راه های ایجاد یک رابطه خوب و موثر بین والدین و فرزندان
راه های ایجاد یک رابطه خوب و موثر بین والدین و فرزندان

ده نکته طلایی برای این که بتوان در تربیت فرزندان خود موفق عمل نمود لازمه ی آن داشتن یک ارتباط سازنده میان والدین و فرزندان است. بدون شک یک حلقه ی ارتباطی معیوب نمی تواند مارا در تربیت فرزندان خود موفق بدارد، چرا که تربیت پذیری و اثر گذاری کلام والدین در چنین شرایطی بر […]

ده نکته طلایی

برای این که بتوان در تربیت فرزندان خود موفق عمل نمود لازمه ی آن داشتن یک ارتباط سازنده میان والدین و فرزندان است. بدون شک یک حلقه ی ارتباطی معیوب نمی تواند مارا در تربیت فرزندان خود موفق بدارد، چرا که تربیت پذیری و اثر گذاری کلام والدین در چنین شرایطی بر روی فرزندان خویش امری نا ممکن است.

نکته ی اول : به فرزندان خود نشان دهید که دوستشان دارید.در ابراز علاقه و عشق به فرزندان خود تردید نداشته باشید چرا که فرزندان در هر سن و سالی هم که باشند نیاز به محبت پدر و مادر را دارند.

نکته ی دوم : وقتی را از زندگی به بازی با فرزند خود اختصاص دهید. بازی نیاز فطری هر کودک و نوجوانی می باشد که از آن طریق می تواند روابط اجتماعی خود را پایه ریزی نماید. کودکان از بازی کردن والدین با آنها بسیار لذت می برند و هرگز خسته نمی شوند.

نکته ی سوم: فرزندان خود را در امور زندگی مشارکت دهید. باید زمینه ی همکاری و مشارکت فرزندان در امور جاری را برای آنان فراهم کنید. بخشی از امور زندگی را به آنان واگذار نمائید و در تصمیم گیری های زندگی به نظرات آنان احترام بگذارید.

نکته ی چهارم : تشویق در جلوت و تنبیه در خلوت. به یاد داشته باشید که تشویق فرزندان در حضور دیگران به مراتب بیشتر از تنبیه آنان موثرتر و کارسازتر است. چرا که تنبیه مانع ایجاد روابط سالم میان والدین و فرزندان می شود.

نکته ی پنجم : از تخریب و توهین فرزندان خود پرهیز نمائید. تحقیر شخصیت و بی احترامی به آنان پل های ارتباطی را فرو می ریزد و این اتفاق اگر در حضور دیگران صورت گیرد اثر تخریبی مضاعفی را در پی خواهد داشت.

نکته ی ششم : قوانین و مقررات خاصی را برای زندگی خود وضع کنید و به آن پایبند باشید.  همیشه مقید باشید که غذا را اعضای خانواده در کنار هم صرف نمایند. وقت خاصی را به مطالعه و وقتی را به تماشای تلویزیون ، تفریحات و خواب مفید و لازم اختصاص دهید.

نکته ی هفتم: اوقات خاصی را به طور جداگانه به فرزندان خود اختصاص دهید. لازم است که والدین به صورت فردی دقایقی را بصورت خاص با فرزندان خود باشند یعنی پدر به تنهایی و مادر نیز به تنهایی با فرزندان خود به سینما ، پارک ، بازار و … بروند تا از این طریق فرزندان بتوانند حرف دل خود را با والدین در میان بگذارند.

نکته ی هشتم : با فرزند خود احساس همدلی داشته و به انتخاب هایشان احترام بگذارید. داشتن حس همدلی یعنی نگاه به موضوع از دید فرزندان می باشد از تحمیل نظرات خود به آنان پرهیز نموده و گاهی اوقات به انتخاب هایشان احترام بگذارید . خود رایی و استبداد آفت یک ارتباط صحیح و سالم می باشد.

نکته ی نهم : فرزندان شما یکی از اولویت های زندگی شما می باشند. همیشه تامین نیاز های اولیه ( غذا، پوشاک و … ) خصوصا نیازهای روحی و روانی فرزندان شما در اولویت زندگی شما باشد . از کنار هم بودن لذت ببرید و لحظات خوشی را با هم داشته باشید.

نکته ی دهم : در کنار نقش والد بودن با فرزندان خود رفیق و دوست باشید. برقراری روابط دوستانه با فرزندان باعث می شود که آنان احساس راحتی نموده و حرف دل خویش را با والدین در میان بگذارند . رفتن به دامن طبیعت، کوهپیمایی ، قدم زدن ، شنا کردن ، دوچرخه سواری و هر فعالیت گروهی که زمینه مشارکت آنان را فراهم نماید می تواند یک ارتباط صحیح و سالم ایجاد کند.