امام جمعه: باید زمینی «گران تر و مرغوب تر» از هنرستان فعلی به حوزه واگذار شود رضا میرابی- امام جمعه نیشابور در نشست با خبرنگاران از حل نشدن مساله هنرستان دخترانه «وکیلی 8» خبر داد و گفت: هنرستان وکیلی 8 در صورتی در تصرف آموزش و پرورش باقی می ماند که این سازمان با حوزه […]

امام جمعه: باید زمینی «گران تر و مرغوب تر» از هنرستان فعلی به حوزه واگذار شود

رضا میرابی- امام جمعه نیشابور در نشست با خبرنگاران از حل نشدن مساله هنرستان دخترانه «وکیلی 8» خبر داد و گفت: هنرستان وکیلی 8 در صورتی در تصرف آموزش و پرورش باقی می ماند که این سازمان با حوزه علمیه در مورد زمین جایگزین به توافق برسد، اما این توافق هنوز به دست نیامده است.

امام جمعه نیشابور که در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب سخن می گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار «خیام نامه» در باره اصرار حوزه علمیه برای تخلیه مدرسه دخترانه «وکیلی8» و واگذاری آن به حوزه علمیه در اجرای حکم دادگاه، گفت: وقف را نمی شود تغییر داد مگر با حکم ولی فقیه؛ نماینده رهبری، آقای خاموشی، در این خصوص حکم دادند و فرمودند که موقوفه باید تبدیل به احسن شود. «تبدیل به احسن» یعنی زمینی بهتر از زمین فعلی وقفی که هنرستان در آن ساخته شده، از سوی آموزش و پرورش برای ثبت موقوفه مرحوم میثمی به اداره اوقاف معرفی شود.

یعقوبی یادآور شد: این زمین باید از نظر متراژ، موقعیت شهری و قیمت، بالاتر از زمین هنرستان باشد.

به گفته امام جمعه، آموزش و پرورش تاکنون چند زمین معرفی کرده اند اما بررسی ها نشان می دهد که شرایط قید شده و مورد وثوق را ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که زمینی قابل قبول معرفی نشود، حکم به قوت خود باقی است و هنرستان باید تبدیل به حوزه علمیه بشود. ما تا ابتدای شهریور هم به آموزش و پرورش مهلت دادیم که یک زمین با شرایط ذکر شده و سند دار تحویل حوزه بدهد تا ما زمین هنرستان را به آنها واگذار کنیم.

یعقوبی این سخنان را در نشست خبری امام جمعه، به مناسبت چهلمین سالگرد اقامه اولین نماز جمعه پس پیروزی انقلاب در سال 1358 عنوان کرد.

این نشست دوساعته که امام جمعه و ستاد نماز جمعه شهرستان میزبان آن بودند، با غیبت تعداد زیادی از رسانه های نیشابور همراه بود.

نماز جمعه سالم ترین بستر برای طرح مطالبات مردم است

امام جمعه نیشابور در این نشست که عصر دوشنبه، 7مرداد و در محل دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: نماز جمعه یکی از تفضلات بزرگ خداوند به امت اسلام است. در هیچ امتی از امت های گذشته و حال، مناسکی مشابه نماز جمعه وجود ندارد که هر هفته عموم مردم را فراخوان کرده و راجع به مسائل معنوی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آگاهی بخشی و بصیرت افزایی کند.

یعقوبی با بیان اینکه «سالم ترین بستر برای طرح مطالبات مردم، نماز جمعه است»، خاطر نشان کرد: مطالبات عمومی اگر در هر بستری به جز نمازجمعه مطرح شود، ضایعات دارد اما اگر در نماز جمعه درست به آن پرداخته شود، نه تنها ضایعاتی برای دولت و حکومت ندارد بلکه مایه پشتیبانی و استحکام دولت و مجریان خواهد شد.

او با تاکید بر نقش نماز جمعه در تقویت وحدت عمومی، اظهار کرد: در طول این 40 سال که از اقامه اولین نماز جمعه می گذرد، دشمنان ما بیشترین دشمنی ها را با نماز جمعه داشته اند و تیرهای زهرآلود زیادی به سمت این حرکت معنوی، فرهنگی روانه کرده اند. اما نماز جمعه اکنون نیز با رویکرد جدید و به مناسبت چهلمین سال تاسیس خود و برای استحکام بخشی به گام دوم انقلاب ماموریت خود را با قدرت و صلابت ادامه می دهد.

دفاع امام جمعه از عملکرد خود در ماجرای عضو شورا

11 ماه از اظهار نظر بحث برانگیز عضو شورای شهر نیشابور زیر یک پست اینستاگرامی با محتوای مرثیه خوانی یکی از مداحان مشهور پایتخت شاید این نشستزمان مناسبی برای طرح پرسش هایی در خصوص اظهارات امام جمعه نیشابور در آن زمان باشد.

 این اتفاق که در اواخر تابستان و مصادف با آغاز محرم سال گذشته رخ داد، با دخالت و نقش آفرینی های افراد شناخته شده وابسته به یک جریان سیاسی به صحنه یک انتقام جویی سیاسی از رضا مهرداد بدل شد تا با ادعای توهین به مقدسات و امام حسین(ع) به تحریک افکار و عواطف عمومی پرداخته و کمپینی را با هدف حذف سیاسی رقیب سامان دهند. سرانجام پس ماه ها کشمکش های، حکم رضا مهرداد، عضو شورای شهر از سوی مرجع قضایی صادر شد. دادگاه با این حکم، وی را از اتهام توهین به امام حسین(ع) تبرئه کرد و مجازات صادره از دادگاه بدوی در خصوص توهین به عزاداری را نیز به حالت تعلیق درآورد.

اکنون امام جمعه نیشابور، پس از یک سال، در این نشست خبری با دفاع از عملکرد خود معتقد است که اظطهارات او در جهت آرام کردن اوضاع موثر بوده است.

حجت الاسلام یعقوبی در این خصوص معتقد است: موضوع اظهار نظر عضو شورای شهر در مورد امام حسین(ع) دو بعد داشت. از جنبه اعتقادی این سخنان توهین به مراسم امام حسین(ع) تلقی می شد و قاضی این امر هم عُرف است.

وی با یادآوری تجمع چند ده نفره ای که در آن زمان در مقابل شورا ایجاد شد، گفت: مردم وقتی آن سخن را شنیدند، تحریک شدند، ناراحت شدند و از خودشان عکس العمل نشان دادند. نماز جمعه یکی از وظایفش این است که اگر یک انحراف اعتقادی در مردم افتاد، این انحراف اعتقادی را تذکر دهد، به همین خاطر یک موضع گیری ما این بود که این کار، کار خلاف و اشتباهی است و این سخن با اعتقادات ما جور نیست.

او ادامه داد: ماموریت دوم، حفظ آرامش جامعه است. ما علی رغم این که یک کار خلاف اعتقادات انجام شده بود، مردم را به آرامش دعوت کردیم و اثر حرف های ما این بود که هم نیروهای امنیتی و انتظامی و هم دوستان این عضو شورای شهر در چند جلسه از ما تشکر کردند و گفتند که: شما با این موضع گیری آرامش را به جامعه برگرداندید.

وی با قابل قبول خواندن عملکرد مجموعه نماز جمعه در زمان التهاب شهر ناشی از این اتفاق، تصریح کرد: در اگر من در آن زمان دخالت نمی کردم اتفاقات بدتری می افتاد و درگیری های گسترده تری به وجود می آمد. این دخالت بنده بود که توانست طرف مقابل را آرام کند. ما از همان اول خواستار اجرای قانون شدیم و از مردم هم خواستیم در مسیر قانون حرکت کنند.

یعقوبی با اشاره به تاکید وی بر برخورد قانونی در این مسئله، یادآور شد: در همان زمان هم گفتم این موضوع باید ابتدا در دستگاه قضایی جرم شناسی شود و بعد از آن بر اساس جرم، جریمه و مجازات صادر مناسب صادر شود.

طومار نویسی در آن زمان یک نوع تخلیه احساسات و هیجانات بود

امام جمعه نیشابور در مقابل این پرسش خیام نامه که «آیا نصب طومار روی دیوار مسجد جامع علیه عضو شورای شهر و نسبت دادن اتهاماتی به وی که بی پایه و اساس بودن آن، پس از رای دادگاه، به اثبات رسید، نوعی همراهی با جریانات سیاسی و قضاوت سلیقه ای نیست؟»، اذعان کرد: ما مسئول تریبون نماز جمعه ایم و  نصب طومار در کنار مسجد جامع به مجموعه نماز جمعه ارتباطی ندارد. بیرون از نماز جمعه و مسجد هر اتفاقی بیفتد دیگر به ما مربوط نیست.

رئیس شورای فرهنگی با بیان اینکه «بعضی از این موضع گیری ها برای آرام کردن جامعه بود»، اظهار کرد: طومار نویسی در زمان این اتفاق، یک نوع تخلیه احساسات و هیجانات بود. مسجد جامع، مسجد عمومی مردم است. هرکس بخواهد می تواند اعتراض خود را به مسائل اجتماعی روی طومار بنویسد و در کنار مسجد نصب کند. از نظر مومنینی که در نماز جمعه شرکت می کردند، این صحبت درست نبود؛ حالا اگر نامه ای بنویسند که این کار اشتباه است و باید جبران شود، خلاف نیست.

دستگیری و تهدید خبرنگار خیام نامه برای حفاظت از جان او بوده است!

حجت الاسلام یعقوبی هم چنین در پاسخ به «علت رفتار تبعیض آمیز در برخورد با خبرنگاران رسانه های مختلف و بازداشت و تهدید خبرنگار خیام نامه که در حال تهیه گزارش از تجمع غیرقانونی بسیج دانشجویی در صحن نماز جمعه مصادف با این اتفاق بود»، گفت: بعضی از دستگیری ها برای حفظ آرامش و تامین امنیت بود. خبرنگار خیام نامه در آن زمان در کانون حسیاست و توجه بود. این دستگیری یک نوع حفاظت است. ممکن بود کسی در آن بین با شناختن خبرنگار، قصد درگیری فیزیکی و تعرض به وی را داشته باشند.

او همچنین در خصوص علت عدم پاسخگویی حوزه علمیه به خیام نامه در موضوعات مختلف (از جمله در باره مساله هنرستان وکیلی8)، خاطر نشان کرد: این رسانه گاهی تیترهای مسئله ساز می زند که با مزاج آنها (حوزه علمیه) خوش نمی آید و طبیعی است که با خیام نامه مصاحبه نکنند ولی من به آنها نگفتم که با خیام نامه مصاحبه نکنند.

24 تا 32 درصد نمازگزاران جمعه، کمتر از 30 سال سن دارند

رئیس ستاد نمازجمعه نیشابور هم در این نشست گفت: نماز جمعه متعلق به همه خانواده انقلاب است. همه جریان های سیاسی به عنوان ستون وحدت هر منطقه باید در نماز جمعه حضور داشته باشند. ما هم در ستاد نمازجمعه نیشابور در همین راستا تلاش کردیم که زمینه را برای حضور همه افراد از جریان ها و گروه های مختلف در نماز جمعه فراهم کنیم.

حسین اکرامی افزود: رویکرد فعلی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بر این است که باید نسل جوان را با استفاده از کارشناسان خبره در رشته های مختلف به نماز جمعه ترغیب کنیم. در حال حاضر بین 24 تا 32 درصد جمعیت شرکت کننده در نماز جمعه کمتر از سی سال سن دارند. این نشان شرکت فعال جوانان در این حرکت عبادی، سیاسی است.

او نماز جمعه نیشابور را یکی از پرجمعیت ترین نمازجمعه های کشور دانست و ادامه داد: میانگین تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه نیشابور در 7 سال گذشته بیش از 1500 نفر افزایش داشته است. معمولا در کل کشور در فصل تابستان که فصل تفریح است افراد کمتری در نماز جمعه شرکت می کنند و برهمین اساس جمعیت شرکت کننده در فصول مختلف، متغیر است.

به گفته این مقام آگاه، کمترین تعداد شرکت کننده در نماز جمعه نیشابور، 6500 نفر در تابستان و بیشترین آن 16000 نفر در ماه مبارک رمضان است که از این حیث، نیشابور در سطح استان بعد از مشهد، بیشترین تعداد شرکت کننده در نماز جمعه را به خود اختصاص داده است.