انواع طلاق
انواع طلاق

انواع طلاق قسمت اول طلاق يکي از راه هاي انحلال و فروپاشي زندگي زناشويي است که متاسفانه در جامعه ي ما ميزان آن رو به افزايش است. در اين قسمت سعي نداريم که به عوامل طلاق بپردازيم بلکه هدف ما از طرح موضوع، اين است که از ديدگاه حقوقي اقسام آن مورد بررسي قرار گيرد: […]

انواع طلاق

قسمت اول

طلاق يکي از راه هاي انحلال و فروپاشي زندگي زناشويي است که متاسفانه در جامعه ي ما ميزان آن رو به افزايش است. در اين قسمت سعي نداريم که به عوامل طلاق بپردازيم بلکه هدف ما از طرح موضوع، اين است که از ديدگاه حقوقي اقسام آن مورد بررسي قرار گيرد:

1- طلاق رجعي: طلاقي است که مرد در مدت معين حق مراجعه به زن و ادامه زندگي را دارد و در صورت مراجعه مرد، طلاق منتفي مي گردد.

2- طلاق باين: طلاقي که در آن مرد حق رجوع به همسر خويش را ندارد مانند طلاق زن يائسه يا دختر باکره.

3- طلاق خُلع: طلاقي است که زن به لحاظ کراهتي که از مرد دارد با بخشيدن مالي که مي تواند تمام يا قسمتي از مهريه يا چيزي بيش از آن باشد تا شوهر را راضي به طلاق نمايد.

4- طلاق مبارات: طلاقي که کراهت از طرف زن و مرد است ، در اين صورت مالي که بخشيده مي شود بيش از مهر نخواهد بود.

طلاق از اين جهت که مورد درخواست زن باشد يا مرد و يا هر دو را مي توان به سه حالت تقسيم نمود:

الف) طلاق به درخواست يا خواسته مرد ب) طلاق به درخواست زن ج) طلاق به درخواست زن و شوهر

الف) طلاق به درخواست يا خواسته مرد: زماني که طلاق به خواسته ي مرد باشد به آن طلاق رجعي گفته مي شود زيرا مرد تا مدت سه ماه حق رجوع و پشيماني از طلاق را دارد و در اين مدت طلاق کامل نيست و زن و مرد هنوز نسبت به هم داراي مسئوليت ها و تکاليفي هستند و با وجود اجراي صيغه طلاق، دفتر ثبت طلاق اجازه ثبت طلاق رجعي را تا پايان (عده شرعي) ندارد، بنابراين در طلاق رجعي تا پايان عده تصميم مرد به طلاق قطعي نيست و بدين وسيله قانون گذار خواسته است فرصت بيشتري به مرد براي بازگشت به زندگي را بدهد. اين مدت سه ماه زمان عده نام دارد.

ب) طلاق به درخواست زن: در صورتي که زن متقاضي طلاق باشد بايد مقداري از مهريه يا همه آن را به شوهر ببخشد تا رضايت او را براي طلاق کسب نمايد اين نوع طلاق را باين مي گويند که به طلاق خُلع و مُبارات تقسيم مي شود.

ج) طلاق توافقي: اين نوع طلاق به درخواست زن و شوهر انجام مي شود. در اين نوع طلاق زوجين با هم متقاضي طلاق مي باشند که با مراجعه به دادگاه خانواده، در اموري از قبيل حضانت فرزند، نفقه، استرداد جهيزيه، مهريه و ساير موارد را کتبا در دادخواست نوشته و به دادگاه مراجعه مي نمايند.

ادامه دارد

نویسنده :محسن تقیان