وزن کشی سیاسی، اداری، ورزشی بر سر ماندن یا رفتن رئیس اداره ورزش و جوانان آزاده مهدیار/ ماندن یا رفتن رییس اداره ورزش و جوانان نیشابور بدل به بازی ای شده که مدیرکل تربیت بدنی تازه نفس خراسان رضوی را بر خلاف تصور اولیه اش، با چالشی دشوار مواجه کرده است. تجمع عده ای از […]

وزن کشی سیاسی، اداری، ورزشی بر سر ماندن یا رفتن رئیس اداره ورزش و جوانان

آزاده مهدیار/ ماندن یا رفتن رییس اداره ورزش و جوانان نیشابور بدل به بازی ای شده که مدیرکل تربیت بدنی تازه نفس خراسان رضوی را بر خلاف تصور اولیه اش، با چالشی دشوار مواجه کرده است.

تجمع عده ای از ورزشکاران به سود ترشیزیان که گفته می شود از سوی خانم نماینده مجلس هم حمایت می شوند، گروه بیش تری از مخافان او را به فرمانداری کشاند تا با امضای نامه ای از تصمیم مدیرکل برای تغییر رییس اداره ورزش نیشابور حمایت کنند.

جایگزین ترشیزیان هم البته محل مناقشه بوده است، در حالی که گفته می شد فرماندار از انتصاب یک گزینه غیر متخصص حمایت نکرده است، حالا نام یک متخصص در حوزه تربیت بدنی و البته اهل نیشابور مطرح شده است. گزینه جدید گویا از حمایت برخی مدال آوران و قهرمانان سابق و نیز تعدادی از روسای هیات های ورزشی برخوردار است.

بیش از دو سال پیش، رضا ترشیزیان در حالی به عنوان سرپرست و سپس رئیس اداره ورزش و جوانان نیشابور از سوی مدیر کل مجددا انتخاب شد، که قبل از آن نیز در سال های آغازین دهه 80 یک بار سکاندار تربیت بدنی نیشابور شده بود.

با انتصاب دوباره او پس از قریب به یک دهه، به مرور زمزمه اعتراضات و گلایه هایی از سوی جامعه ورزشی در مورد اتفاقاتی که وی در امور ورزشی شهرستان رقم می زد به گوش می رسید، اتفاقاتی که گاه به حوزه مالی و اعتباری اداره هم پهلو می زد. تا این که در هفته های اخیر اعتراضات شکل علنی به خود گرفت و تا تجمع چند باره هیات های ورزشی و قهرمانان ملی و استانی در هفته گذشته مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان پیش رفت.

ظهر چهارشنبه، یکم خرداد، تجمع نمایندگان هیات های ورزشی مقابل فرمانداری که تعداد قابل توجهی را نشان می داد و حضور قهرمانان شهر در دفتر فرماندار مخالفت ها با ترشیزیان را علنی تر و چهره مخالفان او را عیان تر کرد.

اما قضیه شکل پیچیده تری داشت، تجمع و حضور تعدادی از ورزشکاران به حمایت از شخص ترشیزیان در فرمانداری در ابتدای هفته، نشان از شکافی میان ورزشکاران شهرستان دارد. اگر چه بعدا معلوم شد تعداد کسانی که برای تثبیت مدیر امور «ورزش و جوانان» شهرستان دست به تجمع زده بودند، بر خلاف برخی از تبلیغات،  بسیار کم تر از موافقان تغییر اوست، اما نفس اردو کشی از دو سوی ماجرا، حکایت از شکافی در جامعه ورزشی نیشابور دارد، که عدم ترمیم آن ممکن است در درازمدت بدل به مناقشه ای اجتماعی شود.

مناقشه سیاسی بر سر ورزش و جوانان!

معرفی گزینه ای جدید برای سرپرستی اداره از سوی مدیر کل و موافقت فرمانداری شهرستان با وی، نشان از پذیرش انتقادات وارده به رئیس فعلی از سوی دستگاه سیاسی شهرستان دارد. اما به ادعای نماینده تجمع کنندگانی که ظهر چهارشنبه گذشته برای حمایت از تغییر رییس تربیت بدنی به فرمانداری رفته بودند، هاجر چنارانی به دلایلی پیدا و پنهان مصرا بر ابقای ترشیزیان و مخالفت با گزینه مطرح شده از سوی مدیر کل پای فشرده و انتخاب وی را لغو کرده است.

ورزشکاران ناراضی از دخالت هاجر چنارانی

تجمع کنندگان مقابل ساختمان فرمانداری که عموما از قهرمانان ملی و استانی شهر در رشته های ورزشی مختلف بودند، در گفتگو با خبرنگار «خیام نامه» از عدم رعایت عدالت در تقسیم منابع مالی اداره تا طرز رفتار و برخورد رئیس اداره با ورزشکاران به شدت انتقاد می کردند.

گفتگو با نماینده هیات های ورزشی شهرستان اصل ماجرا را بهتر پرده برداری می کند؛ وی که خواست فعلا نامش فاش نشود، به «خیام نامه» گفت: دکتر حسن پناه، که ز سوی مدیر کل برای تصدی مدیریت اداره معرفی شده اند، فردی معقول، سالم، همه پسند و از بدنه جامعه ورزشی است اما متاسفانه دخالت های خانم نماینده که تا تهدید مدیر کل هم پیش رفته، منجر به لغو این تصمیم شده است. متاسفانه مطامع شخصی در تصمیم شخص نماینده دخیل بود، حال گزینه جدیدی مطرح شده که غیر بومی است و شخص فرماندار اعلام کرده اند که در حد و اندازه ورزش نیشابور نیست.

وی ادامه داد: ما به دخالت نماینده در این عزل و نصب معترض هستیم، این در حوزه اختیار شخص مدیر کل و فرماندار است ولی متاسفانه ایشان تمام قد با گزینه مورد رضایت ورزشکاران شهرستان مخالفت کرد.

وی در خصوص انتقادات وارده به رئیس فعلی اداره گفت: رفتار خارج از انصاف و بسیار ناشایست با ورزشکاران، عدم رعایت قوانین هیات های ورزشی، عدم رعایت عدالت در تقسیم منابع مالی، ایجاد تفرقه و دو دستگی میان ورزشکاران از سوی ایشان رمق ورزش شهرستان را گرفته است.

یکی دیگر از معترضین به میانه صحبت آمد و گفت: اداره ورزش و جوانان هر چه دارد از ما قهرمانان ملی و استانی دارد، ایشان ملی پوش را به اتاقش راه نمی دهد، با پیشکسوتان خارج از اخلاق رفتار می کند، متاسفانه از این نمونه رفتارها بسیار است.

دفاعیه ترشیزیان

برای رعایت بی طرفی و اصل انصاف به سراغ رییس کنونی اداره ورزش و جوانان هم رفتم و نظر وی را در رابطه با تجمع مذکور علیه وی جویا شدم.

رضا ترشیزیان بیان کرد: تجمع حالت خوبی برای بیان انتقادات نیست، اگر کسی اعتراضی دارد باید اول به اداره مراجعه کند، در اتاق من باز است، اگر جواب نگرفت، بعد برود فرمانداری.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی مخالفان ش گفت: در هر دستگاه و اداره ای اعتبارات محدود است و ورودی و خروجی مشخص است، وقتی اعتبارات کم است خدمات هم به همان نسبت کم می شود.

ترشیزیان در پاسخ به اعتراضات نسبت به رفتار و برخورد وی با ورزشکاران، این ادعا را نپذیرفت و گفت: من اخلاق مدار هستم، در اتاق من همیشه باز بوده است، مگر خواسته ای خارج از حوزه کاری به من رسیده باشد وگرنه اگر خواسته ای منطقی باشد من حتما رسیدگی کرده ام.

وی در مورد گمانه زنی ها در خصوص جابه جایی اش هم اظهار کرد: من کارمند دولت هستم، اگر دستور بدهند اینجا ماندگار باشم، با قدرت می مانم و اگر دستور بدهند شهرستان را ترک کنم یا جای دیگری مشغول شوم به نظر مقامات احترام می گذارم.

حال باید منتظر بود تصمیم فرمانداری شهرستان و اداره کل چیست؟ آیا نماینده عالی دولت و مدیر کل بر نظرات جامعه ورزشی شهرستان وقعی می نهند و قاطعانه تصمیم می گیرند یا آن چه عده ای تیغ منفعت طلبی و دخالت های خارج از عرف یک نماینده مجلس می دانند، فعلا برش بیش تری دارد.

به هر روی کشاندن پای بازی سیاسی به امر ورزش و میان ورزشکاران در سال انتخابات مجلس، کاری نیست که در بلند مدت به سود ورزش شهرستان باشد و شاید بهتر است خانم نماینده و برخی حامیان یک طیف سیاسی، پای شان را از کفش کتانی ورزش شهرمان در بیاورند و این یک سال را هم با همان کفشی سر کنند که در سه سال گذشته پاشنه اش را سابیده اند.