وجود انسان های سالم به ارتقا فعالیت های اجتماعی و جامعه ایی پویاتر منجر می شود بنا بر نظر محققان دانشگاه «ایلینویز»سلامت حالتی از رفاه مطلوب است که حداکثراستعدادها  ی بالقوه  یک فرد را شکوفا می کند و عین حال موجب طول عمر او می شود. سلامتی  مطلوب با تلفیقی از ارتقا وضعیت مناسب جسمی،عقلانی […]

وجود انسان های سالم به ارتقا فعالیت های اجتماعی و جامعه ایی پویاتر منجر می شود

بنا بر نظر محققان دانشگاه «ایلینویز»سلامت حالتی از رفاه مطلوب است که حداکثراستعدادها  ی بالقوه  یک فرد را شکوفا می کند و عین حال موجب طول عمر او می شود. سلامتی  مطلوب با تلفیقی از ارتقا وضعیت مناسب جسمی،عقلانی ،احساسی،اجتماعی و محیط سالم بدست می آید.

در تعریفی دیگرسلامت انسان ترکیبی از سلامت  ذهن – بدن و روح و روان معرفی می شود . سلامتی مطلوب باعث می شود انسان به اهداف خود دست یابد و زندگی برایش مفهوم و معنی داشته باشد .اوباید بتواند بیاموزد و فرصت تغییر به سمت بهتر شدن را داشته باشد .و ضمنا بتواند بین جنبه های جسمی – عقلی – احساسی – اجتماعی – معنوی – شغلی و محیط زیست تعادل برقرار کند .

و بالاخره سازمان بهداشت جهانی عوامل زیر را در سلامت انسان دخیل می داند: وضعیت اقتصادی و اجتماعی، تحصیل، محیط زیست، شغل و در آمد، حمایت اطرافیان، فرهنگ    وراثت ، سبک زندگی و دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب .

مهمان این هفته ی ما دکتر «حمید مجید زاده» از پزشکان خوب شهرمان می باشد که ضمن تشکر از ایشان، ماحصل گفتگو و تجربیات ایشان در حوزه ی پزشکی را تقدیم شما خوبان می نماییم.

ضمن قدردانی از شما و کلیه ی همکاران تان  در بخش خدماات پزشکی شهرستان، لطفا بفرمایید مهمترین نکته و اولویت در سلامت وبهداشت  همشهریان عزیز  از نظر شما چیست؟

من هم از نشریه ی خیام نامه که به سلامت و بهداشت همشهریان بها داده و این امکان را فراهم ساخته که بتوانم تجربیات پزشکی ام  را به جامعه منتقل نمایم تشکر می نمایم .آنچه  تجربه در این سالهای اشتغال به حرفه ی پزشکی  به من  آموخته است این است که می توان  با آموزش صحیح و آگاهی های لازم و کمک های اولیه به شهروندان عزیز جلو بسیاری از مرگ های ناگهانی را گرفت.

مهمترین مشکل فعلی سلامت در جامعه ی ما بیماری های  قلبی و دردهای قفسه ی سینه می باشد که در مراحل اولیه و با امکانات اندک قابل پیشگیری است مثلا با در اختیار داشتن قرصهای زیر زبانی و آسپرین مخصوصا برای افراد بالای چهل سال می توان جلو بسیاری از مشکلات و ضایعات قلبی را گرفت .

برای ما پزشکان دیدن حال افراد و کمک به آنها در مجامع عمومی ساده است، ولی مردم عادی تنها  با آموزش های لازم  می توانند در زمانی که پزشک و کادر پزشکی در دسترس نیست به بیماران  کمک شایانی  نمایند و حتی زندگی آنان را نجات بدهند .

افراد می توانند با مشاهده ی فردی که دچار تنگی نفس شده یا علایمی مانند تعریق بیش از حد – درد شدید و ناگهانی در  قفسه ی سینه و شانه ضمن حفظ خونسردی با در اختیار گذاشتن قرص های زیر زبانی کمک زیادی به شخص بیمار نمایند.

ضمنا  اگر شخصی به حالت بیهوش افتاده ابتدا با گرفتن نبض او وکنترل  تنفس اش  از درجه ی هشیاری شخص آگاه شده و در صورت قطع تنفس اگر مهارت عملیات احیای قلبی را داشته باشید، نسبت به احیا اقدام کرده تا کمک های پزشکی اورژانسی برسد .

احیای قلبی (سی – پی –  آر) چگونه انجام می شود ؟

احیای قلبی – ریوی یعنی مجموعه ای از اقدامات که توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه برای باز گرداندن اعمال دو عضو حیاتی یعنی قلب و ریه و رساندن خون و اکسیژن به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی انجام می شود .

در صورتی که افراد جامعه آموزش لازم را در مورد سی- پی – آر پایه دریافت کنند می توانند تا رسیدن نیروهای امدادی عملیات احیا را انجام دهند تا شانس زنده ماندن بیماررا به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

مراحل کار بدین گونه است که پس از گرفتن نبض بیمار و کنترل تنفس ومطمئن شدن از  قطع تنفس ابتدا سی عدد ماساژ قفسه سینه و یکبار تنفس دهان به دهان و تکرار این عمل تا اینکه تنفس بیمار بر گردد.

غیر از موارد گفته شده توصیه ی دیگری هم دارید؟

شاید تا به حال شنیده باشید که مصرف آب معجزه می کند و سموم بدن را دفع کرده و مزایای بی شماری دارد .اما نکته اینجاست که میزان مصرف این آب چقدر باید باشد و چگونه بفهمیم که بدن ما به اندازه کافی آب دریافت کرده است یا نه ؟  معمولا مقامات بهداشتی میزان هشت لیوان در روز را توصیه می کنند .

مردم از خواص درمانی آب غافلند و باید این خواص به آنها یاد آوری شود . کمبود آب بدن مخصوص در روزهای گرم و هنگام  روزه داری به یبوست می انجامد که یبوست خود مادر بسیاری از بیماری ها می باشد .علت آن هم این است که بدن ما دارای دو  سیستم عصبی است یکی در مغز و یکی در روده ی بزرگ کمبود آب در روده باعث می شود سیستم عصبی دچار اختلال شده و نتواند کار خود را درست انجام بدهد .لذا  منجر به ابتلا به  بیماری های گوارشی می  گردد .مصرف روزانه حدود یک لیترآب می تواند جلوبسیاری از بیماری ها مثل افزایش  فشار خون – قند خون – سو هاضمه – و…. را بگیرد .از دیگر خواص آب درمانی اثر مثبت آن روی پوست و طراوت و شادابی آن می باشد .

این روزها بیشتر مراجعان شما را چه بیمارانی تشکیل می دهند ؟

در این روزها بیماران ما بیشتر  شامل بیماران گوارشی (ورم معده) – یبوست – ریفلاکس – بیماری های عفونی فصلی و بیماری های تنفسی مخصوصا در  افراد مسن و کودکان می باشند

درخاتمه چه توصیه ای به همشهریان عزیز دارید ؟

همشهریان عزیز باید به حفظ سلامتی خود اهمیت بدهند و این کار تنها  با کسب آگاهی های لازم  و مراجعه به مراکز درمانی میسر می شود .از طرفی مردم عزیز باید  بدانند که پیشگیری بسیار مهمتر و  ساده تر و کم هزینه تر از درمان است لذا  سعی کنند با مراجعه ی به موقع به مراکز درمانی بیماری را در مراحل اولین کنترل کنند که اگر بیماری مزمن شود درمان آن بسیار سخت تر خواهد بود پس همگی با عزم راسخ در بالا بردن آگاهی های بهداشتی و سلامت بکوشیم تا جامعه ای سالم تر داشته باشیم  زیرا وجود انسان های سالم به ارتقا فعالیت های اجتماعی و جامعه ایی پویاتر منجر می شود .