چنار 1700 ساله نيشابور نيازمند محبت و توجه همشهريان اش
چنار 1700 ساله نيشابور نيازمند محبت و توجه همشهريان اش

چنار 1700 ساله نيشابور نيازمند محبت و توجه همشهريان اش خيام نامه– ده ها نسل از پدران و اجداد ما اين درخت را ديده اند، يا شايد به عبارتي بهتر، چنار آرام گرفته بر دامنه بينالود، شاهد وقايعي بوده است که در طول 17 قرن بر اين ابرشهر تاريخ و مردمانش رفته است. درخت پير […]

چنار 1700 ساله نيشابور نيازمند محبت و توجه همشهريان اش

خيام نامه– ده ها نسل از پدران و اجداد ما اين درخت را ديده اند، يا شايد به عبارتي بهتر، چنار آرام گرفته بر دامنه بينالود، شاهد وقايعي بوده است که در طول 17 قرن بر اين ابرشهر تاريخ و مردمانش رفته است. درخت پير نيشابور، تنها شاهد زنده برآمدن ساسانيان و سقوط آنها، حمله تازيان، يورش بي رحمانه مغول ها و برتخت نشستن طاهريان و اعلام نيشابور به پايتختي، زادن و مرگ عطار و خيام و عبور سامانيان، غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان و حضور مولانا، ناصر خسرو، انقلابات بزرگ اجتماعي و سياسي و ده ها از اين قبيل در اين شاهراه تاريخ است.

اما امروز اين پير با همه قصه هايش، خود حکايت ديگري شده است. كهن ترين درخت چنار جهان در نيشابور كه بيش از 1700 سال قدمت دارد و متعلق به قبل از سلسله ساسانيان مي باشددر حال نابودي است.

سيد باقر ميرعلمدار، مسئول روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد نيشابور و خبرنگار رسانه هاي گروهي، گزارشي از اين موضوع تهيه کرده است که بسيار خواندني و تامل انگيز است:

نيكفر محقق وپژوهشگر نيشابوري با بيان اين که نبايد اجازه دهيم اين درخت ديرپا، بر اثر عدم مراقبت و بي توجهي هاي معمول، و در حالي که هنوز ده ها سال قابليت ادامه حيات دارد، از بين برود، اظهار كرد: دراستان پهناور خراسان درختي به بزرگي اين چنار مشاهده نمي شود و زماني كه به ديدار اين درخت مي روي با برگهاي خود اين پيام را مي دهد كه چه كسي مي بايست ازمن مراقبت كند كه ديگر باراسير سودجويان وچوب فروشان قرار نگيرم. اين درخت در طبيعت خدادادي سال ها شاهد حضور و آمد و شد تعداد بي شماري از انسان هايي بوده كه دركنار و زير سايه او زندگي مي كردند.

وي گفت: اين درخت کهن، در شمال شرقي نيشابور به فاصله 42 كيلو متري در دامنه رشته كوه بينالود در كنار چشمه اي زلال وگوارا در محل روستاي قديمي «بازه چنار» (كه به نام همين درخت نامگذاري شده است) درمحل شهر قديمي (اردووي) يا دژحصار با افتخار به زندگي سبز خود ادامه حيات مي دهد.

1

نيكفر خاطر نشان كرد: اين چنار صبور كه بيش از1700 بهار، تابستان، زمستان و پاييز را پشت سر گذاشته است.

طوق دور تنه اين درخت 60/14 متر ، قطر تنه اش 50/3 متر، ارتفاع آن 23 متر، محيط شاخ و برگ 25-30 متر و عمرش 1722 سال است كه با استفاده ازشيوه هاي دقيق علمي به دست آمده است.

اين محقق وپژوهشگر نيشابوري يادآورشد: متاسفانه داخل تنه درخت حفره اي بسيار بزرگ ايجاد شده است كه حدودا 15 نفر داخل آن جاي مي گيرد واز ارتفاع هم كوتاه شده است.

نيكفر بيان داشت: نماي ضلع شمالي درخت چنار 1700 ساله كه متعلق به قبل از سلسله ساسانيان مي باشد، بر اساس اشياء و ظروف كشف شده توسط ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري نيشابور كه ازمحل غار و بقاياي شهر اردووي بدست آمده، اين موضوع را تاييد مي کند که چنار پير نيشابور بيش از 17 قرن عمر دارد.

وي تصريح كرد: اين نعمت گران بها و ميراث ملي که به طور جد نياز به مراقبت و نگهداري فرزندان شهرش دارد و استعداد تبديل شدن به قطب گردشگري منطقه و جهان را داراست كه اميدواريم مورد توجه مسوولين و علاقه مندان به نيشابور اين ابرشهر ايران قرار گيرد.

زبان حال اين درخت مقاوم، نه تنها به نام خود، بلکه به نام همه هم نوعان اش، پيام دوستي و مهرورزي به طبيعت و درخواست تلاش ما انسان ها براي حفاظت از سرمايه هاي طبيعي است که امروز در اختيار ما و به مثابه امانتي براي نسل هاي آينده است.