گفتگو با «مریم مهران فرد» قهرمان نیشابوری مچ اندازی بانوان کشور:  برای من  «بدن سازی» و کار با  «وزنه» جذاب تر است
گفتگو با «مریم مهران فرد» قهرمان نیشابوری مچ اندازی بانوان کشور:  برای من  «بدن سازی» و کار با  «وزنه» جذاب تر است

توصیه ی من به خانم ها این است که ورزش را وارد زندگی روزمره ی خود کرده و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنند . ساده ترین ورزش ها پیاده روی است که می تواند تاثیربسیار زیادی درروحیه و سلامت ما داشته باشد .در مجموع ورزش به انسان شادابی و انگیزه می دهند . […]

توصیه ی من به خانم ها این است که ورزش را وارد زندگی روزمره ی خود کرده و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنند . ساده ترین ورزش ها پیاده روی است که می تواند تاثیربسیار زیادی درروحیه و سلامت ما داشته باشد .در مجموع ورزش به انسان شادابی و انگیزه می دهند .

مچ اندازی ورزشی با دو شرکت کننده است . دراین رشته ی ورزشی هر شرکت کننده دست خود را برروی سطحی قرار داده و آن را از آرنج خم می کند به صورتی که فقط آرنج بر روی سطح باشد . پس از آن کف دست خود را به دست حریف قلاب نموده ودر نهایت دست او را را می خواباند . این مسابقه  به نام «زوردست» هم معروف می باشد.

تاریخ شروع مسابقات مچ اندازی به سال 1952 میلادی و به کشورایالات متحده ی  آمریکا برمی گردد . در کشور ما هم ورزش مچ انداری از سال 1385 شمسی شروع شده و کمیته ی این ورزش نیز زیر مجموعه ی فدراسیون پرورش اندام به حساب می آید. هر چند مچ اندازی همیشه درایران به عنوان یک تفریح مطرح بود ه اما درحال حاضرمقام سوم رشته ی مچ اندازی قاره ی آسیا در اختیار تیم کشورماست.

نکته ی جالب این است که در شهرمان نیز قهرمانان این رشته فعال هستند از جمله نایب قهرمان پیشین آسیا  «بهزاد خادمی» و خانم  مریم مهران فرد که اخیرا مقام قهرمانی بانوان  کشور را بدست آورده است . به همین مناسبت گفتگویی با ایشان انجام شده که تقدیم علاقه مندان این رشته ی ورزشی می شود.

با عرض تبریک به شما و جامعه ی ورزشی شهرمان لطفا ازکسب مقام قهرمانی کشور برایمان بگویید واینکه چگونه به این مقام مهم و با ارزش دست یافتید ؟

ضمن تشکر از شما ازحدود شش ماه قبل ازمسابقات، من توسط بخش نامه ای از برگزاری مسابقات کشوری مچ اندازی بانوان آگاه شدم، لذا بلافاصله تمرینات ام را زیر نظرمربی ام جناب خادمی (نایب قهرمان آسیا ) شروع کردم . با توجه به برنامه های پیشنهادی ایشان و تمرینات مستمر و سخت توانستم مقام قهرمانی مچ اندازی بانوان کشوررا در دودست چپ و راست به دست آورم .

قبل از آن هم در مسابقات مچ اندازی خراسان شمالی (بجنورد ) و البرز (تهران ) مقام قهرمانی را کسب کرده بودم .ضمنا در مسابقات استان خراسان جنوبی هم در رشته ی اورال (آزاد ) مقام اول را ار آن خودم کردم .

امسال نیز مسابقات قهرمان کشوری در شهر ارومیه و در شهریورماه انجام شد که بنده توانستم پس از چند دوره مسابقه ی سنگین مقام اول کشور در هر دودست چپ و راست تکرار کنم .

آیا از استان خراسان رضوی شرکت کننده ی دیگری هم بجز شما در مسابقات حضور داشت ؟

بله از شهرمان نیشابور خانم حسن آبادی شرکت داشت که ایشان هم قهرمان سنگین وزن بانوان کشور شد .ضمنا یک خانم هم از مشهد در این مسابقات حضور داشت .نکته ی جالب برای من این بود که حریف من درمسابقه ی فینال خانم عبدالوند بود که برادرش قهرمان مچ اندازی کشور است .

چگونه با این رشته ی ورزشی آشنا شدید؟

حدود یکسال و نیم است که رشته ی مچ اندازی را به طور حرفه ای دنبال می کنم . قبل از آن هم به صورت تفریحی این ورزش را ادامه می دادم . ما فعلا هیئت مچ اندازی مخصوص بانوان در نیشابور نداریم و زیر نظر هیئت آقایان فعالیت می کنیم .من بار اول  درمسابقات شهرستان شرکت کردم و موفق شدم ابتدا در شهرستان و سپس در استان مقام قهرمانی را از آن خود کنم . پس از آن بود که عازم مسابقات کشوری شدم .

اولین باری  که درمسابقات کشوری شرکت کردید چه حسی داشتید؟

بار اول  که در مسابقات کشوری (کرمانشاه ) شرکت کردم براثردو باخت نتوانستم مقامی کسب کنم و پنجم شدم .این عدم موفقیت بسیار برایم سنگین بود و مرا افسرده کرد به طوری که تا یک هفته حال خوشی نداشتم و گریه و زاری می کردم و حتی تصمیم داشتم ورزش مچ اندازی را کنار بگذارم . اما مربی ام جناب خادمی دوباره مرا به ورزش برگرداند . استفاده از تجربیات ایشان کمک شایانی به من کرد به طوری که دوباره روحیه مبارزه جویی در من زنده شد و من ازایشان کمال تشکر را دارم که توانست روحیه مرا بازسازی کرده و مرا به تمرینات ومیادین ورزشی برگرداند .

آیا ورزش مچ اندازی با روحیه ی زنانه منافاتی ندارد؟

با توجه به اینکه مچ اندازی ورزش سنگینی است و آسیب دیدگی فراوان دارد شاید برخی به آن علاقه نداشته باشند اما من از کودکی این ورزش را دوست داشته ام و ضمنا برای من ورزش بدن سازی و کار با وزنه بسیارجذاب است .

در حال حاضر مشکل خاصی برسر راه فعالیت های ورزشی تان وجود دارد؟

بله مشکل اصلی ما نداشتن اسپانسر ومشکلات مالی است که سبب شده همیشه دغدغه داشته باشیم .این نکته باعث شده که قدرت شرکت در مسابقات برون مرزی از ما گرفته شود واین مساله برای هیچ قهرمانی قابل قبول نیست . قهرمانان ورزشی برای مبارزه با حریفان حرفه ای باید برنامه ریزی حرفه ای داشته باشند . این کار هزینه بَراست و فعلا ما قادر به تامین هزینه ها نیستیم .سئوالی که این روزها فکر مرا به خود مشغول کرده است این است که منِ قهرمانِ کشور چگونه با دست خالی می توانم در مسابقات برون مرزی شرکت کنم؟

چگونه با داشتن زندگی خانوادگی و کار روزمره به ورزش می پردازید؟

نکته  ی ظریفی  است این روزها سرم خیلی شلوغ است اما پرداختن به ورزش یک نیاز فیزیکی و روانی است لذا هر طور شده ساعاتی از روز را به این امر اختصاص می دهم . سلامتی جسمی و روحی من با ورزش گره خورده ،لذا ورزش کردن نیاز روزمره ی من شده است .

قبل از ورزش مچ اندازی به چه ورزشی می پرداختید؟

من قبلا دومیدانی کار می کردم و در مسابقات دو سرعت نیز شرکت می کردم و سابقه ی قهرمانی هم دارم .اما پس از آن به ورزش با وزنه و بدن سازی علاقمند شدم .

در خاتمه اگر سخن نگفته ای هست بفرمایید

ضمن تشکر دوباره از شما توصیه ی من به خانم ها این است که ورزش را وارد زندگی روزمره ی خود کرده و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنند . ساده ترین ورزش ها پیاده روی است که می تواند تاثیربسیار زیادی درروحیه و سلامت ما داشته باشد .در مجموع ورزش به انسان شادابی و انگیزه می دهند . ضمنا بانوانی هم که علاقمند به ورزش حرفه ای هستند نیزمی توانند در کنار زندگی روزمره با انتخاب یک رشته ی مورد علاقه و رقابت با دیگر حریفان برای خود و کشور افتخار آفرین باشند .