هاجر چنارانی: ممنوعیت کودک همسری نیاز به مبارزه دارد
هاجر چنارانی: ممنوعیت کودک همسری نیاز به مبارزه دارد

تصویب قوانین مرتبط با زنان در مجلس مشکل است هاجر چنارانی در گفت و گو با «ایکنا»، با بیان این که دختران در سن 13 سال هنوز کودک هستند و برای اداره زندگی به پختگی لازم نرسیده اند، گفت: این ها در زندگی دچار مشکلات خواهند شد، این حرف سنگینی نیست که این قدر با […]

تصویب قوانین مرتبط با زنان در مجلس مشکل است

هاجر چنارانی در گفت و گو با «ایکنا»، با بیان این که دختران در سن 13 سال هنوز کودک هستند و برای اداره زندگی به پختگی لازم نرسیده اند، گفت: این ها در زندگی دچار مشکلات خواهند شد، این حرف سنگینی نیست که این قدر با ما مبارزه می کنند!

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس افزود: پایگاه خانواده در ایران نسبت به جوامع دیگر از جایگاه بالایی برخوردار است. امروز هر یک از جوامع دنیا بخواهند یکی از نهادهای مهم را در راس برنامه هاشان تخریب کنند، اولین نهاد، یعنی خانواده را نشانه می گیرند. خوشبختانه استحکام خانواده در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا بیشتر است که این امر نشان از مدیریت خوب بانوان ما دارد که توانسته اند هم در خانه و هم در عرصه های مختلف جامعه فعالیت های زیادی انجام دهند.

برای نوشتن قانون مرتبط با جامعه زنان دچار مشکل هستیم
چنارانی افزود: متاسفانه در مجلس شورای اسلامی از ۲۹۰ نماینده، ما فقط ۱۷ خانم داریم و برای نوشتن قانون برای جامعه زنان واقعا دچار مشکل هستیم، چون نمی توانیم رای کافی در صحن مجلس بگیریم.

چنارانی اظهار کرد: ما امروز یک چیز ساده را در جامعه مطرح می کنیم آن هم این است که ازدواج در دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ممنوع است، چرا که هنوز دختر زیر ۱۳ سال عملا به لحاظ سنی کودک محسوب می شود و باید در دنیای کودکی خود سیر کند. امام علی(ع) نیز می فرمایند: «فرزند زمان خویش باش.»

چنارانی ادامه داد: متاسفانه آنچه را که به غلط امروز در جامعه جاری و ساری می کنند، ممنوعیت ازدواج زیر ۱۵ سال است اما حرف ما در خصوص ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال است.

وی اضافه کرد: ما با ازدواج دختران زیر ۱۳ سال مخالف ایم چرا که دختران در این سن هنوز کودک هستند و برای اداره زندگی هنوز به پختگی لازم نرسیده اند؛ لذا در زندگی دچار مشکلات خواهند شد. این حرف سنگینی نیست که آنقدر با ما مبارزه می کنند ولی ما می جنگیم تا قانون ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را تصویب کنیم.

چنارانی در این گفت گو تصریح کرد که برای حفظ ثبات و جایگاه زنان نیازمند این هستیم که از مجاری قانونی و مجاری قوه مقننه ورود کرده و تا نتوانیم قانون بنویسیم در شکل اجرایی مشکل خواهیم داشت و هرگز نخواهیم توانست از جایگاه زن دفاع کنیم.