یعنی مشکل شما اینه؟! ( کلبه کتاب )
یعنی مشکل شما اینه؟! ( کلبه کتاب )

مهدی کاکولی: سلام به همه! هر وقت کتاب تازه‌ای درباره خیام برسه میاد در اولویت. این هفته هم یک کتاب تازه به دستمون رسیده که البته مقالاتش مربوط میشه به شصفتاد سال قبل! در واقع یک انتشارات رفته و هفش تا مقاله از آرشیو نشریات قدیمی که لابد توی انباری خونه‌اش داشته درآورده و در […]

مهدی کاکولی: سلام به همه! هر وقت کتاب تازه‌ای درباره خیام برسه میاد در اولویت. این هفته هم یک کتاب تازه به دستمون رسیده که البته مقالاتش مربوط میشه به شصفتاد سال قبل! در واقع یک انتشارات رفته و هفش تا مقاله از آرشیو نشریات قدیمی که لابد توی انباری خونه‌اش داشته درآورده و در این کتاب منتشر کرده. در مجموع زحمت چندانی نکشیده و حتی یه ویراستاری هم انجام نداده. یک غلط‌‌نامه هم ته کتاب چسبونده! با همه‌ی این‌ها باز هم چند تا از مقالاتش که گویا جای دیگه منتشر نشدن به زحمتش می‌ارزه. مقاله اولی که عنوان کتاب هم هست «ابوالعلاء معری و عمر خیام» نام داره که من براتون بخش کوتاهی از اون رو انتخاب کردم. با هم می‌خونیم.

بر زمین آهسته قدم بگذار!

آشکارترین عقیده‌ای که عمر خیام از ابوالعلا گرفته است عقیدۀ او در مورد صراحی و جام است و اینکه خاک این ظروف روزگاری جزئی از بدن انسان بوده و دوباره به جسد دیگری منتقل می‌شود، بنابراین رعایت آن‌ها واجب است. این حقیقت را خیام در رباعیات زیادی بیان داشته است که در ترجمه احمدصافی نجفی از رباعیات خیام، عدد آنها بیش از 14 رباعی می‌باشد. آیا تمام این‌ها سخن ابوالعلا نیست؟ آنجا که می‌گوید: «چه بسا مردمان متکبری که خاک شده‌اند و کوزه‌گران گل آنها را برای ساختن ظرف زیر لگد می‌کوبند./ شاید ظرفی که از خاک درست می‌شود برای خوردن و آشامیدن مورد استفاده دیگران واقع شود./ این ظرف‌ها از شهری به شهر دیگر حمل می‌شود، وای بر آنها که پس از خاک شدن به غربت دچار می‌گردند./… بر زمین آهسته قدم بگذار که به نظر من جز انسان‌های خاک شده چیزی روی زمین نیست.»

*ابوالعلاء معری و عمر خیام و هفت مقاله دیگر/ حسین خدیو جم و جمعی از نویسندگان/ انتشارات شفیعی/ 160صفحه/ 24هزارتومان

 

 

 

جسارت رانندگی

مهرنوش چمنی: درود! هوا بدجوری گرم شده و همین باعث شد سری به صحرای عربستان بزنیم و با زنی آشنا بشیم که تلاش کرد قوانین عربستان رو به چالش بکشه. «منال شریف» زنی بود که در عربستان کمپین رانندگی راه انداخت و با مبارزاتی که داشت و تشویق زنان به رانندگی، تونست توجه سایرین رو به زنان سعودی جلب کنه. منال شریف کارشناس امنیت اطلاعات در شرکت آرامکوی عربستان بود و بعد از کمپین رانندگیِ زنان زندانی شد و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد.

احتمالا خیلی‌هاتون دارید به این حرف می‌خندید و می‌گید “یعنی مشکلشون فقط رانندگی بوده؟ حالا مثلا رانندگی نمی‌کردن می‌مردن؟ نه که خیلی هم رانندگیشون خوبه…” دقیقا عین حرف‌هایی که برای ماجراهای مشابه در ایران گفته می‌شه. اما خوشحالم که کسانی مثل منال شریف و خیلی زنان و مردان دیگه هستن که به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دن و کارشون رو ادامه می‌دن.

کتاب «جسارت رانندگی» شرح زندگی منال شریف از زبان خودشه. ماجرای این‌که چطور از یک سَلَفی تندرو تبدیل به یک منتقد شد. البته این پیش‌زمینه واقعا مهمه و نشون میده چی باعث شد که از بین مشکلات مختلف، رانندگی به عنوان اولین قدم برای مبارزه انتخاب بشه. بله اولین قدم، چون قطعا نمی‌شه همه چیز رو یک‌جا با هم حل کرد و خودشون هم می‌دونن که رانندگی نون و آب نیست! فقط شروع کاره. و اما نکته خیلی جالب در مورد این کتاب: منال شریف در عربستان کلی جنگید تا حق و حقوقش رو بگیره، حالا کتابش به ایران اومده و موهاش و یقه‌اش که تقریبا چیزی هم ازش دیده نمی‌شه سانسور شده!

*جسارت رانندگی/ نویسنده: منال شریف/ مترجم: مریم سعادتمند بحری/ نشر مروارید/ 341 صفحه/ قیمت: 49 هزارتومان

 

 

 

پیشنهادهای تابستانه!

از هفته قبل قرار شد یه لیست پیشنهادی تابستانه برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. این هم لیست پیشنهادی این هفته:

*گروه سنی الف: «الیوت فیل خال خالی»/ مایک کوراتو/ آناهیتا حضرتی/ نشر پرتقال/ 36 صفحه/ 15000 تومان

*گروه سنی ب: «شاهزاده سیاه پوش1 (مهمان‌فضول)»/ شنون هیل/ شیدا رنجبر/ نشر پرتقال/ 184 صفحه/ 15000 تومان

*گروه سنی ج: «آگوس و هیولاها1 (آقای پتی پن از راه می رسد)»/ ژائومه کوپونس/ سعید متین/ نشر هوپا/ 135 صفحه/ 20000تومان

*گروه سنی د: «مایکل وی1، زندانی‌سلول‌25»/ ریچارد پل اوانز/فرانک معنوی امین/ نشر پرتقال/ 416 صفحه/ 49000 تومان

*گروه سنی ه: «خانه ای کف دریاچه»/ جاش ملرمن/حامد شانکی/ نشر باژ/ 206 صفحه/ 25000 تومان

وصال نیشابور (23)

بخش دیگری از سفرنامه «مسعود خیام» به نیشابور که در حوالی سال 1370 انجام شده (از کتاب «خیام و ترانه‌ها»، نشر نگاه):

در نیشابور دو زندگی می‌گذرد. زندگی روی خاک که می‌شناسیم و زندگی زیر خاکی. می‌گویند نفیس‌ترین تندیس‌های جهان از زیر خاک بیرون می‌آید و یواشکی به 10 هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که قیمت هر دانه‌اش یک میلیون دلار است. گویا در نیشابور هر یک تومان معادل 10 هزار دلار است! قابل توجه دست اندرکاران نقد جاری. مستحقان اصلی جایزۀ نوبل شیمی.