ادامه انتقادات و اعترافات اعضاي شوراي شهر در پنجاه ونهمين جلسه
ادامه انتقادات و اعترافات اعضاي شوراي شهر در پنجاه ونهمين جلسه

ادامه انتقادات و اعترافات اعضاي شوراي شهر در پنجاه ونهمين جلسه: با درآمد حاصله از تخفيفات نيروهاي سفارشي گرفته مي شود!! اگر احساس کنيم از کارشناس بهتر مي فهميم، که ديگر مي شويم احمدي نژاداعضاي شورا همه جا سفر مي روند و فاکتورهاي ميليوني مي آورند و بعد هم جوش مي زنند که کمبود بودجه […]

ادامه انتقادات و اعترافات اعضاي شوراي شهر در پنجاه ونهمين جلسه:

با درآمد حاصله از تخفيفات نيروهاي سفارشي گرفته مي شود!!

اگر احساس کنيم از کارشناس بهتر مي فهميم، که ديگر مي شويم احمدي نژاداعضاي شورا همه جا سفر مي روند و فاکتورهاي ميليوني مي آورند و بعد هم جوش مي زنند که کمبود بودجه داريم.

اما اگر شورا به همين منوال پيش برود، عدم حضور در شورا را براي خودم شرف مي دانم

پارسال ده ميليارد تومان وام با کارمزد 28 % شهرداري چند ماه در يک حساب 22 % خوابيد و 6 % به شهر زيان زد.

آقاي رئيس شما خود را با آقاي هاشمي رفسنجاني اشتباه گرفته اي؟ مگر اينجا مجمع تشخيص مصلحت نظام است يا شوراي شهر؟

بقيه بچه که نيستند، مگر حاليشان نمي شود. شما حرفتان را زديد، بگذاريد کارمان را بکنيم.

اگر نشريات نقد نکنند، ما طبيعتاً مسائل را درست تحليل نمي کنيم و ممکن است که به سمت و سويي برويم که به مصلحت مردم نباشد.

هر دعوتنامه اي مي آيد، يا علي مدد، اولين کساني که ثبت نام مي کنند، اعضاي شوراي شهر نيشابورند که همه سفرها را درو مي کنند.

پنجاه و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر نيشابور، دوشنبه 26 آبان و يک روز زودتر از زمان عادي جلسات در سه شنبه ها (بدليل سفر روز بعد اعضاي شورا به شمال) گرچه در ابتدا آرام آغاز گرديد، اما با بحث بر سر موضوع تخفيف هاي شهرداري در خصوص ارائه تخفيف بدهي هاي نقدي شهروندان به چالش کشيده شده و برخي اعضاي شورا انتقادات و اعترافات هفته گذشته خود را ادامه دادند.

البته در همان ابتداي جلسه که با 40 دقيقه تأخير آغاز شد، رئيس شورا از هوشمند، صائب نيا که بسيار ديرتر از بقيه آمدند، گلايه کرد و گفت: گرچه برخي افرادي که هميشه دير مي آيند، اکنون در جلسه نيستند؛ اما لازم است تذکر بدهيم که دوستان به وقت ديگران احترام بگذارند. بعضي اعضا در جلسات کميسيون ها هم اغلب يا دير مي آيند يا نمي آيند و پيشنهاد مي کنم اگر وقت ندارند به جلسات بيايند، در دور بعد اصلا کانديدا نشوند، چرا که مردم به آن ها رأي نداده اند که برايشان وقت نگذارند. لذا از جلسه بعد اسامي غايبين و تأخير کنندگان را به خبرنگاران اعلام مي کنيم.

سپس در ابتداي جلسه سکاکي گزارشي از بررسي ها و تصميمات صورت گرفته در خصوص ورزش بانوان ارائه کرد و در ادامه اعضاي شورا در خصوص يکي از مصوبات، شهرداري را به قراردادن شورا در مقابل عمل انجام شده متهم کرده و خواستار عدم تکرار اين موضوع شدند.

شاملي در اين جلسه خطاب به همکاران خود متذکر گرديد: ما نماينده مردم هستيم، نه نماينده شهرداري و بايد از حقوق مردم دفاع کنيم، نه حقوق شهرداري.

هوشمند نسبت به تعطيلي سه پمپ گاز هشدار داد و گفت: امشب دو پمپ گاز به دليل بدهي و يک پمپ به دليل مشکلات فني تعطيل است.

شريعتمدار نيز بيان کرد: از دوستان خواهش مي کنم به نظر کارشناس رسمي دادگستري احترام بگذارند. اگر قرار باشد هر کدام از ما احساس کنيم که از کارشناس بهتر مي فهميم؛ آن وقت عذرخواهم مي شويم آقاي احمدي نژاد و مي گوييم سرکوچه ما گوجه فلان مقدار قيمت دارد، بياييد از اينجا بخريد.

سپس موضوع توافق نامه شهرداري با تعاوني مسکن فرهنگيان در خصوص اراضي ابتداي بلوار معلم،جلسه را به بحث و عصبانيت برخي اعضا کشيد. شاملي گفت: اين موضوع در کميسيون مورد موافقت قرار نگرفته ولي بنده مخالفم و عدم موافقت همکاران را غير منصفانه مي دانم.

علي جدي مدعي شد تعاوني مسکن بدهکاري دارد به شهرداري و شاملي آن را نادرست دانست و گقت: آقاي جدي اول اطلاعات خود را کامل کن، بعد بيا صحبت کن. بررسي مي کنيم و هفته بعد همينجا در حضور خبرنگاران مي ببينيم حرف هاي شما صحت دارد يا حرف هاي بنده؟

صادقي نيز پرسيد: چرا بعد از 29 سال که چند هيئت مديره و مدير عامل آمده و رفته؛ حال به فکر افتاده اند و دارند پيگيري مي کنند؟

در نهايت شورا با انجام رأي گيري شورا رأي مخالفت کميسيون را تأييد کرد و اين امر ناراحتي برخي اعضا را به همراه داشت.

در اين هنگام علي جدي خطاب به عکاس خيام نامه گفت: از دوستان خبرنگار مي خواهم يک چيزي را رعايت کنند، از ما در حالت هاي مختلف عکس ها مي گيرند، بعد چينش مي کنند و شورا را متشنج جلوه مي دهند، هم به عنوان يک خبرنگار هم به عنوان عضو شورا به اين مسئله تذکر مي دهم.

صائب نيا رو به خبرنگار خيام نامه کرد و با نيشخند گفت: حالا نيست که جلسات شورا خودش متشنج نيست؟

هوشمند يادآور شد: نشريات در انتخاب عکس ها و مطالب آزادند.

در ادامه جلسه شاملي خواستار اعلام دلايل اشکال در کار پله برقي پل عابر پياده ابتداي خيابان دارايي از سوي شهرداري به شورا شد و شريعتمدار در واکنش گفت: خوب، خدا پدر خيام نامه را بيامرزد. ما اعضاي شوراي هر روز رد مي شويم و تذکر نمي دهيم، بايد نشريه بنوسيد تا تازه يادمان بيايد.

سپس مابقي جلسه به موضوع تخفيف بدهي هاي شهروندان اختصاص يافت که بخش پرچالش اين هفته بود.

سکاکي در مخالفت با طرح گفت: پارسال در مورد هزينه کرد منابع حاصله از تخفيفات شهردراي به قول خود عمل نکرد. و اگر رعايت مي کرد، اکنون نمي گفتيم از بودجه عقب هستيم، چون سرفصل هاي بودجه رعايت نشده است. سال قبل قرار شد آخرين سال تخفيف باشد و شهرداري راه هاي درآمدي جديدي را پيشنهاد کند، اما شهرداري اين کار را نکرد و راحت ترين راه را در پيش گرفت. بنده مخالف اين هستم که با تراکم فروشي و فشار آوردن به مردم، شهرداري درآمد خود را تأمين کند. از طرفي مشخص نيست درآمد حاصله در کجا هزينه مي شود؟ خواهش مي کنم رأي گيري را موکول کنيم به جلسه بعدي تا بيشتر بررسي شود و محل هزينه کردها تضمين شود.

حسيني قاضي تأکيد کرد: مردم بلاتکليفند، چه موافق چه مخالف در همين جلسه مصوب کنيد و به بعد موکول نشود.

شاملي متذکر شد: با توجه به فصل کاري شهرداري، نياز به اين درآمد داريم و بخاطر اين که در شهر اين موضوع پيچيده که مي خواهند تخفيف بدهند، مردم نمي آيند بدهي هاي خود را بدهند.

صادقي هم بيان کرد: قضيه تيغ دو لبه است. ما در در کشور و همچنين شهرداري با رکود مواجه هستيم. در شهرهاي ديگر خيلي معمول نيست، تخفيف بدهند بلکه جرائم را مي بخشند. از طرفي اگر اين کار انجام نشود شهرداري مجبور است وام با کارمزد 27 درصد بگيرد که آن هم به صلاح نيست.

سکاکي در واکنش گفت: پارسال هم تصويب کرديم که ده ميليارد تومان وام گرفته شود، محل هزينه هاي آن هم مشخص شد ولي به هيچ کدام عمل نشد. وام با کارمزد 28 درصد چند ماه رفت در يک حساب 22 درصد خوابيد و 6 درصد به شهر زيان وارد شد. اين زيان وارده خيلي بيشتر از اين تخفيف ها است. با درآمد حاصله از اين محل، يا نيروهاي سفارشي گرفته مي شود و يا دوباري کاري ها صورت مي گيرد.

اقبالي هشدار داد: اثرات رواني اين تخفيف زياد است، نياز است اين شوک به روند ساخت و ساز وارد شود تا از رکود خارج شود. اگر به فکر مردم هستيد با تخفيف ها موافقت کنيد، در غير اين صورت اين زمستان، زمستان سختي خواهد بود.

شريعتمدار با عصبانيت گفت: چطور مي شود به مصوبه خودمان پايبند نيستيم. بعد هم انتظار داريم شهرداري که مجري است به مصوبات ما را عمل کند. عوارض اغلب شهروندان ما تنها چند ميليون تومان است و تخفيف آن مبلغ کمي مي شود، براي همين منتظر تخفيف نيم مانند. کساني منتظر تخفيف هستند که صداها ميليون مبلغ تخفيفشان مي شود؟ از طرفي در هيچ جاي کشور اينگونه نيست و همه جا تخفيف بر جرايم معمول است، نه بر اصل درآمد. شما اگر وامي بگيريد و در پرداخت اقساط تأخير کنيد، بانک به هنگام تخفيف درصدي از جريمه را مي بخشد، نه درصدي از اصل مبلغ وام را.

صائب نيا در واکنش بيان داشت: درست است ما مصوب کرده ايم که تخفيف ندهيم، ولي حکم ما که از احکام الهي بالاتر نيست. هر حکمي بر اساس مصلحت يا مفسده اي است و اکنون مصلحت اين است که تخفيف بدهيم. کسي که پولدار است منتظر تخفيف نمي ماند، بلکه مردم عادي براي هر ريال اين تخفيف ها انتظار مي کشند.

شريعتمدار به صائب نيا گفت: شما عالم به دين هستي. قانون خدا و وحي منزل را با قانون و حرف من و تو يکي نکن. آيا مصلحت شهر در اين است که چند بساز و بفروش بيايند جيب من و شما رو پرکنند و به قول آقاي همت آبادي اموال شهرداري را مثل گوشت قرباني تقسيم کنيم؟ من اطلاع دارم عده اي از اعضا با بساز بفروش ها جلسه گذاشته اند براي اين طرح.

سپس مخالفان طرح خواستار رأي گيري مخفي شدند تا به دليل مخالفت با تخفيف، با واکنش منفي افکار عمومي مواجه نشوند.

صالح آبادي پرسيد: چرا رأي مخفي بگيرند؟ مگر قرار است رأي مان با حرفمان يکي نباشد. چرا مغلطه مي کنيد. به زور که نمي توانيد نظرتان را غالب کنيد. بقيه بچه که نيستند، مگر حاليشان نمي شود. شما حرفتان را زديد، بگذاريد کارمان را بکنيم.

در نهايت با رأي 6 نفر از اعضا بنا شد رأي گيري به صورت مخفي صورت گيرد. صائب نيا از هوشمند پرسيد شما اگر موافق تخفيف ها بودي چرا به رأي گيري مخفي رأي دادي؟

هوشمند پاسخ داد: چون آقاي حسيني گفت.

صادقي يادآور شد: سال قبل به شهردار گفتيم به شرطي وام را تأييد مي کنيم که در پروژه هاي خاص هزينه کنيد، که نکردند. براي امسال پيشنهاد دارم در رابطه با هر رديفي که از محل پول حاصل از تخفيف ها قرار است هزينه شود، شهرداري طي مکاتبه اي از شورا مجوز بگيرد. بنا است در سال پيش رو عوايد حاصل از تخفيف ها صرفاً در پروژه هاي اولويت داري چون ورودي ها و ميادين سطح شهر، پياده روي سازي، پارک ها و فضاي سبز، ميدان امام رضا (ع)، توسعه معابر و اصلاح منطقه گردشگري خيام و عطار صرف شود.

شريعتمدار بخشي از قانون را براي حضار قراءت کرد که بر اساس آن قوانين مربوط به تخفيف ها و بخشودگي جرايم بر اساس ابلاغ سال 87 ملغي شده است.

صالح آبادي در پاسخ گفت: کميته تطبيق مصوبات شورا با قوانين جاري کشور کارش همين است که خلاف ها را تشخيص دهد. ما مصلحتي را براي شهر تشخيص داده ايم مي رود فرمانداري و بررسي مي شود. دوستان چرا يکي به نعل مي زنند بکي به ميخ.

شريعتمدار برآشفته شد: آقاي رئيس شما خود را با آقاي هاشمي رفسنجاني اشتباه گرفته اي؟ مگر اينجا مجمع تشخيص مصلحت نظام است يا شوراي شهر؟

در نهايت با 8 رأي موافق، يک رأي سفيد و 4 رأي مخالف تصويب شد که تخفيف بدهي براي شهروندان اعمال شود.

همچنين شريعتمدار در پايان اين جلسه در گفتگو با خيام نامه گفت: در بودجه مصوب شده شهرداري 20 ميليارد تومان از عوارض ساخت و ساز براي خود درآمد حاصل کند که 16 ميليارد آن تا کنون وصول شده است. من بخشي از دغدغه دوستان را براي کمبود پول قبول داريم اما بعد تخفيف ها آمار بدهند چند درصد کساني که تخفيف گرفتند از مردم عادي بودند؟ باز هم اگر بساز بفروش ها با بهره گيري از اين تخفيف قيمت مسکن را براي مردم پايين بروندد دلمان خوش است، اما مي دانيم که متأسفانه چنين نمي شود. عده اي از اعضا به رغم آن که در جلسات عادي شورا که خبرنگاران حضور ندارند، مخالف تخفيف ها هستند، اما در جلسه علني نظر ديگري عنوان مي کنند.

وي افزود: اگر شهرداري پول ندارد چرا اين قدر به سفر مي رويد؟ اگر بنا باشد هر جاي کشور سيمناري، همايشي يا جلسه اي برگزار مي شود، اعضاي شوراي شهر نيشابور اولين کساني باشند که در آن شرکت مي کنند، نه به کار مردم مي رسند نه وقتش را دارند. ماشاء الله از کيش و ساري و تهران و شيراز و اصفهان گرفته و …، جايي نمانده که نرفته اند. هزينه هاي ميليوني در اين سفرها اتفاق مي افتد، براي چند ساعت جلسه، چند روز سفر مي روند و از بهترين هتل ها و امکانات استفاده مي کنند و فاکتورهاي ميليوني براي شهرداري مي آورند و بعد هم جوش مي زنند که شهر بودجه اي براي امور عمراني ندارد. خوب اين کارها را نکنيد. اول از خودمان شروع کنيم و منصفانه، عادلانه و منطقي عمل کنيم. اگر يک جلسه مهمي هم بود برويم، حرفي نيست؛ اما نه اينکه همه جلسات را شوراي شهر نيشابور الحمد لله دارد درو مي کند. از هر کجا که يک دعوتنامه اي بيايد يا علي مدد، اولين کساني که ثبت نام مي کنند، اعضاي شوراي شهر نيشابورند. اگر جلسه اي تخصصي بود يک نفر رئيس کميسيون مربوطه برود نه اينکه ده نفر دنبالش راه بيفتند بروند. لزومي ندارد کسي که تخصصش مرتبط نيست از جيب مردم به سفر برود.

شريعتمدار بيان داشت: از طرفي مي گوييم شهرداري پول ندارد کار کند، از يک طرف اعضاي شورا بروند فشار بياورند به شهردار که يک ميليارد و چند صد ميليون تومان هزينه کن و دکوراسيون فرهنگسراي سيمرغ را عوض کن که ما مي خواهيم هفته فرهنگي و همايش سرمايه گذاري را برگزار کنيم. اين همايش آرمانشهر که برگزار کرديم،جدا از هزينه هاي هنگفتي که صرف شد، چه دستاوردي به صورت عملي براي شهر دارد، غير از اينکه عده اي از اين همايش ها بهره برداري انتخاباتي کردند. آيا نمي شود برنامه هاي هفته فرهنگي را به شکلي انجام داد که هزينه کمتري صرف شود؟ همچنين المپياد ورزشي که هزينه سنگيني را در اين شرابط رکود براي شهرداري به دنبال داشت؟ اين ها را خود ما در شوراي شهر تصويب مي کنيم و بعد مي گوئيم شهرداري بودجه ندارد. اگر شما به فکر مردم و آباداني شهر هستيد، اين مخارج را کم کنيد و به قول مطلب هفته قبل، کمتر اموال شهرداري را مثل گوشت نذري تقسيم کنيد.

وي اضافه کرد: در خصوص صحبت هاي هفته پيش من و آقاي همت آبادي عده اي از اعضاي شورا معترض شدند که چرا اين حرفها را گفتي، مگر ما خودمان نمي دانيم چرا آن ها را رسانه اي کردي. اما من معتقدم ما بايد خودمان، خودمان را نقد کنيم. برخي اعضا با الفاظ بعدي با من صحبت کردند که چرا گفتي 13 نفري اندازه نيم نفر کار نکرده ايم. اگر بياييد عملکرد شوراهاي قبلي را منصفانه مقايسه کنيم مي بينيد ما هنوز کاري نکرده ايم.

عضو شوراي چهارم شهر با ذکر مثال هايي از پروژه هاي شاخص و عملي شده شوراهاي قبل و در مقابل ليستي از وعده ها و برنامه هاي اجرا نشده شوراي چهارم، گفت: ما چه گلي برسر مردم زده ايم؟ کدام کارمان را به نتيجه رسيده؟ اين حرف من را ثبت کنيد که نه در شوراي دوره بعد و نه در انتخابات مجلس نخواهم آمد. چون معتقدم خدمت به مردم توفيقي است که خدا به ما مي دهد ولي متأسفانه خيلي از ما قدر اين فرصت و توفيق را نمي دانيم و از هر فضايي استفاده مي کنيم که بعداً مي خواهيم نامزد انتخابات شويم و از هر مسئله اي بر عليه شهردار بهره بگيريم. اينکه نمي شود شورا بنشيند و چهار تا مصوبه بدهد و بعد شهردار را به صلابه بکشد که چرا اجرا نکردي ؟ آيا زيرساخت هاي آن فراهم بوده که توقع داريد شهردار اجرا کند. کساني که کار اجرايي کرده اند، مي دانند که کار اجرايي سخت و دشوار است.

وي يادآور شد: ما قسم خورده ايم از حقوق مردم و شهر دفاع کنيم ولي با برخي رفتار غير اين نيست که سياسي کاري مي کنيم تا مثلا مردم را فريب بدهيم. من نسبت به عملکرد شورا انتقاد داشته و دارم و همچنين نسبت به عملکرد خودم، چون من هم يک عضو شورا هستم و از همه نشريات تقاضا مي کنم که بيايند و به اين مسائل عمقي بپردازند. اگر نشريات نيايند پاي کار، ما که عضو شورا هستيم، طبيعتاً مسائل را درست تحليل و بررسي نمي کنيم و ممکن است که به سمت و سويي برويم که به مصلحت مردم نباشد.

شريعتمدار گفت: هر چيزي را به مردم نسبت بدهند، يک چيز را نمي توانند نسبت بدهند و آن اين است که صادق و شفاف نباشم. حالا قبول دارم در مقطعي با نشريه خيام نامه بنا بر مقتضيات آن مقطع که مسئله اي خاصي پيش آمد، اختلاف سليقه پيدا کردم ولي از اين که نشريات بيايند حقايق را بيان کنند، استقبال مي کنم چون جلو بسياري از تخلفات و مفاسد گرفته مي شود. من تصميمي گرفته ام و البته از قبل هم داشته ام اما اخيرا مصمم تر شده ام که بر سرحقوق مردم با هيچ گروه و جناحي معامله نکنم. اما اگر شورا به همين منوال پيش برود، عدم حضور در شورا را براي خودم شرف مي دانم. اينکه گاهي در شورا بنا به مسائلي که مي بينيم تندي مي کنم يا صدايم را بالا مي برم براي اين است که مي گويم چرا اينگونه پاسخ مردمي را که زمان تبليغات به سراغ ما آمدند، بدهيم. چرا از مردم رأي بگيريم و برخلاف نظر مردم رأي بدهيم.

نویسنده :احسان سلیمانی