خرافات و باورهايي که سلامت مردم را به خطر انداخته است
خرافات و باورهايي که سلامت مردم را به خطر انداخته است

در هم انديشي خبرنگاران و سرپرست دانشکده علوم پزشکي  عنوان شد: خرافات و باورهايي که سلامت مردم را به خطر انداخته است آزاده مهديار/  سرپرست دانشکده علوم پزشکي نيشابور در اولين روزهاي کاري سال 93 ، خبرنگاران و مديران مسئول نشريات مکتوب نيشابور را به ستاد مرکزي دانشکده دعوت کرد تا با آنان به هم […]

در هم انديشي خبرنگاران و سرپرست دانشکده علوم پزشکي  عنوان شد:

خرافات و باورهايي که سلامت مردم را به خطر انداخته است

آزاده مهديار/  سرپرست دانشکده علوم پزشکي نيشابور در اولين روزهاي کاري سال 93 ، خبرنگاران و مديران مسئول نشريات مکتوب نيشابور را به ستاد مرکزي دانشکده دعوت کرد تا با آنان به هم انديشي پيرامون برخي برنامه هاي سازمان متبوع اش بپردازد، از مشکلات مبتلابه بهداشتي و درماني شهرستان را با اصحاب جرايد سخن بگويد و براي اصلاح فرهنگ و نگرش هاي نادرست عمومي به خصوص در بخشي از اقشار جامعه، از هم افزايي توان رسانه هاي مکتوب نيشابور در راستاي استراتژي هاي سازماني  و  سياست هاي کلان نظام بهداشت و درمان بهره بگيرد.

 دکتر محسن عظيمي نژاد روز شنبه 23 فروردين ماه با اشاره به در پيش بودن  هفته سلامت (اول تا هفتم ارديبهشت) عنوان کرد: با توجه به ابلاغ سياست هاي کلي بخش سلامت توسط رهبر انقلاب، رسانه ها مي توانند با ايجاد ارتباط با مردم و تعميق اهتمام عمومي به امر سلامت نقش موثري داشته باشند. وي افزود: اگر مي خواهيم نيشابورمان الگو باشد بايد در همه ابعاد نمونه باشد. بايد احساس نياز به دستورات سلامتي را در مردم ايجاد کرد.

وي ضمن بيان اين که بهداشت يک موضوع درازمدت، هزينه بر و پر انرژي است ادامه داد: بايد تلاش کنيم فکرها و به تبع آن رفتار مردم را تغيير دهيم. يکي از مسائلي که مرا رنج مي دهد خرافات بهداشتي است که سبب مي شود سلامت مردم به خطر بيفتد.

وي به برخي از اين خرافات اشاره نمود و افکار غلطي مانند اين که که نوزاد را نبايد پيش از افتادن ناف، حمام کرد و يا به اشتباه دور ريختن آغوز يا همان شير روزهاي ابتدايي زايمان، که براي تغذيه نوزاد بسيار ضروري است و يا  تعبير تب هاي عفوني پس از زايمان را به آل زدگي و جن زدگي! به عنوان مثال هايي از باورهاي غلطي نام برد که تغير آن ها مي تواند به اصلاح رفتار عمومي در زمينه سلامت بيانجامد.

وي با اشاره به مشکلات تغذيه در شهرستان ادامه داد: بچه ها قرص آهني را که در مدارس توزيع مي شود، به بهانه هاي مختلف دور مي اندازند در حالي که اين قرص ها نياز ضروري مغز براي اين سنين است.

وي با بيان اين هشدار که  دومين عامل مرگ و مير در کشور سرطان ها است افزود که چاقي و تغذيه نامناسب يکي از عوامل رشد آمار سرطان است

دکتر عظيمي  نژاد با بيان اين که در نيشابور تعداد رستوران ها، شيريني پزي ها و فست فودها از ميانگين کشوري بالاتر است، اين مسئله را نشان دهنده مدرن بودن شهر و رفاه نسبي مردم دانست و از آن به عنوان يک فرصت ياد کرد و ادامه داد: اين امکانات مالي مناسب مي تواند در جهت تغذيه ي سالم مردم صرف شود. وي در اين بين نقش رسانه ها را پررنگ تر و خطير تراز ساير ارگان ها خواند.

وي ادامه داد:  ما تمام مشکلات را به مسئولان شهري گفته ايم و خود ما از وضع موجود ناراضي هستيم. به ما فشار مي آوردند که سردر «دانشکده» را به «دانشگاه» تغيير نام دهيم اما اين تغيير نام بدون فراهم آوردن زير ساخت ها دردي را از مردم دوا نمي کند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکي نيشابور ضمن ياد آوري اينکه از جمله برنامه هاي من ايجاد مرکز تشخيص و درمان و سلامت مادر و جنين است اذعان داشت: بايد چنين امکاناتي را در شهر خودمان داشته باشيم. وي افزود: ما براي چنين مرکزي نياز به 12 تا 15 ميليارد تومان داريم که مي توانيم شصت درصد آن را از دولت بگيريم و بقيه را از خيرين و همچنين با راه اندازي دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي عملا دانشکده را به دانشگاه تبديل کنيم و نيازي به چانه زني و زير سوال بردن مسئولان نيست.

وي با اظهار ناراحتي از ناآگاهي مردم از حقوق خود اضافه کرد: مثلا اينکه خانم هاي ما بايد بدانند که شرايط استاندارد يک زايشگاه چيست و افزود: زايشگاه بايد ايمن، بهداشتي، سالم و شرعي باشد و زني که جهت زايمان وارد زايشگاه مي شود بايد احساس آرامش کند و نبايد صداي يک نفر ديگر براي او ناآرامي ايجاد کند. اين جزو شعارهاي سازمان جهاني بهداشت است که همسر زني که در حال زايمان است بايد کنارش باشد نه اينکه با اردنگي و فحش از بخش خارج ش کنند؛ بلکه بايد در اتاقي ايزوله در کنار همسرش باشد. وي افزود: اين آرامش به فرآيند زايمان کمک مي کند و تاثير داروها را تسريع مي کند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکي در اين نشست پس از آشنايي با خبرنگاران و مديران مطبوعات محلي و آگاهي از تيراژ و موضوعات آن ها، داستاني در باره روزنامه «وقايع اتفاقيه» امير کبير در باب جرايد نقل کرد که اشاره به واکنش هاي متفاوت مردم و پيش قضاوت هاي شان از ديدن اولين شماره اين روزنامه داشت. دکتر عظيمي نژاد بيان داشت: اميرکبير در نامه اي به ناصرالدين شاه روزنامه را «وسيله اي براي تربيت خلق و آگاهي رساني مردم از حقوق شان» خوانده است.

وي افزود: بايد استراتژي اطلاع رساني را رعايت کرد و از زير سوال بردن ارگان هاي مختلف خودداري کرد و بايد رابطه دوستانه اي بين مردم و رسانه ها باشد تا هدف اميرکبيرها محقق شود.

دکتر عظيمي نژاد در پايان نشست از پيشنهادها و انتقادات مدعوين استقبال کرد و برخي از حاضران گزارش هايي درباره ناراضي بودن شهروندان از خدمات اورژانس 115، زيرميزي گرفتن برخي پزشکان، آلودگي هاي زيست محيطي کارخانجات، عدم فاش شدن نام محصولات کارخانجات متخلف، خروج برخي پزشکان متخصص از نيشابور به سمت شهرهاي بزرگ تر و… ارايه کردند و خواستار پذيرفتن انتقاد و ايجاد فضاي نقد ونيز رسانه اي کردن برخي مشکلات به عنوان يک راهکار شدند.