ارز در جهان آینده:  آشنایی با ارزهای معتبر دیجیتال
  ارز در جهان آینده:  آشنایی با ارزهای معتبر دیجیتال

فائزه جمشیدی در شماره های قبلی در رابطه با روند کاری بلاک چین و بیت کوین مطالب مختصری عنوان شد. اگرچه از بیت کوین به عنوان پیشگام مسئله ی ارز دیجیتال یاد می شود، اما درحال حاضر بیش از 1600 ارز دیجیتال و رمزنگاری شده وجود دارد که دارای انواع و دسته بندی های گوناگونی […]

فائزه جمشیدی

در شماره های قبلی در رابطه با روند کاری بلاک چین و بیت کوین مطالب مختصری عنوان شد. اگرچه از بیت کوین به عنوان پیشگام مسئله ی ارز دیجیتال یاد می شود، اما درحال حاضر بیش از 1600 ارز دیجیتال و رمزنگاری شده وجود دارد که دارای انواع و دسته بندی های گوناگونی می باشند. البته باید توجه داشت که تمامی این ارزها به طور قطع در این میدان رقابتی سنگین باقی نمانده و تنها برخی از آن ها جایگاه خود را در میان برترین ها حفظ می کنند، که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

لایت کوین ( Litecoin )

این ارز دیجیتال که دو سال پس از بیت کوین و در سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرد، علی رغم شباهت بسیار اما از جهت سرعت انجام تراکنش های مالی و ساده تر بودن استخراج آن، نسبت به بیت کوین برتری دارد. کیف پول لایت کوین از طریق وبسایت رسمی آن قابل دانلود بوده و به جهت امنیت کامل در برابر ویروس ها و خرج شدن تصادفی، احتمالا مطمئن ترین ارز دیجیتالی برای افراد تازه وارد دردنیای مبادله آنلاین می باشد که قصد انتقال مقادیر کمتر پول را دارند.

اتریوم ( (Ethereum

اتریوم فعالیت خود را در مسیر بیت کوین در سال 2011 آغاز و با ارائه ی ویژگی هایی از جمله سرعت بالا، عدم وجود تقلب و خرابی در تراکنش ها و عدم دخالت شخص ثالث، جایگاه خوبی بدست آورد. با این حال باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از قبول این ارز دیجیتال خودداری می کنند.

زی کش ( (Zcash

زی کش که در نظر بسیاری به «نسخه ی محرمانه ی بیت کوین» شناخته می شود، در حالی در سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد که با ادعای سطح امنیت بالا برای محافظت کامل از هویت فرستنده هایش، به عنوان نخستین ارز دیجیتال بر پایه «دانایی صفر» شناخته شد. اساس کار این ارز دیجیتالی بر ثبت تمامی تراکنش ها در DASHblockchain ، بدون باقی ماندن اطلاعات مربوط به فرستنده ، گیرنده و … می باشد.

دش ( (DASH

دش نیز نسخه ای محرمانه تر از بیت کوین می باشد که تراکنش های انجام شده تقریبا غیرقابل شناسایی می باشند. اگرچه این ارز دیجیتالی در سال 2014 معرفی شد اما خیلی زود مورد توجه قرار گرفت به حدی که بسیاری از تجار این ارز را مانند دلار آمریکا در داد و ستدها قبول می کنند. از موارد مورد توجه در تراکنش های این ارز دیجیتالی می توان به سرعت انتقال آن اشاره کرد، به این صورت که نیازی به گذشت یک تا دو روز جهت مشاهده ی واریز وجه به حساب وجود ندارد.

ریپل ( (Ripple

شبکه پرداخت آنلاین مطمئن با سرعت بالا و کم هزینه از مزایای ارز دیجیتالی ریپل هستند که در سال 2012 عرضه شد. این ارز درواقع برای بانک ها ساخته شد تا واسطه ها در روش های انتقال سنتی حذف  شده و پرداخت های بین المللی در زمان واقعی و باهزینه کم انجام شود. یکی از وجوه تمایز این ارز با سایرین، حذف فرآیند هزینه بر استخراج می باشد و مزیت اصلی آن برای بانک ها، قابلیت نقدشوندگی آن است.

مونرو ( (Monero

این ارز دیجیتالی مانند زی کش بر محافظت از حریم خصوصی کاربرانش تمرکز دارد. در تراکنش های مونرو افراد بانک خودشان و تعیین کننده کسانی هستند که اجازه ی مشاهده ی مسیر نقل و انتقالات را دارند. امنیت این  ارز در برابر بحران های ساخته ی دست بانک ها و دولت ها نیز از ویژگی های قابل توجه آن می باشد.

نئو ( (NEO

نئو یا اتریوم چینی در سال 2017 فعالیت خود را از کشور چین آغاز کرد و تنها طی یک سال به رشد قابل توجهی دست یافت. از جمله عوامل موفقیت این ارز دیجیتال، پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی رایج همچون Java و   C++می باشد.

 

کاردانو ( (Cardano

ارائه ی این ارز دیجیتالی در نیمه دوم سال 2017 در حالی آغاز شد که به دلیل دربرگیرندگی اکثر ویژگی های سایر ارزهای دیجیتال موفق، بسیار زود مورد توجه بازار قرار گرفت. قابلیت های جدید در نظر گرفته شده برای رمز نگاری از یک سو و انجام پرداخت های بین المللی در عرض تنها چند ثانیه ، از عوامل موفقیت کاردانو می باشند.

کلام آخر

اگرچه بیت کوین همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال می باشد، اما محبوبیت سایر ارزها از جمله اتریوم و ریپل روزانه در حال افزایش است. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که روند رو به رشد تمامی این ارزها ، همیشگی نیست و برای موفقیت در این بازار باید رقابت تنگاتنگ انواع ارزهای دیجیتال را پیگیری نمود.