ربودن گوی سبقت اشتغال در استان توسط زنان نیشابوری آزاده مهدیار/ زنان نیشابوری با گردهم آمدن و راه اندازی مجدد شرکتی با عنوان شرکت تعاونی روستایی زنان تلاشگر نیشابور، که مدتی فعالیت ش متوقف شده بود، با سرعت و کیفیتی مثال زدنی در راستای اشتغال زنان روستایی گام برداشتند و توانستند به عنوان اولین شرکت […]

ربودن گوی سبقت اشتغال در استان توسط زنان نیشابوری

آزاده مهدیار/ زنان نیشابوری با گردهم آمدن و راه اندازی مجدد شرکتی با عنوان شرکت تعاونی روستایی زنان تلاشگر نیشابور، که مدتی فعالیت ش متوقف شده بود، با سرعت و کیفیتی مثال زدنی در راستای اشتغال زنان روستایی گام برداشتند و توانستند به عنوان اولین شرکت روستایی زنان در بخش مرکزی، مقام اول استانی را میان ۱۵ شرکت دیگر به دست بیاورند.

به دنبال کسب این موفقیت با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت به گفتگو نشستیم تا در جریان دقیق نحوه فعالیت شرکت قرار گیریم.

رئیس هیات مدیره این شرکت در مورد کارکرد تعاونی زنان روستایی شهرمان می‌گوید: تعاونی های روستایی زنان به عنوان جایگاهی جهت به رسمیت شناختن نقش زنان در عرصه های گوناگون اقتصادی و اجتماعی مطرح می شوند که منطبق با هدف های بین المللی نیز می باشد. از آنجا که بارزترین ویژگی های تعاونی های روستایی زنان در خودجوش بودن و مردمی بودن است، به دست گرفتن مدیریت توسط زنان و تصمیم گیری در خصوص مصوبات و اجرایی نمودن آن توسط مدیران عامل زن، نقش مدیریت زنان را در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ملموس تر می کند.

ندا توزنده جانی در رابطه با شروع کار بیان می ‌کند: شرکت تعاونی روستایی زنان تلاشگر نیشابور در سال ۱۳۸۶ تاسیس و تا سال ۱۳۹۲ به فعالیت خود ادامه داد تا این که به دلیل پاره ای از مشکلات به صورت راکد در آمد اما در آذرماه ۹۶ مجددا با عضوگیری جدید شروع به کار کرد.

توزنده جانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد عضو و از کدام روستاها در این شرکت مشغول اند، می گوید: شرکت، زنان ۱۳روستا با ۲۵۰ نفر عضو فعال را تحت پوشش خود دارد. برخی از روستاها شامل هلالی، چمبران، دولت آباد، رحمت آباد، گلشن دهند، ده حلاج، آبجقان، شاه آباد، خرمک سه چوب، دستجرد و … هستند.

وی در مورد نحوه عضویت در شرکت می گوید: علاقه مندان می توانند با ارائه یک برگ فتوکپی کارت ملی و شناسنامه و مبلغ ۲۰ هزار تومان به عضویت شرکت در آیند.

 

مدیر عامل شرکت نیز اضافه می کند: شرکت تعاونی روستایی زنان تلاشگر با شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های زنان روستایی و زنان خانه دار و با برگزاری کلاس های آموزشی و همیچنین برگزاری همایش ها و کارگاه های مختلف و عضوگیری و شناساندن اهداف شرکت به زنان روستایی و کمک به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی زنان روستایی سعی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای اعضا دارد.

برگزاری نمایشگاه ها، نمایشگاه تخصصی با عنوان معرفی توانمندی های زنان روستایی در اسفند ۹۶، شرکت در نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی در دانشگاه آزاد نیشابور، شرکت در ماه ضیافت، شرکت در نمایشگاه بین المللی توانمندی های زنان در مشهد مقدس و

برگزاری همایش ها از قبیل:

  • همایش توانمند سازی بانوان در کسب و کار حوزه ارتباطات و فن آوری،
  • مشارکت در همایش پرورش و کاشت کاکتوس،
  • کارگاه های آموزشی پرورش زنبور عسل، نوغانداری،
  • آموزش شیرینی پزی و پرورش قارچ،
  • تولید انواع محصولات خانگی از قبیل انواع لبنیات، خشکبار، کاشت انواع سبزیجات و فرآوری آن،
  • صنایع دستی، راه اندازی کارگاه خیاطی از جمله فعالیت های مختلف شرکت بوده است.

سارا رئیسی می گوید: با توجه به اینکه برای اعضای شرکت تعاونی ایجاد اشتغال در حوزه ی صنایع دستی بسیار مهم بود از تنها پشتیبان و  مربی فَرَت بافی در شهرستان نیشابور، خانم نسرین سادات قدمگاهی، دعوت کردیم تا یکی از کارگاه‌ های پارچه بافی خود را برای اعضای شرکت تعاونی ایجاد نماید و اولین کارگاه پارچه بافی در بخش مرکزی شهرستان را افتتاح کردیم.

گفتنی است کسب مقام اول در استان و کسب عنوان نمونه شرکت تعاونی روستایی نیز در کارنامه این شرکت ثبت شده است. این رقابت بین ۱۵ شرکت تعاونی زنان روستایی در استان بوده است.

توزنده جانی در مورد استقبال زنان روستایی از این شرکت می گوید: «شرکت تعاونی زنان تلاشگر نیشابور» با هدف فراهم اوردن امکان آموزش های مورد نیاز برای زنان روستایی جهت توانمند سازی آنان و ضرورت به روز نمودن دانش و مهارت در زمینه فعالیتهای اجتماعی فرهنگی و اقتصادی؛ با استقبال قابل توجه زنان روستایی جهت عضویت در این شرکت تعاونی روبرو شده است و امیدواریم با حمایت مسئولان بر مشکلات این مسیر فائق آییم.