تلاش برای برگزاری جشنواره شعر کارگری«خشت زرین» به همت انجمن کتاب سیمرغ نیشابور، با همکاری اعضای انجمن نویسندگان و پژوهشگران ابرشهر (نویسا) مراسم گرامی‌داشت شاعر خشتمال نیشابوری در تالار ادیب نیشابور برگزاری شد. در این همایش، دکتر مهدی نوروز و دکتر جواد محقق نیشابوری، هر دو از اعضای انجمن “نویسا” سخنرانی کردند و حجت حسن […]

تلاش برای برگزاری جشنواره شعر کارگری«خشت زرین»

به همت انجمن کتاب سیمرغ نیشابور، با همکاری اعضای انجمن نویسندگان و پژوهشگران ابرشهر (نویسا) مراسم گرامی‌داشت شاعر خشتمال نیشابوری در تالار ادیب نیشابور برگزاری شد. در این همایش، دکتر مهدی نوروز و دکتر جواد محقق نیشابوری، هر دو از اعضای انجمن “نویسا” سخنرانی کردند و حجت حسن ناظر، جلیل اله خانی و گیتا گرایلی، و عباسعلی حشمتی نیز یادداشت هایی درباره شعر، شخصیت و زندگی این شاعر درس نخوانده ی نیشابوری ارائه کردند.

در این مراسم، “سید حسن رضوی” مدیر انجمن نویسندگان عالی مقام نیشابور، چکیده ای از مقاله “دکتر امید مجد” را که او نیز از اعضای انجمن نویسا ست، ارائه کرد.

یکی از سخنرانان این همایش، دکتر جواد محقق نیشابوری در بخشی از سخنانش گفت: باید از خود بپرسیم که چرا در این سی سال، هر سال، برای یغما مراسم گرامی داشت گرفته ایم؟ آیا به این کار عادت کرده ایم؟!

وی در ادامه پرسش دیگر مطرح کرد و گفت: از سویی باید دید چرا در این مدت شاعرانی به سبک یغما و به پیروی از او شعر نسروده اند؛ نخواسته اند یا نتوانسته اند؟ محقق در پاسخ این پرسش خودش هم عنوان کرد: شیوه یغما منحصر به خود اوست و به همین دلیل کسی نتوانست پس از او مانند او بسراید؛ یکی از آن ها، خودم هستم!

دکترگیتا گرایلی از دیگر سخنرانان این مراسم، به بازگویی خاطراتی از زندگی این شاعر فقید پرداخت و بیان کرد: یغما به فقر خودش افتخار می کرد؛ ما هم باید با افتخار از زندگی او سخن بگوییم!

وی با اشاره به این که نسبت به یغما این افترا بسته شده بود که خودش شاعر نیست و شعرش را از آثار شاعران گمنام گذشته «سرقت» کرده و دلیل این امر را درس نخواندگی یغما عنوان می کردند، گفت: یغما به صورت تصویری خواندن و نوشتن را آموخته بود؛ سبک شعری منحصر به خودش را داشت و در جای جای شعرش، زندگی اش را بیان می کرد.

در همین مراسم، ذبیح ا… یاری نژاد، در بزرگداشت شخصیت ادبی یغما، پیشنهاد برگزاری جشنواره شعر کارگری«خشت زرین» را مطرح کرد و اظهار امیدواری کرد با استقبال و پذیرش مسئولان مواجه شود و به یاد و خاطره این شاعر، در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و در گاهشمار فرهنگی نیشابور و کشور ثبت شود.