کتابي براي با شعورها!
کتابي براي با شعورها!

کتابي براي با شعورها! نگاهي به کتاب «بي شعوري» تاليف خاوير کرمنت «بي شعوري» عنوان کتابي است که اين روزها حسابي در بازار نشر گل کرده است. اين کتاب در دولت احمدي نژاد اجازه ي چاپ نداشت اما بعد از گرفتن مجوز در دولت تازه به سرعت به چاپ دهم رسيد. کتاب بي شعوري ترکيبي […]

کتابي براي با شعورها!

نگاهي به کتاب «بي شعوري» تاليف خاوير کرمنت

«بي شعوري» عنوان کتابي است که اين روزها حسابي در بازار نشر گل کرده است. اين کتاب در دولت احمدي نژاد اجازه ي چاپ نداشت اما بعد از گرفتن مجوز در دولت تازه به سرعت به چاپ دهم رسيد. کتاب بي شعوري ترکيبي است از طنز و روانشناسي. نويسنده، بي شعوري را خطرناک ترين بيماري تاريخ بشريت دانسته و هشدار مي دهد که بي شعورها نه تنها احمق نيستند که نسبت به مردم عادي از هوش و استعداد بالاتري برخوردار هستند و بيشترين آسيب هايي که در طول تاريخ به بشريت وارد شده توسط همين آدم هاي بي شعور بوده و نه آدم هاي نادان. دکتر «خاوير کرمنت»، مولف کتاب مي گويد در دنياي مدرن و در سايه ي اين تفکر نادرست که سواد و آگاهي الزاما رفاه و فرهنگ عمومي را درپي خواهد داشت، بي شعورهاي زيادي توليد شده اند!

نشانه هاي بي شعوري

از ديدگاه جناب آقاي کرمنت، اين افراد در معرض ابتلاي شديد به بي شعوري هستند: مردمي که از زندگي در شهرهاي بزرگ و دودآلود لذت مي برند/ کارشناسان بيمه/ آدم هايي که با لبخندي مصنوعي مي گويند روز خوبي داشته باشيد/ کساني که به زور مي خواهند ديگران را به راه راست هدايت کنند/ نمايندگان کنگره ي آمريکا/ منتقدان مطبوعاتي/ آدم هايي که خودشان را توي صف جا مي زنند/ زن هايي که پاتوق شان حراجي هاست/ اعضاي کميسيون هاي تخصصي شوراي شهر/ پدر و مادرهايي که بچه هايشان در اماکن عمومي هر غلطي که مي خواهند مي کنند/ و… البته، آدم هايي که دربارة بي شعوري کتاب مي نويسند!

قواعد بي شعورها

تمام مشکلات را ديگران به وجود آورده اند/ اصلا نيازي به ريشه يابي و حل مشکلات نيست فقط يکي را پيدا کن که تقصيرها را گردنش بيندازي/ تمام قوانين براي اين به وجود آمده اند که نقض شوند اما فقط تو اين حق را داري. اگر کس ديگري اين کار را انجام داد دودمانش را برباد بده/ اگر از قانوني خسته شدي مطابق نيازت يکي ديگر بساز اما به محض آن که به خواسته ات رسيدي آن را هم نقض کن!

ويژگي هاي شخصيتي بي شعورها

از خود ممنونند/ ايمان دارند که موهبتي الهي براي جهانيان اند/ باور دارند که همه مي خواهند از نظرات آن ها در مورد همه چيز مستفيض شوند/ احساس مي کنند که خدا به آن ها وحي کرده تا هرکس را که عقيده اي متفاوت با آن ها دارد مجازات کنند/ در خرج کردن پول ديگران خبره اند/ به خودشان قبولانده اند که هرگز اشتباه نمي کنند!

رفتار بي شعورها

براي هيچ چيزي در صف نمي ايستند و هميشه راهي براي جازدن پيدا مي کنند/ هيچ گاه خواهش نمي کنند هميشه دستور مي دهند/ هرگز تحسين نمي کنند مگر آن که بخواهند با تحسين يک نفر ديگر به بچه شان سرکوفت بزنند و بگويند تو چرا نمي تواني مثل او باشي/ داد مي زنند البته اگر تشخيص بدهند که لازم نيست هوار بکشند/ تا زماني که پاسخ حملاتشان را ندهيد حمله مي کنند/ صحنه ي وقوع تصادف را به هم نمي زنند فقط به شرطي که توي ماشين گير کرده باشند/ اعتقاد دارند که نزاکت، يک سري قواعد است که ساخته شده تا فقط ديگران در مورد آن ها به جا بياورند!

فرهنگ لغت بي شعورها

عشق: سراسر زندگي آدم بي شعور، عشق ورزيدن است منتها به خودش!

فداکاري: کلمه اي است که در قاموس بي شعورها معنايي ندارد مگر به اين مفهوم که ديگران تسليم خواسته هاي آن ها بشوند.

گفتگو: بي شعورها عاشق حرف زدن اند به ويژه درباره ي خودشان.

گوش دادن: بي شعورها شنونده هاي خوبي هستند براي کشف نقطه ضعف ها و نقايص دوستان و همکاران و دشمنانشان.

خشم: آدم بي شعور اعتقاد دارد عصبانيت بهترين وسيله براي رويارويي با جهان درنده اي است که در آن زندگي مي کنيم.

بي شعورهاي مقدس مآب

بي شعورهاي مقدس مآب گمان مي کنند وظيفه ي اخلاقي دارند که افسرده حالي خودشان را به همه منتقل کنند. آن ها با اين که مغرور و متکبرند اما درباره ي لزوم فروتني، موعظه و سخنراني مي کنند. البته مقصودشان از فروتني اين است که شما در برابرشان کرنش کنيد. آن ها راه و روش خود را تنها راه و روش درست زندگي مي دانند و اگر شما نمي توانيد اين مطلب را درک کنيد بهتر است به درک واصل شويد! دکتر کرمنت مولف کتاب، در اين جا به يکي از شاگردانش اشاره مي کند که مريد کشيشي به نام «بيلي ويلي» بوده است و درباره ي کشيش مي گويد: «او از کلمات مثل بمب و گلوله استفاده مي کرد طوري رفتار مي کرد که انگار خداوند براي انجام تمام کارهاي مهم از او کسب تکليف مي کند.» سپس از کشيش جواني به نام «نيزل» نام مي برد که مي گويد:«هر مسيحي راستيني بايد در همه جا به دنبال يافتن گناه و مبارزه با شيطان باشد. در هر سايه ساري، زير هر سنگي و در هر قلبي» دليل اين توصيه ساده است: مومن واقعي اگر هميشه سرش به شيطان گرم باشد هرگز متوجه نخواهد شد که «نيزل» دارد جيبش را خالي مي کند!

و سرانجام

اگر مي خواهيد با بي شعورهاي تجاري، بي شعورهاي مدني، بي شعورهاي ديوان سالار و … آشنا شويد، اگر مي خواهيد راه هاي کنار آمدن با بي شعورها و زندگي کردن با دوستان بي شعور را ياد بگيريد و سرانجام اگر فکر مي کنيد خداي نخواسته خودتان هم بي شعوريد و يا در معرض بي شعوري قرار گرفته ايد و به پيشگيري يا درمان نياز داريد بد نيست نگاهي بيندازيد به کتاب «بي شعوري» تاليف دکتر خاوير کرمنت با ترجمه ي محمود فرجامي که انتشارات تيسا منتشرش کرده است.

مهدی کاکلی