مروری بر رخداد های یک و نیم دهه گذشته شهر، از دریچه اخبار «خیام نامه»
مروری بر رخداد های یک و نیم دهه گذشته شهر، از دریچه اخبار «خیام نامه»

نیشابور رضا میرابی آن چه در یک و نیم دهه گذشته در فضای مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیشابور رخ داده است، بر حافظه مکتوب رسانه ای شهر ثبت و ضبط شده است. مهم ترین و تاثیرگذارترین رویدادها همواره جایی در صفحه نخست نشریات و تیترهای برجسته رسانه ها داشته اند. از این رو نگاهی […]

نیشابور

رضا میرابی

آن چه در یک و نیم دهه گذشته در فضای مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیشابور رخ داده است، بر حافظه مکتوب رسانه ای شهر ثبت و ضبط شده است. مهم ترین و تاثیرگذارترین رویدادها همواره جایی در صفحه نخست نشریات و تیترهای برجسته رسانه ها داشته اند. از این رو نگاهی به آرشیو «خیام نامه»، به عنوان یکی از این رسانه ها و دیرپاترین شان در میان مطبوعات محلی، می تواند برشی نسبتا جامع از رخدادهای مهم را پیش روی مخاطب قرار دهد. طبیعتا گنجاندن همه این رویدادها در یک گزارش و یک صفحه از نشریه امکان پذیر نیست. اما اگر چه گزینش برخی خبرها، توسط یک خبرنگار نمی تواند جامع و کامل و بیان گر تمام واقعیت ها باشد، اما مرور آن ها خالی فایده نیست. خاصه این که برخی از این رخدادها اگر چه اکنون از یاد رفته اند؛ آثارشان تا سال ها باقی است. از سال گذشته آغاز می کنیم و در مسیر زمان تا سال 1383 به عقب بازمی گردیم:

1396؛ از پایه میکروفون تا اعتراضات دی ماه

مهم ترین اتفاق سال گذشته را می شود در «نیم ساعت بحرانی فرهنگسرا» جست و جو کرد. جایی که هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در اعتراض به حضور سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی استاندار در همایش ملی «زن، سلامت و خانواده» دست به اعتراض به شکلی غیر معمول می زند. حسینی حدود دوماه پیش از این ماجرا در جلسه پارلمان زنان نیشابور در سخنانش از عبارت نامنوس و جعلی «خراسان غربی» استفاده کرد و در همان جلسه هم بعد از اعتراض یک خبرنگار نیشابوری، استفاده از این ترکیب را یک اشتباه سهوی قلمداد کرد و از مردم نیشابور عذرخواهی کرد. اما ظاهرا این ماجرا ختم به خیر نشد و چنارانی در حالی که دعوت مجدد حسینی به نیشابور را خیانت به شهر می دانست، با برداشتن میکروفون سعی در ضربه به زدن به حسینی را داشت که با دخالت مسئولین و خروج معاون سیاسی استاندار از جلسه، این غائله نیم ساعته به پایان رسید. این اقدام نماینده نیشابور در رسانه های ملی و جهانی بازتاب بسیاری داشت و تا هفته ها نام نیشابور را برسرزبان ها نگاه داشته بود.

خبر دیگری که سال 96 متاثر از آن بود، از جنس همین اقدامات خودسرانه و غیرقابل پیش بینی بود. یکی از دلواپسان نیشابور در میانه خطبه نمازجمعه شروع به اعتراض به مسئولین شهری و مقامات دولتی کرد که الفاظ تند یعقوبی، امام جمعه نیشابور، پاسخ سخنان این فرد تندرو بود. تلاش این فرد و همفکران ش در برکناری امام جمعه پس از این مشاجره لفظی به نتیجه نیانجامید.

پروژه بحث برانگیز پیاده روسازی زیرگذر عمار یاسر (خط کاشمر) هم موضوع خبرساز دیگر سال 96 بود که اختلاف خانم نماینده را با مسئولین، کارشناسان و شورای شهر در پی داشت و سرانجام در میانه سال 97 ، پروژه پیاده راه سازی این زیرگذر با نظر شورای همتای ترافیک استان کلید خورد. در این بین کتک زدن کارگران مشغول در این پروژه از اتفاقات و حواشی نادر پیش آمده بود.

اعتراضات مسالمت آمیز عده ای مردم نیشابور در دی ماه گذشته هم آغاز جریان سلسله واری از اعتراضات در کشور بود که با بازداشت چند تن از تجمع کنندگان و بدون درگیری با نیروهای حافظ امنیت به پایان رسید. این حرکت های اعتراضی که در مشهد و نیشابور آغاز شده بود، به سرعت در کشور شیوع پیدا کرد.

1395؛ شروع ناگوار و فرجام خوش:

شماره های چاپ شده نشریه در سال 95 را که ورق میزنی به اتفاقی هولناک و دردآور می رسی که یکی از تلخ ترین اتفاقات 10 ساله ی اخیر نیشابور است. نگارنده پیشاپیش از یادآوری این حادثه تلخ از مخاطبان عذرخواهی می کند.

کیانای 7 ساله که قربانی اختلافات خانوادگی شده است، چهارشنبه، هفدهم شهریور توسط شوهر عمه اش که فردی 37 ساله است، در حالی که آخرین رویای خواب خود را تجربه می کند، از خانه مادربزرگش ربوده می شود. شوهرعمه او این طفل 7 ساله را پس از انتقال به خانه خود، مورد اذیت و آزار قرار می دهد و سپس او را خفه می کند و جسد کیانا را در زیر مصالح ساختمانی باغ پدرش، دفن می کند. پس از اعتراف این فرد به اقدامات شنیع خویش که 48 ساعت بعد از حادثه از سوی پلیس بازداشت شده است، به سرعت مراحل قانونی و اجرای حکم مجرم انجام می شود. این واقعه غم انگیز تا مدت ها فضای شهرستان را متاثر کرده بود. سرانجام «م.ن»، شوهر عمه کیانا در چهارراه اصلی شهر، در مقابل دیدگان جمعیت کثیری از مردم نیشابور به دارآویخته شد.

شهردار عزل شد!

هیئت رسیدگی به تخلفات اداری وزارت کشور در میانه ی خرداد ماه و پس از اخذ دفاعیات سیدعباس حسینی، شهردار وقت نیشابور را با انتساب 13 اتهام از جمله جذب نیروی غیرمجاز در شهرداری، برداشت مبالغی به عناوین مختلف بدون رعایت ضوابط قانونی و … به 10 سال محرومیت از انتصاب به پست های حساس مدیریتی محکوم کرد و بدین ترتیب سید عباس حسینی از سمت شهرداری نیشابور عزل شد و دوران 11 ماهه سکانداری پرحاشیه بر مسند شهرداری نیشابور به پایان رسید. او علی رغم پیگیری و تلاش فراوانی که برای شکستن این حکم انجام داد، سرانجام تسلیم قانون شد و 11 خرداد تاییدِ رسیدِ این حکم را امضا کرد.

هجدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران در نیشابور برپاشد

هجدهمین دوره نمایشگاه ناشران کتاب ایران که برگزاری آن پس از کشمکش های فراوان و از صدقه سری پایتختی کتاب به نیشابور رسیده بود، در میان استقبال انبوه و کم نظیر مردم و فرهیختگان نیشابور برگزار شد. این استقبال مثال زدنی از نمایشگاه در حالی به بار نشست که رسانه های استانی و کشوری، پیش از این، تصمیم برگزاری نمایشگاه کتاب در نیشابور را اشتباه تلقی کرده و نیشابور را ناتوان در این امر قلمداد می کردند!

سال 1394؛ سال اخبار داغ سیاسی:

آغاز افول ستاره ی شیخ؛ پایان 15 سال صدر نشینی!

سال 94 سالی به نسبت پر از فراز و نشیب و اخبار داغ بود. خبر خروج سبحانی نیا از هیئت رئیسه مجلس یکی از شوک های خبری این سال بود. انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی در سال آخر عمر مجلس تمام سنتی دوره نهم برگزار شد و نمایندگان محافظه کار مجلس به حسین سبحانی نیا، که سابقه حضور در مجالس دوره های دوم، سوم، چهارم، هفتم، هشتم و نهم را در کارنامه خود داشت، اعتماد نکرده و با رای خود، آخرین روزهای حضور وی در کرسی های هیئت رئیسه مجلس را رقم زدند و حسین سبحانی نیا را ناچار به ترک صندلی هیئت رئیسه پس از 15 سال از بست نشینی وی در این مقام رقم زدند تا در سال سرنوشت ساز انتخابات، یکی از اصلی ترین برگه برنده های وی برای حضور در انتخابات پیش رو باطل شود.

بازداشت مدیرمسئول خیام نامه

مدیر مسئول نشریه روز چهارشنبه، 27 خرداد 94  در پی احضار شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، جهت دفاع از اتهام انتسابی به وی، دایر بر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دادسرای شهرستان، مراجعه نموده بود که پس از بازجویی و تحقیقات بازپرس این شعبه و تفهیم اتهام نشر اکاذیب منتهی به تشویش اذهان عمومی به وی، قرار وثیقه 50 میلیون تومانی برای وی صادر شد که به علت پایان وقت اداری و عدم امکان تودیع وثیقه وی راهی بازداشت شد و یک شب در بازداشت به سر برد.

عید قربانی!

حادثه غم بار منا که مردم ایران را عزادار کرد، داغ دردناک تری را به نیشابور وارد کرد. کشته شدن 50 نفر از هم شهریانی که برای ادای فریضه حج به منا رفته بودند، در میان خیل عظیم جمعیت، دارفانی را وداع گفتتند. نیشابور بیشترین میزان کشته شدگان در میان شهرهای ایران را به خود اختصاص داد.

وداع با امام جمعه سه دهه نیشابور

حاج شیخ عبدالجواد غرویان، که بیش از 33 سال خطبه های نماز جمعه شهرستان را خوانده بود، روز چهارشنبه 2دی 94 پس از چند هفته تحمل بیماری و عارضه قلبی و کلیوی دار فانی را وداع گفت و پیکر او بر دوش هزاران نفر از مردم نیشابور تشییع شد.

سردار نیشابور به شهادت رسید

سردار محسن قاجاریان، فرمانده تیپ مستقل 21 زرهی امام رضا(ع) نیشابور که به عنوان مستشار نظامی در عملیات علیه تروریست ها در سوریه حضور داشت، صبح چهارشنبه، 14 بهمن 94 در حین عملیات آزادسازی شهر حلب به شهادت رسید.

گرمابی و چنارانی بر مسند نمایندگی

مردم نیشابور با هفتاد درصد مشارکت در انتخابات، حمید گرمابی و هاجر چنارانی را به ترتیب با 75686 و 75384 رأی، به عنوان نمایندگان خود در مجلس دهم برگزیدند.

1393؛ از دستگیری سارقان مسلح تا لغو کنسرت ها

سارقان مسلح طلافروشی خیابان امام دستگیر شدند

پس از گذشت حدود 4 ماه از وقوع سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در خیابان امام، سرانجام در ابتدای آذر 93 ،  اعضای باندی که اقدام به برنامه ریزی و اجرای نقشه این سرقت نموده اند، دستگیر شدند. در این سرقت که روز سیزدهم مرداد 93 انجام شد، یک نفر از مامورین و هفت نفر از شهروندان مجروح شدند و 4 کیلوگرم طلا به سرقت رفت.

سریال لغو کنسرت ها در نیشابور

لغو کنسرت شهرام ناظری با دستور مقام قضایی، آغاز لغو دنباله دار کنسرت ها در نیشابور بود و برای چند روز نیشابور را در کانون اخبار سراسری قرار داد.

1392؛ موش های خبرساز

 هم زیستی موش های گوشتخوار، نه تنها  اهالی روستای نجف آباد را به فکر ترک آبادی انداخت، بلکه نام این روستا را بر سر زبان رسانه ها انداخت.

زمستان 92 حمله موش های گوشت خوار به روستای نجف آباد شهرستان فیروزه در رسانه های محلی، کشوری و جهانی خبرساز شد. در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر فیروزه جربیل ها 600 نفر از اهالی نجف آباد را عاصی نمودند و با تخریب خانه ها، آلودگی و صدمه به دام ها، آسیب به درختان و محصولات کشاورزی و آلودگی غذایی و زیست محیطی، موجب ایجاد هراس و اختلال در زندگی روزمره مردم شدند.

1391؛ بازگشت «صدای مردم»:

خیام نامه پس از دو سال و نیم توقیف ناعادلانه توسط محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد که خود در دی ماه 93، به توقیف بدون جرم و دلیل خیام نامه در سال 89 اعتراف می کند، در پی صدور حکم تبرئه توسط دادگاه، انتشار خود را از سر گرفت تا دوباره صدای مردم را به گوش مسئولان برساند.

به گفته مدیر مسئول خیام نامه، کم بودن آستانه تحمل مدیران از عوامل اصلی توقیف خیام نامه بود!

1388؛ وداع با فرزندان نیشابور

عطار موسیقی ایران در کنار عطار آرام گرفت

پرویز مشکاتیان، موسیقی دان، مدرس دانشگاه، پژوهشگر موسیقی و نیز آهنگساز، ملودی پرداز و نوازنده توانای سنتور، سی ام شهریور ماه 88 در سن 54 سالگی بر اثر ایست قلبی در گذشت و روز شنبه، چهارم مهرماه بر دستان مردم همشهری اش تشییع شد و در جوار آرامگاه عطار نیشابوری آرام گرفت.

وداع با سردار شوشتری

پیکر سردار شوشتری که در انفجار تروریستی در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید، بیست و هشت آبان 88 بر دوش مردم نیشابور تشییع شد.

مخالفت فرماندار وقت با توقیف یا تعرض به تنها هفته نامه شهر

سیدجلال هاشمی، فرماندار وقت نیشابور در جمع مدیران وقت شهرستان ضمن انتقاد شدید از عملکرد خیام نامه به عنوان تنها هفته نامه محلی مستقل نیشابور، در عین حال از توقیف یا آنچه که تعرض افراد پرشور به دفتر این نشریه می خواند، ابراز ناخرسندی کرد.

وی افزود: از این سو ما مدارا می کنیم و از آن سو آنها هر روز از ما انتقاد می کنند. اگر من دستور بدهم همین فردا «خیام نامه» را ببندد آیا مظلوم نمایی نمی کنند؟! برخی این اظهارات را مقدمه چینی برای حذف خیام نامه ارزیابی می کردند. این ارزیابی چند ماه بعد با توقیف «خیام نامه» در اردیبهشت 89 به حقیقت پیوست.

فرماندار وقت خطاب به خیام نامه بیان کرد: ما مایل هستیم که فعالیت بکنید و در شهر حضور با نشاط داشته باشید چون شهر فرهنگی ما این حضور را می طلبد. اما شما هم آب سرد روی سر مسئولین دلسوز شهرتان نریزید، البته در جای خود انتقاد هم بکنید.

1387؛ تخریب بنای 500 ساله در میان جا به جایی های مدیریتی

انهدام و بخشی از بنای تاریخی و ملی حوزه علمیه گلشن

اردیبهشت ماه 87، خیام نامه در گزارشی تحقیقی، تحلیلی به ماجرای تخریب بنای تاریخی و ملی حوزه علمیه گلشن نیشابور و سرنخ ها، تناقضات و ابهامات پشت پرده این ماجرا پرداخت که در آن به سکوت عجیب و معنادار میراث فرهنگی و برخی دستگاه ها در قبال این موضوع اشاره شده بود.

نامه مظفری به هاشمی برای ابطال انتخابات!

غلامحسین مظفری که در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نتوانست به مجلس راه پیدا کند در نامه ای به هاشمی، فرماندار وقت، از تحلفات گسترده و مخدوش بودن انتخابات خبرداد. او در بخشی از این نامه اشاره کرده که اصلی ترین دلیل گله او از هاشمی، عدم ارائه آمار شفاف آرا به تفکیک صندوق ها از سوی فرمانداری بوده است. مظفری در این نامه مدعی شده که هاشمی در چند نوبت و پس از پیگیری وی، از ارائه آمار آرا به تفکیک صندوق ها سر باز زده است.

اعرابی استعفا داد؛ هاشمی پس از یک هفته فرماندار شد

سید رشید اعرابی مقدم، فرماندار وقت نیشابور درحالی در میانه تیر 86 استعفا داد که اعلام پذیرش استعفای وی در آخرین روز مهلت قانونی استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم، رایزنی ها درباره احتمال حضور وی در این انتخابات را قوت بخشید.

شایعه برکناری او البته پیش از این در پی اعلام پرحاشیه ی انتخابات شورای شهر نیشابور و تغییر در نتایج آن، خبرساز شده بود. اما اعرابی زمانی که از سوی خیام نامه با پرسش امکان استعفای وی روبه رو شده بود، به صراحت اعلام کرده بود که: «اگر روزی قرار باشد بروم، با استعفا نمی روم.»

درست یک هفته پس از این خبر، سید جلال هاشمی به سمت فرماندار نیشابور منصوب شد. او در مراسم معارفه اش در سخنانی کوتاه گفت: بنا دارم به صورت عمیق و قلبی رویکردهای دولت نهم را تعقیب می کنم.

مدیح؛ سکاندار جدید شهرداری نیشابور

مدیح در حالی به عنوان بیستمین شهردار نیشابور معارفه شد که پیش از این محمدی، رئیس اسبق شورای وقت بجنورد به عنوان گزینه نخست اعضای شورا برای تکیه بر مسند شهردار نیشابور منتخب شده بود اما استانداری صلاحیت محمدی را تایید نکرد تا کلاف سردرگم شهرداری نیشابور پیچیده تر شود. پس از این نیز در انتخابی غیرعلنی و بدور از انتظار، زمانی که عدم تمایل اقبالی برای انتخاب به عنوان شهردار از سویی و حمایت غیررسمی هنربخش از شوریابی، احتمال انتخاب شوریابی را بالابرده بود، مدیح با 4 رای در مقابل 3 رای شوریابی به عنوان شهردار نیشابور منتخب شود.

85:

تغییر نتایج انتخابات در شورای شهر در نیشابور

انتخابات پرحاشیه سومین دوره شورای شهر نیشابور با اعتراض گسترده تعدادی از نامزدهای انتخاباتی همراه بود. به فاصله دو هفته از اعلام کتبی رشید اعرابی، فرماندار وقت مبنی برتایید انتخابات در نیشابور، بار دیگر نتایج آرا با تغییر زیادی روبه رو شد.

بازرسانی که برای بررسی اعتراضات انتخابات به نیشابور آمده بودند، با بررسی مجدد تعداد زیادی از صندوق ها، نتایج جدیدی را اعلام کردند.

بر این مبنا، محمد صالح آبادی که در اطلاعیه قبلی نامش جزو اعضای علی البدل اعلام شده بود به عنوان عضو اصلی به شورا راه یافت و احمد همت آبادی که نامش پیش از این در میان اعضای اصلی بود، با 120 اختلاف نسبت به صالح آبادی در جایگاه دوم علی البدل قرار گرفت.

هم چنین حبیب ا.. بتویی که پیش از این در جایگاه یازدهم قرارداشت، با 4 رتبه صعود، یه عنوان ردیف اول اعضای علی البدل جایگزین حسن شاملی شد و شاملی هم به رده دهم سقوط کرد. مظاهر اقبالی هم در رده یازدهم جای گرفت.

هشت تجمع در ده روز

نیشابور در تاریخ  15 تا بیست و پنجم بهمن 85 شاهد برگزاری هشت تجمع در ده روز بود.

اولین تجمع روز شنبه، چهاردهم بهمن در مقابل اداره آب و فاضلاب شهرستان از سوی جمعی از حاشیه نشینان برگزار شد. نیز این تجمع ها در روزهای بعد در مقابل شهرداری و اداره های گاز و آب و فاضلاب هم چنان برگزار می شد.

84:

در پی تجمع اعتراضی مردم خرو؛

جاده مشهد-تهران بسته شد

مردم شهر خرو در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در تیرماه 84  دست به تجمع اعتراضی زده و اقدام به بستن محور مواصلاتی مشهد –  تهران نمودند که در پی آن شورای تامین شهرستان تشکیل جلسه فوق العاده داد و نظم و امنیت منطقه مختل شد.

آتش سوزی عمدی ساختمان شورای شهر پیش از استیضاح شهردار

هنربخش رفت؛ فخریان آمد

نیمه شب شنبه، 24 دی ماه 84 ، درست چند ساعت مانده به استیضاح هنربخش، شهردار وقت نیشابور ، ساختمان شورای شهر آتش گرفت.خرابکاران احتمالا قصد نابود کردن پرونده های شورا را داشته اند. زیرا پنجره قسمت مربوطه به کامپیوتر و پرونده ها شکسته شده و از طریق بنزین و مشتعل کردن تکه ای چوب ساختمان را آتش زدند. هم چنین در ادامه ماجرا منزل مسکونی یک عضو شورا نیز دچار حریق شد.

در نهایت این ماجرا منجر به استیضاح شهردار و انتخاب فخریان به عنوان شهردار جدید نیشابور شد.

پسر عموی ایدز در نیشابور

بهمن ماه سال 83  خیام نامه در گزارشی علمی، تحقیقی با بررسی پرونده سوابق بیماران مبتلا به ویروس HTLV1  که در اصطلاح عموم به ایدز خراسانی یا پسرعموی ایدز شهرت داشت به شیوع گسترده و عجیب این ویروس در نیشابور پرداخت که یکی از کانون های اصلی ویروس مذکور در کشور شناخته می شد.

در پی این گزارش رسانه های استانی و مسئولین مربوطه در ماه های بعد به برگزاری همایش و انتشار مطالب تکمیلی پرداختند.