سوء مدیریت و چشم انداز مبهم برای صدها کارگر اگزوز
سوء مدیریت و چشم انداز مبهم برای صدها کارگر اگزوز

پی گیری مدیران و نمایندگان شهرستان برای حل بحران یک قطعه ساز: چشم انداز اگزوز روشن نیست فروغ خراشادی- اعتراض کارگران شرکت «اگزوز خودرو خراسان» که نیمه های دی ماه جاری و در پی تعدیل پرسنلِ پیمانکاریِ شرکت و تقلیل شیفت های کاری به یک شیفت، در مقابل دفتر مدیر عامل شکل گرفت و منجر […]

پی گیری مدیران و نمایندگان شهرستان برای حل بحران

یک قطعه ساز: چشم انداز اگزوز روشن نیست

فروغ خراشادی- اعتراض کارگران شرکت «اگزوز خودرو خراسان» که نیمه های دی ماه جاری و در پی تعدیل پرسنلِ پیمانکاریِ شرکت و تقلیل شیفت های کاری به یک شیفت، در مقابل دفتر مدیر عامل شکل گرفت و منجر به خروج محمد مجید مداح از سایت شرکت شد، به برگزاری جلساتی با حضور مدیران شهرستان و طرفین دعوا انجامید.

همچنین به گفته ی پرسنل شرکت، در روزهای گذشته، مدیران هلدینگ یاپکو (شرکت گروه های صنعتی قطعات اتومبیل ایران) و نمایندگانی از ایران خودرو نیز در مجموعه ی اگزوز خودرو حضور یافتند و با کارگران معترض و نمایندگان آن ها مذاکراتی داشتند.

گفته می شود در این مدت، جلسه ای هم در دفتر دادستان با حضور نمایندگان کارگران و مدیران شرکت تشکیل شده است که «خیام نامه» از چند و چون آن مطلع نیست؛ همین طور 4 نشست بین فرمانداری با طرفین حساب شرکت، مقام های امنیتی و کارشناسانی که راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط کنونی اگزوز خودرو خراسان در چنته داشتند، برگزار شده است.

ازپایتخت تا مشهد و نیشابور نیز نمایندگان شهرستان با صاحب نظران و مدعیان گپ و گفت هایی کرده اند که در این میان، «خیام نامه» تنها می تواند به گفته های آقای نماینده استناد کند؛ چرا که خانم چنارانی تماس های خبرنگار را بدون پاسخ گذاشت.

آن چه در شماره های پیشین «خیام نامه» ازچکیده ی کلام پرسنل اگزوز بر می خاست، اعاده ی حق امتیاز انحصاری ساخت قطعه ی مونولیت ( بخش اصلی اگزوز کاتالیستی) برای نیشابور بود و برکناری مدیرعامل فعلی به دلیل آن چه آنان سوء مدیریت می خوانند.

«خیام نامه» در این شماره نیز نتایج پی گیری مدیران و نمایندگان شهرستان را در خصوص شرایط کنونی و چشم انداز پیش روی شرکت اگزوز جویا شده است و ضمن گفتگو با ایشان، با یک کارآفرین صنعتی و کارشناس قطعه سازی هم گفتگو کرده است.

گرمابی: تا حل قطعی مشکل شرکت اگزوز پیگیری می کنیم

حمید گرمابی نماینده ی مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ادامه ی گفت و گو با طرفین مساله، تا رسیدن به راهکاری مناسب برای ادامه ی فعالیت شرکت اگزوز با حفظ منافع پرسنل آن تاکید کرد و گفت: برای جلب بیشتر اعتماد پرسنل، موافقت هایی شده تا هیات مدیره ای بومی برای شرکت انتخاب شود. اما در خصوص مدیرعامل هنوز صحبت دقیقی مطرح نیست؛ اما حاضرند تعاملاتی داشته باشند.

این صحبت گرمابی شاید تاییدی تلویحی بر گفته های کارگران اگزوز باشد که می گویند: مدیران «یاپکوم و «ایران خودرو» با تغییر مداح موافقت نکرده اند؛ کارگران می گویند: نمایندگان «یاپکو» و «ایران خودرو» آن ها را تهدید کرده اند که در صورتی که با ادامه ی مدیریت مداح موافقت نکنند و از حق تولید اگزوز کاتالیستی کوتاه نیایند، شرکت را تعطیل خواهند کرد!

دکتر گرمابی در خصوص انتقال کاتالیست به نیشابور عنوان کرد: گفته می شود یکی دو سال است که این شرکت مشغول کار است و با توجه به شرایط موجود، نمی شود آن را جا به جا کرد! این در حالی است که پرسنل اگزوز پیش از این گفته بودند: تولید کاتالیست با دستگاهی تک اپراتوره انجام می شود که به راحتی قابل انتقال است و گویا اپراتور و مهندس نیشابوری آن دستگاه هم برای راه اندازی آن، بین نیشابور و قم در رفت و آمدند!

نماینده ی شهرستان در بخش پایانی سخنانش به «خیام نامه» عنوان کرد: تعامل باید دو جانبه باشد، اما به عنوان نماینده ی مردم شهرستان سعی می کنم رضایت هیات مدیره هلدینگ را بگیرم و در همین راستا 26 دی ماه جلسه ای در مشهد منعقد است؛ گرمابی افزود: این جلسات و نشست ها تا حل صد در صد و قطعی مشکل شرکت و پرسنل ادامه خواهد داشت.

بازگرداندن کاتالیست باید به صورت کشوری پی گیری شود

در همین رابطه معاون استاندار و فرماندار نیشابور نیز بیان داشت: الان مساله ی ما بازگرداندن تولید قطعه ی کاتالیستی نیست؛ نه اولویت ماست و نه در توان ما؛ این موضوعی ست که باید به صورت کشوری پی گیری شود.  

شیبانی ادامه داد: اما برای حل مشکلات اگزوز خودرو خراسان، طی 4 نشست مختلف با افراد و سازمان هایی که در دو سوی مساله بوده اند، بنا شده که اقداماتی انجام شود تا در گام اول ایران خودرو بدهی اش را به شرکت بپردازد؛ به این ترتیب شرکت هم بدهی های بانکی اش را پرداخت کند و در ادامه تسهیلات جدید به شرکت تعلق گیرد تا هزینه مواد اولیه تامین شود و شرکت دوباره به چرخه ی تولید و درآمد زایی برگردد.

فرماندار افزود: در حال حاضر کل صنعت خودرو سازی کشور با کاهش تولید و مشکل مواجه است و صنعت قطعه سازی هم وابسته به آن است و از تبعات کاهش تولید و رکود، بی نصیب نخواهد ماند؛ بنابراین برای بازگشت کارگرانی که به صورت موقت تعدیل شده اند! نیاز است کمک کنیم تا مسائل حل شود.

مشکل به شیوه ی تسویه حساب شرکت با هلدینگ برمی گردد

گفته های فرماندار مبنی بر دریافت دوباره تسهیلات در حالی مطرح می شود که کارگران شرکت اگزوز می گویند: مشکل بدهی ها به شیوه ی تسویه حساب شرکت با هلدینگ برمی گردد؛ آن ها ادعا می کنند که پیش از حضور مدیران فعلی اگزوز و یاپکو، سود حاصل از فروش قطعات در پایان سال، به حساب هلدینگ واریز می شده است، اما در دوره ی مدیریت اخیر، عایدی فروش هر پارت بی درنگ به حسابِ شرکت گروه های صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) واریز می شده و به این ترتیب شرکت اگزوز برای خرید مواد اولیه ناچار به دریافت تسهیلات بوده است.

پرسنل می گویند: چون پولی هم از محل فروش قطعات نصیب شرکت نمی شد، بدهی های بانکی تسویه نمی شد و خرید مواد اولیه هم نقدا صورت نمی گرفت؛ بنابراین روز به روز بر میزان معوقات و بدهی ها افزوده شده و شرکت در شرایط کنونی قرار گرفته است. نتیجه این شده که شرکت اگزوز خودرو خراسان نه تنها به بانک، بلکه به تامین اجتماعی و اداره دارایی هم بدهکاراست.

 

مدیریت مقطعی و دولتی، پاشنه ی آشیل

اما مهدی قاسم آبادی با سابقه ای 15 ساله در صنعت قطعه سازی، یکی از پیمانکاران سابق شرکت اگزوز خودرو خراسان بوده و چند سالی است شرکت خودش را راه اندازی کرده و با شرایط موجود، به رقابت با غول های صنعت می پردازد.

مدیرعامل شرکت «فولاد اگزوز خراسان» پاشنه ی آشیل شرکت را دولتی بودن و سوء مدیریت آن می داند؛ او می گوید: مگر تحریم برای ما نیست؟ پس چرا ما به بحران نخورده ایم؟ شرکت هایی که از رانت دولتی استفاده می کنند، شرایط را پیش بینی نمی کنند و با مدیریت مقطعی و عدم پاسخگویی خود را به ورشکستگی می کشانند.

قاسم آبادی که طی 15 سال، شمار کارگرانش را از 5 تَن به 50 نفر رسانده است، چشم انداز روشنی برای شرکت اگزوز خودرو خراسان متصور نیست و می گوید: بخش خصوصی هم با این بدهی سنگین قادر به خرید و مدیریت این شرکت نبوده و اگزوز نیشابور، جز تعطیلی، راهی پیش رو ندارد.

او می گوید: وقتی من به عنوان مدیر یک واحد کوچک می توانم اوضاع روز را تشخیص دهم، باید پرسید چرا مدیران یاپکو و ساپکو و ایران خودرو نمی توانند پیش بینی لازم را داشته باشند. وی می افزاید: اگزوز  5سال پیش به گفته ی خودشان 36 میلیارد تومان قطعه فروشی داشت؛ الان چرا در چنین شرایطی قرار گرفته است؟!
از قاسم آبادی درباره ی شرایط استخدام کارگران ش می پرسیم؛ پاسخ می دهد: همه مطابق قانون کار، هم از حقوق کامل و بدون تاخیر پرداخت برخورداند و هم بیمه ی تامین اجتماعی اند؛ ما سالی دو بار هم بُن غیرنقدی به آن ها می دهیم.
پیش از این مدیرعامل اگزوز خودرو خراسان در گفتگو با «خیام نامه» عنوان کرده بود که برخی از قطعه سازان کوچک به صورت غیر قانونی و زیرپله ای کار می کنند، بنابراین شرایط امروز بازار را تاب می آورند.

به عنوان آخرین پرسش از قاسم آبادی می خواهیم دلیل جدایی اش را از شرکت اگزوز خودرو خراسان بگوید؛ پاسخ می دهد: منافعشان ایجاب نمی کرد من بمانم و کار کنم؛ خیلی تلاش کردم که ادامه دهم، اما نخواستند و نماندم.