مگرمعجزه ای رخ دهد تا گره ازکار فروبسته ی فعالیت های موسیقی در شهرمان  باز شود
مگرمعجزه ای رخ دهد تا گره ازکار فروبسته ی فعالیت های موسیقی در شهرمان  باز شود

… تنها صداست . صدا که جذب ذره های زمان خواهد شد . چرا توقف کنم … (ف .فرخ زاد ) برای زنده ماندن موسیقی باید فکری برای اجراهای زنده کرد موسیقی هنربیان احساسات واندیشه های آدمی به وسیله ی صدا ست .هنرموسیقی  درفرهنگ جهانی ، جایگاهی ویژه دارد وازآنجا که ایران یکی ازطلایه دارفرهنگ […]

… تنها صداست .

صدا که جذب ذره های زمان خواهد شد .

چرا توقف کنم …

(ف .فرخ زاد )

برای زنده ماندن موسیقی باید فکری برای اجراهای زنده کرد

موسیقی هنربیان احساسات واندیشه های آدمی به وسیله ی صدا ست .هنرموسیقی  درفرهنگ جهانی ، جایگاهی ویژه دارد وازآنجا که ایران یکی ازطلایه دارفرهنگ و تمدن بشری بوده است به طورقطع باید پیشینه ای درخشان نیز درموسیقی وهنرداشته باشد .کاوش های باستان شناسی در کشورما نشان داده است که تصاویرسازهای موسیقی و نوازندگان به هزاره های قبل ازمیلاد وبه دوره ی عیلامی می رسد .

اما امروزه هنرموسیقی ما دچار مشکلات عدیده ای شده است وحال و روز خوشی ندارد. مشخص نیست این گره کور، کی باز می شود .نشست های هنرمندان بامسئولین هم هنوز به نتیجه ی ملموسی نرسیده است .

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های بخش موسیقی در شهرمان گفتگویی داشته ایم با هنرمند جوان ” مهدی افشاری ” که نوازنده و مدرس تار و سه تار بوده و ضمنا عضو گروه های موسیقی  «رهاوی و خسروان »می باشد .اینک خلاصه ی این دیدار تقدیم شما عزیزان می شود .

با تشکر از حضور جناب عالی ، موافق هستید به عنوان  یک شروع خوب ازآخرین فعالیت های خودتان دربخش هنرموسیقی ونوازندگی برایمان بگویید؟

با سلام ، بنده در حال حاضر مشغول ضبط آلبوم موسیقی سنتی با گروه خسروان (مشهد) هستم و ضمنا درحال برگزاری کنسرت، آن هم به صورت بسیارمحدود هستیم .کارما این روزها ضبط گوشه های موسیقی ایرانی است که با گروه اجراشده وکار جدیدی است .

اجراهای زنده ومحدود ما هم درشهرهای نیشابور، مشهد ،کاشمر گناباد و…، درحال برگزاری است .

ممکن است گروه موسیقی سنتی خسروان را بیشترمعرفی کنید؟

این گروه موسیقی سنتی که درمشهد فعالیت می کند درسال84 شکل گرفته وبنده هم از سال 95 عضوگروه شده ام وبا عود نوازی آنان را همراهی می کنم .سرپرستی این گروه را احسان انوریان برعهده دارد که سنتورمی نوازد ودیگراعضای گروه عبارتند از :

رضا انسان (تار) ،آرش شرقی(تنبک) ، مرجان خوش اندام(دف ودایره) ، علی فربود(نی) ، ساسان تیموری (کمانچه) ،جاهد ملک زاده (خواننده ) و بنده هم عود می نوازم .

ازچگونگی عضویتتان دراین گروه موسیقی بفرمایید .

من با آشنایی قبلی که باعضو نیشابوری این گروه ، رضا انسان ، داشتم وارد گروه شدم سرپرست گروه موسیقی خسروان دنبال کسی بود که عود بنوازد ولاجرم  بنده در این گروه عود نواز شدم .

شاخص ترین کار گروه هم انتشارآلبوم پیدای پنهان به خوانندگی سالارعقیلی است که بخشی ازاشعارآن متعلق به شاعرگرانمایه شهرمان عطارمی باشد .ضمنا این گروه کلیپ های تصویری هم روانه ی بازار موسیقی کرده است .

چگونه با دنیای هنروسازآشنا شدید؟

از سن هفده سالگی و با شنیدن ساز فلوت وسنتورنوازی دایی ام در فضای خانواده و همچنین صدای دایره ی مادر بزرگ ومادرم با دنیای موسیقی آشنا شدم .ابتدا قراربود ساز دوتاربنوازم اما به تشویق دوست وهنرمند گرامی فرشید شعبانی با خریدن یک سه تارنوازندگی را شروع کردم . استادان من آقایان ، علی نجفی ، محسن قربانی ومحمد شمس آبادی بودند . به این شرح که :

در آغاز به مدت چهار سال استاد من علی نجفی  بود وبعد از آن نزد محسن قربانی تار را آموختم  – چهار سال – و دست آخرمدت چهارسال هم ردیف وموسیقی دستگاهی را نزد محمد شمس آبادی آموختم .

از مراحل بعدی هنرجویی تان برایمان بگویید  .

پس از طی کردن دوره های مقدماتی ، عازم تهران ومشهد شدم ونزد استادانی همچون مسعود شعاری (سه تار) ، بهداد بابایی (سه تار)، محمد ذالنوری (تار) ، ارشد طهماسبی (تار) ، حمید متبسم(سه تار) و بلاخره هادی آذر پیرا ، از شاگردان استاد لطفی تا ر و سه تار دوره های عالی را آموزس دیده ام .

چه خاطره ی خاصی ازاین استادان به یاد دارید؟

یام هست زمانی که در تهران برای اولین بارنزد استاد شعاری رفتم ضمن آزمون گرفتن مورد تشویق ایشان قرار گرفتم و بعد ازظهرهمان روزبا روحیه ای مضاعف ، شادان وخندان به دیداراستاد بابایی رفتم . پس ازنوازندگی ، استاد بهداد بابایی گفت نوازندگی شما برایم قابل قبول نیست و لذا باید ازپایه شروع کنیم .آنجا بود که شوکی به من وارد شد وفهمیدم سبک نوازندگی ایشان مناسب من نیست و لذا ازآن روز به بعد سبک نوازندگی استاد شعاری را دنبال کرده ام.

این روزها حس و حال فعالیت های موسیقی درشهرمان چگونه است ؟

در حال حاضر گروه های موسیقی موجود مانند نوای سیمرغ ، رهاوی ، سپهر، شادیاخ و….فعالیت های مناسبتی مانند روزهای بزرگداشت خیام و عطار و … انجام می دهند و در بقیه ی ایام سال منتظرند تا مگرمعجزه ای روی دهد و گره ازکار فروبسته ی فعالیت های موسیقی در شهرمان  باز شود .ضمنا فعالیت های آموزشی در جریان است .

چراهنرمندان حوزه ی موسیقی هیچ تشکلی ندارند؟

ظاهرا ما خانه ی موسیقی در پایتخت داریم و درسطح استان ها هم شورای موسیقی و در شهرها انجمن موسیقی وجود دارد .اما نمی دانم چرا نشست ها به نتیجه نمی رسد؟ به نظرمن بسیاری ازمشکلات با ریش سفیدی قابل حل است ، اما تا کنون چیز خاصی را شاهد نبوده ایم . من امیدوارم به زودی حرکت مثبتی را دراین حوزه شاهد باشیم .

ضمنا شهر ما با داشتن سالن هایی همچون فرهنگسرای سیمرغ می تواند گره گشای مشکلات بخش موسیقی شده و با اجرای کنسرت های فاخر روحیه ی  شور و نشاط را به جامعه برگرداند .

شما درحال حاضر چه فعالیتی را دنبال می کنید؟

من این روزها با راه انداری یک گالری و فروش سازهای گوناگون به فعالیتم ادامه می دهم و شاهد هستم که مردم علاقه خاصی به موسیقی وسازهای گوناگون نشان می دهند لذا من هم سعی براین دارم اطلاعاتم را به علاقه مندان منتقل کنم .

و سخن پایانی

حیات فعالیت های هنرمندان بخش موسیقی به اجراهای زنده و کنسرت ها بستگی دارد لذا برای زنده ماندن موسیقی باید فکری برای اجراهای زنده کرد و گر نه نا به جا نیست اگر که بگوییم :

خدا را محتسب ما را به فریاد دف و نی بخش

که ساز شرع از این افسانه بی قانون نخواهد شد .

ای که دستت می رسد کاری بکن          پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار