لطفا پتک فناي آموزش و پرورش را بر ربناي فرسوده و نحيف و بلاصاحب آن نکوبيد!
لطفا پتک فناي آموزش و پرورش را بر ربناي فرسوده و نحيف و بلاصاحب آن نکوبيد!

جناب آقاي فاني وزير محترم آموزش و پرورش:    لطفا پتک فناي آموزش و پرورش را بر ربناي فرسوده و نحيف و بلاصاحب آن نکوبيد! در جهان غرب از دوره ي رنسانس، و در بلوک شرق از بعد از جنگ جهاني اول دانشمندان و محققين علوم اجتماعي و تربيتي و خصوصا سياسي به اين نتيجه رسيدند […]

جناب آقاي فاني وزير محترم آموزش و پرورش:

   لطفا پتک فناي آموزش و پرورش را بر ربناي فرسوده و نحيف و بلاصاحب آن نکوبيد!

در جهان غرب از دوره ي رنسانس، و در بلوک شرق از بعد از جنگ جهاني اول دانشمندان و محققين علوم اجتماعي و تربيتي و خصوصا سياسي به اين نتيجه رسيدند که هرگونه پيشرفتي در جوامع بشري منوط به پيشرفت علمي، و پيشرفت علمي در گرو توجه جدي و عميق و عملي به آموزش و پرورش و ارتقاء همه جانبه ي کمي و کيفي آن است. در واقع موتور محرک ملت ها به سوي تعالي و پيشرفت متوازن، فقط و فقط توجه علمي و عملي به توسعه ي آموزش و پرورش کشورهاست زيرا نيروي انساني آموزش ديده و آگاه مهم ترين و اصلي ترين سرمايه ي هر کشور براي توسعه است. به همين خاطر از آن نه به عنوان «نيروي انساني» که با عنوان «سرمايه ي انساني» ياد مي کنند. و با تمام وجود به آن باور دارند و اين مهم در ميان آحاد مردم آن جوامع نيز نهادينه شده است.

نمونه بارز اين نگاه به سرمايه ي انساني ،کشورهايي نظير ژاپن هستند. مجمع الجزايري آتشفشاني و محروم از هرگونه منابع طبيعي اعم از نفت و گاز تا سنگ و مس و… ، اما ايستاده بر بلنداي قله ي اقتدار اقتصادي و توسعه يافتگي. قاره ي سبز نيزدر نگاه اول وضعيتي بهتر از ژاپن ندارد و تقريبا تمام اروپا از حيث منابع و ثروت هاي ملي به نسبت ما در حداقل برخورداري اند، اما از نظر اقتدار ملي، سياسي، فرهنگي و به ويژه اقتصادي سرآمد دنيا. به نظر مي رسد تنها مشکل آنان سرخوشيِ بيش از حدشان از قدرت و برخورداري است، که البته براي جوامع لائيک اين مي تواند يک نتيجه گريز ناپذير باشد.

جناب آقاي دکتر! تا آن جا که حقير از سوابق حضرتعالي مطلع هستم ،قريب يا بيش از 20 سال از عمر خدمتي خود را در سمت هاي مختلف مدير کلي يا معاونت وزير، به انتظار امروز، يعني تکيه زدن بر کرسي وزارت گذرانيده ايد، لذا نه تنها بايد خيلي خوب، علل و عواملي که آموزش و پرورش را به اين روز انداخته است بشناسيد، بلکه بايد به راهکارهاي برون رفت از اين ورطه ي هولناک و اسفبار نيز وقوف کامل داشته باشيد.

آقاي وزير! اينجانب که بازنشسته ي آموزش و پرورش هستم، به خوبي و درستي مي دانم که اظهار نظر در اين زمينه ها آسان نيست، اما چه کنم؟ در شرايطي که همه ي بزرگان ، نخبگان ، عالمان ،آگاهان و صاحب نظران، به هر دليل سکوت کرده اند، و يا گوش آنان با هر صدايي، جز خش خش اسکناس و جرينگ جرينگ سکه بيگانه است، براي امثال من که از نزديک با مشکلاتِ عديده ي دانش آموزان و خانواده هاي آنان در تماس هستم چاره اي جز اين مي ماند که حداقل در چارچوب وظيفه شرعي و انساني خود، انعکاس واقعيت داده و حقيقت موجود در جامعه را به نظر مسئولين برسانيم و بيش از آن هم وظيفه اي نداريم.

جناب وزير من در دوران بازنشستگي با راه اندازي مغازه ي کوچک کتابفروشي و لوازم التحرير در منطقه اي برخوردار از شهر، سعي کردم از فضاي درس و مدرسه دور نمانم اما در طول اين 4 سال حقايقي را ديده ام که نمي دانم براي شما قابل درک هست يا خير؟

– مي توانيد بفهميد وقتي پدر و مادري با دو فرزند خردسال، يکي در مقطع ابتدايي و ديگري پيش دبستاني، براي خريد ملزومات مدرسه مي آيند، اما به دليل مشکلات اقتصادي بچه ها را داخل مغازه نمي آورند و مي گويند: «آقا يک چيزي بده که دست بچه هاي ما خالي نباشد! نمي خواهد جنس خوبي باشد، فقط ارزان باشد » يعني چه؟

– مي توانيد درک کنيد افزايش 130 تا 150 درصدي قيمت کتب درسي امسال نسبت به سال قبل، براي خانواده هايي که براي کسب حداقل مايحتاج زندگيشان، بايد صبح تا شب با 15 تا 20 هزار تومان مزد در مزارع نيشابور کار کنند، يعني چه؟

– مي توانيد درک کنيد که داشتن چند دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلي، و نداشتن امکانات حداقلي تحصيل و تربيت و شرمندگي مداوم و نه هاي مکرر به فرزندان يعني چه؟

شايد اين موارد و ده ها نمونه ي ديگر از اين دست را نتوانيد درک کنيد، چون در حيطه ي کاري شما نبوده و در موقعيت آن نيز مجددا قرار نگرفته ايد. اما حتما مي دانيد تغيير نرم و تراکم دانش آموزي هر کلاس از 20 ـ 25 نفر به 35 ـ 40 نفر در مقاطع مختلف يعني چه؟ معناي عدم پرداخت سرانه ي دانش آموزي کافي و عدم تأمين اعتبارات هزينه اي مدارس و جبران آن از جيب مردم به بهانه ي جذب خود ياري و کمک انجمن اولياء را مي دانيد؟آيا از پيامدهاي شاهکار اخير مجلس و دولت در واگذاري مدارس دولتي، به صورت اجاره به بخش خصوصي و يا دانشگاه آزاد با خبر هستيد؟

جناب وزير! مگر در مدارس مي خواهند چقندر توليد کنند که به بخش خصوصي اجاره مي دهيد؟ قرار بود در مدارس علم توليد و انسان تربيت شود! و به فرموده ي حضرت امام (ره) کشور ساخته شود. آنجا که فرمود: اميد من به شما دبستاني هاست.

جناب آقاي فاني! از وضعيت و چگونگي توزيع علم در کشور اطلاع داريد؟ مي دانيد انتشارات کمک آموزشي چه بلايي بر سر علم ، دانش آموزان و خانواده ها آورده اند! مي دانيد انتشار لجام گسيخته ي کتاب هاي کمک درسي از انواع : گاج ، گام به گام، تيزهوشان و کم هوشان، پرتودانش، فروغ دانش، کلاغ سفيد و سياه ، لک لک ، غاز، اردک ، موش و گربه و… با کمترين تاثير علمي، خانواده ها را کلافه کرده است. آيا حساب کرده ايد که سالانه چه مبلغ هنگفتي از جيب اين ملت به ويژه اقشار آسيب پذير به جيب اين گونه انتشاراتي ها که هر ساله مثل قارچ از بيابان بلاتکليفي تعليم و تربيت و بي حساب و کتابي آموزش و پرورش سر بر مي آورند، سرازير مي شود؟

آقاي وزير! باور کنيد که ثمره وزارت شما و ديگر تصميم سازان و تصميم گيران براي آموزش و پرورش نبايد به يک پُز سياسي و موقعيت اجتماعي و چند مصاحبه رسانه اي خلاصه گردد. شما و ساير دست اندرکاران تعليم و تربيت که تن به اجراي اين گونه برنامه هاي مخرب و ويرانگر داده و به بهانه ي صرفه جويي و توجيهات اقتصادي تيشه به ريشه ي اين بيمار مي زنيد، در پيشگاه خداوند متعال مسئول، به خون شهدا؛ گرانقدر و امام راحل مديون و به ملت شريف و بزرگ ايران بدهکاريد.

آقاي وزير! تا کي بايد با اجراي برنامه هاي آزمايشي و آزمايش و خطا با آينده ي دانش آموزان بازي شود؟

آيا وقت آن نرسيده است تا يک تيم خبره و نخبه ي علمي که حقيقتا کاربلد ، مجرب، آگاه، ، بي طرف وخيرخواه،برنامه هاي اجرا شده ي دهه هاي اخير را نقد نموده و آسيب هاي موجود را شناسايي و چاره انديشي عالمانه فرمايند؟

جناب وزير چه بايد کرد؟آيا واگذاري مدارس آخرين و بهترين راه کار است؟يا هنوز بايد منتظر روزي بود که به يمن اجراي اين گونه سياستها ، معلمين باقيمانده تعهد کاري خود را به دولت،مثلا براي شرکت آب و فاضلاب اجاره کاري نمايند؟

و حرف آخر اينکه اگر براي اجراي اينگونه برنامه هاي خسارت بار ،از طرف نهاد يا سازمان يا جمعيتي تحت فشار هستيد،به نفع شما و کشور است که استعفا بدهيد،ولي پتک فناي آموزش و پرورش را بر ر بناي فرسوده و نحيف و بلاصاحب آن نکوبيد.نگذاريد از اين که هست ويرانه تر گردد.

با احترام : محمد ناصر ايزد خواه

رونوشت:

اقاي مروي نماينده ي مردم شهرستانهاي فيروزه و نيشابور جهت استحضار و اقدام لازم باتوجه به واگذاري تعدادي از مدارس شهر و روستاهاي نيشابور به بخش خصوصي ،از جمله معلمان بازنشسته و با کادري کاملا و تماما بازنشسته.

آقاي سبحاني نيا نماينده ي مردم شهرستانهاي فيروزه و نيشابور جهت استحضار و اقدام لازم ،در صورتي که اراده اي براي اقدام است.