درگفتگو با هنرمند نقاش همشهری «سحر ناصری» مطرح شد: هنر ابزاری برای رسیدن جامعه به  نشاط، روشنی ، امید و خلاقیت
درگفتگو با هنرمند نقاش همشهری «سحر ناصری» مطرح شد: هنر ابزاری برای رسیدن جامعه به  نشاط، روشنی ، امید و خلاقیت

امروزه یکی از راه های پرورش کودکان و آموزش دادن به آنان هنر نقاشی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است .رنگ و تصویر بیش از هر چیز بچه ها را متوجه دنیای درون  خود می کند . و ضمنا خلاقیت را به آنان می آموزد .اگر نقاشی مهمترین وسیله ی آموزش کودکان  نباشد، […]

امروزه یکی از راه های پرورش کودکان و آموزش دادن به آنان هنر نقاشی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است .رنگ و تصویر بیش از هر چیز بچه ها را متوجه دنیای درون  خود می کند . و ضمنا خلاقیت را به آنان می آموزد .اگر نقاشی مهمترین وسیله ی آموزش کودکان  نباشد، می توان گفت یکی از اولین و بهترین راه های آموزش آنان می باشد .

کودک آنچه را حس می کنند و برایش جالب است به راحتی بیان کرده و با صداقت ذهنیات خود را نمایان می سازد .فقط   باید به آنان کمک کرد و آموزش داد که کمتر تحت تاثیر محیط ساختگی اطراف قرار بگیرند .

در نقاشی کودکان خود نقاشی مهم نیست بلکه موضوعی که کودک در باره ی آن نقاشی کرده و توضیح می دهد مهم است این نقاشی ها موضوعاتی همچون خانه ، درخت ،خورشید ،حیوانات و اتومبیل را در بر می گیرد .

اخیرا نمایشگاهی از  نقاشی های کودکان  به همت خانم سحر ناصری،کارشناس ارشد نقاشی، مدرس دانشگاه و نقاش ،از آثار هنرجویانش برگزار شده است به همین مناسبت با ایشان به گفتگونشستیم و باز خورد این حرکت هنری را ازایشان جویا شدیم .

با سپاس از همراهی تان ، لطف کنید بفرمایید، هدفتان از برگزاری نمایشگاه این نگارندگان کوچک اندیشه واحساس چه بوده است ؟

با سلام ، در کهکشان تصویر گری ،کودکان  برخلاف بزرگسالان که خروجی نقاشی برای شان اهمیت دارد ، به پروسه ی اجرای آن توجه می کنند وازتجربه ی شخصی خودشان لذت می برند . برگه ی نقاشی برای کودکان حکم فضایی آزاد و مستقل را دارد که در آن می توانند تخیلات شان  را به تصویردرآورند .

نقش یک آموزگارهنراین جاست که آشکار می شود. او با ایجاد اعتماد به نفس و جسارت در کودک ، وی را به سمت تصویر کردن تخیلات اش رهنمون می کند . مربی با آموزش کافی و یاد دادن مهارت های لازم به کودکان شوق ایشان را به نقاشی افزون تر می کند .

از طرف دیگر یاد دادن سواد بصری باعث می شود کودکان دیدگاه درست و متفاوتی به دنیای اطراف شان پیدا کنند .و چشم شان برای بهتر دیدن تربیت شود .به وسیله ی نقاشی کودکان با دنیای اطراف ارتباط برقرار کرده و احساسات و تفکرات خود را بروز می دهند .

نمایشگاه هنرمندان کوچک حاصل تلاش هنرجویانی است که در طول یک دوره و یا در کلاسهای مختلف نقاشی به خلق اثر پرداخته اند آنچه که در انتخاب نقاشی ها برای من اهمیت داشته نقاشی هایی است که به بیان تجسمی دست یافته اند .تکنیک غالب آثار گواش و پاستیل روغنی روی مقواست .

از شمار آثار  ورده ی سنی نگارگران برای ما بگویید  .

در این نمایشگاه  39 اثر و یک کار چیدمان گروهی ارائه شده و تعداد هنرجویان هم 11 نفر بوده اند.این هنر جویان عبارت بودند از:ایلیا تاتاری(هشت ساله) ، کیمیا تاتاری(هشت ساله )، مهراب حیدری(هفت ساله)،  فرشته ی سادات حسینی(13 ساله)، کسری خداپرست (هفت ساله) ، ستاره زرکوب(ده ساله) ، نازنین زهرا عربخانی(نه ساله) ،آناهید قره باغی(نه ساله) ، هستی مزاریان (شش ساله) ، ثریا ناصری (نه ساله) و باران وجوهی(هشت ساله)

با توجه به اینکه شما در دانشگاه رشته های  هنری  تدریس می کنید برخورد امروزه ی دانشجویان با مقوله ی هنر چگونه است ؟

فضای آموزشی در دانشگاه با دیگر مقاطع تحصیلی متفاوت است ، متاسفانه در دانشگاه ها انگیزه برای ادامه ی تحصیل رشته های هنری کم شده است ومدرک گرایی جای شور و شوق وخلاقیت هنری را گرفته است .من رشته های طراحی ، نقاشی و گرافیک را آموزش می دهم و درحال حاضر فعالیت دانشجویان درحد رفع تکلیف است و این تحرکات  معمولا نمودی در خارج ازدانشگاه ندارد .

مهمانمان کنید به خاطره ای از دوران دانشجویی ؟

در فضای خانواده با بوی رنگ و قلم و  نقاشی آشنا شده ام . پدر بزرگم طراح نقوش قالی بود لذا من با طراحی و نقاشی الفتی دیرینه داشته ام .

دوران تحصیلی را در هنرستان با رشته ی گرافیک ادامه دادم و سپس در دانشگاه فردوسی مشهد رشته کارشناسی نقاشی را دنبال کردم . بعد از دو سه سال تحصیل در این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه دادم .در دوره ی کارشناسی ارشد نقاشی ،  از آموزه های استاد کفشچیان بهره ی کافی بردم و دید من نسبت به هنر نقاشی بسیار کامل تر شد و ضمنا پروژه ی پایان نامه ام ،با همکاری و نظارت ایشان به پایان رسید .

در دوران تحصیلات  دانشگاهی  در نمایشگاه های گروهی زیادی  شرکت داشته ام و در جشنواره ی فجر هم آثارم پذیرفته شده و نمایش داده شده است .

چرا هنرمندان نیشابوری(نقاشان ) تشکلی مانند خانه هنرمندان  ندارند؟

علت آن را نمی دانم ولی بارها از سوی هنرمندان شهرمان کوشش هایی شده که متاسفانه به نتیجه نرسیده است .برای شهری مانند نیشابور با این همه افتخارات  فرهنگی و هنری و گذشته ای درخشان مایه ی تاسف است که هنرمندانش جایی برای گرد هم آیی و تبادل نظر ندارند . اگر چنین مرکزی برای هنرمندان شهر تدارک دیده شود ما شاهد انسجام و همدلی بیشتر بین مردم و هنرمندان  خواهیم بود و در نتیجه ارتقا هنرو رشته های هنری و بروز استعدادهای جوان درسطح شهررا شاهد خواهیم بود .نیاز به راه اندازی خانه ی هنرمندان نیازی ضروری برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و هنری خواهد بود . این حرکت در صورت انجام ، توان هنری هنرمندان شهرمان را به گردشگران وعلاقه مندان نشان می دهد  . من امیدوارم مسئولین وهنرمندان با همکاری یکدیگر هرچه زودتر این کار اساسی  را به انجام برسانند .

اقتصاد هنر را در شهرمان چگونه می بینید ؟

متاسفانه مقوله ی هنر درشهرمان نیشابوربرای مردم و مسئولین هنوز شناخته شده نیست لذا ما حتی بازارچه ای دایمی برای عرضه و فروش آثارهنری در شهرمان نداریم.  این قدم اول است که هنوز برداشته نشده است . همکاری بین هنرمندان رشته های مختلف با نهادهای شهری  بسیار اندک و ناچیز است و در نتیجه اتفاق مهمی در عرصه ی هنر در شهرمان  نمی افتد .

 تجربه ی موفقی که در کشور انجام شده خرید آثار هنری توسط بانک پاسارگاد است که این بانک را دارای گنجینه ی هنری ارزشمندی کرده است . این الگو می تواند در سراسر کشور اجرا شده و تحول اساسی در بازار هنر کشور ایجاد کند . تا زمانی که آثار هنری در سبد خرید خانواده ها قرار نگیرد نمی توان انتظار تحول زیادی در بازار و اقتصاد هنر داشت .

مشکلات اصلی سر راه هنرمندان چیست ؟

مشکل اساسی هنر ، عدم حمایت مسئولین است . در کشورهای پیشرفته به قدرت هنر پی برده اند و با حمایت از هنرمندان و راه اندازی شهرک های هنری و در اختیار قرار دادن امکانات کافی راه فعالیت های هنری را  باز کرده اند.آرتیست و هنرمند در کشور های پیشرفته دارای قدر و منزلت کافی است و قابل احترام است . لذا مردم آن کشورها هم از مواهب این کار که ایجاد شور و نشاط و شادی است بهره مند شده اند ..تاثیر رشته های مختلف هنری  بر روحیه ی انسان ها غیر قابل انکار است .مردم و مسئولین ما باید از قدرت تاثیر گذاری این ابزار آگاهی یابند و با در اختیار گذاردن امکانات به هنرمندان به توسعه و ارتقا هنرها بها دهند .

در حال حاضر چه فعالیت هایی را دنبال می کنید؟

ضمن نقاشی کردن تدریس هم می کنم ، آموزش هم می دهم و اگر فرصت شد زندگی هم می کنم .

و سخن آخر

امیدوارم مسئولین ما هرچه زودتر به اهمیت فعالیت های هنری در دنیای امروز واقف شوند ما هرچه به رشته های هنر ی بیشتر بها بدهیم از آثار آن که جامعه ای  سالم ترو معتدل تر و پر نشاط تر است، بهره مند خواهیم شد.امروزه انسان ها با دست یابی به ابزار هنر می توانند به دنیای روشنی ها و امیدها و خلاقیت ها را ه پیدا کنند و احساسات خود را متعالی تر و انسانی تر نمایند. و ازکژی ها و تاریکی ها و تخریب ها بگریزند. نگاه مثبتی به زندگی پیدا کنند و با نشاط بیشتر زندگی و اجتماع را به سوی آینده ای روشن تر رهنمون شوند .