در دهمین نمایشگاه سراسری  صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران  نیشابور در مشهد خوش درخشید
در دهمین نمایشگاه سراسری  صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران  نیشابور در مشهد خوش درخشید

هاشم مداح فیروزه تراشی و گیوه بافی  نام نیشابور را بلندآوازه کرد صنایع دستی وهنرهای سنتی ازارزش افزوده ی زیادی برخورداراست و برای تولید آن به هزینه های گزاف نیازی نیست و ضمن معرفی فرهنگ وهنر این مرزوبوم به اقصا نقاط دنیا ازقابلیت صادراتی خوبی هم برخورداراست. دهمین نمایشگاه سراسری  صنایع دستی و هنرهای سنتی […]

هاشم مداح

فیروزه تراشی و گیوه بافی  نام نیشابور را بلندآوازه کرد

صنایع دستی وهنرهای سنتی ازارزش افزوده ی زیادی برخورداراست و برای تولید آن به هزینه های گزاف نیازی نیست و ضمن معرفی فرهنگ وهنر این مرزوبوم به اقصا نقاط دنیا ازقابلیت صادراتی خوبی هم برخورداراست.

دهمین نمایشگاه سراسری  صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران هفته ی گذشته در شهر مشهد برگزار شد .   درنمایشگاه امسال 28 استان مختلف کشور و 28 شهرستان استان خراسان رضوی شرکت فعال داشتند و توانستند صنایع دستی وهنرهای سنتی خود را درمعرض دید تماشاگران و بازدید کنندگان قراردهند.  شهرمان نیشابوربا برپایی دوغرفه ی فیروزه تراشی و گیوه بافی در این نمایشگاه، حضوری موفق داشت و توانست نام و آوازه ی نیشابور را سربلند کند .

غرفه ی صنایع دستی  نیشابور با حضورمحمد اسماعیل اعتمادی( رئیس اداره ی میراث فرهنگی) و خانم مرضیه ی خانلقی (مسئول بخش صنایع دستی)  و ادریس الا جگردی و سید مهدی کشمیری دوهنرمند صنایع دستی وسنتی شهرمان گشایش یافت که نظرات ایشان را درباره برپایی نمایشگاه تقدیم شما دوستداران هنر و صنایع دستی می کنیم .

محمد اسماعیل اعتمادی – رئیس اداره ی میراث فرهنگی “صنایع دستی و گردشگری نیشابور : نمایشگاه امسال با حضور دکتر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور- معاون صنایع دستی – سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی – وجمعی از مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد درحاشیه ی این نمایشگاه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اظهار داشت صنایع دستی ما درسال گذشته حدود280 میلیون دلار صادرات ازمبادی رسمی و نزدیک به همین عدد هم صادرات چمدانی داشته است .چشم اندازآینده برای ما این است که عدد را به دومیلیارد دلاردرسال برسانیم .البته این کاربه توسعه ی بخش گردشگری هم نیاز دارد که سال قبل حدود یازده و هشت میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است وما هنوزاز نزدیکترین رقیب مان درمنطقه یعنی ترکیه عقب ترهستیم .

نمایشگاه کشوری صنایع دستی که هرساله درمشهد برگزارمی شود امسال با امکانات و گستردگی بیشتر برگزارشد وضمنا با استقبال زیاد مردم هم روبرو بود. ازشهرمان نیشابور غرفه ی شبکه ی گیوه بافی سنتی خراسان رضوی و فیروزه تراشی حضورداشتند که با استقبال بازدید کنندگان روبرو شدند .هدف ما ازشرکت دراین نمایشگاه ها معرفی بیشتر هنرهای سنتی وصنایع دستی شهرمان بوده است.

در این راستا مرضیه خانلقی، مسئول بخش صنایع دستی اداره ی میراث فرهنگی در گفتگو با خیام نامه گفت: امسال نیشابورتنها شهرستانی بود که با برپایی دوغرفه درنمایشگاه حضور داشت. نمایشگاه امسال درمشهد با غرفه آرایی بهتر وساماندهی مناسب تربرگزار شد وازنظر استقبال مردمی هم نمره ی قبولی گرفت .

وی افزود: رشته های شرکت کننده دراین نمایشگاه عبارت بودند از: صنایع دستی داری شامل (فرش – گلیم – جاجیم ) قلم زنی مس – پوشاک سنتی – تراش فیروزه وسنگهای قیمتی – زیورآلات سنتی –  صنایع شیشه – گیوه بافی – سبد بافی – سفال و سرامیک – صنایع چرم و…

خانلقی ادامه داد : ما به دلیل کمبود فضا نتوانستیم ازتمامی هنرمندان بخش صنایع دستی شهرستان استفاده کنیم و تنها با اولویت بندی فیروزه و گیوه بافی را انتخاب کردیم وامیدواریم درآینده بتوانیم از تمامی ظرفیت هنری وصنایع دستی شهرمان استفاده کنیم .

ادریس الاجگردی – مدیر توسعه ی شبکه ی گیوه بافی خراسان رضوی و کارشناس ارشد فیزیک نانو است؛ وی در گفتگو با خیام نامه بیان کرد:

شرکت ما در این نمایشگاه با هدف معرفی الگوی نوین طرح توسعه ی مشاغل خانگی انجام شد. در نمایشگاه رشته های متنوع صنایع دستی از سراسر ایران شرکت داشتند و ما هم برای اولین بار در رشته ی گیوه بافی به سبک تلفیقی (سنتی – صنعتی) تولیدات خودمان را عرضه کردیم .

وی با بیان این که آغازکارشان در سال 97 و با یک ایده ی ذهنی و در شرکت مان شروع شد و پس از فازمطالعاتی شامل نیازسنجی وامکان سنجی ومطالعه ی بازار و پس ازامضای تفاهم نامه بین جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون – کار و رفاه اجتماعی و با نام الگوی نوین توسعه ی مشاغل خانگی تولید ما آغاز گردید .

وی افزود: در این طرح با توجه به قدمت دیرینه ی گیوه بافی درایران ما ابتدا حدود چهار صد نفر متقاضی گیوه بافی را آموزش داده و شبکه سازی کردیم و توسط سازمان تجاری سازی فن آوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی این شبکه به بازارفروش متصل شد .

ما امسال با حمایت اداره ی میراث فرهنگی – صنایع دستی و گردشگری شهرستان در نمایشگاه مشهد حضوریافتیم و خودمان را معرفی کردیم . ضمنا این اداره ما را در اخذ تسهیلات برای افراد تحت پوشش همراهی و یاری کرده است . الاجگردی افزود: هدف اصلی ما در آینده فتح بازارهای جهانی و صادرات است که امیدواریم هرچه زودتر به این آرمان برسیم ؛ از طرف دیگر امیدواریم با حمایت مسئولین بتوانیم گام مهمی در راه اشتغالزایی برداریم و با کمک هنرمندان بخش صنایع دستی به شکوفایی بخش اقتصادی   کشور کمک و  یاری برسانیم  .

سید مهدی کشمیری- فیروزه تراش و مهندس متالوژی دیگر هنرمند شرکت کننده در این رویداد بود که به خبرنگار ما گفت:

از نظر من نکته ی مثبت شرکت درنمایشگاه مشهد ارتباط موثروآشنایی بیشتر تربا شرکت ها و هنرمندان مشغول به کاردربخش صنایع دستی کشور بود. خود من درارتباط با بخش هنری آستان قدس به تفاهمی دردرباره ی استفاده ازفیروزه ی نیشابوردرساخت تابلوهای هنری رسیدیم .

کشمیری ادامه داد: از سوی دیگرمتاسفانه  فیروزه ی نیشابور به طورعلمی درمجامع ونمایشگاه ها معرفی نشده است و جا دارد که مسئولین کمک کنند تا ما بتوانیم این امرمهم را به سرانجام برسانیم و نام فیروزه ی نیشابور را دوباره درجهان طنین اندازکنیم.

این هنرمند به این نکته اشاره کرد که هیچ کدام ازمسئولین شهری ما ازغرفه ی نیشابور بازدید نکردند و این برای من غیر قابل باور بود .

وی ابراز کرد: بنده به دلیل علاقه به سنگ فیروزه، کارتراش آن را ازبچگی درکنارتحصیل انجام داده ام و در حال حاضر نیزبا اخذ مجوزآموزشگاه برای اولین باردرنیشابورامرآموزش را در کنار کاراقتصادی وتراش سنگ ادامه می دهم و امیدوارم بتوانم تجربیات و دانش خودم را به نسل جوان منتقل کنم .

این مهندس جوان در بیان مشکلات کارش گفت: اخیرا براثرتحریم ها مشکلات افزون شده وگرانی مواد اولیه برایمان مشکل ساز شده است. مشکل اصلی ما یعنی تهیه ی سنگ فیروزه هم سرجای خود باقی است .

کشمیری گفت: من امیدوارم با برطرف شدن معضلات سرراه بتوانیم با کمک مسئولین دوباره نام و شهرت فیروزه ی نیشابور را جهانی کنیم. متاسفانه امروزه فیروزه ما با نام ترکیه درجهان به فروش می رسد و این نکته برای ما نیشابوریان قابل قبول نیست .