احسان سلیمانی/ ضرورت توجه به امنیت دانش آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و پیشگیری از تهدیدات احتمالی سانحه دلخراش تصادف نیسان با دانش آموزان در بردسکن  که دو نفر از آنان با اورژانس هوایی به نیشابور منتقل شدند و متأسفانه یکی از دانش آموزان در همان ابتدا فوت نمود و دیگری نیز هنوز در […]

احسان سلیمانی/

ضرورت توجه به امنیت دانش آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و پیشگیری از تهدیدات احتمالی

سانحه دلخراش تصادف نیسان با دانش آموزان در بردسکن  که دو نفر از آنان با اورژانس هوایی به نیشابور منتقل شدند و متأسفانه یکی از دانش آموزان در همان ابتدا فوت نمود و دیگری نیز هنوز در شرایط مطلوبی نیست؛ اذهان عمومی را مشوش و مضطرب نمود و از سویی هشداری برای ما بود که اینگونه حوادث هر روز و هر لحظه ممکن است در شهر و محله ما و برای فرزندان و کودکان خودمان اتفاق بیافتد؛ پس باید مسئولین و متولیان برای حفظ ایمنی دانش آموزان که بیش از بزرگسالان به کمک و مراقبت نیاز دارند چاره اندیشی نموده و مدیران مدارس و والدین نیز ضمن آموزشهای لازم بستر مناسب را برای امنیت بیشتر فرزندان در راه بین مدرسه و منزل فراهم نمایند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور چندی پیش در نشست خبری اخیر خود با اشاره به قوانین رانندگی و محدودیت های اعمال شده در حریم مدارس و سرویس های دانش آموزی در کشورهای توسعه یافته، از ضرورت تلاش برای افزایش جدی ایمنی دانش آموزان در زمان انتقال به محل تحصیل سخن گفت.

متعاقب آن دکتر عظیمی نژاد با حضور در شورای بهداشت مدارس استان خراسان رضوی این موضوع را مطرح نمود و مورد پذیرش حضار قرار گرفت و نهایتا بنا گردید «طرح ایمنی حریم مدارس» طی روزهای آتی تهیه شود و پس از تأیید مراجع مربوطه در استان در نیشابور به عنوان پایلوت اجرا گردد.

در اجرای این طرح بیش از همه مدیران و ناظمان مدارس، والدین و دانش آموزان نقش دارند اما انجام آن بدون همراهی راهنمایی رانندگی، پلیس، شهرداری و سایر دستگاه ها نیز ممکن نیست و انتظار می رود همگان برای بالا بردن امنیت دلبندان خود در این امر ایفای نقش نماییم.

در بسیاری از کشورهای دنیا، سرویس های مدارس با شکل و رنگ مشخص و اختصاصی می باشد و زمان توقف این اتوبوس یا مینی بوس ها با چراغ گردان در مقابل مدارس، خودروها اجازه می بایست در فاصله مشخصی با حریم سرویس توقف کامل نمایند و حتی این محدودیت برای لاین مقابل نیز اعمال می شود. عدم رعایت این قانون هزار دلار جریمه را به همراه دارد. ضمن آن که رانندگان این سرویس ها نیز باید از نظر روانی، اخلاقی، سابقه کاری و … مورد بررسی، تایید و آموزش های لازم قرار گرفته باشند.

اما در همین شهر خود شاهد هستیم که سرویس های مدارس نه تنها اختصاصی و با ظاهر مشخص نیست، بلکه با سرویس های ادارات، شرکت ها و صنایع مشترک می باشد. از این که بگذریم این روزها خودروهای سبک و بعضا نامناسب و ناایمن و وسایل شخصی تبدیل به سرویس های مدارس شده اند. چقدر از این خودروها به صورت منظم از لحاظ معاینه فنی مورد کنترل قرار می گیرند؟ رانندگان آن چقدر در رانندگی قانون مدار هستند و آیا از نظر سلامت اخلاقی، رفتاری، سوء سابقه و … مورد بررسی مراجع ذیصلاح قرار گرفته اند؟ در فاصله مدرسه تا منزل چه اتفاقات و گفتگوهایی در سرویس ها پیش می آید؟

همه این ها و بسیاری سوالات دیگر مواردی است که باید والدین و معلمان نسبت به آن حساس و پیگیر و مطالبه گر باشند و از سویی برای صرفه جویی و کاهش هزینه سرویس مدرسه، کاری نکنند که بعدا پشیمان شوند.

مسئله دیگر مشکلات ترافیکی در زمان شروع و پایان کار مدارس است که متاسفانه با افزایش تردد دانش آموزان با خودروهای والدین شاهد آن تجمع نامنظم و افسارگسیخته و پارک های دوبل در مقابل مدارس هستیم که همین کار خود تهدیدی برای دانش آموزان در هنگام عبور از خیابان است و از طرفی گره ترافیکی تا مسیر طولانی ایجاد می نماید. احیای طرح پلیس مدرسه و عبور یک جا و دسته جمعی دانش آموزان از عرض خیابان نیز بسیار مهم است.

مدیران مدارس می بایست تردد دانش آموزان را در صورت امکان از دری صورت دهند که مقابل خیابان اصلی شهر نیست و به مسیرهای فرعی باز می شود. اما بیش از آن کنترل و حضور پلیس می تواند مؤثر باشد.

امید می رود با تلاش و همدلی و مشارکت همگانی مسئولین و شهروندان بتوانیم گامی مهم در راستای ارتقای ایمنی حریم مدارس داشته باشیم تا از تهدیداتی که ممکن است روزی برای کودکان هر یک از ما رخ دهد – پیش از آن که دیر شود – پیش گیری کرده باشیم.