اين کتاب نوشته است سهراب گل هاشم را فردي آشنا با دردها و رنج هاي جامعه معرفي کرده و عدم بي تفاوتي او نسبت به مسائل پيرامونش را موجب دلنشيني آثارش مي داند. اين هم جملاتي از اين کتاب:

قلمِ پاچه خوار، هميشه نوکش چرب است!

آخرين ترفند شيطان، صداقت است!

بعضي ها پاي حرفي که مي زنند مي ايستند و بعضي ها زانو مي زنند!

در مقوله ي عدل و قسط، معمولا «عدل» به بازاريان مي رسد و قسط به کارمندان!

آخرِ دو خط موازي را کي ديده؟ شايد به هم رسيدن!

براي اين که حرف هاي بودار نزند، قبلش مسواک زد!

شهرداري همه ي پس اندازش را خرج دست انداز مي کند!

کتاب هاي تازه ي هفته ي پيش:

*نمايشنامه ي آنتيگونه اثر سوفوکلس، ترجمه ي نجف دريابندري، نشر آگه، 15000 تومان

*خاطرات سوگواري، نوشته رولان بارت، ترجمه ي محمدحسين واقف، انتشارات حرفه هنرمند، 18000 تومان

*عشق، ديوانگي و مرگ (عاشقانه هاي آن سکستون)، ترجمه ي طيبه شنبه زاده، قيمت 5000 تومان

*نمايشنامه مانکن ها (تأتر آوانگارد آمريکاي لاتين)، آکتوي لوئيز والدز، ترجمه ي ياشين آزادبيگي، قيمت 5500 تومان

*نوادگان خورشيد، آلبر کامو، کاوه سيدحسيني، انتشارات روزنه، 15000 تومان

*دکتر محمد ملکي:استادي براي همه فصول، نوشته ي صادق زيباکلام، انتشارات روزنه، 9500 تومان

* طراحي کميک و کارتون (کتاب هاي داميز)، برايان فيرينگتون، ترجمه ي مهرداد مجيدي، 23000 تومان

*نيمرخ آهو (مجموعه شعر)، هرمز عليپور، نشر مرواريد، 7000 تومان

*حباب معلق (نمايشنامه)، وودي آلن، ترجمه ي بهرنگ رجبي، نشر بيدگل، 7500 تومان

*آشنايي با نشانه شناسي ادبيات، کوروش صفوي، نشر علمي، 22000 تومان

کلبه کتاب ـ مهدی کاکلی