دنیای جدید و ارزهای مجازی:  چگونه ارز دیجیتال استخراج کنیم؟
دنیای جدید و ارزهای مجازی:  چگونه ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

پس از بررسی جنبه ها و موارد مختلف مربوط به ارزهای دیجیتال اکنون نوبت به روش های به دست آوردن ارز های دیجیتال می رسد. در این راستا سه روش شناخته شده وجود دارد که عبارتند از : خرید ارز رمزپایه و تبدیل پول به ارز دیجیتال دریافت ارز دیجیتال در ازای انجام خدمت یا […]

پس از بررسی جنبه ها و موارد مختلف مربوط به ارزهای دیجیتال اکنون نوبت به روش های به دست آوردن ارز های دیجیتال می رسد. در این راستا سه روش شناخته شده وجود دارد که عبارتند از :

  1. خرید ارز رمزپایه و تبدیل پول به ارز دیجیتال
  2. دریافت ارز دیجیتال در ازای انجام خدمت یا ارائه محصول
  3. استخراج ارز دیجیتال

بسیاری از ارزهای دیجیتال تنها از روش های 1 و 2 قابل بدست آوردن هستند و تنها تعداد مشخصی از طریق استخراج به دست می آیند که این دسته نیاز به خرید و سرمایه گذاری اولیه ندارند و البته که همین امر باعث توجه به مسئله استخراج می گردد. اما استخراج ارز دیجیتال نیاز به ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری دارد که در ادامه به اختصار به آن ها می پردازیم.

قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر داشت که استخراج یا ماینینگ (Mining) یک امر ساده و بدون دردسر نیست، بلکه یک فرآیند هزینه بر، زمان بر و پیچیده است که برای حصول نتیجه مطلوب و قبل از شروع به کار، نیاز به افزایش سطح اطلاعات در این زمینه داریم.

ابزار مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال:

در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که بسته به نوع ارز، ممکن است به ابزار متفاوتی برای استخراج نیاز پیدا کنیم، پس اولین قدم در استخراج ارز دیجیتال ، انتخاب ارز یا «کوین» مناسب می باشد.

پس از تصمیم گیری و انتخاب ارز دیجیتال مناسب، نوبت به انتخاب «والت» یا کیف پول مناسب می باشد. این کیف پول می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد اما در هر صورت باید به اعتبار آن توجه داشت. البته که هر نوع ارز دیجیتال، کیف پول مخصوص به خود را دارد، پس در اینجا و در بررسی اعتبار، باز هم به مسئله ی ارز مناسب برمی خوریم! سپس نوبت به انتخاب «نرم افزار استخراج» می رسد که همچون کیف پول، اختصاصی است و هر نرم افزار مختص به یک ارز خاص می باشد. اگرچه که برخی از ارزهای معروف مثل بیت کوین دارای چندین نرم افزار استخراج مختلف هستند.

تا این مرحله تقریبا همه چیز رایگان است! اما وقتی بحث انتخاب سخت افزار مطرح می شود، محدودیت های مالی مطرح می شود . زیرا بهترین سخت افزارهای تخصصی برای استخراج ، گران قیمت می باشند. پس اکثر کاربران به سراغ استفاده از کامپیوترهای شخصی می روند که در این حالت نیازمند داشتن کارت گرافیک قدرتمند هستند. البته به ندرت می توان ارزهای دیجیتالی پیدا کرد که با توان CPU و یا حتی با پردازنده گوشی های تلفن همراه نیز قابلیت استخراج دارند و اپلیکیشن آن ها نیز موجود است.

با توجه به پیچیدگی روند استخراج، حداکثر توان کامپیوتر یا دستگاه ماینر به کار گرفته می شود که در نتیجه پردازنده ها گرمای زیادی تولید می کنند و برای جلوگیری از آسیب سخت افزار، نیاز به یک سیستم خنک کننده مناسب اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اما مهم ترین منابع مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال، «برق» و «اینترنت» است. اگرچه حجم زیادی از اینترنت مورد نیاز نیست اما سرعت اینترنت ( حداقل 2 مگابیت بر ثانیه) و نرخ قطعی پایین (به معنی اتصال همیشگی کامپیوتر با اینترنت) از ضروریات می باشند. همین طور مصرف برق در این فرآیند بسیار بالاست ، بنابراین در صورت عدم تامین برق ارزان قیمت، روند استخراج به صرفه نخواهد بود. علاوه بر این ها نیاز به مکانی مناسب برای استخراج نیز وجود دارد، جایی که کمترین جابجایی را داشته و اتصال به اینترنت به صورت پیوسته امکان پذیر باشد، و این مکان هرچقدر خنک تر باشد، یقینا عملکرد ابزار مناسب تر خواهد بود.

در این میان برای کم کردن هزینه ها و بالابردن بازدهی می توان به عضویت یک استخر استخراج یا Mining Pool در آمد تا ضمن به اشتراک گذاری منابع با دیگر اعضا، بازدهی سیستم افزایش پیدا کند.

در انتها و پس از تهیه تمامی موارد ذکر شده ، نوبت انتخاب یک صرافی معتبر ، ثبت نام در صرافی مورد نظر و تبدیل ارزهای خود به سایر ارزها می باشد!

در طی چند شماره گذشته به بررسی کلی مسائل مرتبط با ارزهای دیجیتال پرداختیم. اگرچه صحبت درباره ی این موضوع داغ دنیای امروز تجارت با توجه به جنبه های مختلف و بعضا مبهم، نیاز به بررسی با جزییات بیشتر دارد، اما هدف از درج این مطالب صرفا آشنایی مخاطبان محترم با یکی از هزاران فرصت دنیای دیجیتال در عرصه تجارت بود که در صورت تصمیم به ورود، قطعا صرف وقت بیشتر از سوی افراد برای بررسی جنبه های مختلف این حوزه انکار ناپذیر خواهد بود.