قول وزیر جوان در سفر به نیشابور:  تخصیص 24 میلیارد اعتبار برای بهبود شبکه در نیشابور
قول وزیر جوان در سفر به نیشابور:  تخصیص 24 میلیارد اعتبار برای بهبود شبکه در نیشابور

رضا میرابی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر سه شنبه، پانزدهم مرداد به نیشابور سفر کرد. محمد جواد آذری جهرمی در نخستین سفر کاری خود به نیشابور، از تخصیص 24 میلیارد تومان اعتبار در توسعه، ارتقا و بهبود شبکه های ارتباطی شهرستان، در 4 ماهه آینده خبرداد. آذری جهرمی ابتدا با بازدید از مرکز علم […]

رضا میرابی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر سه شنبه، پانزدهم مرداد به نیشابور سفر کرد.

محمد جواد آذری جهرمی در نخستین سفر کاری خود به نیشابور، از تخصیص 24 میلیارد تومان اعتبار در توسعه، ارتقا و بهبود شبکه های ارتباطی شهرستان، در 4 ماهه آینده خبرداد.

آذری جهرمی ابتدا با بازدید از مرکز علم و فناوری نیشابور از نزدیک با ساختار و توانمندی های این مجموعه آشنا شد و بعد از آن در جلسه شورای اداری شهرستان حضور یافت.

عامل عقب ماندگی نیشابور در حوزه ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی با حضور در شورای اداری شهرستان نیشابور گفت: نیشابور شهری تاریخی و زیبا با مردمانی ارزشمند و مومن است.

او خاطر نشان کرد: مردم در هر جایی که سفر می کنیم به جای درخواست حل مشکلات آب و برق، از ما می خواهند که مشکلات ارتباطی آن ها را حل کنیم چون به این باور رسیده اند که با فناوری ارتباطات می توانند مشکلات خود را به گوش مسئولان مربوطه برسانند.

وی با بیان اینکه « اقتصاد دیجیتال تا 10 سال آینده مهم ترین بخش اقتصاد دنیا می شود» افزود: در سال های قبل، بزرگترین شرکت های دنیا، شرکت های نفتی، هواپیمایی و خودروسازی بودند اما اکنون ارزشمندترین شرکت ها، واحدهای ارتباطی هستند. این نوید یک تحول دیجیتال در سطح بین الملل را می دهد.

او یادآور شد: 70 درصد هزینه های وزرات ارتباطات به صورت ارزی است و در طرق مقابل 100 درصد درآمدها ریالی است که با افزایش ناگهانی قیمت ارز در یک سال گذشته، فشار سختی به بدنه وزارت وارد آمد. ما 10 طرح مختلف را در سطح وزرات خانه اجرا کردیم تا بتوانیم تعرفه های ارتباطی را کنترل کرده و از افزایش آنها در این مدت جلوگیری کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به وضعیت شبکه های ارتباطی نیشابور، اذعان کرد: ظرفیت پهنای باند تلفن همراه نیشابور با توجه به جمعیت شهرستان، کافی نیست.

به گفته آذری جهرمی، مشکل ارتباطات روستاهای گرماب، باغشن گچ، برزنون، اسحاق آباد، همت آباد زمانی، گلشن، چشمه خسرو و شهرک صنعتی امام رضا(ع) در نیشابور تا یک ماه آینده حل خواهد شد.

او همچنین در ادامه از احداث 21 سایت مخابراتی جدید در نیشابور خبرداد و اظهار کرد: با توجه به مشکلانی که در حوزه پوشش ارتباطی در شهرستان داریم، 8 سایت مخابراتی جدید در نیشابور پیش بینی شده است. هم چنین برآورد شده که مشکلات بخش روستایی نیشابور نیز با احداث 13 سایت جدید و توسعه و ارتقا 5 سایت دیگر، مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: مجموعا 14 میلیارد و 500 میلیون تومان در یک سال گذشته برای بهبود وضعیت ارتباطی نیشابور هزینه شده است و برای انجام پروژه های یاد شده، 24 میلیارد تومان دیگر تا 4 ماه آینده به این شهرستان تخصیص پیدا خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین از مشکل عمده شهرستان ها در زمینه ارتباطی سخن گفت و افزود: دو مشکل جدی در شهرستان‌ها برای توسعه سیستم ارتباطی داریم. نخست ممانعت جدی مردمی برای احداث سایت مخابراتی است  و دوم مشکل تأمین برق در مناطق روستایی. به طور معمول دکل‌های برق خارج از روستاها نصب می شود و ما اعتباری برای تامین برق این دکل ها نداریم. این مشکل باید با توافق فرمانداری و اداره برق مرتفع شود.

آذری جهرمی در پاسخ به خبرنگار «خیام نامه» مبنی بر علل مقاومت مردمی در شهرستان ها خاطر نشان کرد: ممانعت در همه شهرستان ها کم و بیش وجود دارد اما در نیشابور بیشتر است. اصل موضوع مقاومت به بافت متراکم شهری و حساسیت مردم به نصب دکل ها بر می گردد. برای حل این مشکل هم باید نخست به مردم اطمینان دهیم که دکل ها برای سلامت آنها مضر نیستند.

به گفته او، نصب دکل ها در فضای سبز دور از مناطق مسکونی نیز راهکار دیگر برون رفت از این ممانعت مردمی است.

در پایان جلسه شورای اداری نیشابور از تمبر یادبود حضور وزیر ارتباطات در نیشابور، رو نمایی ‌و به وی اهدا شد.

شگفتی وزیر جوان  از افلاک نمای خیام

آذری جهرمی در پایان سفر خود به نیشابور، به مجموعه «افلاک‌نمای خیام» رفت و از نزدیک با این مجموعه آشنا شد. جهرمی پس از ترک نیشابور در صفحه شخصی خود در اینستا گرام نوشت:

«چه قدر در برابر عظمت خلقت خداوند، حقیرم! این نتیجه بازدید ۲۰ دقیقه ای از افلاک نمای خیام نیشابوری بود. پروژه ای که با آخرین تکنولوژی روز، شبیه سازی و توصیف علم نجوم را در ایران و در شهر نیشابور میسر کرده است.تفسیر و توصیف آسمان ها!حتما اگر به نیشابور سفر کردید علاوه بر بازدید از جلوه های تاریخی، وقتی برای دیدن این پروژه فناورانه نجومی بگذارید. مطمئن ام لذت خواهید برد. از سازمان فضایی ایران خواهم خواست که برای ترویج دانش نجوم آماتوری از این کار خوب حمایت کند.»