«احمد نصرآبادی» عضو نیشابوری تیم ملی دوچرخه سواری: جوانان شهرمان با دست خالی خود را به درجات عالی و تیم ملی رسانده اند!
«احمد نصرآبادی» عضو نیشابوری تیم ملی دوچرخه سواری: جوانان شهرمان با دست خالی خود را به درجات عالی و تیم ملی رسانده اند!

اداره ی ورزش و جوانان که مسئولیت خطیر حمایت ها و پشتیبانی ها را بر دوش دارد، تا کنون کمک و حمایت خاصی را شاهد نبوده ایم. مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری استقامت جاده ی مردان جهان یک مسابقهی سالانه در رشتهی دوچرخه‌سواری جاده است که توسط اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری برگزار می‌شود و زیرمجموعهی مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جاده جهان است که شامل مسابقاتی در […]

اداره ی ورزش و جوانان که مسئولیت خطیر حمایت ها و پشتیبانی ها را بر دوش دارد، تا کنون کمک و حمایت خاصی را شاهد نبوده ایم.

مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری استقامت جاده ی مردان جهان یک مسابقهی سالانه در رشتهی دوچرخه‌سواری جاده است که توسط اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری برگزار می‌شود و زیرمجموعهی مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جاده جهان است که شامل مسابقاتی در رشته‌های دوچرخه‌سواری جاده وتایم تریل انفرادی در رده‌های بزرگسالان، زیر ۲۳ سال و جوانان برای مردان و زنان و تایم تریل تیمی میان تیم‌های تور جهانی دوچرخه‌سواری است.

برندهی مسابقهی استقامت جاده«قهرمان دوچرخه‌سواری جهان» نامیده می‌شود و پیراهن رنگین‌کمان به او هدیه داده می‌شود. قهرمان می‌تواند این پیراهن را به مدت یک سال کامل در مسابقات جاده به تن کند. این مسابقه، یک مسابقهی یک‌روزه با شروع انبوه همزمان است و کسی که زودتر از سایر رکابزنان از خط پایان بگذرد، برندهی مسابقه خواهد بود.

برخلاف بسیاری از مسابقات حرفه‌ای دوچرخه‌سواری، مسابقهی استقامت جاده به صورت کشوری برگزار می‌شود و تیم‌های دوچرخه‌سواری تجاری یا دارای حامی مالی در آن شرکت نمی‌کنند.

 نخستین دوره ی مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جهان در سال 1927 میلادی در آلمان برگزار شد . معمولا برندگان مسابقه ی جاده ی مردان رکابزنان تور جهانی  دوچرخه سواری هستند .سه مسابقه ی جهانی استقامت جاده ی مردان : تور دو فرانس –-جیر و دیتالیا جمعا تاج سه گانه ی دوچرخه سواری نامیده می شوند .

با تلاش و  زحمات مربیان و هیات دوچرخه سواری نیشابور شاید بتوان شهرمان را یکی از قطب های دوچرخه سواری ایران دانست. اخیرا مطلع شدیم که هفت نفر از دوچرخه سواران جوان شهرمان برای عضویت در تیم ملی دوچرخه سواری ایران در رده ی جوانان و بزرگسالان دعوت شده اند و از میان آنان احمد نصرآبادی ضمن عضویت در تیم ملی دوچرخه سواری بزرگسالان ایران هم اکنون جهت آمادگی مسابقات آسیایی جاکارتا در اردوی تیم ملی به سر می برد. با ایشان گفتگویی انجام شده که تقدیم شما علاقمندان به ورزش می شود .

ضمن تشکر از شما ابتدا از آخرین مسابقات دوچرخه سواری که در آن شرکت داشته اید برای ما و علاقه مندان به این ورزش بگویید.

آخرین مسابقه ی من، مسابقات دوچرخه سواری  قهرمانی کشور در  سال 97 بوده که  به همراهی اعضای دیگر تیم خراسان توانستیم مقام اول کشوری را در بین هجده تیم  از آن خود کنیم. اعضای آن تیم عبارت بودند از : محمد دانشور – کیوان رکانی و اینجانب. در این مسابقات در رشته ی انفردی سرعت، من توانستم مدال برنز کشور را به ارمغان بیاورم .این مسابقات در پیست دوچرخه سواری آزادی تهران برگزار شد .

در چه سالی و چگونه به عضویت تیم ملی در آمدید؟

من در مسابقات آموزشگاههای نیشابور در سال 90 توانستم به مقام اول برسم .این شروع کار من در دوچرخه سواری بطور حرفه ای بود .مربی من در آن زمان جناب مرادی بود .پس از آن زیر نظر هیات دوچرخه سواری نیشابور تمرینات خودم را با مربیگری آقایان مرادی و نوری ادامه می دادم تا اینکه در سال 91 در مسابقات کشوری در اندیمشک با تیم خراسان سوم شدیم و من مقام چهارم کشور را  د ررشته ی سرعتی پانصد متر کسب کردم .نکته ی جالب این بود که اعضای چهار نفره ی تیم همگی نیشابوری بودیم و این تیم را آقایان رودی – قناعتی – صفاتی و بنده تشکیل می دادیم .

در تابستان سال 92 برای اولین بار بهمراهی تیم ملی نوجوانان ایران راهی ارمنستان شدیم در این مسابقات تیم ملی دوم و من مقام چهارمی ر کسب کردم . در همان سال به مسابقات جوانان 2014 میلادی به همراهی تیم ملی به  کشور قزاقستان اعزام شدیم  و سپس به کمپ فدراسیون جهانی کره ی جنوبی برای آموزش اعزام شدیم .ضمنا در مسابقات انجام شده من توانستم کاپ آسیایی برنز را در رشته ی سرعت ی صد متر کسب کنم.

در سال 2015 میلادی در کشور تایلند هم به مقام چهارم رسیدم .در سال 2017 بهمراهی تیم ملی به زاپن اعزام شدم و بالاخره در  حال حاضر در خدمت تیم ملی بزرگسالان مشغول تمرین و اردوی تدارکاتی برای اعزام به بازیهای آسیایی اندونزی هستیم .

از چه زمانی به ورزش دوچرخه سواری علاقمند شدید؟

همانطور که عرض کردم قهرمانی من در مسابقات آموزشگاه های نیشابور و کسب مقام اول مرا به این ورزش علاقه مند کرد و ورود من به دانشگاه در رشته ی کارشناسی تربیت بدنی در سال 94 هم این علاقه را دو چندان کرد .عضویت من در تیم های ملی و استفاده از دانش مربیان تیم ملی نیز بر اندوخته ها و تجربیاتم اضافه کرد . در آن زمان علیرضا احمدی مربی من در تیم ملی بود .در طول این سال ها همواره در مسابقات یار و عضو تیم خراسان بوده ام .

وضعیت فعلی ورزش دوچرخه سواری در شهرمان چگونه است ؟

خوشبختانه جوانان شهرمان با دست خالی توانسته اند مدارج ترقی را پیموده و خود را به درجات عالی و تیم ملی برسانند. هم اکنون از هجده نفر دعوت شده به تیم های ملی، هفت نفرشان نیشابوری هستند که این افتخاری برای ورزش شهرمان است .این قهرمانان عبارتند از:حصاری،کاشی و من در تیم ملی بزرگسالان و امین الرعایا ،سعید ، عشقی و محمد آبادی برای تیم ملی جوانان .

 و خواسته ی شما از مسئولین چیست؟

با توجه به پتانسیل بالای ورزش دوچرخه سواری  در شهرمان  خواسته ی ما از مسئولین مخصوصا ا داره ی ورزش و جوانان این است که حمایت کافی مالی و معنوی از این ورزشکاران و قهرمانان صورت بگیرد .بدیهی است در صورت حمایت کافی از قهرمانان این موفقیت ها تداوم خواهد یافت در غیر این صورت ادامه ی قهرمانی ها غیر ممکن خواهد بود . با توجه به گرانی های اخیر و هزینه های سنگین ورزش دوچرخه سواری قهرمانان بدون کمک های دولتی قادر به ادامه ی ورزش حرفه ای نخواهند بود .

از اداره ی ورزش و جوانان در شهرمان که مسئولیت خطیر این حمایت ها و پشتیبانی ها را بر دوش دارد، متاسفانه تا کنون کمک و حمایت خاصی را شاهد نبوده ایم. ما امیدواریم هرچه زودتر مسئولین مربوطه خواسته ها و نیازهای ضروری قهرمانان را برآورده سازند و راه را برای کشف و رشد و نمو جوانان با استعداد هموار نمایند تا قهرمانان ورزشی بتوانند در عرصه های جهانی نام و آوازه ی ایران و نیشابور را طنین انداز کنند .

در خاتمه از جوانان و ورزشکاران شهرم می خواهم با انتخاب اهداف والا قدم به قدم در راه آرمان های خود گام بردارند و بدانند خواستن توانستن است . نکته ی مهم این است که قهرمان نامی از بین مسابقات و برنامه های تفریحی و گروهی  محلی سر بر می آورند، لذا  هر چه مسئولین در توسعه ی ورزش های همگانی و عمومی بکوشند، آثار آن نمایان تر خواهد شد و این کار به ما نوید جامعه ای شکوفاتر و شادا ب تر را خواهد داد .