رضا میرابی- رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در نشستی با اصحاب رسانه گفت: با تکمیل و تجهیز بخش «جراحی قلب باز پشتیبان»، در آینده ای نزدیک شاهد انجام نخستین عمل آنژیوپلاستی در نیشابور خواهیم بود. دکتر محسن عظیمی نژاد در این جلسه خبری که خلاف معمول، روز جمعه، بیست و پنج آبان در سالن جلسات […]

رضا میرابی- رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در نشستی با اصحاب رسانه گفت: با تکمیل و تجهیز بخش «جراحی قلب باز پشتیبان»، در آینده ای نزدیک شاهد انجام نخستین عمل آنژیوپلاستی در نیشابور خواهیم بود.

دکتر محسن عظیمی نژاد در این جلسه خبری که خلاف معمول، روز جمعه، بیست و پنج آبان در سالن جلسات علوم پزشکی نیشابور برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در سال 93 که برای اولین بار پیشنهاد راه اندازی بخش آنژیوگرافی در نیشابور شد، برخی موافق نبودند و ضرورت این بخش حیاتی را درک نکرده بودند. در همان سال، آمارها از اعزام روزانه دو بیمار نیشابوری به مشهد برای انجام آنژیوپلاستی خبرمی داد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت تعهد داده بود که اگر ساختمان مورد نیاز «آنژیوگرافی» نیشابور توسط مردم و خیرین راه اندازی شود، دولت برای تجهیز آن اقدام می کند. همین اتفاق هم افتاد؛ با آقای شفیعی، همشهری نیکوکار حرف زدیم و ایشان شروع به ساخت این ساختمان کرد. پیش از عملیات ساختمانی، دستگاه 900 هزار یورویی آنژیوگرافی تشخیصی که در قدرت تشخیص، دقت و وضوح تصویر در شرق کشور بهترین است، از سوی وزارت به نیشابور اختصاص داده شد. با توجه به قوانینی که در همان زمان وضع شد، اگر دیر اقدام می کردیم، دولت حاضر به تامین دستگاه و تجهیزات نمی شد.

او افزود: سرانجام بخش آنژیوگرافی «تشخیصی» نیشابور با حضور معاون وزیر بهداشت در بهمن 95 افتتاح شد. اما بخش آنژیوگرافی «درمانی» به دلیل نبود اتاق عمل جراحی قلب بازن است، راه اندازی نشد. وجود «اتاق عمل جراحی قلب باز» پشتیبان در عمل آنژیوگرافی درمانی ضرورت دارد تا اگر به احتمال بسیار ضعیف در حین عمل، عروق قلب دچار پارگی و مشکل شد، شرایط برای انجام عمل قلب باز اورژانسی مهیا باشد.

به گفته او یکی دیگر از شرایط انجام عمل آنژیوپلاستی، وجود اورژانس هوایی است. در سال 95 نیشابور اورژانس هوایی هم نداشت که بشود بیمار را در صورت بروز مشکل، در زمانی کمتر از یک ساعت به مشهد رساند.

وی گفت: وزارت توافق کرد که اگر مردم نیمی از هزینه دومیلیاردی تجهیز بخش جراحی عمل قلب باز پشتیبان، را تامین کنند، مابقی را تامین کند. به همین منظور هم طرح «هزار نیشابوری» را راه اندازی کردیم. اما نتیجه ای که می خواستیم حاصل نشد و مبالغ اهدایی به 400 میلیون تومان هم نرسید.

رئیس علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: در سفر اخیر وزیر به نیشابور در شهریور 97، قول تکمیل اتاق عمل قلب باز پشتیبان آنژیوگرافی را گرفتیم و شکرخدا الان تجهیزات به نیشابور فرستاده شده و دو هفته است که شرکت های فروشنده دستگاه ها، در حال نصب و آماده سازی هستند و در آینده بسیار نزدیک آماده کار می شود.

به گفته دکتر عظیمی نژاد، هم اکنون روزانه 4 بیمار نیشابوری برای انجام عمل آنژیوپلاستی به مشهد ارجاع می شوند که بعد از افتتاح کامل بخش آنژیوگرافی «درمانی»، این افراد در نیشابور مداوا می شوند.

عظیمی نژاد در تشریح وضعیت بخش «آی.سی.یو» جراحی نیشابور گفت: پیش از راه اندازی و افتتاح این بخش، «آی.سی.یو» جراحی در محلی نامناسب با 4 تخت فعال بود و وضع اسفباری داشت. پیش از این بیماران نیشابوری باید در صف «آی.س. یو» بیمارستان امدادی مشهد می ماندند و می مردند! اما الان بیمار از شهرهای دیگر پذیرش می کنیم. آقای مهندس نیکجو و خانم دکتر نوذری ساختمان «آی.سی.یو» ساختند، و وزارت تکمیل تجهیزات آن را به ارزش یک و نیم میلیارد تومان انجام داد.

اخذ مجوز راه اندازی 4 بیمارستان جدید در نیشابور

 رئیس دانشکده علوم پزشکی درهمچنین خبر داد: در جلسه ای که با معاونت درمان وزارت بهداشت داشتیم، تا سال 1404 مجوز 2600 تخت بیمارستانی برای نیشابور گرفته شد.

عظیمی نژادهم چنین از پیگیری برای اخذ مجوز ساخت و جانمایی 4 بیمارستان در نیشابور، میان جلگه، زبرخان و سرولایت خبرداد.  

کمک 8 میلیاردی خیرین و 90 میلیاردی دولت به نیشابور در 5 سال گذشته

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت به نیشابور، گفت: جدا از اعتباراتی که صرف ساخت دانشکده پرستاری و راه اندازی اورژانس هوایی در نیشابور شد، ما در همان یک هفته قبل از سفر آقای دکتر هاشمی 6 میلیارد تومان تجهیزات و اعتبار از وزارت خانه به نیشابور آوردیم.

او افزود: مجموع نیک اندیشی خیرین در حوزه بهداشت و درمان در 5 سال گذشته حدود 8 میلیارد تومان است که رقم بسیار خوبی است. کار و کمک خیر برکت دارد. خیر وقتی مبلغی را صرف امور بهداشت و درمان می کند ما می توانیم چند برابر این مبلغ را از وزارت بهداشت بگیریم.

به گفته او مجموع اعتبارات دولتی اختصاص داده شده به نیشابور در این مدت بیش از 90 میلیارد تومان بوده است.

18 درصد زوجین نیشابور ناباروند

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اعلام این خبر گفت: میزان ناباروری زوجین نیشابور حدود 3 درصد از میانگین کشوری بالاتر است که این آمار ضرورت تکمیل و راه اندازی مرکز سلامت مادر و جنین شمس شرق در نیشابور را بیشتر نمایان می کند. این مرکز تاکنون حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم عملیات ساختمانی آن تا پایان سال به اتمام می رسد.

ساخت دانشکده پزشکی نیشابور؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

وی با اشاره به اعلام آمادگی مهندس وکیلی، خیر نیشابوری برای ساخت دانشکده پزشکی، گفت: آقای وکیلی اعلام آمادگی کردند ولی پیش از شروع عملیات ساخت باید تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت منعقد شود. هم چنین زمین بزرگتری برای احداث این دانشکده در شمال دانشکده پرستاری گرفته شود که در حال پیگیری هستیم.

هزینه نگهداری و پرواز اورژانس هوایی در مقابل

عظیمی نژاد اشاره کرد: کل هزینه هایی که برای استقرار اورژانس هوایی داریم ماهی 50 میلیون است که سازمان اورژانس کشور آن را پرداخت می کند. هم چنین هر ساعت پرواز اورژانس هوایی هم 12 میلیون تومان هزینه دارد و در مجموع اگر اورژانس هوایی یک پرواز در هفته داشته باشد، هزینه سالانه آن، تنها حدود یک میلیارد تومان است! این رقم در مقابل خدماتی که به بیماران و حادثه دیدگان می دهد، بسیار ناچیز است.

مهمان ویژه نیشابور از وزارت بهداشت

رئیس دانشکده علوم پزشکی هم چنین از سفر دکتر محمدی، معاون وزیر بهداشت  در امور زنان و خانواده برای برگزاری نشست منطقه ای مسئولین امور بانوان و خانواده در نیشابور خبرداد و افزود: این نشست یازدهم آذر ماه در سطح منطقه کلان نهم، در نیشابور برگزار می شود.