دارويي براي «خوش تيپ شدن و تناسب اندام»
دارويي براي «خوش تيپ شدن و تناسب اندام»

از داروهاي «گياهي» لاغري بيش تر بدانيم؟ دارويي براي «خوش تيپ شدن و تناسب اندام»   احتمالا تاکنون با شخصي که به دنبال راهي سريع و آسان براي لاغري خود مي باشد روبه رو شده ايد. اکثر اين افراد به دنبال دارويي هستند که بدون عوارض و خيلي سريع آن ها را به وزن ايده […]

از داروهاي «گياهي» لاغري
بيش تر بدانيم؟

دارويي براي «خوش تيپ شدن و تناسب اندام»

 

احتمالا تاکنون با شخصي که به دنبال راهي سريع و آسان براي لاغري خود مي باشد روبه رو شده ايد. اکثر اين افراد به دنبال دارويي هستند که بدون عوارض و خيلي سريع آن ها را به وزن ايده آل خود برساند. اگر مي خواهيد بدانيد که «آيا اين خواسته امکان پذير است؟» اين گزارش را تا انتها بخوانيد.

کارشناس دارويي معاونت غذا و داروي دانشکده علوم پزشکي نيشابور در گفتگو با خبرنگار وب­دا، مي گويد: محصولاتي که در عطاري ها عرضه و به فروش مي رسند، ممکن است شما را به وزن ايده آل خود برسانند اما عوارض جبران ناپذيري نيز دارند.

مهين شورورزي با بيان نام تعدادي از اين محصولات که تبليغات آن ها را در شبکه هاي ماهواره اي و عطاري ها مي بينيم شامل بوتانيکال اسليمينگ، پي 57 هوديا، پرفکت اسليمينگ و اسليمينگ فست، مجيک اسليم و… گفت: ادعاي مشترک همه اين ترکيبات «گياهي و بدون عارضه بودن» آن هاست در حالي که مواد يافت شده در آن ها، که سازندگان شان هرگز نام آن ها را روي بسته بندي درج نمي کنند، اين ادعا را تاييد نمي کند.

وي مي افزايد: از جمله مواد موجود در اين محصولات مي توان به چند دسته کلي اشاره کرد: ترکيبات سرکوب کننده اشتها شامل سيبوترامين، فنترمين، دي اتيل پروپيون، ترکيبات شبه آمفتاميني و…

دکتر شورورزي به خبرنگار ما مي گويد: سه ترکيب اول از جمله داروهايي هستند که براي مدتي در بازار دارويي جهان عرضه شدند اما به دليل عوارض قلبي و خوني جمع آوري گرديدند. اکنون در قرص هاي لاغري غير مجاز، ترکيبات شبه آمفتاميني که خطرناک ترين اين دسته هستند استفاده مي شود.

اما چه چيز در مورد ترکيبات شبه آمفتامين نگران کننده است؟ خانم شورورزي اين ترکيبات را داراي اثراتي مشابه شيشه، قرص هاي اکستازي و ديگر مواد روان گردان مشتق شده از آمفتامين مي داند که با آثاري همچون ايجاد حالت سرخوشي، سرکوب شدن اشتهاي فرد و اعتياد آوري شناخته مي شوند. يکي از خطرناک ترين اثرات اين ترکيبات تغييراتي است که در ميزان ناقل هاي شيميايي مغزي ايجاد مي کنند که در نهايت منجر به افسردگي و توهم مي شود.

دکتر مهين شورورزي ادامه مي دهد: ترکيب ديگري که به وفور در محصولات لاغري استفاده مي شود، هورمون هاي تيروئيدي هستند که جزء مواد حياتي و مهم بدن ما محسوب مي شوند. نکته مهم، ميزان اين مواد در بدن مي باشد که به دليل اثرات متنوع و مهم خود بر اعضاي بدن از جمله تنظيم سوخت وساز آنها بايد در حد متعادلي نگه داشته شود. اما هنگامي که فرد با مصرف ناآگاهانه اين مواد، ميزان آنها را در بدن خود افزايش مي دهد دچار علائمي نظير اضطراب، عدم تمرکز، لرزش دست، بي قراري و عدم توانايي به خواب رفتن علي رغم خستگي، خواهد شد.

کارشناس دارويي معاونت غذا و داروي دانشکده علوم پزشکي نيشابور خاطرنشان مي کند: نتايج يک تحقيق دانشگاهي اطلاعات ارزشمندي در مورد قرص هاي لاغري در اختيار ما مي گذارد. به طوري که طبق اين تحقيق از بين 9 نمونه قرص لاغري جمع آوري شده از سطح عطاري هاي تهران 3 نمونه شامل مقاديري از ترکيبي شبه آمفتامين به نام گرد فرشته (فن سيکليدين) و 6 نمونه شامل هورمون هاي تيروئيدي بودند.

از ديگر ترکيبات مورد استفاده در قرص هاي لاغري مي توان به ملين و مدر اشاره کرد که اولي با دفع مواد، قبل از هضم و جذب کامل آنها وديگري با خروج آب مورد نياز بدن به کاهش وزن فرد منجر مي شوند. بعد از مدتي با مصرف اين ترکيبات بدن در معرض کمبود انواع ويتامين ها و به هم خوردن تعادل الکتروليت ها قرار مي گيرد که مي تواند منجر به ايست قلبي و مرگ شود البته با توجه به تنوع فراوان اين محصولات غير مجاز ، انواع ترکيبات مورد استفاده در آنها نيز هر روز بيشتر مي شوند.

به اين ترتيب به نظر مي رسد رسيدن به وزن و اندام ايده آل از طريق «معجزه داروها»، به نسبت مشکلاتي که براي فرد ايجاد مي شود، در يک کلام، «نمي ارزد».

متخصصان تغذيه و بهداشت، کماکان بر ورزش و تحرک کافي، رعايت رژيم غذايي متناسب و با نظر متخصصين، به عنوان کارآمدترين و سالم ترين دارو و راه رسيدن به وزن مطلوب تاکيد دارند و توليدکنندگان و فروشندگان داروهاي به اصطلاح گياهي هم بر معجزه محصولاتي که فروش آنها البته معجزه را براي «جيب» عرضه کنندگان اين داروها تحقق مي بخشد! جيبي که براي تنبلي و راحت طلبي بعضي از ماها دوخته شده است. انتخاب البته با کسي است که مي خواهد خوش تيپ تر و جذاب تر جلوه کند!