یک سوم مادران خانه سالمندان نیشابور  بستگان درجه1 دارند مدیر عامل خانه سالمندان فاطمه‌ زهرا(س) با بیان این که ۳۵ درصد مادران سالمند این مرکز دارای خانواده موثر و ۶۵ درصد دیگر بی‌سرپرست هستند، باید به روحیه و شادسازی مادران و زنان در خانه سالمندان بیشتر توجه شود، می‌توانیم مادران حاضر در خانه سالمندان را […]

یک سوم مادران خانه سالمندان نیشابور  بستگان درجه1 دارند

مدیر عامل خانه سالمندان فاطمه‌ زهرا(س) با بیان این که ۳۵ درصد مادران سالمند این مرکز دارای خانواده موثر و ۶۵ درصد دیگر بی‌سرپرست هستند، باید به روحیه و شادسازی مادران و زنان در خانه سالمندان بیشتر توجه شود، می‌توانیم مادران حاضر در خانه سالمندان را مادران خود بدانیم.

محبوبه نقدبیشی مدیر عامل خانه سالمندان فاطمه زهرا(س) در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرده: خانواده موثر به بستگان درجه یک سالمندان اطلاق می‌شود، که در این مرکز 35 درصد از مادران دارای خانواده موثر هستند و بقیه سالمندان حاضر در آسایشگاه یا بی‌سرپرست هستند و یا بستگان درجه یک ندارند.

وی ادامه داد: هیچ تفاوت و تبعیضی میان افراد دارای خانواده موثر با دیگر سالمندان قائل نمی‌شویم؛ در حال حاضر حدود ۹۴ نفر در خانه سالمندان بانوان فاطمه زهرای نیشابور حضور دارند. این رقم نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته و ثابت بوده است.

مدیر عامل خانه سالمندان فاطمه‌زهرا خاطرنشان کرد: به جای آن‌که انگشت اتهام را به سمت خانواده افرادی که در خانه سالمندان نگهداری می شوند، ببریم می‌توانیم خودمان موثر واقع شویم و زنان و مادران این مراکز را همانند مادران خود ببینیم و برای شاد کردن و سلامت روان آن‌ها گام برداریم.

وی افزود: هدف ما در این مرکز بیش از نگهداری افراد، توان‌بخشی است؛ این که چه‌طور می‌توانیم زندگی مادران و زنان حاضر در خانه سالمندان را شاد کنیم، دغدغه ماست. همه همشهریان می‌توانند بدون هزینه به دیدار این مادران بیایند و برای روحیه بخشی به آنان گام بردارند و  به سهم خود مانع انزوای این عزیزان شوند.

نقدبیشی با بیان این که همه در این مرکز یک خانواده هستند، اظهار کرد: دو روز در هفته ملاقات با سالمندان  را در برنامه داریم که تمام مردم حتی غیربستگان نیز می‌توانند مراجعه کنند. بستگان نزدیک افراد سالمند حاضر در آسایشگاه علاوه بر رسیدگی به سالمند خود به دیگر سالمندان نیز رسیدگی می‌کنند و آن‌هارا مانند مادر خود می‌بینند که این کار بسیار موثری برای رفع دلتنگی سالمندان بی‌سرپرست است.

نقدبیشی افزود: معمولا خانواده‌های سالمندان تمام تلاش خود را برای نگهداری از پدران و مادران خود انجام می‌دهند اما هنگامی که نگهداری از آنان واقعا از توانشان خارج می‌شود، آنان را به این مرکز می‌سپارند.

وی گفت: به دلیل میانگین سنی بالای افراد حاضر در آسایشگاه کارهای توان بخشی مانند فیزیوتراپی را در دستور کار قرار داده‌ایم، همچنین برای سرگرمی بیشتر افراد سالمند کارگاه‌های صنایع دستی را در آسایشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم. ورزش، اردو و برگزاری جشن‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌هایی است که  برای افراد سالمند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های «روز مادر» در این مرکز گفت: برنامه‌هایی به مناسبت روز مادر تدارک دیدیم اما به دلیل ظرفیت محدودی که در آسایشگاه وجود دارد، مجبور به برگزاری خصوصی مراسم هستیم.