عضو شورا: شورا و شهرداری شفاف است؛ دیگران هم بسم ا… در دنیای امروز به واسطه‌ی فراگیر شدن فضای مجازی، جامعه به حقوق قانونی خود آگاهی کامل یافته، گفت: نباید مردم را نامحرم دانست. امیرعباس لسانی- قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله قوانینی است که به رغم لازم الاجرا بودن، طی این سال ها […]

عضو شورا: شورا و شهرداری شفاف است؛ دیگران هم بسم ا…

در دنیای امروز به واسطه‌ی فراگیر شدن فضای مجازی، جامعه به حقوق قانونی خود آگاهی کامل یافته، گفت: نباید مردم را نامحرم دانست.

امیرعباس لسانی- قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله قوانینی است که به رغم لازم الاجرا بودن، طی این سال ها نه ضمانت اجرایی یافته، نه حمیتی در خصوص اجرای آن از سوی شهروندان دیده شده است؛ چندی پیش رئیس جمهور روحانی طی اظهاراتی از برگزاری جلسات دولت در اتاق شیشه ای سخن گفته بود که شاید بتوان آن را این گونه تفسیر کرد: مردم حق دارند از تصمیمات دولتی چه در سطح هیات دولت و چه در سطح استانداری و فرمانداری ها، چه در جلسات شورا و چه در شهرداری‌ها، و به طور کلی در همه‌ی مراکز دولتی و رسمی که بخشی از بدنه‌ی نظام را تشکیل می دهند، اطلاع کامل و در جاهایی آگاهی لازم را به دست آورند. پیش از آن که به سراغ نهادهای انتصابی دولتی برویم، به سراغ نهادی رفتیم که یک دست در دست دولت و یک رأی درجیب ملت دارد و چند پرسش را با تنی چند از اعضای شورا مطرح کردیم؛ در این شماره برای نمونه پاسخ دو تن از ایشان را می آوریم؛ از احمدهمت آبادی(شورا) و مهندس همت آبادی پرسیدیم:

از جلسات رسمی تا کانال های غیر رسمی مردم حاضرند

 شورای شهر نیشابور جهت اجرایی شدن طرح «اتاق شیشه ای» چه اقداماتی انجام داده است؟

همت آبادی(عضو ادوار شورا) می گوید: شورای اسلامی شهر نیشابور جزء معدود شوراهایی است که مصوبات و تصمیمات خود را به صورت کامل بر روی وبسایت خود منتشر می کند و در دوره‌ی پنجم تمامی جلسات رسمی خود را به صورت علنی و در حضور اصحاب رسانه برگزار کرده است و علاوه بر آن مشروح کامل مذاکرات جلسات رسمی به صورت زنده توسط پلت‌فرم های مختلف قابل دریافت می باشد؛ فایل صوتی نیز پس از اتمام جلسه در اختیار اصحاب رسانه و مدیران کانال‌ها در پیام رسان های گوناگون قرار می گیرد. همچنین در پایان هر یک از جلسات علنی، دقایقی جهت پاسخگویی به سوالات خبرنگاران محترم اختصاص یافته که خبرنگاران می توانند سوالات و ابهامات خود را درخصوص موضوعات مطرح شده در جلسه بیان نمایند و پاسخ مناسب نیز در همان جلسه توسط رؤسای کمیسیون‌ها و یا رئیس شورا ارائه خواهد شد.

همت آبادیِ جوان نیز ضمن تایید گفته های همکار و هم‌نام پیش کسوت خود افزود: اتاق شیشه ای دولت یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده توسط دولت دوازدهم در باب حقوق شهروندی در سطح ملی بوده است؛ اهمیت این موضوع در بدنه دولت به‌ خصوص در شورای شهر موجب شد که با رئیس شورای شهر، حاج آقای درودی، و برخی از نمایندگان شورا به گفت و گو بپردازیم.

وی تاکید می کند: مهمترین بخش، «شفاف سازی مصوبات شورا» است که در جلسات روزهای چهارشنبه با حضور اصحاب رسانه همراه است و از طریق فضای مجازی به صورت زنده پخش می شود.

ما همه با هم هستیم!

از این دو عضو شورا پرسیدیم که آیا حمایت جمعی اعضا برای تحقق این مطالبه مردمی وجود دارد؟

همت آبادی (عضو ادوار) در پاسخ گفت: خوشبختانه تمامی اعضای محترم شورای شهر نیشابور بر اطلاع رسانی و شفاف سازی عملکرد تاکید دارند و علاوه بر حضور فعال در نشست‌های دوره ای با خبرنگاران و پاسخ به سؤالات، دیدگاه‌ها و درخواست‌های شهروندان را در فضای مجازی نیز دنبال کرده و بعضا تصمیمات و موضوعات مختلف را در کانال‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی شخصی خود در معرض دید و قضاوت شهروندان قرار می دهند و نظرات و انتقادات سازنده آنها را در تصمیمات خود مد نظر قرار می دهند.

همت آبادی (عضو هیات رییسه) نیز با اشاره به این که در دنیای امروز به واسطه‌ی فراگیر شدن فضای مجازی، جامعه به حقوق قانونی خود آگاهی کامل یافته، گفت: نباید مردم را نامحرم دانست. جلب رضایت و اعتماد مردم در گرو تحقق شعار اتاق شیشه ای و شفاف سازی است و تحقق اتاق شیشه ای به معنای واقعی، نیازمند اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی می افزاید: ما در شورای شهر هیچ تصمیم و فعالیت محرمانه ای نداریم و همواره سعی کرده ایم که راه را برای دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات هموار نماییم.

سراسر حُسن است

از ایشان می خواهیم مزایا و معایب این طرح را از نظر بگذرانند و با مخاطبان «خیام نامه» در میان بگذارند.

همت آبادیِ پیش کسوت با بیان این که طرح یاد شده سراسر حُسن است، گفت: توجه به این که یکی از حقوق مسلم شهروندان، اطلاع از عملکرد و تصمیمات نمایندگان‌شان در پارلمان شهری است؛ از این رو اطلاع رسانی و شفاف سازی موجب آگاهی مردم از حق و حقوق قانونی خود و در نتیجه مطالبه‌ی گری و پاسخ خواهی، ارتقای سطح روابط شهروندان با شورا و همچنین بالا رفتن میزان مشارکت همشهریان عزیز در تصمیمات شهری می گردد؛ به طوری که شورای اسلامی شهر نیشابور در دوره پنجم در مورد برخی از امور مهم شهری؛ ابتدا نظرات شهروندان را مناطق مختلف شهر جمع آوری نموده و سپس بر اساس این نظرات اتخاذ تصمیم نموده است.

سامانه شفافیت؛ مشق شب شهرداری

از این دو پرسیدیم که در طول یک سال گذشته، شورای شهر برای اجرای حقوق شهروندی چه اقداماتی را انجام داده است؟

احمد همت آبادی (عضو ادوار) گفت: به منظور شفاف سازی عملکرد شهرداری و سازمان‌های تابعه، شورا در دوره پنجم طی مصوباتی، راه اندازی سامانه شفافیت در حوزه های مختلف را به شهرداری تکلیف نموده، اما تنها بخش هایی از این مصوبه تاکنون اجرا شده و باید پیگیر اجرای کامل مصوبه باشیم.

همچنین در راستای تحقق شهر الکترونیک، شفاف سازی و جلوگیری از اشتباهات فردی کارشناسان و اعمال سلایق در مورد محاسبه حق و حقوق شهرداری در امور مختلف، مانند نحوه محاسبه‌ی هزینه‌های صدور پروانه های ساختمانی، عوارض مختلف، گواهی های عدم خلاف و صدور پایان کار، صدور پاسخ استعلام ها، محاسبات خودکارعوارض ها و امور نوسازی و اصناف؛ پس از سال‌ها، اجرای نرم افزار سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری به طور جدی مورد تاکید شورای اسلامی شهر در دوره پنجم قرار گرفت و مراحل نهایی بررسی آن در شورا در حال انجام است که با اجرای این سیستم، شهروندان قادر خواهند بود به صورت الکترونیکی به تمام سوابق، اطلاعات و جزئیات پرونده‌های خود دسترسی یابند.

و همنام جوانترش نیز با بیان این که در شورای پنجم این مطالبه ی مردمی مصوب شده است، عنوان کرد: تا امروز شورای شهر در این خصوص در دو نوبت از شهرداری جواب خواسته و شهرداری هم در حال فراهم کردن زیر ساخت این مصوبه است تا عملکرد و کارهای شهرداری از جمله جرایم، عوارض، سیستم اخذ پروانه و دیگر اعمال شهرداری شفاف شود و همچنین سلیقه های شخصی کارگزاران شهرداری از بین برود .

منشی هیات رییسه شورا با بیان این که در تمام طرح ها و لایحه هایی که وارد شورا می شوند اجرای حقوق شهروندی در اولویت است تصریح کرد: در همه ی زمینه ها از جمله تعرفه ها و مصوبات سعی بر براقراری عدالت بوده است.

بقیه هم وارد عمل شوند

در پرسش پایانی از آنها پرسیدیم که آیا بر روی طرح عملی شدن اتاق شیشه ای شوراهای شهر نظارتی وجود دارد؟

عضو باسابقه‌ی شورا تاکید کرد: وفق ماده 84 «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران»، شورای شهر و شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته موظفند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه اندازی پایگاه رایانه‌ای، زمینه اطلاع عموم مردم را به صورت مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم نمایند. لازم به ذکر است که به منظور تطبیق تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر با قوانین و مقررات؛ نسخه‌ای از تمامی مصوبات به فرمانداری شهرستان، شورای فرادست و همچنین سازمان بازرسی ارسال می گردد و پس از طی فرایند قانونی و عدم مغایرت آنها با قوانین و مقررات قابل اجرا خواهند بود.

مهندس همت آبادی نیز گفت: در شورای پنجم نهاد بازرسی به ابتکار شهردار محترم تاسیس شده است که در حال حاضر آقای پاکدل مسئول این واحد در شهرداری و مسئول رفع ابهامات برای شهروندان هستند. وی همچنان تاکید کرد که نظارت به عملکرد شورای شهر در استانداری و واحد بازرسی به صورت مداوم انجام می شود.

همت آبادی جوان در پایان با ذکر این نکته که حق مردم است که از تمام اتفاقاتی که در واحد های مختلف دولت رخ می دهد مطلع باشند تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح اتاق شیشه ای دولت بایستی تمام ارگان های دولتی پس از شهرداری و شورای شهر به شفاف سازی در امور سازمان خود تلاش کنند.