هدف: آگاهی بخشی به مردم پیش از فرزندآوری الهه بهاری فرد- «سومین جشنواره ی غذا و سلامت» نیشابور در مرکز توانبخشی کودکان معلول و بی سرپرست (بهشت نیشابور) برگزار شد. در این جشنواره خیریه، که عصر چهارشنبه 26تیرماه و هم زمان با هفته ی بهزیستی آغاز به کار کرد، مسئولان شهرستان، از جمله حمید گرمابی، […]

هدف: آگاهی بخشی به مردم پیش از فرزندآوری

الهه بهاری فرد- «سومین جشنواره ی غذا و سلامت» نیشابور در مرکز توانبخشی کودکان معلول و بی سرپرست (بهشت نیشابور) برگزار شد.

در این جشنواره خیریه، که عصر چهارشنبه 26تیرماه و هم زمان با هفته ی بهزیستی آغاز به کار کرد، مسئولان شهرستان، از جمله حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس، شیبانی، معاون استاندار و فرماندار، عظیمی نژاد، رئیس علوم پزشکی و علی صدر، رئیس اداره ی بهزیستی نیشابور حضور یافتند.

در سومین جشنواره «غذا و سلامت» نیشابور که از چهارشنبه ۲۶  تا ۲۸ تیرماه با شعار «بیا دریا شویم»  در آسایشگاه هفده شهریور برگزار شد، نمایشگاهی با حدود سی غرفه ی مختلف از جمله انواع خوراکی ها و غذا ها، نوشیدنی ها، میزهای مشاوره تخصصی، بازی های فکری، خلاقیت کودکان، نمایش و اجرای موسیقی زنده، برپا شده  که حاصل فروش آن ها صرف نگهداری و سرپرستی کودکان این آسایشگاه می شود.

گزارش خبرنگار «خیام نامه» حاکی است که این نمایشگاه و جشنواره در فضایی مفرح و شاد با استقبال همشهریان نیک اندیش نیشابوری روبرو شده است.

در آیین گشایش این جشنواره، صدیقه صبریان، مدیرعامل مرکز نگهداری کودکان 17 شهریور و مسئول برگزاری جشنواره گفت: مرکز 17 شهریور در سال ۱۳۸۰ به همت جمعی از نیکوکاران شهر آغاز به کار کرد و هم اکنون پذیرای بیش از ۹۰ کودک معلول و بی سرپرست می باشد.

صبریان افزود: دراین جشنواره که هر سال با شعار «بیا دریا شویم» برگزار می شود، قطره قطره جمع می شود تا دریایی از مهر و محبت و مهربانی و سخاوت و بخشش ساخته شود ونیکوکاران و خیرین و به  ویژه همیاران مرکز در یک حرکت خودجوش و مردمی از هفته ها قبل برای برگزاری این برنامه در کنار ما بودند و سه آموزشگاه آشپزی غذاهایی پختند و به فروش گذاشتند و خدمات خود را صد درصد به نفع کودکان بی سرپرست هدیه دادند.

مسئول مرکز هفده شهریور در ادامه گفت: تمام این ها بهانه ایست تا مردم به اینجا بیایند و اول از همه شکرگزار سلامتی خود باشند و دوم به بررسی علل ژنتیک بپردازند تا با کسب آگاهی، از تولد و وجود یک کودک معلول که سال های سال روی این تخت رنج می برد، جلوگیری کنند‌.

صبریان افزود: هدف عمده ی ما این است که مردم بیایند و ببینند و باور کنند که چنین اتفاقی می تواند برایشان بیفتند و مسائل مربوط به قبل، حین و بعد از بارداری را جدی بگیرند.

وی افزود: مشاوره و آزمایش ژنتیک می تواند  به پیشگیری از معلویت ها کمک شایانی کند.

در ادامه ی مراسم، دکتر گرمابی در بازدید از غرفه ها از استقبال زیاد مردم و نیکوکاران و خیرین تشکر و قدردانی کرد و نسبت به وجود تنوع، سلیقه و تیم های متخصصی که بدون هیچ چشم داشتی در این جشنواره فعالیت داشتند ابراز خرسندی کرد.

دکتر عظیمی نژاد نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: این جشنواره ها در واقع یک تذکر و یک آموزش است تا ما به بچه های معلول بپردازیم و از آن ها مراقبت کنیم. ما باید با توجه به پیشرفت پزشکی و با مراجعه و تشخیص به موقع از تولد بچه های معلول جلوگیری کنیم و امیدوارم روزی برسد که شاهد گسترش مراکز نگهداری کودکان نباشیم و این مراکز در همین حد محدود شوند و به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

محسن توحیدی، معاون پشتیبانی اداره ی کل بهزیستی نیز که در این برنامه حضور داشت با بیان این که سی و نهمین سالگرد تشکیل سازمان بهزیستی بهانه ای شد تا این اداره با همکاری مرکز ۱۷ شهریور شاهد افتتاح غرفه های مذکور در این جشنواره باشد، خاطرنشان کرد: باید با جلوگیری از آسیب های اجتماعی، زمینه را برای جامعه ای سالم فراهم کنیم‌.

در پایان مراسم افتتاحیه نیز سعید شیبانی، فرماندار،  از گردهمایی خانواده ها در چنین فضای اجتماعی و استفاده از غذاهای سالم و خوشمزه این جشنواره  ابراز خوشنودی کرد و از دست اندرکاران و مسئولینی که دربرپایی این برنامه نقش موثری داشتند تشکر و قدردانی کرد‌.

گفتنی است در این جشنواره دانشجویان روانشناسی آموزش دیده ای حضور داشتند که مهمانان را به میزهای مشاوره ژنتیک، تغذیه، مراقبت های دوران بارداری، کاردرمانی، فرزندپروری و غیره با هدف آگاهی رسانی، پیشگیری و سلامت ارجاع دهند.