سر چارلز اسپنسر چاپلین- بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، موسیقی دان و برنده ی جایزه ی اسکار1973-  1929 25دسامبر1977لندن- 16 آوریل 1889 سوییس مدت فعالیت هنری 65 سال- مدت عمر 88 سال هنر گونه ای نیایش است . ” آندره تارکوفسکی “ در دنیای هنر به اندازه ی کافی برای همه جا هست، به جای انکه […]

سر چارلز اسپنسر چاپلین- بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، موسیقی دان و برنده ی جایزه ی اسکار1973-  1929

25دسامبر1977لندن- 16 آوریل 1889 سوییس

مدت فعالیت هنری 65 سال- مدت عمر 88 سال

  • هنر گونه ای نیایش است . ” آندره تارکوفسکی “
  • در دنیای هنر به اندازه ی کافی برای همه جا هست، به جای انکه جای کسی را بگیرید ، بکوشید جای خود را پیدا کنید. ” چارلی چاپلین “
  • هر چهره ای با لبخند زیبا تر است. ” چارلی چاپلین “
  • روح بشر بال گرفته و پرواز میکند تا به قوس و قزح برسد. ” چارلی چاپلین “
  • چارلی ، خنده به زبان” اسپرانتو” است. ” ژان کوکتو “
  • چارلی ، شکسپیر هنر هفتم است. ” آندره مالرو “
  • چارلی ، اسطوره در حالت ناب است. ” آلبرت انیشتین”
  • چارلی ، زیباترین هدیه را به ما داد ، لبخند. ” ژان لویی بارو “

چارلی چاپلین افسانه ای در هنر بود که زندگی اش را در آثارش بازی نمود ، او اشک های همه ی ما را بر امواج خنده هامان جاری ساخت و در راستای بیش از نیم قرن زندگی هنری 80 فیلم سینمایی ساخت، 11 فیلم بلند ، 69 فیلم کوتاه که در بعضی در آثار مانند “لایم لایت ” خود سناریست ، تهیه کننده ، آهنگساز ، کارگردان و بازیگر بود.

تکاپوهای هنری 50 ساله ی او در قلمرو هنر هفتم ” سینما ” زندگی تاریخی انسان است که به نمایش در آمد . او در آثار هنر امیخته اش فقر خانمان سوز ، بی حوصله گی و نفرت از جنگ ، بحران اقتصادی، بلایای فاشیسم ، جامعه ی به زانو در آمده ، نازیسم همسایه ی دیوار به دیوار فاشیسم و اثرات نا مطلوبی که از این رهگذار بر جهان گذاشته شد را نقد ، کالبد شکافی و تحلیل نموده و با پیامی همه گیر و همه فهم در آثار درخشانش اینگونه بیان داشت : ” بیایید با هم متحد شویم ، آینده به ما تعلق دارد ، ستمگران به وعده هایشان هرگز عمل  نمیکنند ، بیایید متحد شویم. ”

او در فیلم ” زندگی سگی ” دفاعیه و اعاده حیثیتی از تمامی آوارگان جهان ، بی خانمانان ، حاشیه نشینان و از یاد رفتگان را ابراز می کند .

هر چند در سینمای کمدی جهان در طول عمر خود کمدین های شناخته شده و سرشناسی دیده شدند مانند : مک سنت ، باستر کیتون ، هری لنگدون ، داگلاس فرنبکس ، ژاک تاتی ، اوئی دوفونس ، هارولد لوید ، لورل و هاردی ، برادران مارکس ، آلبرتو سوردی ، نورمن ویزدم ، جری لوئیس ، فتی اربوکل ، وودی آلن و … اما هیچکدام چارلی نشدند، اساسا سیر تحول و دگرگونی سینمای کمدی با طلوع چارلی آغاز و با ” باستر کیتون ” ادامه یافت.

چارلی در آثارش انسانیت ، شفقت ، شرافت و صداقت بی شائبه را در تماشا گر گسترش داده ، یاد آور شده و نهادینه می نماید و رمز ماندگاری او در تسخیر دلهای مخاطبین و ناظران است .

نخستین اثر او با نام ” گرفتار در باران ” یا به روایتی دیگر ” امرار معاش ” در شرایطی روی پرده رفت که دنیا در اندوهان جنگی فرساینده ، ویرانگر و نسل کش و همچنین بیهوده به ماتم نشسته و شرایطی ملال آور بر همه جا حاکم بود ، او در این اثر هنری تکاپو نمود عذاب جنگ را که چونان طاعونی بر سر جهان فرو ریخته حتی برای لحظه ای از یاد آنان ببرد ، هر چند این تسکین مرهم کوتاه مدتی باشد ولی چه باک فرودستان بیشترین مایه ی الهام در آثار او به شمار می رفتند .

او ژنده پوش غمگین سیمایی بود که با آفرینش شادی در جهان سینما و در شرایطی شدیدا بحرانی جهان را به احترام وا داشت . چارلی در سینما با موضوع خنده برای خنده سخت مخالف بود او با فیگور های پایان نیافتنی ، غریزه ای سرشار در هنر کُمیک و حرکاتی فیگوراتیو که امضای شخصیش بود و بالرین وارانه میخرامید و رقص کنان پلشتی ها را به سخره می گرفت.

فیلم ” عصر جدید ” طنزی فلسفی ، تلخ و فراموش ناشدنی ست ، بیان جنون کار و انسان در اسارت ماشینیزم و ماشین در اسارت ماشینیزم است .

چارلی با مجموعه آثار خاطره انگیزش در فکر آشتی دادن آدم ها و ایجاد صلح جهانی از گذرگاه فصلی مشترک در میانه ی تمامی ملت ها و مسلک های مختلف بود و این نه کاریست خُرد ، کاری کارستان و سترگ که تنها از هنرمندی چونان او بر آمد.

امروز پس از گذشت سالها از خاموشی چارلی، دنیا هنوز هم فریاد میکشد: ” زنده باد چارلی ، برای همیشه زنده باد چارلی و زنده باد صلح آرمان چارلی .”