چگونه از رفتار خشونت آمیز فرزندان در خانه جلوگیری نماییم؟
چگونه از رفتار خشونت آمیز فرزندان در خانه جلوگیری نماییم؟

سئوال : با سلام خدمت عوامل خیام نامه بنده دو تا بچه  ی پسر دارم که یکی 11ساله ودیگری 6 ساله است .پسر بزرگم مدام برادر کوچکتر خودش را کتک می زند.لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه می توانم مانع از این رفتار خشونت بار وی شوم؟ جواب: با توجه به فرمایش شما ولی محترم، […]

سئوال :

با سلام خدمت عوامل خیام نامه

بنده دو تا بچه  ی پسر دارم که یکی 11ساله ودیگری 6 ساله است .پسر بزرگم مدام برادر کوچکتر خودش را کتک می زند.لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه می توانم مانع از این رفتار خشونت بار وی شوم؟

جواب:

با توجه به فرمایش شما ولی محترم، احتمال خطر و آسیب رساندن جدی توسط برادر بزرگتر نسبت به برادر کوچکتر وجود دارد وباید از روش های خاصی جلو این بد رفتاری ها گرفته شود.لذا مراحل زیر توصیه می گردد:

*هرگز فرزندان خود را با یکدیگر مقایسه نکنید. گاهی والدین به دلیل شیرین زبانی فرزند کوچکتر نا خواسته مهر ومحبت خود را به او نسبت به برادر بزرگترش بیشتر می کنند ومدام محاسن وخوبی های برادر کوچکتر را به رخ برادر بزرگتر می کشانند که لازم است از این رفتارها پرهیز شود.

*روشهای کنترل خشم وعصبانیت و بیان احساسات را به فرزندان خود آموزش دهید تا بتوانند به هنگام ناراحتی به نحو صحیح ودرستی آن را بروز دهند.به طور مثال : درهنگام ناراحتی ،مکان ونحوه نشستن خود را تغییر دهد .نفس عمیق بکشد ، قدری آب بنوشد و…

*عموما وقتی والدین بحث ومشاجره ی خود را در حضور فرزندان خود انجام می دهند نقش الگویی نامناسبی برای آنان می باشند.

*در صورت تداوم بد رفتاری می توانید برادر بزرگتر را برای مدتی کوتاه از مزایا وامکاناتی که برایش فراهم نموده اید محروم نمایید

*در صورت تغییر رفتار واظهار ندامت از تشویق وتحسین استفاده نمایید ومحرومیت را خاتمه دهید.

*هنگام بحث وجدل زمان مناسبی برای نصیحت وپند واندرز دادن نیست ،بلکه زمانی که فرزند شما شرایط عاطفی وروحی مناسبی دارد می توانید اورا نسبت به اعمال ناپسندش آگاه کنید.

*گاهی دیدن فیلم های اکشن (بزن بزن) وبازیهای رایانه ای روحیه خشونت را درآنها تقویت می نماید که لازم است با فیلم های مناسب وبازیهای رایانه ای متناسب با سن آنها جایگزین گردد.

*داشتن عروسک ویا کیسه بوکس داخل منزل گزینه مناسبی است تا فرزند شما به هنگام عصبانیت خشم ونفرت خود را به آنها منتقل نماید تا مانع آسیب رساندن به برادر کوچکتر خود شود.

چگونه مشاهده ی خواب های وحشتناک در کودکان  را کاهش دهیم؟                   

سئوال:

فرزندی دارم 12 ساله که مدام شب ها خواب های وحشناک می بیند وگاهی اوقات از شدت ترس ودلهره از خواب برمی خیزد ، لطفا مرا راهنمایی فرمایید.

جواب:

  • فشارهای روحی و روانی ناشی از دعوای والدین ، مقایسه کردن وتبعیض های ناروا میان فرزند خود با دیگری شکست های تحصیلی وعدم رسیدن به موفقیت را تا حد امکان کاهش دهید.
  • دیدن فیلم های ترسناک در آخرشب ومشاهده تصاویر دلهره آور در طول روز می تواند زمینه ساز خواب های وحشتناک کودکان ونوجوانان گردد.
  • اگر فرزند شما در طول روز با دوست و برادر و یا خواهر خود درگیر شده به او اجازه ی بیان احساسات بدهید تا تخلیه هیجانی در اوصورت گیرد وهرگز با ناراحتی به رختخواب نرود.
  • خوردن غذای سنگین در آخر شب مانع هضم آن می گردد،لذا پیشنهاد می شود که حد اقل دو ساعت قبل از خواب شبانگاهی از خوردن ویا آشامیدن غذای سنگین ونوشیدن چای ،قهوه ونوشابه پرهیز شود .
  • به فرزندان خود آموزش دهید قبل از خواب با خواندن سوره های کوچک قرآنی ،آیه الکرسی ویا ذکر صلوات به آرامش قلبی وخواب راحت دست پیدا کنند.
  • ورزش کردن در طول روز باعث شادابی ونشاط فرزند شما می شود تا یک خواب راحت شبانگاهی را تجربه نماید.