رعايت حقوق شهروندي حداقل خواسته معلولان!
رعايت حقوق شهروندي حداقل خواسته معلولان!

رعايت حقوق شهروندي حداقل خواسته معلولان! دوازدهم آذرماه زنگي است که به صدا درمي آيد تا بشر در مقابل حقوق پايمال شده هم نوع خود پاسخگو باشد و بگويد در برابر اين فراموش کاري چه کرده وچه مي خواهد بکند؟ به نظر مي رسد در کشور ما خود معلول است که بايد همت کند و […]

رعايت حقوق شهروندي حداقل خواسته معلولان!

دوازدهم آذرماه زنگي است که به صدا درمي آيد تا بشر در مقابل حقوق پايمال شده هم نوع خود پاسخگو باشد و بگويد در برابر اين فراموش کاري چه کرده وچه مي خواهد بکند؟ به نظر مي رسد در کشور ما خود معلول است که بايد همت کند و خود را به عنوان عضوي از اين اجتماع ثابت کند.

12آذرامسال روز جهاني معلولين در نيشابور همانند سال هاي گذشته با کم توجهي و بدون هيچ برنامه خاصي و تنها با برگزاري مسابقاتي براي معلولين از سوي اداره بهزيستي و نشست خبري با حضور کمرنگ خبرنگاران شهرستان پايان يافت.

در اين نشست حميدرضا عليزاده رييس اداره بهزيستي نيشابور اعلام کرد: نيشابور 16هزار معلول دارد که به معلولين جسمي- حرکتي، ذهني، جسميحرکتي- ذهني، بينايي، شنوايي، صرع مقاوم به درمان و بيماران رواني مزمن تقسيم مي شوند که اين تعداد معلول در مقايسه با مشهد به نسبت جمعيت نشان دهنده ي آمار بالاتري است.

وي توانبخشي و تلاش براي فراهم کردن زمينه استقلال نسبي براي اين قشر از جامعه را مهم ترين رويکرد سازمان بهزيستي دانست وگفت: اداره بهزيستي نيشابور بيش از 150 وظيفه کاري بر عهده دارد که از تشکيل خانواده تا مرحله سالمندي را در بر مي گيرد که يکي از آنها اقدامات پيشگيرانه است و ايجاد مراکز مشاوره ژنتيک يکي از راه هاي پيشگيري از معلوليت است.

عليزاده با انتقاد از ادارات به خاطر رعايت نکردن قانون 3درصد استخدام از بين معلولين گفت: اداره بهزيستي 5سال حق بيمه کارفرماياني که معلولين را استخدام کنند را تقبل خواهد کرد، همان طور که حق بيمه 50 نفر از معلوليني را که در دکه هاي بليط فروشي مشغول به کار هستند، پرداخت مي کنيم.

رييس اداره بهزيستي بودجه اين سازمان را ناکافي اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به گستردگي مخارج و فعاليت هاي بهزيستي سهم هر معلول با توجه به بودجه دريافتي، ماهي هزار تومان مي شود. وي با بيان اين که رسيدگي به مشکلات اين قشر آسيب پذير توجه بيشتر خيرين و مردم را مي طلبد، ادامه داد: مردم مي توانند به جاي صرف هزينه هاي اضافي در مراسم هاي ترحيم به نيازمندان کمک کنند و مطمئن باشند که در مسيري که خودشان مي خواهند هزينه خواهد شد.

عليزاده از وجود خانواده هايي خبر داد که سه فرد معلول دارند، ولي چون در مراکز شناخته شده و تابلودار نگهداري نمي شوند، ناشناخته مي مانند. در حالي که خيران معمولا کمک هاي شان را اعم از نقدي و غير نقدي بيش تر به مراکز معين ارائه مي کنند. در حالي که با حفظ حرمت و آبروي خانواده هاي داراي مشکل معلوليت و در صورت راهنمايي خواستن از بهزيستي مي توان کمک ها را به دست اين گروه از نيازمندان هم رساند.

عليزاده با اشاره به مناسب نبودن فضاهاي شهري و ادارات و ساختمانها براي تردد معلولين گفت: شهرداري در صدور مجوز براي ساختمانها نظارت کند و محدوديت هاي معلولين را در نظر بگيرد تا آن ها حداقل از آسيب روحي در امان باشند.

طلايي رييس جامعه معلولين نيشابور به نمايندگي از معلولين گفت: آموزش، اشتغال، معيشت پايدار و مناسب‌سازي محيط‌هاي شهري، اداري، تجاري، فرهنگي و ورزشي براي استفاده معلولين و جانبازان بخشي از حقوق مدني و شهروندي و انتظارات معلولين به عنوان عضوي از جامعه است.

در حاشيه برنامه هاي اين روز دانش آموزان مدرسه ي استثنايي ميلاد همزمان با ديگر مدارس استثنايي شهر برنامه هايي از جمله اجراي سرود و دکلمه و نمايش و برپايي نمايشگاهي از آثار هنري شان، که نشان از توانمندي هاي آنها داشت، براي ميهمانان تدارک ديده بودند.

بدون تعارف مي توان گفت هيچ يک از اصول قانون اساسي به طور کامل آنجا که دولت مکلف گرديده حقوق ملت را تامين نمايد به مر حله اجرا در نيامده است (لااقل در خصوص معلولين) و آن چه گاه ديده مي شود نمايشي از اجراي قوانين مربوط به رفاه وتامين اجتماعي معلولين است. کم تر ديده مي شود در جوامع پيشرو معلولين به دلائل پيش پا افتاده از صحنه اجتماع دور گردند و نتوانند استعداد ها و توانائي هاي خويش را به منصه ظهور برسانند و کمتر مکاني يافت مي شود که به دليل عدم رعايت ضوابط معماري وشهر سازي براي معلولين غير قابل استفاده باشد.

نویسنده :الهام صادقی