رضا میرابی- سرپرست وزارت آموزش و پرورش، که نام او برای نیشابوری ها یادآور حادثه ای بی سابقه است، هفته گذشته به نیشابور آمد تا اردوی ملی عشایر را در مجموعه باغرود افتتاح کند. این دومین سفر جواد حسینی در دو سال گذشته به شهرستان است. بار قبل او در قامت معاون سیاسی استاندار خراسان […]

رضا میرابی- سرپرست وزارت آموزش و پرورش، که نام او برای نیشابوری ها یادآور حادثه ای بی سابقه است، هفته گذشته به نیشابور آمد تا اردوی ملی عشایر را در مجموعه باغرود افتتاح کند. این دومین سفر جواد حسینی در دو سال گذشته به شهرستان است. بار قبل او در قامت معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی مهمان فرهنگسرای سیمرغ بود و خبر حمله به او توسط یک نماینده مجلس با پایه میکروفون، در رسانه های فارسی زبان داخل و خارج بازتاب کم سابقه ای داشت. این بار اما نه خبری از خانم نماینده بود و نه پایه میکروفون!

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در حاشیه آیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی، تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور  در خصوص امکان استقرار موقت دانشگاه فرهنگیان شرق کشور در نیشابور، گفت: هرتعهدی دکتر بطحایی داده باشد ما انجام می دهیم.

سیدجواد حسینی در این مراسم بیان کرد: بیستمین دوره اردوی ملی عشایر اهداف مختلفی دارد که مهمترین آنها، ایجاد وفاق و انسجام اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی و به زیستن، ارتباطات اجتماعی، هویت بخشی و تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.

به گفته وی بیش از ۱۸۲ هزار دانش‌آموز کشور در ۶۰۰ مدرسه عشایری تحصیل می‌کنند و امروز مرحله نخست اردوی دانش‌آموزان عشایری کشور با حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز پسر در نیشابور آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه «بیش از ۱۷ هزار معلم و همکار فرهنگی در کشور مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایر هستند» خاطر نشان کرد: امروز آموزش و پرورش کشور یک سند تحول‌خواه بنیادین را پیش روی خود دارد و اردوی دانش‌آموزان عشایر تمام جوهره‌های مدنظر این سند را در خود جای داده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزاری این‌گونه اردو‌ها را گامی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: عدالت‌محوری، زمینه‌سازی برای ایجاد چرخش‌های تحول آفرین در فرآیند‌های تعلیم و تربیت، هویت بخشی اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف سند تحول بنیادین از ویژگی های اصلی این اردوهاست.

او با اشاره به اینکه 30 درصد دانش آموزان کشور در مناطق محروم تحصیل می کنند، افزود: بر همین اساس طرح ایجاد مناطق، مدارس و دانش آموزان لازم التوجه و تبدیل آنها به مناطق، مدارس و دانش آموزان قابل توجه را کلید می زنیم. این طرح می تواند در صورت اجرای درست باعث کاهش محرومیت ها در این سه حوزه شود.

حسینی عدالت آموزشی را یک هدف راهبردی در خلال سیاست های نظام آموزش و پروش خواند و اظهار کرد: در این میان توجه به دانش‌آموزان مرزی و عشایری از رویکرد‌های اصلی است که آن را پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر هم سرانه یک دانش آموز عشایر سه برابر سرانه یک دانش آموز معمولی است.

او از وجود 130 هزار کلاس درس مجهز به سیستم آموزشی هوشمند خبرداد و بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات منعقد شد مقرر شده است در طول برنامه ششم توسعه کل مدارس کشور به شبکه اینترنت مجهز شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که دنبال هستیم که المپیاد‌های دانش‌آموزی از انحصار و طبقاتی بودن خارج شود ادامه داد: دو هزار پروژه آموزشی و بیش از ۱۰ هزار کلاس درس که اکثر آن‌ها در مناطق کم‌برخوردار است برای ابتدای مهرماه ۹۸ آماده خواهند شد تا در اختیار توسعه تعلیم و تربیت کشور قرار گیرند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته است بیش از ۱۳۱۰ مدرسه از ۱۴۰۰ واحد آموزشی که در حادثه سیل اخیر آسیب دیده بودند آماده حضور دانش‌آموزان ‌شوند و در مجموع تلاش می‌کنیم در ایجاد و بهره‌برداری از پروژه‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد عدالت ترجیحی عمل کنیم.
حسینی برچیده شدن مدارس خشتی و تجهیز بیش از ۲۴ هزار کلاس درس به سیستم ایمن و هوشمند گرمایشی را نیز با نگاه به رویکرد ایجاد عدالت آموزشی در کشور توصیف کرد و افزود: اکنون ۱۵ هزار مدرسه شبانه‌روزی در کشور فعال هستند که ۲۲۸ مورد آن ویژه دانش‌آموزان عشایر است.
او در پایان در پاسخ به خبرنگار خیام نامه مبنی بر امکان استقرار موقت دانشگاه فرهنگیان شرق کشور در نیشابور با توجه به قول بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، اذعان کرد: هرتعهدی دکتر بطحایی داده باشد ما انجام می دهیم.